Näytä koko versio : Mikäs laji tämä mahtaa olla? :-)
Löysin tänään tämmöisen veijarin omalta pihalta.
Mahtaisikohan joku tunnistaa?
http://www.werty.org/muurahaiset/murkku1.jpg
http://www.werty.org/muurahaiset/murkku2.jpg
http://www.werty.org/muurahaiset/murkku3.jpg
Lasius fuliginosus (paperimuurahainen), jos pään takareuna on voimakkaasti kovera (kuten kuvista näyttäisi).
Edit: ota naamakuva kuva suoraan edestä, niin pystyy varmistelemaan.
Tässä vähän huono kuva edestä.
http://www.werty.org/muurahaiset/murkku4.jpg
Sanoin Wertylle myöskin, että toi vois olla paperimuurahainen ihan hyvinkin. Mitä kuvia katsoin, niin toi täsmää aika hyvin.
En kauheasti lisävaloa tuosta kuvasta saanut. Lasius se kuitenkin on ja eniten kyllä paperimuurahaisen puoleen kääntyisin. Pesää pystyyn vaan, josko se tekisi pesänsä paperista. Polyn kirjoitukset wikin puolella kertovat L. fuliginosusin olevan tuoksukeltiäisten väliaikainen loinen. Noinkohan se innostuu tekemään pesää, jos ei ole tuoksukeltiäisiä kaverina?
Kyllä innostuu. Pitää olla esim. Nigerin koteloita.
Camponotus kerran tilaili multa koteloita paperimurkulleen. Pahaksi onneksi se kuningatar vain katosi siltä. :-\
Yep, L. nigerin koteloilla saisi paperimuurahaisyhteiskunnan aluilleen. Itse hieman epäilen, että laji olisi paperimuurahainen, koska googlen kuvat paperimuurahaisesta näyttävät erilaisilta.
Paperimuurahaiseen tuossa viittaa myös pään ja selkäkilven voimakas kiiltävyys.
Werty, ei kai tuo mauriaiskuningatarta pienempi ole?
Jep, tämä on pienempi kuin mauriaiskuningatar.
No tässä on kuva omasta kuningattarestani:
http://img208.imageshack.us/img208/1095/lasiusfuliginosusmaybepr8.jpg
Valitettavasti se kuoli jo. - Ilmeisesti siksi kun olin posottanut sitä lampulla Minigrip-pussissa kuvatessani sitä ruutupaperia vasten. :(
Otan osaa. :'(
Kuningattareni näyttää juuri tuolta. Osaatko Eskous sanoa onko tuo paperimuurahainen vai ei?
Kai sen sitten paperimuurahaiskuningatar on oltava. Kuvittelin sen olevan isompi, mutta kyllä kokokin sopisi (6 - 6,5 mm Keski-Euroopassa, ottaen että huomioon pohjoisessa muurahaiset tuppaavat kasvamaan suurikokoisemmiksi).
Kun mielenkiinto nyt heräsi niin ehkäpä menen vielä huomenna katsomaan löytäisinkö toisen tuollaisen.
Noissa tosissaan on jossain tapauksissa alueellisia eroja ja siksi netistä löydetyt kuvat ei täsmää välttämäti 100%:sti juuri siihen mitä käsillä on.
Joillakin lajeilla voi värityskin mun muistaakseni erota eri alueiden välillä. Se on sitten suhteellista, että voisiko jo puhua kahdesta eri lajista?. :)
Eiköhän se sitten paperimuurahainen ole. Iltaan mennessä löysin jo 6 kpl kyseisiä kuningattaria. Laitan jokaiselle L. nigerin koteloita ja katsotaan miten käy.
Kiitos kaikille tunnistusavusta! :)
Edit: http://www.werty.org/muurahaiset/paperimuurahaisia.jpg
Ensimmäisistä työläisistähän sen sitten huomaa.
Kun mielenkiinto nyt heräsi niin ehkäpä menen vielä huomenna katsomaan löytäisinkö toisen tuollaisen.
Hyvin kävi. Löysin vielä yhden paperimuurahaiskuningattaren. Samalla reissulla löysin myös paperimuurahaisten pesäpaikan. Se oli vasta kolmas paperimuurahaispesä mitä olen koskaan löytänyt.
(Ja etsiessäni koteloita paperimuurahaiskuningattarelle löysin vielä Lasius flavus -kuningattarenkin...) :D
Eli löytösi sinetöi Wertyn löydön (ja sinunkin), että kyseessä on paperimuurahainen.
Camponotus
21.08.2006, 20:04
Noniin ;D
Ei tullut tuolloin taannoin pidettyä meteliä kun toinenkin löytämäni paperimuurahaiskuningatar kuoli.
Tänään löysin kuitenkin kolme yksinäistä kuningatarta, jotka näyttäisivät olevan paperimuurahaiskuningattaria, koska kaiketi 7 mm lyhyt, väriltään musta Lasius-suvun kuningatar on välttämättä paperimuurahainen. Löysin kaksi kuningattarista yksinään kivien alta (talvehtimasta?) ja yhden maastosta kävelemästä.
Mauriaisen tai keltiäisen koteloita ei tähän aikaan vuodesta vielä löydy maastosta. Pitänee laittaa kuningattaret viileään odottelemaan niitä.
Hieno löytö. :-)
Oma paperimuurahaiskuningatar ei hyväksynyt Mauriaisen koteloita ja lopulta päädyin hakemaan keltiäistyöläisiä luonnosta, jotka sain kylmäkikalla hyväksymään kuningattaren omakseen.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/4/6/IMG_0510_2_.jpg
Nyt ongelma on, että kuningattaren munimat munat ja niistä kuoriutuvat toukat eivät kasva. Joko keltiäistyöläiset eivät syö kunnolla antamiani hyönteisiä tai keltiäistyöläiset eivät osaa ruokkia paperimuurahaisen toukkia. Olen ajatellut etsiä paperimuurahaistyöläisiä luonnosta, jotta voisin sulkea jälkimmäisen vaihtoehdon pois.
werty... asiasta poiketen millä kameralla ja millä objektiivilla kuvailet kun noin tarkkoja kuvia saat??
Hieno löytö. :-).
Kiitos vaan. Valitettavasti olen paljon huonompi pitämään yhteiskuntia kuin löytämään kuningattaria.
Oma paperimuurahaiskuningatar ei hyväksynyt Mauriaisen koteloita
Noin minunkin paperimuurahaiskuningattarelleni taisi - nyt kun muistelen - silloin viimeksi käydä, ja se ehti kuolla ennen kuin reagoin.
ja lopulta päädyin hakemaan keltiäistyöläisiä luonnosta, jotka sain kylmäkikalla hyväksymään kuningattaren omakseen.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/4/6/IMG_0510_2_.jpg
Nyt ongelma on, että kuningattaren munimat munat ja niistä kuoriutuvat toukat eivät kasva. Joko keltiäistyöläiset eivät syö kunnolla antamiani hyönteisiä tai keltiäistyöläiset eivät osaa ruokkia paperimuurahaisen toukkia. Olen ajatellut etsiä paperimuurahaistyöläisiä luonnosta, jotta voisin sulkea jälkimmäisen vaihtoehdon pois.
Minä kävin juuri noutamassa paperimuurahaistyöläisiä. Olisiko arviota että miten kauan niitä täytyy pitää jääkaapissa uuden kuningattarensa kanssa, että yhteistyö lähtee toimimaan? Eli kauanko kylmäkikan soveltaminen keltiäisten kanssa kesti?
Onko sinulla paperimuurahaisten pesäpaikkaa selvillä, vai tarvitsetko "koordinaatteja"?
Minä kävin juuri noutamassa paperimuurahaistyöläisiä. Olisiko arviota että miten kauan niitä täytyy pitää jääkaapissa uuden kuningattarensa kanssa, että yhteistyö lähtee toimimaan? Eli kauanko kylmäkikan soveltaminen keltiäisten kanssa kesti?
Noh jos pidät päivänkin varmuudeksi putkeen ja katsot miten on käynyt?
BTW. Jos liikenee ylimääräsiä itse duunattuja paperimurkkupesueita, niin mulle voi heittää pientä korvausta vastaan myöskin.
Ja muistathan Eskous, älä laita suljettuihin koeputkiin niitä paperimurkkuja. Ne kuolevat muuten.
Itse teen "kylmäkikan", eli yritän hävittää uuden työntekijän vanhan pesän tuoksun seuraavasti.
Laitan uuden työntekijän lajista riippuen pakastimeen 1.5-2 minuutiksi tai kunnes työntekijä lopettaa liikkumisen ja näyttää kuolleen. Otan työntekijän takaisin huoneen lämpöön virkoamaan n. 30 minuutiksi, jonka jälkeen toistan pakastuksen. Tämän vaiheen jälkeen lisään työntekijän suoraan pakastimen kylmyydestä kuningattaren viereen ja katson ottaako työntekijä virkoamisen jälkeen uuden kuningattaren tuoksun. Jos työntekijä ei ota tuoksua, niin poistan sen välittömästi.
Lyhyesti:
Pakastimeen 1.5-2 min.
30 min huoneenlämmössä.
Pakastimeen 1.5-2 min.
Kuningattaren viereen.
Huom. kannattaa lisätä työntekijöitä vain yksi kerrallaan, ettei homman epäonnistuessa uudet työntekijät tapa kuningatarta.
Onko sinulla paperimuurahaisten pesäpaikkaa selvillä, vai tarvitsetko "koordinaatteja"?
Saatoin viime vuonna nähdä n. 25 km:n päässä olevalla bussipysäkillä paperimuurahaisia ja varmasta pesäpaikkatiedosta olisin kovasti kiitollinen. :)
werty... asiasta poiketen millä kameralla ja millä objektiivilla kuvailet kun noin tarkkoja kuvia saat??
Canon PowerShot A700:lla kuvailen. :-)
Werty saikin jo viestin.
Shadown, olen tässä tuumaillut että tällaisin ehdoin voisin toimittaa sinulle (tai jollekulle toiselle) paperimuurahaiskuningattaren:
1. Otat kaksi paperimuurahaiskuningatarta "ottolapsineen" hoiviisi.
2. Toisen yhteiskunnista saat joka tapauksessa pitää itse.
3. Sinun ei tarvitse maksaa mitään jos saan toisen yhteiskunnista hyvinvoivana (=jälkikasvun kera) ja uudessa koeputkessa takaisin elokuussa.
4. Mutta jos en saa, niin maksat minulle 12 euroa.
5. Toimitus tapahtuu sovitussa paikassa kädestä käteen. En siis vaivaudu postittamaan niitä.
Etsin yhteistyökumppania koska selvästikin olen parempi löytämään kuningattaria kuin saamaan yhteiskuntia alkuun. Harmittaa kun lähes kaikki löytämäni kuningattaret menevät hukkaan.
Joo, mulle käy aivan mainiosti tuo kasvatusjuttu. Olen vastaavalla ehdolla ottanutkin Alkiolta kaksi herculeanusta, jotka ovatkin jo saaneet startin ja odotamme kelejä postittamiseen takaisin pohjoiseen.
Mutta tuo luovutus on sitten toinen juttu. Minä olen Riihimäellä ja sinä kai pääkaupunkiseudulla?
No Espoossahan minä asun. Vähän vaikeaksi menee...
Joo, pelkästään Helsinki olisi jo liian kaukana jos ajattelisin tulevani noutamaan junalla, saatika sitten Espoo. Enkä usko, että mielenkiintoa sinullakaan on tänne asti tulla tuomana muurahaisia.
Postitus on siis ainoa järkevä keino, enkä edes näe siinä mitään ongelmaakaan.
Sinä et olekaan yhtä laiska kuin minä. Se ajatus postittamisesta rasittaa. :p
Kysyin jo Wertyltä ottaisiko hän ne pari yhteiskuntaa haltuunsa. Jos noutaa ne, myy ja postittaa toisen yhteiskunnan sinulle (mikä tietysti ei kuulu minulle), niin silloin kaikki lienevät tyytyväisiä.
Ihan tällänen käytännön esimerkki:
Kahdessa koeputkessa yhdyskunnat (Tai joku muu vastaava jutska, joista voin siirtää koeputkiin täällä päässä) -> kirjekuori, joka vuorattu parilla A4-paperilla -> Postilaatikkoon työmatkalla -> Kirje täällä seuraavana päivänä = makso muutaman sentin.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.