PDA

Näytä koko versio : Mustia siivekkäitä?

stonde_92
09.08.2006, 16:45
Olen löytänyt siivekkäitä mustia muurahaisia onko ne niitä Formica fusca kunigattaria. Olisiko kannattanut ottaa talteen?.

Shadown
09.08.2006, 16:50
Yrittäkää nyt laittaa juttunne omille paikoilleen, joohan?

Ja "siivekkäät mustat muurahaiset" ei kerro yhtään mitään.

Pitäisi olla mittaa jne. (Huom. ihan oikeita mittoja eikä mutuja)

stonde_92
09.08.2006, 16:55
Anteeksi olen tänään hieman sekavalla tuulella :D
niin sellaisia 1-5mm pituusia kavereita jotka muistuttavat muurahaista ja epäilen että se on sokerimuurahaisen kunigatar

stonde_92
09.08.2006, 16:59
Niin jos ne on niitä mitä luulen niin pitääkö oitis hakea siporexiä ja muuta keinopesän tarvikkeita ???

Shadown
09.08.2006, 17:14
Kuulostaa lupaavalta. "muistuttaa muurahaista". :)

Noh ainakaan ne ei ole mustamuurahaisia, eikä mauriaisia, jos noi mitat yhtään pitää paikkaansa. (Sitä paitsi 1-5mm ei ole kovin tarkka mitta.)
Mauriainen (Sokerimuurahainen) on jonkun sentin. Ihan noin esimerkkinä.

stonde_92
09.08.2006, 17:46
:-\ oho .Mutta kyllä te tiädätte niitä pikkuruisia muurahaisia jokka on mustia.

Shadown
09.08.2006, 17:48
Jooh, tiedetään montakin. Mutta niistä kaikista on vaikea mennä sanomaan juuri sinun näkemääsi lajia. Ainakin kun annat mahdottomia lukuja kuin 1-5mm.

stonde_92
10.08.2006, 14:05
;D No menen mittaamaan mittanauhan kanssa. No sanoisin että se itse kunigatar tai olikose edes mikään niin se olisi ollut6-7 mm:triinen oliko tarkka mitta sanokaa jos on jotain mitä ette ymmärrä.

Eskous
10.08.2006, 17:46
Ehkä se oli musta, siivekäs, noin 6-7 mm pitkä ei mikään. Mitta on mielestäni melko tarkka.

Nalle Puhissa Nasu näki möhköfantin joka oli "kuin valtavan suuri ei mikään". Näkemäsi ei mikään(?) ei ilmeisesti kuitenkaan ollut samanlainen kuin Nasun näkemä möhköfantti, joka oli myös kuin purnukka.

Liian pieneltä tuo vaikuttaa mauriaiskuningattareksi. Jos se oli ihan selvästi kokonaan musta niin sanoisin että se ei ollut mikään...

muurahaiskuningatar, siis. Mutta saattoihan se silti olla muurahainen.

On jotain mitä en ymmärrä. (Minä sanoin sen myös.)
- Mitä hyötyä siitä oli?

stonde_92
10.08.2006, 18:27
Ok kasvaako yleensä muurhaisiille siivet tai sitten olen nähnyt unta

Shadown
11.08.2006, 00:29
Et ole nähnyt unta, joskus voi kasvaa jos oikein niille antaa redbullia, sehän kasvattaa siivet?

Eskous
11.08.2006, 10:52
Minä olen nähnyt tänäkin kesänä paljon mustia, siivekkäitä muurahaisia, jotka eivät ole kuningattaria, ja joiden mitta oli arviolta noin 6-7 mm (siivenkärkiin). Niitä oli sekä mauriaisia että viholaisia. Eikä Red Bull -juomalla tai unen näkemisellä ole käsittääkseni mitään tekemistä havaintoni kanssa.

stonde_92
11.08.2006, 11:35
Pitää sitten juottaa sitä red bullia niille :o

stonde_92
12.08.2006, 22:53
Joku näköjään on juottanut enemmiillekkin sitä red bullia ::) taas näin yhe lentävän :o

stonde_92
15.08.2006, 14:33
Taisin nähdä monta siivekästä mustaa muurahaista!! siis olikohan niitä yli 10-15 muurahaista kattoin ne näytti ihan sokerimuurahaiselta (Älkää sanoko vaan ettette tiädä mikä se on jokaisen nuoruudesta tuttu!)niin onko nyt jonkun mustien muurahaisten parveiluaika!!!!

Shadown
15.08.2006, 14:53
Hyvä Stonde. Tiedämme oikein hyvin mikä on sokerimuurahainen. Mutta et ole oikeastaan mitään pitävää todistetta antanut, joiden perusteella voisimme sanoa onko ne vai eikö ne ole sokerimuurahaisia eli mauriaisia (Olet sis esittänyt nähneesi muurahaisen näköisiä hyönteisiä, jotka on kooltaan 1-7mm.). Mitä olen itse tässä lueskellut ja seurannut, niin mauriaisten parveilu on jo ohi.

stonde_92
15.08.2006, 19:03
No enpä menisi sanomaan. :o
Siis ette usko minua voinko ottaaa kuvan mutta minun kamerakännykällä saa niin sekavia kuvia ettette uskokkaan mutta otan sen silti seuraavan kerran kun näen sellaisen!

stonde_92
15.08.2006, 19:05
Nääh luovutan.:o

Shadown
15.08.2006, 19:11
Nääh luovutan.:o

Ei haittaa, koska minulla on ainakin vähän samanlaiset tunteet ollut alusta asti. Minä en usko, että olet nähnyt sokerimuurahais-kuningatarta, joka olisi 1-7mm pitkä. Kuhnuri se on saattanut olla, koska se on huomattavasti pienempi. Mutta seassa pitäisi olla kuningattariakin.

Täälä foorumeilla on kuva sokerimuurahaisestasi ja voit ihan itsekkin asian todeta millainen se pitäisi olla. Pituutta tietenkään kuva ei kerro, mutta voin kertoa sen olevan noin sentin. Eli noin kolmanneksen pidempi mitä sinä olet nähnyt. Ero on huomattava.
Voit esimerkiksi ottaa mittanauhan tai viivoittimen ja verrata paljon sentti on käytännössä.

stonde_92
15.08.2006, 20:09
No se oli siinä 5-7millin pituinen ja pikkuisen kellertävä perä.

stonde_92
16.08.2006, 14:53
Otan seuraavan talteen ja laitan koe putkeen ja katton että se tekee munia. :o

Shadown
16.08.2006, 14:57
Ota nyt ihmeessä kuva ensin, niin katsotaan mikä se oikein on, vai onko se edes mikään...

jansku
16.08.2006, 19:21
Ette selvästikkään ole kuullut Flaattu Albus Klatius Esteus nimisestä muurahaisesta. Tämän lajin koko on 1-35mm ja tämän pystyy näkemään vain sydämmeltään puhdas ihminen joka on mieleltään hyvin avara. Sen takia tätä lajia pystyy havaitsemaan vain lapset. Kuvaa sinun stonde on tästä turha ottaa koska emme näkisi kuvassasi kuitenkaan mitää.
Tämän lajin parveilee pitkin vuotta eikä lepää talvisin.

Shai
17.08.2006, 18:23
:D Näin hauskaa minulla ei ole vähään aikaan ollutkaan. Kyllä muurahaisharrastus on antoisaa!

stonde_92
18.08.2006, 16:32
Vaikuttaako ettette usko mua!?

Shadown
18.08.2006, 17:11
Voihan se olla, että mullakin niin tyhmät jutut. :D

Mutta edelleenkin muo nyt vähän laittaa hymyilyttämään sun juttus. Ensin epäilit niiden olevan kai mustamuurahaisia, sitten mauriaisia. Mitat heilu 1-5mm ja 6-7 mm välillä ja muurahaiset olivat täysin mustia. Nyt ne muuttuivat kuitenkin hivenen keltaisiksi. Aiotko seuraavaksi väittää, että ne on keltiäisiä?

Oli miten oli, niin ota kuvia niistä, niin palataan astioille vasta sitten.

Jos nyt ihan suoraan sanon, niin tää ketju alkaa muistuttamaan pahemmanlaatuista trollaamista. Nahkasi kuitenkin pelastuu ihan niillä kuvilla.

stonde_92
19.08.2006, 15:09
SIIIS EN SANONUT MITÄÄN KELTAISESTA. PERÄ VAIN OLI KELTAINEN.nO ANTAA OLLA MUURAHAISIA NE JOKA TAPAUKSESSA OLI

Shadown
19.08.2006, 15:30
Niin, en minäkään puhunut keltaisista, puhuin hivenen keltaisista... ::)

Camponotus
19.08.2006, 20:03
Varmaankin viholaiskoiraita.

Eskous
19.08.2006, 22:37
Viholaiskoiraat näyttivät minusta täysin mustilta, kun näin niitä hiljakkoin.

Minä muuten pyydystin tänään kaksi Lasius -suvun kuningatarta. Toisen siksi kun se oli niin kummallisen pieni (7,5 mm, mitattu kuvasta) mauriaiskuningattareksi, joka se kuitenkin taitaa olla, ja toisen siksi kun sen näyttäisi olevan jonkun keltiäislajin kuningatar (sen takaruumis on ainakin alapuolelta keltainen).

Tämän kesän kuivuus on sekoittanut mauriaisten parveilua. Osa oli ilmeisesti odotellut sadetta näin pitkälle. Näin tänään useita (ihan normaalinkin kokoisia) mauriaiskuningattaria.

Werty
19.08.2006, 23:38
Viholaiskoiraat näyttivät minusta täysin mustilta, kun näin niitä hiljakkoin.

Minä muuten pyydystin tänään kaksi Lasius -suvun kuningatarta. Toisen siksi kun se oli niin kummallisen pieni (7,5 mm, mitattu kuvasta) mauriaiskuningattareksi, joka se kuitenkin taitaa olla, ja toisen siksi kun sen näyttäisi olevan jonkun keltiäislajin kuningatar (sen takaruumis on ainakin alapuolelta keltainen).

Tämän kesän kuivuus on sekoittanut mauriaisten parveilua. Osa oli ilmeisesti odotellut sadetta näin pitkälle. Näin tänään useita (ihan normaalinkin kokoisia) mauriaiskuningattaria.

Minäkin pyydystin samanlaisen kuningattaren tänään(kuvat omassa aiheessani). Itsellekin tuli heti mieleen joku keltiäiskuningatar. Mutta kuningatar kuulemma muistuttaa kovasti paperimuurahaista.

Eskous
20.08.2006, 00:50
Toinen (eloon jäänyt) kuningattaristani ei muistuta paperimuurahaiskuningatarta. Sen suhteen olen edelleen sitä mieltä että nappasin jonkin keltiäislajin kuningattaren.

stonde_92
20.08.2006, 12:34
Minäkin pyydystän muurahaisen ::). Josse on mahdollista

stonde_92
20.08.2006, 12:35
tai siis kuningattaren

Antti
24.09.2006, 11:48
Vain joillekkin naaraille kasvaa siivet, sillon he etsivät kumppania.
Koirailla on taas vain yksi tehtävä: Lisääntyä.
Naaraista voi tulla Työläisiä tai tulevia kuningattaria. (Aluksi siivellisiä)
kun ne ovat paritellut, niin tuleva kuningatar tiputtaa siipensä, ja lähtee etsimään pesäpaikkaa. Ja munii siellä ensimmäiset munansa.

Korjatkaa jos olen väärässä?

jansku
25.09.2006, 17:29
Kyllä niillä koiraillakin ne siivet on.
Ei ne gimmat lähe vaa huviksee parveilee sinne ilmoihin, kyllä koiraiden pitää päästä mukaan.