Näytä koko versio : Liikaa keltiäisiä.
Kertokaapa minulle onko olemassa luonnonmukaista keinoa keltiäisten hävittämiseksi mökiltäni joka sijaitsee noin hehtaarin kokoisessa, kivikkoisessa saaressa. Olen kylvänyt pihapiiristä löytämiini pesiin myrkkyä mutta huonolla menestyksellä, enkä oikein luontoihmisenä myrkyttämistä kannata. Mutta kun on muutaman kerran keltiäisen kiveksistään löytänyt niin vähän aikaa on kyllä valmis vaikka mihin.
Ajattelin että kai silläkin on joku vihollinen joka voisi kukistaa ja syödä suihinsa saaressani pesivät yhdyskunnat.
Onko sellaista?
Kiveksistä? Missä sinä olet möyrinyt kun keltiäiset viihtyvät visusti maan alla? ;D
Jos satut muuten löytämään nuoria kuningattaria niin kerro ihmeessä - kysyntää löytyy.
...mutta mitä tulee varsinaiseen kysymykseen niin keltiäistä tuskin hävittää (luonnonmukaisesti) kuin toinen muurahaislaji ja siitä ei taitaisi olla paljon hyötyä? :) Keltiäiset ovat varsin turvassa maan alaisissa pesissään.
Tarkoittanet viholaisia. Keltiäisistä nyt tuskin voi mitään harmia olla, ellei sitten kukkapenkin kasveissa juurikirvoja hyysäämässä.
Käsittääkseni viholaisia ei oikein voi häätää millään konstilla pysyvästi alueilta joilla ne viihtyvät. Käytä kuumaa vettä yksittäisten pesien tuhoamiseen. (Hitto, eihän nyt luontoon pidä myrkkyjä tahallaan syytää!)
Viholaisten luontaiset viholliset ovat muun lajiset muurahaiset. Kenties ratkaisu saattaisi olla se että ruokkisit pitkäjänteisesti useiden kesien ajan harmittomampia muurahaisia (esim. mauriaisia), jos niitä pihapiiristä löytyy, niin että ne saavat yliotteen viholaisista.
Kuinka monta pesää siellä oikeen sitte on? ;)
Niin kyseessä on siis laji joka on pari milliä pitkä, väriltään keltainen ja purema polttaa kuin helvetin tuli kauan aikaa. Nämä liikkuvat vilkkaasti päiväsaikaan näkösällä maassa, kiipeilevät innokkaasti istuimille ja siitä vaatteisiin ja vaatteiden alle. On käynyt näin että kesken venematkaa alkaa polttamaan niin tavattomasti että eikun housut pois ja heti! Sivustakatsoja varmaan olisi hämmästynyt 60-heppaisella varustetussa veneessä täydessä vauhdissa alkanutta riisuuntumistani.
Viimeksi alkuviikolla sain pureman kainaloon.
Pesät on maassa kivien alla, ruohomättäissä ja juurakoissa.
Olen tuuminut tuota toisen lajin tuomista alueelle kun kekomuurahaisia lähisaarista löytyisi mutta miten se käytännössä onnistuu? Pitääkö kuskata koko pesäkeko kaikkine pohjineen ja kuningattarineen ja miten sen kuningattaren tunnistaa.
Voinko jotenkin ruokkia niitä tai muuten edesauttaa kekomuurahaisten vallankaappausta?
Viholaisia ne ovat. Pituus on kyllä oikeasti enemmän kuin pari millimetriä (~4 mm), väri ei ole puhtaan keltainen vaan (puna)ruskeaan vivahtava. Eivät pure leuoillaan kipeästi vaan pistävät takaruumiin pistimellä. Polttava pistos tuntuu ampiaisen pistoa muistuttavalta, joskin paljon lievemmin eikä yhtä pitkään.
Kekomuurahaisia en suosittele käytettäväksi viholaisten torjuntaan. Kekomuurahaisetkin kiipeävät vaatteiden sisään ja purevat ihmistä esim. sukuelimien alueelle hyvinkin kipeästi, varsinkin jos ehtivät vielä ruiskuttaa puremaansa haavaan muurahaishappoa.
Kyllä taitaa olla niin että ellei piha-alueelta löydy muita muurahaislajeja kuin nuo viholaiset, niin torjuntakeinot rajoittuvat viholaisten pesien paikantamiseen ja perusteelliseen tuhoamiseen, tai niiden kulun rajoittamiseen. Jos tuolinjalat upottaa öljyä sisältäviin purkkeihin niin viholaiset eivät ainakaan niitä pitkin kiipeä ihmisten kimppuun (no joo, kuulostaa vähän epätoivoiselta).
Tai no - tarkemmin muistellen - jos pesiä ei löydä niin saattaa olla vielä yksi keino. Uusin villitys muurahaisten torjunnassa tuntuu olevan kaupasta saatava kissanhiekka (bentoniitti?) joka kuulemma tappaa muurahaisia kun sitä kulkeutuu niiden mukana pesään, mutta enpä tiedä toimiiko se ulkotiloissa. Lisäksi kissanhiekan toimivuus saattaa perustua sen sisältämään soodaan, jota voi kaiketi yrittää syöttää muurahaisille tehokkaamminkin.
Joo minäkin vähän luulen että tulet katumaan jos käytät kekomuurahisia karkottimena...
tuttuni mökillä ei voi jalkaa maahan laittaa ilman että saa housuihin pienen muurahaisarmeijan. :-\
ja yhtälailla ne ovat kiinnostuneet miesten sukuelimistä. :-X (vieläkin kirvelee) :P
Polkujakin menee
siellä
ja
täällä
Kekomuurahaisia en suosittele käytettäväksi viholaisten torjuntaan. Kekomuurahaisetkin kiipeävät vaatteiden sisään ja purevat ihmistä esim. sukuelimien alueelle hyvinkin kipeästi, varsinkin jos ehtivät vielä ruiskuttaa puremaansa haavaan muurahaishappoa.
Itsekkään en suosittelisi kekomuurahaisia viholaisten torjuntaan, koska kyseiset lajit kilpailevat eri ravinto- ja pesäpaikoista.
Mutta puheesi kekomuurahaisten puremasta kuulostaa rajusti liioitellulta. Itse en ole koskaan saanut kivuliasta puremaa kekomuurahaiselta, vaikka olen istunut kekomuurahaiskeon päällä n. 15 minuuttia. Korkeintaan pienen nipistyksen olen tuntenut. Viholaisten pistot taas ottavat päähän joka kerta. Toisekseen kekomuurahaisen puraisu sukupuolielimiin kuulostaa todella epätodennäköiseltä, ellei satu istumaan alasti aivan pesän vieressä.
Miten Eskous olet saanut pureman sukupuolielimiisi? Anteeksi, mutta puheesi lähinnä kuulostaa siltä, että olisit kännipäissäsi yrittänyt lykkiä väärää pesää. ;D
Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että pysyvästi viholaisia on vaikea hävittää niille suotuisalta alueelta, mutta tuhoamalla kaikki näkyvät pesät ja tuomalla saarelle mauriais- ja mustamuurahaisyhteiskuntia, voit saada viholaisten määrän tippumaan siedettävälle tasolle.
stonde_92
03.08.2006, 20:52
Mhh.Meillä on keltiäisiä sisällä asti :-X .
Jos näitä kutsutaan polttiainen.
Hmm.. Sain tuuman=ajatus.Niin voinko minä rakentaa huoneeseeni muovirasioista pesän niille?
(sanokaa jos on epäselviä kohtia)
Vähän turhaa jollei ole kuningatarta.
stonde_92
03.08.2006, 21:13
Kyllä on varmaan kunigattariakin parikymmentä.
stonde_92
03.08.2006, 23:13
Meillä Jos kirjoitin oikein ;D
Jotenkin vaikea uskoa, että mikään suomalainen laji olisi noin pirullinen mökkivieras :-\ Ehkä sitä on sitten vain itse niin tottunut. Mutta, kuten sanottua, niin viholainen sen täytyy olla. Et vielä sattuisi saamaan kuvia kiusantekijöistä?
Pesien systemaattinen tuhoaminen helpottanee ongelmaa, mutta siinä se kesä rattoisasti meneekin. Viholaiset leviävät nopeasti uudestaan samalle alueelle. Mitkään (sallitut) torjuntakeinot tuskin paljoa auttavat. Jos sinulla on todella paljon luppoaikaa niin kannattaisin tuota Eskouden ideaa mauriaisten levittämisestä (ovat varsin harmittomia), mutta on siinä kyllä projektia!
Tämä menee aiheen sivuun mutta on niin hauska aihe...
puheesi kekomuurahaisten puremasta kuulostaa rajusti liioitellulta. Itse en ole koskaan saanut kivuliasta puremaa kekomuurahaiselta, vaikka olen istunut kekomuurahaiskeon päällä n. 15 minuuttia. Korkeintaan pienen nipistyksen olen tuntenut. Viholaisten pistot taas ottavat päähän joka kerta. Toisekseen kekomuurahaisen puraisu sukupuolielimiin kuulostaa todella epätodennäköiseltä, ellei satu istumaan alasti aivan pesän vieressä.
Miten Eskous olet saanut pureman sukupuolielimiisi? Anteeksi, mutta puheesi lähinnä kuulostaa siltä, että olisit kännipäissäsi yrittänyt lykkiä väärää pesää. ;D
Kekomuurahainen minua sentään on purrut ihoon testikkelien alueelle. Lapsena kun tuli vietettyä kekomuurahaisia tutkien välillä pitkiä päiviä metsässä, niin silloin sellaista tapahtui. No, se oli aika extremeä kyllä; minulle tuli siihen aikaan usein muurahaishaposta rakkoja sormenpäihin, niin että niistä lähti lopulta nahka (Kuka muuten tiesi jo että sormenpäiden ihon alla on toinen - tosin punaisempi ja ohuempi - iho jossa on sormenjälkikuviotkin näkyvissä?), ja joskus kävi niin että nenän limakalvot ärsyyntyivät niin että illalla alkoi valua räkää melko vuolaasti.
No kerronpa nyt tästä aihepiiristä vielä senkin että kerran annoin oksalla uhonneen kekomuurahaisen purra itseäni kunnolla kielenkärkeen. Se kadutti jälkeenpäin. ;)
No joo, jos niissä pesissä tosissaan sukeltelee niin sittenhän voi näin käydä.
Tuosta sormenpäästä sen verta, ettei siellä ole "toista nahkaa", vaan sormien päiden pintakerros on poikkeuksellisen paksu ja voi tulla tuollanen käsitys. Samahan se on jos poltat selkäsi auringossa ja se kesii, niin sieltä paljstuu "toinen nahka". Tosiasiassa kyse on vain nahan eri kerroksista, jotka on eri paikoissa eri laatuisia.
Stondelle sen verta, että väität löytäneesi 20 kuningatarta sisältä? Ettei ole vain työläisiä? Vai mihin perustat väitteen, että ne ovat nimenomaan kuningattaria?
Tuosta sormenpäästä sen verta, ettei siellä ole "toista nahkaa", vaan sormien päiden pintakerros on poikkeuksellisen paksu ja voi tulla tuollanen käsitys. Samahan se on jos poltat selkäsi auringossa ja se kesii, niin sieltä paljstuu "toinen nahka". Tosiasiassa kyse on vain nahan eri kerroksista, jotka on eri paikoissa eri laatuisia.
Hieman aiheen sivuun menee - mutta onhan ihminenkin jossain määrin mielenkiintoinen laji... :)
Niin no, ei se niin ihmeellistä ole että ihossa on kerroksia, mutta se minua hämmästyttää että sormenpään ulommaisen ihon kerroksen sormenjälkikuviot (ihopienat) toistuvat pintakuviona syvemmässä kerroksessa. Vai onko niin että ne muodostuvat alempaan kerrokseen pikavauhtia, jos ihon ulompi kerros irtoaa siitä (muodostaa rakon)?
stonde_92
04.08.2006, 15:06
Ööö.Olen minä löytänyt sohfalta siivekkäitä muurahaisia.
Minä sanon sokerimuurahainen en tiädä oikeaa nimeä.Niin olen nähnyt melkein sentin pituisia sokerimuurahaisia sisältä ???
Hevosmuurahaiset on tehneet kattoon pesän :D Niin jouduimme soittamaan tuholaisenkukistajan meni melkein viikko niin ne oli tullut uudestaan Mutta naaurin puolelle. ;D
Hieman aiheen sivuun menee - mutta onhan ihminenkin jossain määrin mielenkiintoinen laji... :)
Niin no, ei se niin ihmeellistä ole että ihossa on kerroksia, mutta se minua hämmästyttää että sormenpään ulommaisen ihon kerroksen sormenjälkikuviot (ihopienat) toistuvat pintakuviona syvemmässä kerroksessa. Vai onko niin että ne muodostuvat alempaan kerrokseen pikavauhtia, jos ihon ulompi kerros irtoaa siitä (muodostaa rakon)?
En osaa sanoa tarkemmin, mutta ensimmäisen kerroksen tuhoutuminen ei haittaa yhtään ja siinä ilmeisesti on nuo jäljet sitten valmiina. Kuitenkaan kahta samanlaista kerrosta nahassa ei ole missään.
stonde_92
06.08.2006, 14:29
Minulla lähti tänään isopala peukalosta nahkaa ja kyllä sielä näkyy jonkillainen kalvo olevan.
Se toinen nahka on herkempää Eli ei siedä kosketusta.
niin hauska tämä vanha keskustelu on että pitää taas tuoda esille :D
mutta asiaan kilpailevatko musta muurahaiset mauriaiset ja vihut samasta ruuasta? mutta kekomuurahaiset eivät?
Ai siis miksi eivät kilpailisi samasta ruuasta?
Enpä usko että kekomurkut ajattelevat saaliin nähdessään:
"Jaajaa, olisipa mehevä toukka tuossa edessä...
Ei mutta perhana, se olikin mauriaisten ruokaa, enhän mä sitä voi ottaa."
Sen kyllä ymmärrän, jos jotkut lajit eivät syö esim. kirvojen nesteitä.
Ja ehkä lajien ravinto mieltymykset vähän vaihtelevat, mutta kai se suurin osa ravinnosta kelpaa kaikille lajeille.
Itsekkään en suosittelisi kekomuurahaisia viholaisten torjuntaan, koska kyseiset lajit kilpailevat eri ravinto- ja pesäpaikoista.
tuosta puhuin :D
Neutroni
28.07.2008, 08:53
Ai siis miksi eivät kilpailisi samasta ruuasta?
Enpä usko että kekomurkut ajattelevat saaliin nähdessään:
"Jaajaa, olisipa mehevä toukka tuossa edessä...
Ei mutta perhana, se olikin mauriaisten ruokaa, enhän mä sitä voi ottaa."
En tiedä, mutta voisin kuvitella, että kekomuurahaiset, jotka ovat isompia ja joita on elemmän, tavoittelisivat keskimäärin isompia saaliita kun mauriaiset. Vaikka osaltaan kokoalueet menevät päällekkäin, mauriainen ajattelee varmasti tuhansia kertoja itseään massiivisemman kiitäjäntoukan nähdessään elämän reaaliteettejä (tai ainakin joku ganglio panee overflow-lipun päälle), kun taas kekomuurahainen ei jaksa itseään pienempää pikkutoukkaa välttämättä pesäänsä raahata.
Mustamuurahaisistakin huomaa, että vaikka niille antaa päättömiä kärpäsiä, tietyn kokoluokan ylittävät jäävät koskematta. Suppupaarma (Haematopota) ja Episyrphus balteatus -kukkakärpäset kelpaavat kyllä, mutta paksu raatokärpänen jää koskematta. Kekomuurahainen sen sijaan raahaa vaikka yksin metrejä suurta Hybomitra-paarmaa (ns. "hevospaarma"), vaikka tämä sätkisi ja rimpuilisi vielä.
Oikkuliininen
28.07.2008, 14:35
mutta paksu raatokärpänen jää koskematta.
Veikkaisin, että niillä on vaan liian paksu "nahka", ettei ne saa niitä rikki... eiköhän ne nekin syö, jos pilkkoo vähän... :) itse revin kärpäsiltä siivet, jalat ja päät (heitän kyllä nekin areenalle), että on monta paikkaa mistä alkaa repimään, eikä ole sitten turhia ulokkeita haraamassa vastaan, jos ne yrittävät pesään niitä kantaa... :) kerran tuli semmonen kiiltäväkin kärpänen (mikä sitten nimeltään lieneekään) sisälle ja hyvin kelpasi... :) hirvikärpästä ne ei kyllä syöny, että se on varmaan ainoa mikä ei noille ole kelvannut... :) tänään laitoin noille jalattomia (ilman niitä "hyppy"jalkoja) heinäsirkkoja, että saavat vähän juosta jonkun perässäkin... :)
Mutta en sanonutkaan että mauriaiset tappavat mitä tahansa..
Tarkoitin siis molemmille mahdollisista saaliista, että molemmat niitä luultavasti havittelevat.
Että tottakai kekomuurahaiset massiivisella ylivoimallaan voivat kaataa paljonkin isompia saaliita kuin mauriaiset.
Ja yleensä kyllä kekomuurahaisetkin kantavat kaiken löytämänsä ravinnon pesäänsä, vaikka ihan pieniäkin hyönteisiä, ellei jotain parempaa saalista tule vastaan.
millä jumalauta noista polttiaisista pääsis eroon?poltto öljyä en viitsisi käyttää.normaalis muurahais pesäs oon istunu ihan täysin aatamin asustees.noista poltiaisista en kyllä tykkää siinä vaihees,kun grillataan suomalaista vihannesta eli makkaraa.:D