PDA

Näytä koko versio : Aloittava muurahaisharrastaja

EetuV
27.09.2009, 08:35
Olen aloittamassa muurahaisharrastusta. Erityisesti kiinnostaisivat Sokerimuurahaiset, joi pihallamme on paljon (joskus tuikkaa ihan sisälle asti :D). Ensinnäkin:

1. Millätavalla saisin löydettyä kuningattaren? Minkä näköinen se edes on? Ovatko ne siivekkäät muurahaiset kuningattaria?

2. Omistan vanhan akvaarion, n.60l. Voisiko tästä tehdä jotenkin muurahaisille pesän? Jos voi, joku voisi laittaa ohjeet :)

3. Mitä nämä muurahaiset syövät? Pitääkö niille antaa itse jotakin ravintoa, vai etsivätkö itse ruokansa?

4. Minkä kokoinen yhdyskunta olisi hyvä? Hirveän isoa en haluaisi ainakaan aluksi. Myöhemmin voi harkita.

Muita tärkeitä neuvoja ja kuvia voitte laittaa, jos olette ystävällisiä :)

Shadown
27.09.2009, 11:55
1. Kuningattaren saa kesön aikana parveilusta erittäin helposti. Ja joo, siivekkät ovat kuningattaria, mutta voivat olla kuhnureitakin, Pesän tienoolta ei kannata napata, koska parveiluaan ne eivät todennäköisesti ole vielä suorittaneet.

2. Akvaarion nyt voit unohtaa aluksi kokonaan ja ehkä muutenkin. Aluksi kuningatar kannatata sijoittaa koeputkeen. Siihen löytyy ohjeet täältä foorumeilta haulla.

3. Hyönteisiähän ne syövät (poislukien lehdenleikkaajat, joita ei edes Suomessa ole). Ruokaahan ne ei tietysti itse kykene etsimään, koska suljetusti olisi tarkoitus pitää?

4. Mitään "hyvän kokoista" pesän kokoa on vaikea sanoa. Ihan oman mieltymyksen mukaan. Mutta vasta vähintään kymmenien työläisten pesueissa alkaa jotain tapahtumaan.