Näytä koko versio : Geelipesät - Kaikkeaa niistä
TarAntino
15.09.2009, 18:15
Ajattelin aloittaa tälläsen aiheen, sillä erilaiset geelipesät (Antquarium, Antworks) ovat selvästi yleistyneet. Tämä johtuu ainakin osittain siitä, että geelipesiä myyvät entistä useammat liikkeet. Täten helppohoitoiset, "näyttävät" ja mielenkiinnon herättävät pienet "tieteen ihmeet" tutustuttavat monet "tavalliset ihmiset" muurahaisten ihmeelliseen maailmaan. Geelipesät, kuten usein monet uutuudet, tuovat kuitenkin hyvin ristiriitaisia näkemyksiä mm. tännekkin foorumiin: monet ovat kritisoinneet geelipesiä luonnottomuudesta ja mm. hinnasta, eteenkin epäeettisyydestä voidaan kiistellä loputtomiin. Itse en ota kantaa, vaikka luonnonmukaisuutta tietty kuuluu ja usein kannattaakin suosia.
Tarkoitukseni oli kuitenkin kerätä suurimmat faktat ja kokemukset geelipesistä tähän ketjuun, eettiset asiat voidaan jättää pois, sillä lähestytään pesiä nyt näin "tieteelliseltä kannalta" keräten faktat (kokemusten ja tiedon peusteella) tähän.
Eli näin aluksi yleisesti ottaen:
I. Kuinka moni on saanut kuningattaren munimaan ja asettumaan aloilleen geelipesässä?
II. Ja kuinka nopeasti?
III. Onko ts. geelipesä mahdollistanut yhteiskunnan kasvamisen (pesän mahdollistamissa rajoissa)?
IV. Onko lisäravintoa geelin lisäksi tarvittu?
V. Onko tiettyjä lajeja, jotka eivät ymmärrä geeliin kaivamisesta mitään?
Kiitoksia kaikille, jotka vastaavat, näin etukäteen.
Mulla oli joskus geelipesä, se mut tähän harrastukseen toikin, ja kerkesin siinä mauriaistyöläisiä ja mustamuurahaistyöläisiä kokeilemaan, mutta kummatkaan eivät juuri kaivaneet. Mauriaiset taisivat vain muutaman sentin ja mustamurkut eivät sitäkään.
Mulla oli joskus geelipesä, se mut tähän harrastukseen toikin, ja kerkesin siinä mauriaistyöläisiä ja mustamuurahaistyöläisiä kokeilemaan, mutta kummatkaan eivät juuri kaivaneet. Mauriaiset taisivat vain muutaman sentin ja mustamurkut eivät sitäkään.
Minä aloitin myös harrastukseni tuolla tavalla :D
Minulla meni pisimmälle noiden geelipesien kanssa että laitoin kuningattaren yhteen jolloin se meni yhteen aikaisemmin kaivettuun kammioon ja muni sinne.
sitten se vain kuoli sinne.
TarAntino
17.09.2009, 16:43
Minä aloitin myös harrastukseni tuolla tavalla :D
Minulla meni pisimmälle noiden geelipesien kanssa että laitoin kuningattaren yhteen jolloin se meni yhteen aikaisemmin kaivettuun kammioon ja muni sinne.
sitten se vain kuoli sinne.
Joo, ei kuulosta kovin toimivalta ratkaisulta, näin pidemmän päälle..
Näillä näkymin näyttää, ettei kuningattareni munimista munista kuoriudu mitään. En kyllä tiedä, kuinka nopeasti munat kuoriutuvat jne. mutta olettaisin että niiden olisi pitänyt jo kuoriutua. Kuningatar ei osoita kiinnostusta myöskään valmiisiin reikiin eikä kaiva uusia, joten saa nyt nähdä miten tapahtuu.
Antworks terraariossa on tällä hetkellä märkä pumpulituppo, jonka vaihdan parin päivän välein sekä pieni (tablettirasiasta leikattu) kippo täynnä sokeri-vesi seosta johon muurahainen ei kyllä näytä mitään kiinnostusta osoittavan. Kerran kantoi kaikki irtoroskat kippoon, mutta huuhdeltuani ja laitettuani uuden ei ole osoittanut kiinnostusta.
Jos jotain tapahtuu niin ilmoittelen. Tässä vaiheessa alkaa kyllä tuntua siltä että kuningatar saattaa kuolla. :/
TarAntino
17.09.2009, 20:05
Aika mielenkiintoinen tuo ilmiö, että muurahaiset tuovat erilaiset irtopalat siihen kippoon, johon laittaa hunajaa, sokeriseosta yms. Täällä on puhuttu siitä, ja itselleni on käynnyt samoin, mutta mulla ei ainakaan ole mitään tietoa miksi ne niin tekevät.
Tuokin kuulostaa aika erikoiselta, että munista ei kuoriutuisi mitään..
Osaako kukaan antaa vastauksia?
mauriainen
31.05.2010, 19:47
kyl ainakin mulla toimii geelipesä kuningatar on muninu ja työläiset kaivanu kunnolla. osa munista on jo kuoriutunu.
Neutroni
03.06.2010, 11:20
Eiköhän kaikki kasvatusharrastuksen kannalta oleellinen informaatio geelipesistä voida kiteyttää virkkeeseen: "Geelipesät ovat pas****". Ehkä se on hyvä, että sitä kautta tulee porukkaa harrastukseen, mutta luulen kyllä että kehno menestys saa 99,5 % geelipesän saajista lopettamaan muurahaisten kasvatuksen sen sijaan, että he vaivautuisivat etsimään tietoa siitä miten se oikeasti pitää tehdä.
Neutroni
03.06.2010, 11:22
kyl ainakin mulla toimii geelipesä kuningatar on muninu ja työläiset kaivanu kunnolla. osa munista on jo kuoriutunu.
Siirrä ne ajoissa vaikka CD-pesään. Pian se pesä on homeessa ja muurahaiset vainaita.
maximus87
01.08.2010, 17:53
Hei mul on toi antartist tällä hetkellä siellä on viisi tulimuurahaista ne kaivavat urakalla:) Suositellen sitä siihen pitää kerätä itse muurahaiset. Ostin sen täältä www.verkkokauppa.com mutta kyllä niitä myydään muisakin liikeissä esim www.teknikmagasinet.fi tai www.mulletoi.com niitä on eri laisia
Moonlight
01.08.2010, 18:48
Aloitin harrastuksen vasta tuossa mutama kukausi sitten ostamalla geelipesän. Kersin ensin sinne kymmenisen muurahaista pihalta ne alkoi kaivaa urakalla noin viikon päästä "istutuksest" sitten aattelin et lisäänpä muurahaisia että kaivaisivat kovempaa noo se ei ollu hyvä idea uudet tappoi alkuperäiset asukit jonka jälkeen menehtyivät itse???
Nyt sitten oon löytäny muutaman kuningattaren ja yksi niistä oli jo sulkeutunut ja muninu. Nyt sitten ihmettelen et kuinka kauan tuossa hommassa menee ennekuin saadaan jälkeläisiä?
Aloitin harrastuksen vasta tuossa mutama kukausi sitten ostamalla geelipesän. Kersin ensin sinne kymmenisen muurahaista pihalta ne alkoi kaivaa urakalla noin viikon päästä "istutuksest" sitten aattelin et lisäänpä muurahaisia että kaivaisivat kovempaa noo se ei ollu hyvä idea uudet tappoi alkuperäiset asukit jonka jälkeen menehtyivät itse???
Nyt sitten oon löytäny muutaman kuningattaren ja yksi niistä oli jo sulkeutunut ja muninu. Nyt sitten ihmettelen et kuinka kauan tuossa hommassa menee ennekuin saadaan jälkeläisiä?
Muistithan ottaa ne samasta pesästä, muuten ne sotii vain. Minun mauriaisilla meni noin 2 kuukautta ja hevosmuurahaisilla noin 3 kuukautta, että munasta tuli työläinen ( ei ollut geelipesässä).
Hei mul on toi antartist tällä hetkellä siellä on viisi tulimuurahaista ne kaivavat urakalla:) Suositellen sitä siihen pitää kerätä itse muurahaiset. Ostin sen täältä www.verkkokauppa.com mutta kyllä niitä myydään muisakin liikeissä esim www.teknikmagasinet.fi tai www.mulletoi.com niitä on eri laisia
Luulen että tarkoitat Viholaisia, tulimuurahaisia kun ei elä täällä. Geelipesän kanssa olet oikeastaan tuhlannut rahasi, se tulee todennäköisesti homehtumaan ennemmin tai myöhemmin(tai muurahaiset kuolevat siihen että eivät enää syö). Pyytäisin myös että lopettaisit tuplapostailut ja uusien aiheiden tekemisen koska vanhoihinkin aiheisiin voi vastata(tosin älä rupea nostamaan ikivanhoja juttuja).
Muurahaisien lisääminen suoraan pesään voi olla kohtalokasta koska muurahaiset eivät välttämättä tunnista vanhan pesänsä hajua ja pitävät tulokkaita tunkeilijointa ja tappavat ne(yleensä), tai sitten jos olet ottanut muurahaisia kokonaan eri pesistä niin haju on silloin todella erilainen. Jos olet lisänny kaikki kuningattaret samaan pesään ne eivät välttämättä tule toimeen keskenään(elleivät ole mustamuurahaisia) joten voivat tappaa toisensa nyt heti tai sitten kun työläiset tulevat. Munien kehittyminen tiöläiseksi riippuu lajista, esim. Hevosmuurahaisilla siihen menee 3kk, sokerimuurahaisilla noin kuukausi. Mitä lajia muurahaisesi ovat? Geelipesä todennäköisesti sitten homehtuu että suosittelen jo nyt laittamaan kuningattaret koeputkipesiin tms. ennen kuin se vahinko tapahtuu.
Hienoltahan nämä geelipesät näyttävät, mutta kuten jo todettu, ne ovat vain leluja. Muurahaiset kuolevat hyvin äkkiä eikä pysyvää yhdyskuntaa tuonne saa laitettua.
Jos oikeasti haluaa muurahaisia kasvattaa niin kannattaa hankkia/tehdä oikea pesä jonne muurahaiset evät homehdu kiinni. :p
unelmasirpaleena
25.08.2010, 12:02
Moikka
Kysymykseni koskee hevosmuurahaisia tai ainakin sellaisina niiden oletan olevan. Ostin tuollaisen geelipesän kesällä ja onnistuin pyydystämään sinne noin 10 isokokoista ilman siipiä olevaa muurahaista. 7 niistä kuoli parissa päivässä, mutta 3 jäi henkiin. Parin päivän sisään ensimmäiset munat löytyivät ja nyt murkut ovat noin kuukauden olleet samassa päädyssä munakasojen vaihdellessa paikkaa. Olen seurannut suurennuslasilla munien kehittymistä ja pari päivää sitten munista alkoi kehittyä toukkia. Olen lukenut foorumilta, että aika munasta muurahaiseksi voi kestää jopa 3kk, mutta haluaisin kuulla kokeneemmilta mielipiteitä, onko aika normaali ja miksi muurahaiset eivät ole alkaneet kaivamaan?
Olisi myös mukava kuulla, mitä ne kaksi muuta ei munivaa muurahaista ovat, kun kaikki näyttävät ihan samalta.
Lasius niger
25.08.2010, 13:07
Sinulla taitaa olla siellä 3 mauriais kuningatarta.
Niillä kestää noin 2 kuukautta kehittyä aikuiseksi.
unelmasirpaleena
25.08.2010, 13:13
Selvä. Onko tämän lajin tyylistä kaivaa tunneleita? Murkut pelkästään syö tuota geeliä laajalta alalta, mutta eivät kaiva. Mitenkä 3 kuningatarta suhtautuu toistensa poikasiin kun ne kuoriutuu? Pitäisikö minun laittaa murkut johonkin talvehtimaan?
Kuningattaret kaivavat vain pienen kolon aluksi, vasta työkläiset alkavat kaivaa urakalla.
Kun työläiset syntyvät on tuloksena mahdollisesti sota noiden kolmen kuningattaren välillä.
Varoitan vain että geelipesä ei ole hyvä ratkaisu.
Nuo kuningattaret saattavat kuolla hyvin pian ja pysyvää yhdyskuntaa geelipesään on vaike perustaa.
Geelipesäänhän on tarkoituksena vain pistää työläisiä kaivamaan.
unelmasirpaleena
26.08.2010, 08:56
Kuningattaret kaivavat vain pienen kolon aluksi, vasta työkläiset alkavat kaivaa urakalla.
Kun työläiset syntyvät on tuloksena mahdollisesti sota noiden kolmen kuningattaren välillä.
Varoitan vain että geelipesä ei ole hyvä ratkaisu.
Nuo kuningattaret saattavat kuolla hyvin pian ja pysyvää yhdyskuntaa geelipesään on vaike perustaa.
Geelipesäänhän on tarkoituksena vain pistää työläisiä kaivamaan.
Okei. Kiitos hyvästä vastauksesta. Haluisitko vielä selventää miten kuningattaret reagoi jos nyt otan sieltä esim. yhden pois nyt kun ne on jo nyt muninut.
Voit kyllä ottaa kuningattaren pois jälkikasvuineen ja sioittaa sen uuteen pesään. Hetken se voi olla hämmentynyt, mutta toipuu usein pian. :)
unelmasirpaleena
27.08.2010, 09:15
Voit kyllä ottaa kuningattaren pois jälkikasvuineen ja sioittaa sen uuteen pesään. Hetken se voi olla hämmentynyt, mutta toipuu usein pian. :)
okei :) jos nyt otan tuolta yhden pois ja sijoitan sen vaikka sinne koeputkeen tuleeko sen elämästä parempaa. millä muulla kuin hunajalla ja sokerivedellä mun pitäis sitä ruokkia?
Sen elämästä tulee luultavasti parempaa. :D
Ja sitä ei tarvitse ruokkia ennen kuin ekat työläiset ilmestyvät.
Se näet syö siipilihaksiensa ravinteita. :p
(ainakin luulen näin)
Muura-muurahainen
27.08.2010, 20:04
Ettei tarvitsisi luulolla pelata, voin iloisesti ilmoittaa että kuningatar elää siipilihaksiensa sisältämän energian avulla, kunnes ensimmäiset työläiset syntyvät. Sehän nopean miettimisen jälkeen kuullostaa luonnossa järkevältä systeemiltä, sillä yksin taapertava kuningatar on helppo saalis, kun taas työläisiä syntyy lisää ja ne ovat niin pieniä että eivät varmaan ihan joka muurahaiskarhulle kelpaa. Ja jos sitä mietit mitä muuta ne syövät, niin syötä niille hunajan lisäksi hyönteisiä (tapettuja)
Eiköhän kaikki kasvatusharrastuksen kannalta oleellinen informaatio geelipesistä voida kiteyttää virkkeeseen: "Geelipesät ovat pas****". Ehkä se on hyvä, että sitä kautta tulee porukkaa harrastukseen, mutta luulen kyllä että kehno menestys saa 99,5 % geelipesän saajista lopettamaan muurahaisten kasvatuksen sen sijaan, että he vaivautuisivat etsimään tietoa siitä miten se oikeasti pitää tehdä.
Samaa mieltä, geelipesät eivät ole hyviä. :( Muurahaiset "kituvat".
Ja ei kuningattaria sinne. Geeli ei sovi niiden ravintoon, joten ne kuolevat melki varmasti. Tulee vähemmän munia, kuningatar on heikko, se ei tee mitään...
Geelipesä on tarkoitettu työläisille, ei muille. Tämänmoisen pesän voi vaikka "laittaa toimistoon ilahduttamaan ilmapiiriä", mutta minä sanon sitä kidutukseksi. Olkoon muut muuta mieltä, mutta tämä on minun arvioni.
Kas, kas. Vihdoinkin uusi käyttäjä joka vihaa geelipesiä jo alkuunsa, eikä vasta sitten kun foorumilaiset vakuuttavat sen olevan täyttä p**kaa. :p
Njoo, tietoa niistä on tullut aikaisemmin. =) Kun nehän vaan laitetaan sinne, eikä muuta tehdä. :eek: (Tai ehkä korkeintaan siivotaan niitten jätökset.)
Tai ehkä korkeintaan siivotaan niitten jätökset.
Eli siis tarkkailist geelipesää mikroskoopilla että löytäisit muurahaisten pa*kakasat. :p
Ne ovat niin pieniä ettei pysty paljaalla silmällä erottamaan, jos et tiennyt. :)
Vai tarkoitatko kenties kuolleiden muurahaisten poistamista?
Uuhh... Jostain olin lukenut, että ne kokoaa niistä isot pallot, ja kuljettaa pinnalle. :p
Mutta kyllähän ne kuolleetkin pitää poistaa.
Muura-muurahainen
04.09.2010, 17:14
Eli siis tarkkailist geelipesää mikroskoopilla että löytäisit muurahaisten pa*kakasat. :p
Ne ovat niin pieniä ettei pysty paljaalla silmällä erottamaan, jos et tiennyt. :)
Ovat ne niin näkyviä, että koeputkessa näkyy, missä nurkassa muurahaiset käyvät tarpeillaan. NIIN ja sitten jos olette lukeneet päiväkirjaani, niin tiedätte että muurahaiseni ovat kovia tekemään "mattoa" kaikesta roskasta. Siellä on myös pieniä mustia palloja, josta vain jumala tietää mistä ne ovat oikeastaan tehdyt. No, jos oletetaan että ne ovat lähes 100% p**kaa, niin ehkä molempien tarinoissa on perää. Tosin mustat pallot ovat "matossa" niin pieniä, että pitäisi osata käyttää jedivoimaa, pinsettejä erittäin hyvin sekä harjoitellut niitten poimintaa erittäin pitkään. Kukaan ei edes vaivautuisi harjoittelemaan sitä, sillä talenttia ei voitenta muurahaisten p***akasojen keräämisellä ;)
Mieti nyt, pilaantuisiko tuollainen geelipesä nopeasti, jos siellä on sairaasti jätöksiä? :confused: Kyllä niitä ainakin JOSSAIN vaiheessa pitää putsata. Muuten ne kuolee hajuihin...
Muura-muurahainen
04.09.2010, 18:11
Milläs putsaat, jos pitäisi mikroskooppisia pökäleitä kerätä kirkkaan sinisestä geelistä? On se geelipesä sentään sen verran hyvin suunniteltu, ettei se nyt ihan ensimmäisestä p**kasta homehdu (Sehän on vieläpä nasan tai jonkun muun vastaavan suunnittelema.).
No nyt en enää viitsi ottaa kantaa, menee liian rajuksi. =P Kyllä ne JOTENKIN sieltä saa, mutten halua kinastella, miten.
Muurahaiset tuovat jätöksensä kai itse pinnalle, mutta ei sillä etteikö se estäisi homehtumista.
Tosin, ne jätökset taitavat olla sen verran pieniä ettei home ala kasvamaan niissä.
Kyllä ne mielestäni tuovat. Niin olen ainakin lukenut. Ja ne jätökset rupee sitten kertyy, joten vimeistään muutamankuukauden päästä siinä on kasa. ^^ Erittäin kiinnostavaa. Ja seuraavaksihan sinulla on ruoka?
EDIT// TÄN VIESTIN ANSIOSTA OLEN TOUKKA!! =D Munavaiheet jäi pois.
EDIT2// Ja Gheiter:istä ruli työläinen. ^^
maximus87
11.10.2010, 16:56
minun muurahaiseni ovat
kaivaneet tosi tosi paljon
ne ovat ahkeria.
Se että ovat kaivaneet ei tarkoita että pesä voi hyvin
muurahaiset kaivavat ainoastaan siellä koska ne etsivät kuningatartaan. Kun ne huomaavat että se ei ole siellä, ne lopettavat kaivamisen välittömästi.
maximus87
09.03.2011, 16:03
mul on geelipesä sile on yks kuningatar koska muut kuoli muut se on muninu miten munat kuoriutuu tarviiks ne jotain?
Muura-muurahainen
09.03.2011, 17:23
Ei tarvitse mitään erikoista. Yksin munista en tiedä, mutta jos kuningatar on siellä niin munat eivät tarvitse mitään.
Ja tarkoitatko että siellä oli useampia kuningattaria?
Työläinen
25.06.2011, 15:54
Kaverilla oli tommone geelipesä, ja se homehtu muutaman avauksen jälkeen :(
Mikään muurahainen ei kaivanu vaan sen sijaan ne tappoivat toisensa :eek:
Kaverilla oli tommone geelipesä, ja se homehtu muutaman avauksen jälkeen :(
Mikään muurahainen ei kaivanu vaan sen sijaan ne tappoivat toisensa :eek:
Jos olivat samasta pesästä niin ilmeisesti tappoivat toisiaan siksi, että sielä ei ollut kuningatarta. Tai sitten jos olivat eri pesästä tai eri lajia niin tappoivat siksi toisiaan.
Työläinen
25.06.2011, 16:31
Niin, en oo varma oliko kuningatarta, mutta homehtuu sairaan helposti.:(
Siihen geeliin ei saisi käytännössä millään koskea tai se lähtee heti homehtumaan. Steriilit työkalut ovat oma lukunsa.
Ja steriilejä muurahaisia on harvassa.