PDA

Näytä koko versio : Lehtijuttua muurahaisista?

skarabe
25.07.2006, 15:11
Hei!

Olen Helsingin Uutisten toimittaja ja etsin jututettavakseni Helsingissä tai Vantaalla asuvaa muurahaisharrastajaa. Haluaisin tehdä jutun, jossa kasvattaja kertoo kokemuksistaan muurahaisten maailmassa sekä siitä, mikä alunperin sai innostumaan murkuista. Juttuun tulisi kuviakin.

Tähtään siihen, että juttu olisi valmis elokuun puolivälissä (20.8. ilmestyy Helsingin Uutisten ja Vantaan Sanomien yhteinen harrastusliite). Nyt olisi hyvä mahdollisuus saada muurahaisharrastustietoa levitetyksi tuhansille lukijoille kertaheitolla. Jos haluat, voit lukea jutun etukäteen.

Toivottavasti jututettavia löytyy kuin... noh... kuin muurahaisia... ;)

Terveisin:

Jari Pietiläinen
toimittaja
Helsingin Uutiset
jari.pietilainen@lehtiyhtyma.fi
GSM: 040 822 1574

Vippe
25.07.2006, 16:26
Itse olen aloittelija tssä en voi auttaa.

Alkio
25.07.2006, 18:26
Jos jaksat lappiin (kittilään) saakka tulla niin tervetuloa vain :D.. Mutta foorumilta löytyy kyllä kokeneempia harrastajia jotka varmaankin tietävät/omistavat enemmän kaikkea mielenkiintoista ja asuvat vielä siellä etelämmässäkin. :)

Shadown
25.07.2006, 20:07
Pistin mailia hänelle.

Werty
26.07.2006, 00:22
Täältä löytyisi Vantaalla asuva vasta n. pari kuukautta muurahaisia "harrastanut" aloittelija. Tosin olisi hyvä saada joku kokeneempi harrastelija antamaan haastattelu, esim. Camponotus. :)

Shadown
08.09.2006, 11:00
Lehtijuttu siis julkaistiin aikapäiviä sitten. Tarkkaa tietoa ei ole missä kaikissa lehdissä, mutta ilmeisesti Helsingin Uutisissa ja Vantaan Sanomissa juttu oli, johon Wertyä haastateltiin.

Kuitenkaan homma ei mennyt putkeen. Muutamia lupauksia toimittaja jätti lunastamati:

1. Lupauksista huolimatta jutussa ei ollut sivustomme osoitetta. Käsitin, että Wertyn ehtona oli antaa haastattelu nimenomaan sillä verukkeella, että osoite tulee juttuun.

2. Toimittaja lupasi haastatella minua puhelimen välityksellä koskien näitä sivuja. Tälläistä puhelua ei koskaan kuitenkaan tullut.

3. Toimittaja lupasi minulle ja muutamalle muulle toimittaa jutusta ihan jonkunmoinen paperillisen versio (Ilmeisesti koko lehti, jossa juttu julkastaisiin.).

Älyttömintä oli kuitenkin se, että otin päätoimittajaan yhteyttä sähköpostilla, joka ei johtanut edes vastaukseen. Viestissäni pyrin saamaan selityksen välinpitämättömyyteen, sekä mahdollisuutta hyvittää välinpitämättömyys. Vastausta ei kuitenkaan tähän päivään mennessä ole tulut.

Juttu on luettavissa täältä:
www.muurahaiset.net/lehti/lehtijuttu.pdf

Omasta mielestäni on aika erikoista alkaa tekemään juttuja, johon värvää haastateltavia jostain, jota ei kuitenkaan mainosta. Itse katson, että toimittaja on syyllistynyt eräänlaiseen "tekijänoikeutta" loukkaavaan toimintaan.

Joka tapauksessa olen itse antanut haastattelun Helsingin Sanomiin, joka tulee jossain vaiheessa ulos ja jossa on näistä sivuista mainintaa.

Shai
08.09.2006, 14:26
Helsingin Uutiset ovat sen tasoinen julkaisu, että en yhtään ihmettele (tosin paheksun) toimittajan käyttäytymistä. Juttu sinänsä oli ihan OK ja mukavaa julkisuutta tälle harvinaiselle harrastukselle. Toivottavasti HS:n kanssa asiat sujuvat paremmin.

Shadown
08.09.2006, 14:40
Jep, ihan ok juttu, mutta tosiasiassa ei pahemmin tuolla tapaa lisää harrastajia saatika kokoa olemassa olevia yhteen.

Mielestäni jos juttu tehdään kehittäkseen jotain harrastusta, niin sille kehittämiselle pitää antaa myös mahdollisuus. Eli luoda mahdollisille uusille harrastajille pääsy muiden harrastajien pariin ja etenkin pääsy materiaaliin, josta saisi lisää tietoa harrastuksesta. Nyt näitä kehitysmenetelmiä ei pysty mitenkään hyödyntämään mahdollinen uusi harrastaja tai jo olemassa oleva harrastaja. Ellei sitten saa ahaa elämystä käyttää hakukoneita oma-aloitteisesti.

Sinänsä itseäni ottaa pannuu se, että nimenomaan tuota lehtijuttua varten painostin uuden softan käyttöönottoa nopealla aikavälillä ennen tuota julkaisua. Noh, tulipa sitten tehtyä ainakin nopeasti päivitys. :D

Polyergus
08.09.2006, 18:21
Mitä ihmettä tarkoitaa heimoyhdyskunta? 47 lajia?:( Muurahaiswikistäkin olisi voinut tarkistaa, että nyt ollaan hakoteilla ton luvun kanssa...

Shadown
08.09.2006, 18:26
Oisko heimoyhdykunta sama kuin kekomuurahaisilla, johon kuuluu monta eri pesää (heimoa)?

Shai
08.09.2006, 18:55
Muistaakseni jossain 70-luvun ensyklopedioissa todetaan, että Suomesta löytyy 47 muurahaislajia :) Siellä sanotaan myös kaikkea muuta ihmeellistä ja kummallista, eritoten termiiteistä löytyy aika villejä tarinoita. En nyt muista mikä kirjasarja oli kyseessä...

jp
08.09.2006, 18:56
Mitä ihmettä tarkoitaa heimoyhdyskunta? 47 lajia?:( Muurahaiswikistäkin olisi voinut tarkistaa, että nyt ollaan hakoteilla ton luvun kanssa...
Onko kukaan koskaan lukenut normaalista (ei erikois-) lehdestä omaan erityiseen tietämykseensä liittyvää artikkelia, jossa olisi faktat kohdallaan? Kai ne muurahaiset sitten muodostaa yhdyskunnan muiden heimojen kanssa ja viettävät mukavaa yhteiseloa mutipistiäisten ja ampiaisten kanssa. :rolleyes: Tosta muurahaislajien määrästä voisi melkein huomauttaa toimitukselle, että vaikka ne ei linkkiä artikkeliin viitsineet laittaa, niin voisivat edes itse käydä lukemassa...

edit:
Heh, Shadown, "skarabe - Bannattu" :)

Shadown
08.09.2006, 19:27
edit:
Heh, Shadown, "skarabe - Bannattu" :)

Joo bannattu on. En kaipaa kaverin nyyhkytarinoita, joita se privaan laitto muinoin, kun annoin palautetta kun kaveri ei viitsinyt edes minulle sähköpostiin mailata onko se kiinnostunut minua haastattelemaan.
Tai tarkemmin tarina meni sillä tavalla, että lähetin sille mailia, jossa ilmoitin kiinnostuksestani haastatteluun. Ensimmäinen ja viimeinen viesti oli utelu olenko Vantaalta tai Helsingistä? Tähän kun vastasin, että Riihimäeltä, niin yhteydenpito sähköpostilla loppui siihen. Myöhemmässä vaiheessa valittelin privalla itse foorumin kautta, ettei jamppa viitsinyt edes "Ei kiinnosta" vastausta laittaa mailiin vaan antoi turhaan odottaa suuria, niin selitykset olivat "Olin lomalla" "Haastatelen sinua puhelimitse sivujen suhteen." jne.
Tosin koko viestien vaihto alkoi ikäänkuin kaveri ei olisi tiennyt edes mistä puhun. :D

Sanoisin, että koko lehdestä ja varsinkin tästä toimittajasta tuli erittäin erikoinen mielikuva. Heidän tapaista on ilmeisesti jättää kokonaan vastaamati sähköposteihin, jotka eivät kiinnosta. Tämä näemmä koskee myöskin päätoimittajaa, koska valittelustani ei ole mitään vastausta tullut ja sähköspostin taisin joskus pari viikkoa sitten laittaa.

Polyergus
08.09.2006, 19:50
Sanoisin, että koko lehdestä... tuli erittäin erikoinen mielikuva.

Helsingin Uutiset / Vantaan Sanomat < vessapaperi