Näytä koko versio : Mikä kumma tämä on?
vierais tampio
24.07.2006, 15:57
Minä en ole muurahaisharrastaja, mutta etsiessäni tietoa eksyin foorumillenne, ja ajattelin että te jos ketkä pystyisitte halutessanne minua auttamaan.
Pihamaallemme ja lasten leikkipihalle on yht'äkkiä yllättäin ilmestynyt huomattavia määriä kuvissa näkyvän kaltaisia muurahaisia. Mitä nämä ovat, mistä ja miksi ne tulevat, minne ne menevät ja onko niistä haittaa, meinaavatko tunkea sisälle, purevatko lapsia tms?
Auttakee pliis asioihin vihkiytymätöntä pölvästiä.
Minusta tämä on Mauriais (Lasius Niger) kuningatar. :)
ne ovat lähteneet synnyin pesästään parittelemaan ja
etsimään uutta sopivaa pesä-paikkaa, jossa ne alkaisivat synnyttää
uusia muurahaisia. Niistä ei ole haittaa elleivät ne pesiydy asuin-rakennuksiin.
eli jos ne ovat liian lähellä taloanne niin ottakaa ne esim. purkkiin ja kuljettakaa ne
kauemmas pihaltanne. eivät pure, ellei mene tökkimään eikä purema ole vaarallinen,
voi ottaa vaikka kädelle. :D jos ne eivät muuten haittaa niin kannattaa antaa niitten olla
omissa oloissaan. ;)
PS. jos saat tuollaisen kiinni täysin vahingoittumattomana voit ehkä tienata pari euroa myymällä
tuollaisen muurahaisia harrastavalle. ;) toivottavasti olen osannut neuvoa oikein asian suhteen kun olen
itsekkin juuri aloittanut harrastuksen :) (eli korjatkaa pojat jos olen jossain ihan väärässä ;) )
Jep, mauriaisen kuningatar on ja ei ole mitään vaaraa moisesta kenelekkään. Nyt on noiden parveiluaika vain.
vierais tampio
24.07.2006, 20:37
Jep jep, mä olen luullut että kuningattaria on yks /pesä/yhdyskunta, noita täsmälleen samanlaisia on kuitenkin pitkin pihaa kymmeniä, jopa satoja.
Vahingoittumattomanahan tuo kuvissa olevakin oli kiinni otettu ja taas vapaaksi päästetty. Täällä niitä on, kaikki vaan Espoosta hakemaan, kyllä mä niitä voin purkkiin kerätä, jos jollekulle tulee siitä hyvä mieli.
jos olisit täällä pohjoisempana asunut niin olisin voinut tulla ostaan pari. ;D
Nyt on parveiluaika, joka tarkoittaa sitä, että pesät on kasvattanut pitkin kesää nuoria kuningattaria ja kuhnureita. Nämä sitten lähtevät kesän mittaan lentelemeään (parveileimaan) tiettynä hetkenä yhtäaikaa. Tänä aikana kuhnurit hedelmöittävät nuoret kuningattaret, jotka perustuvat uuden pesän.
Kuhnurit kuolevat hyvin nopeasti parveluin aikana ja nuorista kuningattaristakin kuolee suurin osa muiden hyönteisten tai lintujen ruokahalun takia.
Tätä ilmiötä voitaisiin kuvat vähän samanlaiseksi kuin kasvien siitepölyn lennättmäminen tuulessa. Suurin osa menee hukkaan, mutta osa kuitenkin tuottaa uutta.
Niih, mutta minä en vain meinaa täältä koti puolesta löytää niitä mauriaisia, vaikka pesiä tässä lähistöllä piisaa :)
ja ne kurkkii jo sen näköisenä että milloinkas lähetään? :P mutta aina tulee ilta ennenkuin ne lähtee :-\ tai alkaa satamaan
ja työläiset joutuvat avaamaan käytävät uudestaan että aina on joku häiritsemässä niitä :-[
vierais tampio
24.07.2006, 22:14
Vahinko, täältä olisi kyllä liiennyt vaikka useampikin, mutta ei noita oikein postissakaan voi laittaa tulemaan ::)
Kyllä niitä voi, jos pakkaa ne koeputkiin esmes.
Varminta on sitten laittaa vain yksi kuningatar kuhunkin putkeen. Minä laitoin eilen viisi samaan putkeen, ja putken taskuun. Ei kulunut kuin muutama minuutti ja kuningattaret olivat vainajia. Joukkopaniikissa ruiskuteltu muurahaishappo ilmeisesti tappoi ne.
Heh. ;) en mä muuten ois kiinnostunut mutta jos jossain ihan lähellä ois joku paikka josta vois itse hakea ne.. :) kun tuon Genzin kanssa on jo semmonen pikku diili :D