PDA

Näytä koko versio : Muitten ötököiden kasvatus.

amntz
17.05.2009, 20:45
Niin, tuli tässä mieleen, että pystyiskö mitään muitä ötököitä kasvattamaan.Esim jotain koppakuoriaisia ois siisti :D

Muurahainen
17.05.2009, 21:05
En usko. Ne tarvitsevat aika ison terraarion ja niiden syöttäminen voi olla miltei mahdotonta. Enkä usko että ne lisääntyvät terraariossa.;)

amntz
17.05.2009, 21:11
Hmm, kastematoja varmaan vois, ainakin tv:ssä oli joskus joku ohjelma jossa oli kastematoja jollain tutkijoilla, ja ne tutki niitten parittelua tms.

Neutroni
18.05.2009, 08:17
Hyvinkin monia hyönteisiä pystyy kasvattamaan toukasta aikuiseksi. Pariutuminen ja muniminen on usein hankalampi järjestää, mutta esimerkiksi monet yöperhoset lisääntyvät helposti vankeudessa ja voit tuottaa sukupolven toisensa jälkeen. Lämpimien maiden lajit ovat sikäli helpompia, ettei niiden kanssa tarvitse välittää talvilevoista.

Kovakuoriaistoukkiakin löytää melko usein, mutta minulla ei ole kokemusta niiden kasvattamisesta. Puissa eläviä lajeja voi kasvattaa ottamalla tukinpätkiä pimeisiin tiiviisiin laatikoihin, joissa on pieni reikä, johon on asennettu koeputki, jonne kuoriutuvat aikuiset menevät. Siinä ei tosin pääse seuraamaan toukkien kehitystä.

Muurahainen
18.05.2009, 14:01
Minulla on kastemato farmi. siis ihan oikeasti. siellä on suomalaisia sekä hollantilaisia matoja. Sieltä on hyvä ottaa kun lähtee kalastamaan.:cool:

JuPe
18.05.2009, 16:09
Itse olen jo muutamana vuonna perhosia kasvattanut.. Niiden pariuttaminen on niin hankalaa että ei niitä ainakaan ihan aluksi kannata pariuttamaan. Mutta onhan se mukavaa kasvattaa vaikkakin vain toukista/munista aikuiseksi.. :) Ja samalla kasvaa perhoskokoelma.. :p

amntz
18.05.2009, 16:20
Eilen madventuresissa oli kiinassa jotain sirkkoja ja ne laitto ne tappelemaan jonnekkin purkkiin.:p

Murqqu
18.05.2009, 17:08
Noi koppakuoriaiset vois olla iha jänniä :) samoin jos onnistuis perhosten kanssa viimekokemus oli kun toukka oli mätänä purkissa....:D

Nipletius
18.05.2009, 18:41
Hei kamoon! Sitä vois lukea tietoa ennekuin tulee kertomaan tänne juttuja, ei millään pahalla tietenkään!

Ite olen kasvattanut ötököitä ku ötököitä.
Mm.
Rukoilijasirkkoja
Kummitussirkkoja
Hämähäkkejä
Siimaskorpioneja
Skorpionilukkeja
Hedelmäkuoriaisia
Sarvikuonokkaita
Heinäsirkkoja
Torakoita...

Ja voin sanoo ettei mikään noissa ole mahdotonta! Lähes kaikki noista on 150 kertaa helpompia ku muurahaiset. Paitsi sarikuonokkaat, bniihin tarvitaan kärsivällisyyttä ja erittäin hyvää osaamista.

Voin pistää muutaman kuvan ja linkin omista elukoista:

Skorpionilukki
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1020235.jpg

Rukoilijasirkku(Hierodula mebranacea)
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1010886.jpg

Orkidearukoilijasirkku(Hymenopus coronatus)
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1010879.jpg

"Afrikan smaragdi" (Smaragdesthes afrikana oertzeni)
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1010765.jpg

En ny keksi suomalaista nimeä... Mecynorrhina torquata immaculicollis
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1010645.jpg

Eudicella smithi bertherandi
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1010513.jpg

Dicronorhina derbyana layardi
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1010501.jpg

Jättijuoksujalkainen (Scolopendra morsitans), Pituus n. 25 cm
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1010525.jpg
Luotu nahka, näätte vähän kokoa...
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1020477.jpg

Okapiruja (Eurycantha calcarata)
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1000538.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/P1000539.jpg

Oryctes nasicorniksen kotelo
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/2008_08150008.jpg
Ja aikuinen...
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/2009_03140017.jpg

Näiden kovakuoriaisten toukkia on, kestää aika kauan ennenku niistä aikuisia tulee:
http://d-wings.holy.jp/gazou/%83J%83u%83g/janus.jpg Pituus jopa 15 cm
http://beetlespace.wz.cz/e_Allomyrina_dichotoma_tunobosonis.html Melko pienehkö (koiraat n. 6 cm), mutta erittäin helppo hoitoinen kovakuoriaiseksi

Tossa osa elukoista. Noista on suurin osa kyl kuolleita...
Jos kiinnostaa niin voi kysellä.

Eikä mikään noista tarvi isoa terraariota alle 50 litranen riittää hyvin varmaan jokaiselle noille.
Ja mitä syöttämiseen tulee, jos on oikea ruokavalio ne syö paremmin ku hyvin!

Ps. On tullu myös muutama sammakkoeläin ja matelija hankittua.

-N

Murqqu
18.05.2009, 19:50
Niin itse mietin kotimaisia.Okapiruja tulossa syksyllä ja rukoilioita ( tai vain yksi) olis kesäks jos jaksais hommata :DNyt vasta tärähti että oot sama nipe ku herpissäki :D

muurahaiskasvattaja
18.05.2009, 20:19
aika paljon on elukoita!:eek:
Ite oon ennen pitäny vaan hämähäkki -ja matofarmia:rolleyes:

Neutroni
19.05.2009, 08:45
samoin jos onnistuis perhosten kanssa viimekokemus oli kun toukka oli mätänä purkissa....:D

Viikon parin päästä on paras aika etsiä nokkosperhosen toukkia aurinkoisten paikkojen nokkoskasvustoilta. Ne tarvitsevat vain päivittäisen ruokinnan ja hieman suihkupullosta kosteutta. Muutamassa viikossa ne koteloituvat ja parin viikon jälkeen kuoriutuvat. Helppoa kuin mikä. Loppukesällä löytyy kiitäjäntoukkia, joista saa komeita perhosia. Yleiset lajit ovat helppoja kasvatettavia, mutta vaativat talvilevon esimerkiksi jääkaapissa.

Tuollainen Scolopendra olisi hieno. Mistä niitä saa ja millä hinnalla?

Murqqu
19.05.2009, 14:07
Mmm.Tuhoan keskustelun idean ja kysyn että minkälaisissa materiaaleissa noita nokkosperhosentuokkia kannattaisi kasvattaa?Ihanko turvetta pohjalle ja sinne vaan vai jokin keinotekoinen alusta?Ja noita scoloja kannattaa etsiä ulkomaisilta sivuilta joista postissa varmaan saisi tulemaan tietenkin riskillä tai kyttää herppi.net:in myydään palstaa :D

Neutroni
19.05.2009, 14:38
Mmm.Tuhoan keskustelun idean ja kysyn että minkälaisissa materiaaleissa noita nokkosperhosentuokkia kannattaisi kasvattaa?Ihanko turvetta pohjalle ja sinne vaan vai jokin keinotekoinen alusta?Ja noita scoloja kannattaa etsiä ulkomaisilta sivuilta joista postissa varmaan saisi tulemaan tietenkin riskillä tai kyttää herppi.net:in myydään palstaa :D

Kaipa nokkosperhoset voidaan laskea muurahaisfoorumilla luokkaan "muut ötökät", joten sopiihan niistä kirjoittaa.

Itse kasvatan pienet kasvatukset (esim. 5-15 nokkosperhosen toukkaa tai 1-2 kiitäjän toukkaa) parin litran korkeahkossa muovipurkissa (saa ainakin Etolasta), jonka suun päälle on laitettu verhokankaan pala kumilenkillä. Purkin pohjalle riittää sanomalehden pala, joka helpottaa ulosteiden kaatamista pois, ja sen päälle nokkoset. Tuolla tavalla toukkia pitää ruokkia vähintään joka toinen päivä, mutta nokkosperhoset eivät tarvitse sisällä pidettäessä montaa viikkoa ruokintaa.

Murqqu
19.05.2009, 14:53
Sekoitin kiitäjiä ja nokkosperhosia.Kiitäjäthän kaivautuvat ja koteloituvat (kertokaa jos näin ei ole) Mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi nokkosperhosetn tapaa.Roikkuvat jostain mukavasta oksanhaarasta ja koteloituvat vai?:D

JuPe
19.05.2009, 16:16
Jep.. Niinhän ne nokkosperhoset tekee. Itse olen nokkosperhosia kasvattanut silleen että olen semmoiseen (irto)karkkirasiaan (joita saa yleensä kaupasta kun vain kysyy) pistänyt filmirullankoteloon nokkosen ja siihen niitä toukkia. Niin ja tietysti siellä kotelossa on vettä niin se nokkonen säilyy pitempään.. :)

Ps. Nipletius mistä olet ostanut noita Mecynorrhina torquata immaculicollis:ia?

rami1
19.05.2009, 17:05
vois laittaa vanhaan akvaarioon jotaki aivan hyvä vielä vois pitää vaikka kalojakin mutta hiukan pieni kokoinen n 60-80 litrainen

Nipletius
19.05.2009, 17:09
Lähes kaikki noista on saksasta peräsin, scolo on Englannista.

Mecynorrhinat on saksasta, tilasin netistä www.coleoptera-xxl.de
Voin sanoa että jos kuoriaisita innostutte, älkää ostako ensimmäiseksi kuoriaiseksi mecynorrhinoja. Mä voisin myydä ruusukuoriaisia kesemmällä jos jotain kiinnostaa.

Scolot on suomessa aivan järkyttävän kalliita. Eläinkauppa voi pyytää moisesta pötkylästä satasen! Mulla on ollut kaksi lajia: S. morsitans (9€) ja S. subspinipes dehaani (35€). Saksasta kun tilaa, lajista rippuuen, saat noita jo 5€/kpl. Jos haluat isompia lajeja niin hyvä lähtee siitä parista kympistä.
HUOM! Scolot on myrkyllisiä!

Pistän parit linkit mistä olen ötököitä tilaillut:
www.bugzuk.co.uk
www.vinmann.de
www.schaben-spinnen.de
www.coleoptera-xxl.de

Jos joku on tilaamassa jotain noista, voisin tulla kimppaan.

JuPe
19.05.2009, 17:32
Argh.. Nyt rupes himottaan noi koppikset. Voisin vaikka tilatakkin tuolta coleoptera-xxl:tä kun hinnat ei kovin korkeita näyttäneet olevan, postikulut taas on eri asia mutta jos lähdet kimppaan niin kyllähän se onnistuu.. Pitää vain vähän harkita vielä. Kun pitäisi terraario hankkia/tehdä yms. Muuten mitä safkaa nuo kuoriaiset syö? lihaa, kasveja?

Nipletius
19.05.2009, 17:40
Jos ostat kuoriaiset toukkina, niinkuin kannattaakin, niiden aikuistumiseen menee kuukaus pari riippuen toukkien kehitysvaiheesta, toukille käy kasvatus boksiks parin litran karkkipurkki.
Terraks aikuisille käy riippuen jälleen kuoriaisen koosta ja lajista esim. kaupasta saatavilla olevia smart boxeja, tiedät varmaan?
Toukat syö humusta(lehtiä/lahoa puuta tai kompostimultaa/lahoa puuta, ei havupuita!) sekä kovia hedelmiä ja kasviksia mm. omenaa, ananasta ja porkkanaa.
Aikuiset syö hedelmiä, etenkin banaania noi rakastaa ja tuollakin myynnissä olevaa "jellyä".
Cetoniinae kuoriaisille on tärkeä valo aikuisena muuten ne ei lisäänny helposti.

Mitä lajia ajattelit? Ja noista Dynastinae ja Lucanidae -kuoriaisista ei kannata viel haaveilla. Ne on ihan eri maata mitä Cetoniinaet.

En voi kyl ihan viel lähtee tilailee mitään, kattoo ku kesäloma alkaa. Lähetä vaik YV:tä ku tilaat jos tilaat.

Nipletius
19.05.2009, 17:54
Tai oikeestan perun puheeni. Dynastinaesta esim. megasomat käy aloittelijallekin.
Niiden kasvatuksessa täytyy olla malttia, katos ku toukkavaihe kestää 2-3 vuotta.
Allomyrinat käy kanssa, ne on helpoimpia sarvikuonokkaita.

JuPe
19.05.2009, 18:35
Okei.. En minä niitä itse asiassa edes ajattelut koska ne on kalliimpia. :p lopussa muutamia lajeja mitä voisin ostaa. Muuten kuinka montaa noita voi pitää samassa terraariossa? Se riippuu tietysti terran koosta mutta silleen yleisesti että rupeaako nuo tappelemaan jos on kovin montaa samassa. Ja muuten mitä noi L1,L2 ja L3 meinaa noissa larvoissa? Ja miten noiden terra pitäis sisustaa?
-Dicronorhina derbyana oberthuri (ei ole myynnissä tällähetkellä)
-Eudicella (Cyprolais) hornimanni
-Eudicella euthalia bertherandi
-Smaragdesthes afrikana oertzeni (ei ole tällähetkellä)

Ps. En minäkään ole vielä ostamassa vaan sitten kun on ensimmäinen kesätyötili tullut..

Neutroni
19.05.2009, 19:10
Sekoitin kiitäjiä ja nokkosperhosia.Kiitäjäthän kaivautuvat ja koteloituvat (kertokaa jos näin ei ole) Mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi nokkosperhosetn tapaa.Roikkuvat jostain mukavasta oksanhaarasta ja koteloituvat vai?:D

Kiitäjät kaivautuvat maahan tai koteloituvat karikkeen alle, jos niille annetaan siihen mahdollisuus. Mutta itse olen saanut aika monta kotimaista kiitäjälajia koteloiksi ihan sanomalehden tai talouspaperin alle. Mutta kaikille lajeille se ei välttämättä toimi, yleisesti kannattaa tarjota maahan kaivautuvalle lajille mahdollisuus kaivautua, jos ei ole tietoa sen vaatimuksista. Hiekka toimii ihan hyvin, eikä ole niin altista homeelle kuin eloperäiset maa-ainekset.

Nokkosperhosen kotelo roikkuu takaruumiin kärjestä kasvinosassa tai kasvatusastiassa.

Neutroni
19.05.2009, 19:42
Scolot on suomessa aivan järkyttävän kalliita. Eläinkauppa voi pyytää moisesta pötkylästä satasen! Mulla on ollut kaksi lajia: S. morsitans (9€) ja S. subspinipes dehaani (35€). Saksasta kun tilaa, lajista rippuuen, saat noita jo 5€/kpl. Jos haluat isompia lajeja niin hyvä lähtee siitä parista kympistä.
HUOM! Scolot on myrkyllisiä!

No iso sen olla pitää. Nuo hinnatkin vaikuttavat siedettäviltä, mutta idean toteutukseen tuli epämääräinen viivästys. Juttelin asiasta vaimon kanssa, ja ajatus 20 senttisestä myrkyllisestä tuhatjalkaisesta ei saanut ihan ensipuheella "ihanaa" -huudahduksia.

JuPe
20.05.2009, 16:22
No eipä täälläkään nuo vanhemmat ihan heti sano ilomielin että osta vaan niitä isoja koppiksia.. :o Hyvä että etes antavat noiden mauriaisten olla rauhassa. Nipletius jos nyt ostan noita niin kannattaako noita toukkia ostaa kuinka monta? Opiskelijan palkka ei kovin suuri ole mutta haluaisin mahdollisimman montaa lajia ja kaiken lisäksi vielä pitäisi kuoriutuakkin koiraita ja naaraita. Tai no oikeastaan voisin ostaa sinulta aluksi noita ruusukuoriaisia ja kokeilla niillä (tietysti jos hinnasta sovitaan).. Ja jos sinulla on tuota humus/lahopuu seostakin myös myytäväksi asti..

Nipletius
20.05.2009, 18:28
Okei.. En minä niitä itse asiassa edes ajattelut koska ne on kalliimpia. :p lopussa muutamia lajeja mitä voisin ostaa. Muuten kuinka montaa noita voi pitää samassa terraariossa? Se riippuu tietysti terran koosta mutta silleen yleisesti että rupeaako nuo tappelemaan jos on kovin montaa samassa. Ja muuten mitä noi L1,L2 ja L3 meinaa noissa larvoissa? Ja miten noiden terra pitäis sisustaa?
-Dicronorhina derbyana oberthuri (ei ole myynnissä tällähetkellä)
-Eudicella (Cyprolais) hornimanni
-Eudicella euthalia bertherandi
-Smaragdesthes afrikana oertzeni (ei ole tällähetkellä)

Ps. En minäkään ole vielä ostamassa vaan sitten kun on ensimmäinen kesätyötili tullut..

Noita Cetonidae-kuoriaisia voi pitää niin monta samassa terrassa ku vaan tilaa riittää. Mulla on ruusukuoriaisia n. 50 kpl + toukat noin kolmenkymmenen litran smartissa.
L1-L3 tarkottaa toukkien kehitysvaiheita L1=kerran nahkansa luonut, L2=kaks kertaa, L3=kolme kertaa ja seuraavasta luonnista tulee kotelo.
Siis tarkoitatko miten toukkien vai noiden luettelemasi koppisten terra pitäis sisustaa?
Toukille koko purkki täyteen humusta.
Kaikille aikuisille kuoriaisille pätee sama sisustus, et n. 15 cm humusta yms. ja päälle puupaloja ja kaarnanpaloja.

No iso sen olla pitää. Nuo hinnatkin vaikuttavat siedettäviltä, mutta idean toteutukseen tuli epämääräinen viivästys. Juttelin asiasta vaimon kanssa, ja ajatus 20 senttisestä myrkyllisestä tuhatjalkaisesta ei saanut ihan ensipuheella "ihanaa" -huudahduksia.

Täytyy sit huomauttaa et nää on "pelätyimpiä" selkärangattomia terraarioissa.
Noille vois antaa nimeks mestarikarkaaja, jota ne todella on. Noiden terraarion pitäisi olla idioottivarmoja. Jotkut kasvattaa terraario terraarion sisään menetelmällä. Smartit on todettu hyviksi myös näillä, ei pysty puremaan itteään läpi siitä. smarttiin tehtäessä hengitysreikiä, pitäis niiden väli olla n. 2 cm ettei hampaat ylety reiästä reikään. Noi ei yleensä tappavia ole. Luin jostain että erästä harrastajaa oli tollanen S. subspinipes purru, ni kaveri oli pistäny kätensä kiehuvaan veteen kipua lieventääkseen...
Joo ja löytyyhän noita kaikkea 5-45 cm väliltä. Yleensä poikaset on halpoja harvinaisetkin lajit, koska kestää lajista riippuen aikuistuminen 2-10 vuotta.

No eipä täälläkään nuo vanhemmat ihan heti sano ilomielin että osta vaan niitä isoja koppiksia.. :o Hyvä että etes antavat noiden mauriaisten olla rauhassa. Nipletius jos nyt ostan noita niin kannattaako noita toukkia ostaa kuinka monta? Opiskelijan palkka ei kovin suuri ole mutta haluaisin mahdollisimman montaa lajia ja kaiken lisäksi vielä pitäisi kuoriutuakkin koiraita ja naaraita. Tai no oikeastaan voisin ostaa sinulta aluksi noita ruusukuoriaisia ja kokeilla niillä (tietysti jos hinnasta sovitaan).. Ja jos sinulla on tuota humus/lahopuu seostakin myös myytäväksi asti..

Toukkia kannattaa ostaa niin monta kun pystyt tai riittää tila, ite alotin noil ruusukuoriaisil n. 7 kappaleella. Voin luultavasti myydä pieniä toukkia tossa kun kesään päin mennään. Humusta ei ole myynnissä. Voit itse tehdä sitä helposti panemalla vaikka viime syksyn lehtiä terraan ja muutama laho (lehti)puukapula sinne toukkien järsittäväks.
Niin ja siitä pitää muistuttaa ettei montaa lajia saa eikä kannata pitää samassa terrassa, siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää.

Murqqu
21.05.2009, 15:02
Voiskohan noiden nokkosperhosten munia löytää jo nyt?:pNyt rupes nääs syyhyttää noi nokkosperhoset.Nipe mistä hommasit omat rukoilijasi?Hierodulasi on komean vihreä :D

Nipletius
21.05.2009, 15:29
Saksastahan nuo, eräältä yksityiseltä.

Neutroni
22.05.2009, 09:21
Voiskohan noiden nokkosperhosten munia löytää jo nyt?:pNyt rupes nääs syyhyttää noi nokkosperhoset.

Eiköhän munat ole jo munittu, ja lämpimällä paikalla voinee olla pieniä toukkiakin. Munien löytäminen voi olla haastavaa, mutta pienet toukat elävät luonnossa ryhmissä ja kehräävät seittipesän, joka on helppo havaita.

Täytyy sit huomauttaa et nää on "pelätyimpiä" selkärangattomia terraarioissa.
Noille vois antaa nimeks mestarikarkaaja, jota ne todella on. Noiden terraarion pitäisi olla idioottivarmoja. Jotkut kasvattaa terraario terraarion sisään menetelmällä. Smartit on todettu hyviksi myös näillä, ei pysty puremaan itteään läpi siitä. smarttiin tehtäessä hengitysreikiä, pitäis niiden väli olla n. 2 cm ettei hampaat ylety reiästä reikään. Noi ei yleensä tappavia ole. Luin jostain että erästä harrastajaa oli tollanen S. subspinipes purru, ni kaveri oli pistäny kätensä kiehuvaan veteen kipua lieventääkseen...

No ehkä tuollaisten kivuliaasti purevien otusten kanssa on viisaampaa odottaa, että lapset kasvavat isommiksi. Neljävuotiaat ötökkäintoilijat eivät ihan aina muista harkita tekemisiään loppuun asti, vaikka kiitettävästi ovatkin pysyneet erossa minun muurahaisista.

En tiedä mikä on smart, mutta ihmettelen hieman jos tuhatjalkaiset eivät pysy lasista ja metallista tehdyssä terraariossa. Voisiko tuollaisen terraarion eristää varmuuden vuoksi vallihaudalla, vai välttävätkö tuhatjalkaiset vettä?

Nipletius
22.05.2009, 11:38
Joo, kyllähän noita lasiterroissa pidetään, mutta ne ei yleensä ole niin käytännöllisiä kuin smartit. Ja voihan tollasselle tehdä vallihaudan, ne vaan luultavasti hukkuu aika nopeasti.

Tossa viel smartti:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=53966421

Neutroni
22.05.2009, 11:58
Perehdyin hieman noihin Scolopendroihin. Muuten ne vaikuttivat mielenkiintoisilta, mutta ilmeisesti ne ovat kotimaisten sukulaistensa tapaan pääsääntöisesti maan alla viihtyviä yöaktiivisia eläimiä. Ei sellaisesta ole niin paljoa iloa, että se kompensoisi myrkylliseen eläimeen liittyvät riskit.

Nipletius
22.05.2009, 16:21
Mulla toi morsitans nukkui yleensä maanpinnalla, ja subspinipes maan alla.
Se on paljon lajista kiinni.

Murqqu
23.05.2009, 17:10
Nyt syyhyttäis noi hierodulat ja orkideahömpät.Talvella toi orkidea oli se suosikki mut hierodulat on vaa nii komeita kokonsa puolesta:DNyt pitääkin ruveta näitä metsästämään;)

muurahaiskasvattaja
23.05.2009, 18:07
pitäisköhän ruveta pitähän koppakuoriais farmia:p

onhan niitä ennenkin tullut kasvatettua mut ei ollu kovin paljon tietoa
oli vaikee kasvattaa mut eiköhän täältä saanu tarpeeks tietoa siihen:D

Nipletius
23.05.2009, 18:11
Suomesta jos meinasit hankkia, niin ovat aika kalliita ja melko harvinaisia.
Saksasta saisit yksityiseltä n. 2€/kpl mitä vaan lajia, paitsi orkideat jotka on yleensäkin kalliimpia.
itse ostin eräältä tyypiltä ,muistaakseni viittä eri lajia, yhteensä 30 yksilöä ja makso 55€ posteineen suomeen.

Tuolta tilasin:
www.mantidforum.net

Murqqu
23.05.2009, 19:23
En eläinkaupasta meinannu olen jo kysellyt lajeista niin 10e + postikulut erältä henkilöltä.

Murqqu
10.06.2009, 16:11
Oiskohan tässä nyt nokkosperhosentoukka??

http://www.muurahaiset.net/gallery/files/3/9/0/dscn2440.jpg

Nipletius
10.06.2009, 20:23
Ei ole, nokkoset on mustia ja "piikikkäitä".

Murqqu
10.06.2009, 21:19
Siis mustia ja piikikkäitä iha ''pienestäpitäen'' tolla on kokoa varmaan sellanen 1cm

Nipletius
10.06.2009, 22:41
Njoo, ellen ihan väärin muista niin ne on just tollassia vihreitä pieninä.
Kasvata ja kato mitä siit tulee.

Neutroni
11.06.2009, 11:50
Oiskohan tässä nyt nokkosperhosentoukka??

Tuosta kuvasta on vaikea sanoa. Nokkosperhosen toukat ovat pieninä kellertäviä mustin koristein. Ja onko tuossa vielä seittiäkin? Nokkosperhoset elävät pari ensimmäistä nahanluontiväliä suurissa joukoissa seittipesissä.

Nipletius
07.07.2009, 10:38
Tuli hankittua tällässiä "mandariinitaskurapuja"(geosesarma notophorum). Aikas hassuja tyyppejä eikä vie tilaakaan, jalkojen väli joku 5 cm.

Kuvia:
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/2009_0706i0001.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/2009_0706i0002.jpg

Brawl
07.07.2009, 11:00
Tuli hankittua tällässiä "mandariinitaskurapuja"(geosesarma notophorum). Aikas hassuja tyyppejä eikä vie tilaakaan, jalkojen väli joku 5 cm.

Kuvia:
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/2009_0706i0001.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/2009_0706i0002.jpg

Mahtavan näkösiä, onkohan vaikeita hoitaa?

Nipletius
07.07.2009, 13:16
Ei ainakaan tähän asti(ollu mulla muutaman päivän). Tähän asti noi on ollut erittäin helppohoitoisia, melkeenpä syö mitä tarjotaan:P

murkkupoika
13.02.2010, 19:36
niistä kuoriaisista, olisiko goljatkuoriaisia? näin joskus telkkarissa.

Nipletius
14.02.2010, 20:18
Goljatteja(Goliathus sp.) kannattaa hankkia vasta monen vuoden kokemuksen jälkeen, ovat niitä vaikeimpia kuoriaisia kasvattaa.
Mutta tuolt löytyy parhaimmat ohjeet goljattien hoitoon:
www.naturalworlds.org/goliathus/index.htm

murkkupoika
15.02.2010, 20:27
tarkoitin niitä sinun nimettömiä

Arkuu
15.02.2010, 21:42

.
.
.

Veikeän ja häijyn näköisiä otuksia :)

Nipletius
18.02.2010, 19:57
En oo täällä kertonutkaan että noi rapuset(geosesarmat) tekivät poikasia muutama kk sitten:)
Pistänpä muutaman kuvan

Poikaset mamman selässä
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/2009_1220kaikkee0010.jpg

Kokoa näkyy tosta, tosin kasvanut jo hurjasti
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/2009_1220kaikkee0014.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/2009_1220kaikkee0019.jpg

Salattu
24.02.2010, 15:51
Aika söpö. :)

Murqqu
25.02.2010, 19:35
Mikäli joku on tuolta Bugzugista tilaillut, niin olisi muutama kysymys.Taitavat siis lähettää suomeen, mutta oma englannin taito / aivotoiminta ei löytänyt postikuluista noin yleisesti mitään? Joten, jos joku raaskis vähän infota.

Salattu
25.02.2010, 21:46
Meet vaan tonne tilaukset/toimeksiannot ja sitte lähetä-osioon tai miten sen suomentaiskaan ja valitsen luottokortin ja euroopan ja näpyttelet osoitteet yms. En löytäny mitää ihmeellistä? Ja jos englantia et osaa, niin mee ensin kohtaan Orders. Sitte sieltä valitset Check Out. Sitte Credit card (jos maksat luottokortilla, toinen on shekki). Sitte vaa valitset euroopan... Jos jotain menee pieleen, niin älä oo vihanen. :D

Murqqu
25.02.2010, 22:03
Siis kyllä se tilaus onnistuu, mutta ajattelin vain tuolta tilanneiden mielipiteitä.Sen puoleen onko postikulut riistoa, vai?:D Noh, jatkan tässä surffailua.

Salattu
25.02.2010, 22:31
En oo mitään tilannu, mutta ei toi hirveen kallista oo ainakaan näin teoriassa.

Murqqu
02.03.2010, 22:39
Noh, eipähän huoli käydä päätä vaivaamaan noilla tilauksilla. Tänään kotiutui pieni, mutta varma hämähäkin alku ( Lajina Grammostola pulchra ) Jahka tosta molttailee ja rauhoittuu voin räpsästä kuvan, tai kaks. Jos suinki kiinnostaa

EDIT. Unohin siis mainita, että kyseessä ei ole mikään kotimainen otus :). Tarantellasta siis kyse. Mahtava tyyppi vaikka vasta tunteja ollut mulla, jauhomatoo mupeltanu tossa nyt varmaan tunninajat

Salattu
02.03.2010, 22:42
Juu. Ota kuvia. Laji on muuten mulle ihan vieras. Suvustakaa en oo koskaan kuullut. :d

Naicou
05.06.2010, 17:40
Mistä löytäisi perhosen toukkia?

moipska
06.06.2010, 16:34
Mistä löytäisi perhosen toukkia?

Luonnosta etsimällä. :)
Toki vähän summamutikassa mennään, etenkin jos haluat jonkun tietyn lajin toukkia. Tuossa viime viikolla eräällä pihalla oli raa'asti sanottuna 300+ perhosentoukkaa, joten siitä vain etsimään. Kattelet ötökkäkirjoista tai wikipediasta, minkälaisissa oloissa ne toukat viihtyy, ja siitä vaan sitten ettimään. :p

Neutroni
06.06.2010, 19:07
Juuri nyt on oikea aika etsiä nokkosperhosen toukkia. Niitä löytää nokkoskasvustoilta, jotka ovat lämpimissä ja aurinkoisissa paikoissa. Ne elävät pieninä seittipesässä ja isompina vapaasti lehden pinnalla. Kasvattaminen on helppoa, antaa vain nokkosen lehtiä joka päivä ja suihkuttaa välillä suihkupullolla kosteutta.

murkku
07.06.2010, 15:13
Itse en pidä tuosta, koska perhosia on muutenkin vähän.

Nipletius
07.06.2010, 18:16
Eihän niitä nokkos(/neito-)perhosia nyt niin vähää oo, ja luultvasti taksin luontoon ne päästetään?

murkku
08.06.2010, 12:52
No jaa, ei se sit varmaa nii paha oo :)

Neutroni
09.06.2010, 10:59
Itse en pidä tuosta, koska perhosia on muutenkin vähän.

Pienistä perhostoukista vain muutama prosentti selviää luonnossa aikuisiksi. Kasvatuksessa määrä on paljon suurempi. Nokkosperhosilla ei ole sitäkään ongelmaa, että kasvatuksessa ne kuoriutuisivat väärään aikaan.

Noin yleensäkin hyönteisten määrään ei voi joitan harvinaisia paikallisia esiintymiä lukuunottamatta vaikuttaa tappamalla aikuisia yksilöitä (ei turha tappaminen silti ole suotavaa). Yksilöjä on niin massiivisesti. Sen sijaan elinympäristöä muuttamalla isokin esiintymä on helppo tuhota. Hyönteisten suojelu on ennen kaikkea niiden elinympäristojen suojelua tai jopa aktiivista parantamista. Jokainen, jolla on muutama aari maata, voi perustaa kukkakedon, josta on paljon iloa hyönteisille.

maximus87
14.08.2010, 10:18
Olet tosi hyvä kuvaaja:)

maximus87
14.08.2010, 10:22
Onko kellään kokemuksia? niistä

Gheiter
21.08.2010, 22:29
Niin mistä?

Jesse
21.08.2010, 22:35
Niin mistä?

Katso otsikkoa. :p

Gheiter
21.08.2010, 22:36
Ahaaaa... Argentiinan torakoita!

Eipä taida olla. :p

Vegetable
15.10.2011, 15:19
Eipä oo muita ötököitä kuin noi 4 sauvasirkkaa...

maseu
25.10.2011, 12:07
Itella on yksi tarantula. Sori on nyt Italialainen kone, niin ei pysty kirjoittamaan aata.