PDA

Näytä koko versio : Foorumin kovin murkkuharrastaja

jp
17.05.2009, 13:05
Nyt selvitetään kuka täällä on hartain harrastaja, ahkerin luonnossa liikkuja ja pelottomin pesään tunkeutuja!

Kysymys kuuluu - Kuinka usein käyt luonnossa tutkimassa muurahaisia tai puuhailet kotonasi olevien muurahaisten kanssa?

jp
17.05.2009, 13:11
Tänä keväänä olen vasta pari kertaa käynyt ulkona muurahaisia katselemassa, mutta lähes joka viikko tulee seurattua omaa yhdyskuntaa ihan ajan kanssa.

PS917
17.05.2009, 13:16
Katselen tuota pientä yhdyskuntaani joka päivä, ja välillä käyn luonnossa tutkimassa löytyisikö kuningattaria yms.

murkku
17.05.2009, 13:35
Joka päivä ruokin ja katselen muurahais yhdyskuntiani, käyn tutkimassa luonnossa muurahais pesiä, ja kirjoittelen/katselen foorumissa juttuja ;)

Arkuu
17.05.2009, 15:29
Hyvinkin ahkerasti tulee luonnossa liikuttua ja omia yhdyskuntien alkuja seurattua. Pienenä esteenä on se, että olen tällä hetkellä intissä, joten aikaa ei ole kuin viikonloppuisin. 10.7.2009 on kotiutumispäivä, jonka jälkeen vapautuu lisää aikaa.

TJ 54!

-Arkuu-

Murqqu
17.05.2009, 15:59
Kiusaan kuningattariani joka päivä 2-3 kertaa ja käyn lähes joka päivä metsässä samoilemassa ihan muutenvaan mutta tulee siinä murkkujakin kyylättyä:DTästä vois vetää että noin joka kolmas päivä.

muurahaiskasvattaja
17.05.2009, 17:16
käyn suunnilleen 1-3 tunnin ajan lähes joka päivä etsimässä muurahaiskuningattaria kun ei
vielä ole omaa...:(

murkku
17.05.2009, 19:01
Kyllä sinä vielä löydät muurahais kuningattaren ja monta työläistä :)

Neutroni
18.05.2009, 08:21
Kyllähän muurahaisia tulee lähes joka päivä hoidettua. Myös ulkona liikkuessa katselen aina muurahaisia ja muita hyönteisiä (harrastan myös perhosia ja kärpäsiä). Lapset ovat myös hyvin kiinnostuneita hyönteisistä, ja pyytävät tuon tuostakin minut ihmettelemään löytämäänsä hyönteistä, usein myös muurahaispesää.

Polyergus
18.05.2009, 11:25
En kasvata muurahaisyhteiskuntia, mikä on varmaan ihan hyvä juttu, sillä omistamani kaktuksetkin on aina kuolleet veden puutteeseen. Koska luonnossakin tulee liikuttua niin harvoin, on harrastukseni lähinnä keskittynyt kirjojen ja artikkeleiden lukemiseen. Kotona olen nyt määrittänyt erästä suomuurahaisaineistoa, joka on ihan ok homma. Olen vihdoin oppinut tunnistamaan esim. viholaislajeja.

Muita hyönteisiä olen myös vaihtelevalla innolla harrastellut. Myrkkypistiäisiä pitäisi ihan oikeasti kerätä ja määrittää, mutta sekin on jotenkin alkanut tympimään. Muista ryhmistä on tullut keräiltyä vähän kovakuoriaisia erään työn vuoksi, ja muutamia kärpäsryhmiäkin on tullut neulattua, vaikka en kyllä oikeastaan tunne niitä yhtään. Kukkakärpäskirjakin on hankittu, mutta ryhmän bongailua ei ainakaan vielä ole tullut aloitettua. Niin ja kasvejakin pitäisi harrastaa, joten vapaa-ajan ongelmia ei tosiaan pitäisi olla.

Nyt kun täällä foorumillakin on tullut vähän aktivoiduttua, lupaan itselleni käydä vähintään kerran viikossa luonnossa liikkumassa.

Muurahainen
18.05.2009, 13:56
Joka päivä ruokin ja katselen muurahais yhdyskuntiani, käyn tutkimassa luonnossa muurahais pesiä, ja kirjoittelen/katselen foorumissa juttuja ;)

Minä teen usein samoin. Niitä on hauska katsoa kun ne tekevät luolia ja metsä lenkillä käyn useasti. Jos näen kekoja niitä on hauska mennä katsomaan lähempää;).

Oikkuliininen
19.05.2009, 15:43
Ehkä kerran viikossa käyn kurkkaamassa ollaanko vielä hengissä, vaihdan ruuat ja kostutan pesät... muutaman kerran viikossa tulee käytyä kävelyllä ja tulee yleensä tuijotettua kaikki mahdolliset öttiäiset siinä matkalla... -kiinnostusta olis, mut ei aikaa... :o

PS917
19.05.2009, 16:25
Kiva huomata että kukaan ei väitä olevansa muurahainen vaan ovat lievästi "vaatimattomia" :)

ufomurkku
24.05.2009, 12:35
itse käyn katsomassa ainakin 3 kertaa päivässä omia muurahaisiani ja luonnossa olevia noin kerran viikossa.:cool:

murkkupoika
25.05.2009, 13:55
anteeksi viallinen vastaus, amntz. jälkeenpäin voin sanoa, että katselen päivitäin sokerimuurahaisyhteiskuntaani.

amntz
25.05.2009, 17:05
liiskaan murkkuja joka tunti ainakin sata tuhatta :p:p:p:p:p:p:p
ihihihihihihhii olipas hauskaa!!11:):):D:D NOT. pelle -.-

murkkupoika
01.06.2009, 10:34
no oli nyt tuokin tosi hauskaa :(

PS917
01.06.2009, 12:53
Öhöm..? Sitä saa mitä tilaa?

murkkupoika
01.06.2009, 13:24
no älä nyt sinäkin ala! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

PS917
01.06.2009, 14:06
Kyllä sen suuttumuksen voi ilmaista yhdelläkin hymiöllä? :D

(Pahoittelut wnb-modeilusta)

mauriainen
28.05.2010, 16:07
mä käyn kattoo mun murkkui ainakin 5 kertaa päiväs ja oon ulkon ettimäs niit puoltuntii yleensä

tito60
28.05.2010, 20:03
Lähes päivittäin seurailen kotona tai luonnossa liikkuessa muurahaisia muiden hyönteisten ohella.

kailo
26.04.2011, 20:56
Kun käyn lähes joka päivä etsimässä murkkui niin ihan kuin niitä kuningattaria löytyis 5min välein:eek:!

Muura-muurahainen
27.04.2011, 15:50
Kun käyn lähes joka päivä etsimässä murkkui niin ihan kuin niitä kuningattaria löytyis 5min välein:eek:!

:eek: NIIN USEIN?!:eek:
Mitä lajeja olet löytänyt? Sähän voisit pistää rahoiksi jos kaappaisit kaikki löytämäsi muurahaiset ja myisit ne vaikka täällä. Joko itse olen sokea tai en vain tunnista kuningattaria, mutta ainoa löytö oli kauan sitten tavallista isompi keko- tai verimuurahainen (siivetön tietty), joka sitten kuoli kun pidin vain rasiassa :o

kailo
27.04.2011, 16:15
Mitä lajeja olet löytänyt? Sähän voisit pistää rahoiksi jos kaappaisit kaikki löytämäsi muurahaiset ja myisit ne vaikka täällä. Joko itse olen sokea tai en vain tunnista kuningattaria, mutta ainoa löytö oli kauan sitten tavallista isompi keko- tai verimuurahainen (siivetön tietty), joka sitten kuoli kun pidin vain rasiassa :o

Kyllä niin usein... Olen löytänyt todella paljon noita F.Fusca kuningattaria, sitten noita viholais kuningattaria myös. Mulla on ainakin 6 ylimäärästä kuningatarta ja niillä on työläisiä, ei vielä munia. En tajuu miks en löydä mauriais kuningattaria IKINÄ!
Voishan noita kaupaksikin pistää.

kailo
10.05.2011, 16:14

En taida pistää niitä kaupaksi, kun päästin ne tuonne takapihalleni, kivien alle. Käyn sitten parin vuoden kuluttua katsomassa ovatko elossa.:)

Alkio
10.05.2011, 20:06
Kyllä niin usein... Olen löytänyt todella paljon noita F.Fusca kuningattaria, sitten noita viholais kuningattaria myös. Mulla on ainakin 6 ylimäärästä kuningatarta ja niillä on työläisiä, ei vielä munia. En tajuu miks en löydä mauriais kuningattaria IKINÄ!
Voishan noita kaupaksikin pistää.

Jos sinulla on työläisiä mutta ei munia niin olet varmaan napannut jo "perustettuja" yhteiskuntia? Voisi olla eettisempää ja reilumpaa muurahaisia kohtaan jos et ottaisi niitä vain ottamisen ilosta itsellesi, sekä varmasti aivan yhtä tärkeää paikalliselle luonnolle vaikka yksittäinen muurahaisharrastaja tuskin onnistuu biologista tasapainoa hirveänä järkyttämään :)

Toki muurahaisten parveilun aikaan kun kuningattarista jokatapauksessa menehtyy suurinosa, voi paremmalla omallatunnolla poimia niitä itselleen. Vielä tosin parveilut eivät ole tainneet alkaa? Vai? :o

kailo
12.05.2011, 14:27
Jos sinulla on työläisiä mutta ei munia niin olet varmaan napannut jo "perustettuja" yhteiskuntia? Voisi olla eettisempää ja reilumpaa muurahaisia kohtaan jos et ottaisi niitä vain ottamisen ilosta itsellesi, sekä varmasti aivan yhtä tärkeää paikalliselle luonnolle vaikka yksittäinen muurahaisharrastaja tuskin onnistuu biologista tasapainoa hirveänä järkyttämään :)

Toki muurahaisten parveilun aikaan kun kuningattarista jokatapauksessa menehtyy suurinosa, voi paremmalla omallatunnolla poimia niitä itselleen. Vielä tosin parveilut eivät ole tainneet alkaa? Vai? :o

Joo olen löytänyt noita kivien alta, mutta sitten kun näkee muurahaiskuningattaren niin se on vaan pakko ottaa talteen vaikka ei mitenkää haluaisi :o
Ei ole parveilu alkanut vielä:). Eikös hevosmuurahaiset parveile jo kohta?