PDA

Näytä koko versio : Apua tunnistukseen aloittelijalle

Genz
24.07.2006, 09:57
Tervehdys.

Olen täydellisen aloittelija muurahaisten maailmassa ja haluaisin saada hieman apua tunnistukseen. En oikeastaan edes ollut kuullut muurahaisharrastuksesta, kunnes sitten netistä löysin tuon AntWorksin. Tiedän, tiedän, tiedän... että te kokeneet harrastajat ensimmäisenä haukutte sen ja käskette ostamaan "oikean" terraarion. Mutta tämä joka tapauksessa on ollut minulle ehkä se ensimmäinen askel. Ilman AntWorksia en olisi kiinnittänyt muurahaisiin mitään huomiota, enkä edes tiennyt tämän kaltaisista sivuista.

Nyt olen tässä seurannut muurahaisiani lähes addiktiivisesti ja huomioinut ne myös ulkona. Tilasin AntStoresta lasius niger kolonnan, mutta se ei viihtynyt lainkaan antwaariossani. Kun niistä oli 5 jo kuollut, niin päästin ne menemään kuningattarensa kanssa.

Eilen saalistin sitten tällaisia lasius niger kuningattaren kokoluokkaa olevia mustia muurahaisia, joita olen lapsuudestani lähtien (ilmeisesti) virheellisesti kutsunut hevosmurkuiksi. Voin yrittää ottaa tarpeen vaatiessa parempiakin kuvia, mutta tällaisilta ne nyt näyttävät.

http://www.saunalahti.fi/~jaah/murkut/

Tunnistusapu olisi tervetullutta.

Kiitos,

Genz

Werty
24.07.2006, 10:54
Tervetuloa foorumille!

Näyttävät L. niger kuningattarilta, joiden parveiluaika onkin juuri nyt.

Kuten varmaan täältä luitkin, tuo AntWorksin "kidutuskammio" ei todellaan sovi muurahaisten kasvatukseen. Ensimmäiseksi pesäksi suosittelen koeputkipesää, jossa voit katsella ensimmäisten työntekijöiden kasvua.

Tiedoksi vielä sen verran, että L. nigerit ovat monogyninen laji, joka sallii vain yhden kuningattaren, joten kun ensimmäiset työläiset syntyvät, niin ne tappavat kaikki muut kuningattaret paitsi yhden. Joten laita kuningattaret erillisiin koeputkiin tai vapauta ylimääräiset.

Genz
24.07.2006, 11:02
Siis minulla on 17 lasius niger kuningatarta?! Hupsista...

Niitä tosiaan vilisee kuin meren mutaa tuolla mistä ne kaappasin eilen. Mutta ovatko nuo kuningattaret tiinneinä ja alkavatko he pian munia, vai miten se heillä tapahtuu? Viitaten siihen, että kirjoitit "ensimmäisten työläisten syntyvän".

Ei kai tässä ole vaihtoehtoja kuin vapauttaa koko revohka. Muttei ihan roskiin viitsisi koko kallista Antwaariota heittää. En vain keksi, että mistä pyydystän tonne oikeita muurahaisia.

Kiitos vastauksesta Wertylle.

J-peto
24.07.2006, 11:04
Hui. Meinasin itse juuri hankkia tuommoisen Antworksin, mutta werty jo opasti sen verran, että koeputkiin niitä kannattaa laittaa.

Jätänpä Antworksit kaupan hyllylle. :)

Eskous
24.07.2006, 11:22
ovatko nuo kuningattaret tiinneinä ja alkavatko he pian munia, vai miten se heillä tapahtuu?
Ovat ne hedelmöitettyjä koska ovat siipensä irrottaneet.

Ei kai tässä ole vaihtoehtoja kuin vapauttaa koko revohka.
Älä nyt ihan kaikkia vapauta. Säästä muutama koeputkiin laitettavaksi. Koeputkipesä on hyvä alkavalle yhteiskunnalle. Sinne voi helposti lisätä toisesta pesästä otettuja toukkia tai koteloita, jos ei jaksa odotella yli 40 päivää ensimmäisten työläisten ilmestymistä.

Muttei ihan roskiin viitsisi koko kallista Antwaariota heittää.
Eikös sen geelimoskan voisi kaivaa sieltä pois ja täyttää sen jollain luonnollisemmalla materiaalilla niin että siitä tulee ihan kelvollinen keinopesä?

Genz
24.07.2006, 11:23
Mitäs hän tarvitsee raskausaikansa? Ja jaksaisitko vielä lisää antaa neuvoja aloittelijalle?

Kiitos jo tästä.

Werty
24.07.2006, 11:25
Kuten Eskous sanoi, siipensä tiputtaneet kuningattaret ovat yleensä aika suurella todennäköisyydellä tiineinä. :)

Rakenna koeputkipesä tämän foorumin ohjeiden mukaan ja laita kuningatar sinne. Laita koeputkipesä pimeään ja tarkista n. viikon päästä onko kuningatar muninut munia. Ota koeputkipesä takaisin huoneenvaloon vasta kun munat ovat kuoriutuneet toukiksi. Kuningatarta ei tarvitse ruokkia lainkaan, sillä se ruokkii itseään ja jälkeläisiään siipilihasten surkastumisen avulla.

Voithan koittaa tuota geelimoskaa yhdellä kuningattarella, kun sinulla on niitä tuhlattavaksi asti. :)

ViLLeZ
24.07.2006, 16:22
Voitkos paljastaa Genz että missä päin asut? :) kun tällä raahelais pojalla ei oo vielä kunnon kuningatarta, niin voisitko myydä yhden? :-\ ellet asu maapallon toisella puolella... :P

Genz
24.07.2006, 17:38
Vastasin yksityisviestillä Villezille.

ViLLeZ
24.07.2006, 20:38
joo kiitos siitä että vaivauduit. :D