PDA

Näytä koko versio : Mikä laji

Murqqu
02.05.2009, 15:34
Löysin lahosta kannosta jonkun kuningattaren jonka lajia selvitellään tyläiset 1-3mm nopealta vilaisulta ja kuningatar senttimetristä ylöspäin äkkie sellainen epämääräinen cd-pesä pysyyn ja kuningatar sinne munia en nähnyt pesässä sanokaahan osaako tuo aloittaa uuden pesän ilman munia/toukkia/tyläisiä vai ei?? tyläisiä kahmaisin purkkiin pari kappaletta varmuuden vuoksi pahoittelen kirjoitus virheitä olen ihan fiiliksissä :Dtajat äkkiä kehiin!:o

Murqqu
02.05.2009, 15:52
Lisäystä kuningatar musta työläisen otin suurennus lasin alle ja arvatkaas onko kamerassa akkua -.-' no kumminkii työläinen pieni pää musta/tumma vartalo kellertävä pää isohko keskiruumis kapea ja peräpää taas isompi tai ei se pää ny mikään jätti ole...Epäselvää tekstiä mutta kestäkää hyvä muurahaisharrastajat :D:(

Murqqu
02.05.2009, 17:51
Lisää tekstiä:Nämä mustat suuret näyttävät kyllä enemmän mustamuurahais/maureis/muilta mustilta ''mammoilta'' löysin tosin ne ihmeellisestä pesästä ö.ö noh.löysin vielä kannosta kaksi isoa enemmän tyläisiä muistuttavaa ?kuningatarta?Tein niillekkin CD-pesän saa nähdä eli nyt tilanne vaikuttaisi että minulla on 4 tunnistamatonta kuningatarta.Kuvia tulossa:o

Murqqu
02.05.2009, 18:28
Kun joku tänne eksyy on kyl paljon tekstiä.mustat suurehkot kuningattaet näyttävät 1.Niger 2.Flavus 3.fusca joltakin noista.Auttaako se eyyä ruumiista peräpää on 3 ''kerroksena'' / ''suomuna'' ja viimeinen jaoke on kelleertävä/vaaleahko :o

jp
02.05.2009, 19:19
Veikkaan mustamuurahaisia tai mauriaisia, mutta ei näillä tiedoilla vielä kovin pitkälle pääse. Katellaan sitten uudestaan kun saat kuvia aikaiseksi.

Murqqu
02.05.2009, 21:12
http://www.muurahaiset.net/gallery/showimage.php?i=655&c=3 Kamera ei ole kummoinen mutta jos tosta selvää saa.En myöskään ole tekniikan ihmellapsi joten ilmoittakaa jos kuvassa on joku pielessä:o

jp
02.05.2009, 22:57
Hyvä kuva. Jos ne on alta vaaleampia, niin Lasius flavus, muuten L. niger (tai ainakin mauriainen | tunnistuskaava (http://jp.muurahaiset.net/lasius.html#6_ty%F6l%E4iset_ja_kuningattaret))

Murqqu
02.05.2009, 23:05
No tuo kuva oli mulle yllätys oon siis 13v tai no täytän 18 päivä :) Tänään sitte löydettiin meidän pokkarista tuo makro-ominaisuus vähän aikaa kun leikin ni tämmönen kuva tuli.Niistä toisista sen verran että tyläisten vartalo perämpään ja pään välillä on kuin pienenpieni helminauha.:eek:

Murqqu
03.05.2009, 13:19
Noista mustista sen verran että aikahan sen näyttää jos/kun sieltä niitä työläisiä tulee;)Mutta ne toiset vaikuttavat viholaisilta eikös niiden kuningatar ole vain jonkun millin isompi kuin työläiset??

Oikkuliininen
03.05.2009, 15:18
Kyllä nuo Mauriaisia on...

Murqqu
03.05.2009, 17:30
Hö maureiset oli just niitä mitä mä viimoseks mietin noita kipittelee leipäkaapissa jo ihan tarpeeksi:( No kai ne on nyt pidettävä kun menin niitä sieltä kannosta kaivamaankin.Pistin niille kyllä vissiin liikaa sitä sokeri/vesi7hunaja mössöä mut ihan sama:D tulevathan kylläseks.ne vihut tai mitkä lie on kasaantunu yhen pumpulitullon kylkeen ne 2 ?kuningatarta? on täyshoidossa :D Vel teille ny kysymys eli eikös työläiset syötä vain toukkia Ja kuningattaria?

Murqqu
04.05.2009, 19:21
http://www.muurahaiset.net/gallery/showimage.php?i=24&c=13 Tuommoisilta ne ?kuningattaret? Niissä toisissa pesissä näyttävät mutta, jos toi ny on kekomuurahaista paksumpi ja jtn 2cm pitkä niin sitten ei (kuva voi valehdella).Muuten kyllä mikäli pituutta on sentin jommankumman puolin.Eikä mikään kamalan tanakkakaan ole.:p

Oikkuliininen
04.05.2009, 22:10
Juu, kyllä työläisten pitäisi syöttää kuningattaret ja toukat...koeputkessa voi myös käydä niin, jos putkeen laittaa suoraan ruokaa, että kuningatar menee itse syömään, mutta pesästä ne ei yleensä poistu ollenkaan... ja jos on ensimmäiset munat ja toukat vasta, eikä työläisiä vielä, niin toukat yleensä syö ympäriltään muita munia tai sitten kuningatar ruokkii niitä... suosittelisin vasta ensimmäisien munien jälkeen antamaan pelkälle kuningattarelle ruokaa, koska siten ensimmäiset työläiset kehittyvät nopeammin, tosin ovat kyllä pienempiäkin...ja silloin välttyy myös siltä, että toukat ei joudu sitten syömään niitä munia... (taas tosi selkeetä textiä :o )...

Murqqu
05.05.2009, 14:45
Selventelen omaa textiä: Tolla kuningattarien ja toukkien ruokkimisella tarkoitin että eihän töläiset syötä toisiaan?:D tästä voisi myös päätellä (mikäli näin on) että onko kuningatar vai ei.Ja noista toisista.Meinasin että noihan löysin nyt kannosta eli ei parveilun aikana.Ovatkohan jo käyttäneet siipilihaksensa?Munia tai työläisiä ei ollut.
Noi on siis yksinään että kuuluuko ruokkia (olen toiselle jo syöttänyt nyt on sellainen mamma että saumat paukkuu CD-pesässä)Mutta tuonne koepputkeen voisi ruokkia esim näin: Ota pumpuli kasta neseeruoassa laita se pumpuli suuaukoksi N.tunniksi tai mikä aika nyt sopivalta tuntuisikaan.Ja sitten tuikkaa puhdas pumpuli jälleen.:confused:
Joo ei tää ny selvempää olul mutta tuli ainakin komee litania textiä ö.ö

jp
05.05.2009, 17:22
Kyllä työläisetkin jakaa ravintoa keskenään. Siivettömän kuningattaren erottaa keskivartalon muodosta. Keskivartalo on paisunut, kun siellä on ollut siipien lihakset ja siipien pudottamisen jälkeenkin siinä näkyy siipien kiinnityskohdat. Viholaisilla kuningatar muistuttaa aika paljon työläisiä, kooltaan se on vain hieman isompi.

Murqqu
05.05.2009, 17:24
Jesh ja kuten suttasin päiväkrijaan öysin vielä yhden vihu pesän kaikki nappasin mukaan ja seassa on juuri noita suurella selkäkilvellä ja isommalla koolla varustettuja murkkuja :D

Murqqu
05.05.2009, 19:05
Pitäiskö niille laittaa jtn vettä imeytettyne pumpuliin tms tonne että saisivat juodakseen ennenkun hiffaavat ton CD-pesän 2 töläistä norkoilee jo pillissä mutta taitavat vain ryystää vedet pillin seinistä:D

muurahaiskasvattaja
08.05.2009, 19:49
määki oon löytäny tommosia samannäkösiä elukoita

murkkupoika
08.05.2009, 20:33
niitähän on joka paikassa