PDA

Näytä koko versio : isoin hevosmurkkulaji?

ufomurkku
25.04.2009, 16:37
mikä hevosmuurahaislaji on isoin?

jp
25.04.2009, 22:01
Camponotus gigas (http://en.wikipedia.org/wiki/Camponotus_gigas). Ei esiinny Suomessa, mutta on satunnaisesti ollut saatavilla eurooppalaisilta muurahaiskauppiailta.

Suomessa elää kolme hevosmuurahaislajia, C. herculeanus, C. ligniperda ja harvinainen & rauhoitettu C. vagus. Näistä kaksi ensimmäistä ovat isoja, C. herculeanus ehkä aavistuksen isompi ja rotevampi.

ufomurkku
26.04.2009, 07:27
kiitos jälleen vastauksesta.:)

ufomurkku
17.06.2009, 12:23
tähän aiheeseen minä kysyisin,että onko se ihan varmasti totta että aitohevosmuurahainen on isompi kuin punahevosmuurahainen?,koska itse olen saanut ristiriitaista käsitystä asiasta,koska tälläkin sivulla ollaan asiasta erimieltä asiasta, samoin eri muurahaiskaupoissa ja eri maiden muurahaisfoorumeilla.:confused:

Neutroni
17.06.2009, 13:24
tähän aiheeseen minä kysyisin,että onko se ihan varmasti totta että aitohevosmuurahainen on isompi kuin punahevosmuurahainen?,koska itse olen saanut ristiriitaista käsitystä asiasta,koska tälläkin sivulla ollaan asiasta erimieltä asiasta, samoin eri muurahaiskaupoissa ja eri maiden muurahaisfoorumeilla.:confused:

Kyllä sanamuodosta "ehkä aavistuksen isompi" tulee mieleen, ettei jokainen herculeanus ole välttämättä isompi kuin ligniperda, vaan pieni ero tulee esiin vasta keskiarvoistettaessa isompi joukko yksilöitä. Muurahaistyöläisten koko tuntuu riippuvan aika paljon olosuhteista. Jostain syystä omat muurahaiseni (eivät ole hevosmuurahaisia) tuntuvat tuottavan pienehköjä työläisiä verrattuna samojen lajien puutarhassa eläviin, vaikka ruokaa on lähes aina tarjolla. En sitten tiedä, mitä niille pitäisi antaa, jotta ne tuottaisivat maksimaalisen määrän maksimaalisen kokoisia työläisiä.

ufomurkku
17.06.2009, 14:07
no onko näillä lajeilla muita eroja?esim.väri,ruokavalio,yhdyskunnan kehittymis nopeus jne.
ps.kuinka paljon tämä "aavistuksen isompi" on milleinä?

PS917
17.06.2009, 20:05
Aavistus, ei siis kovin paljoa, tuskin edes 4mm?

ufomurkku
20.06.2009, 19:02
no kyllä minusta kolmenkin millin ero on aika iso jos verrataan toisia muurahais lajeja, joten jos ero on niinkin paljon niin ovatko sitten nämä punahevosmuurahaiset alle 1cm mittaisia?:eek::confused:

ufomurkku
22.06.2009, 16:11
no onko näillä lajeilla muita eroja?esim.väri,ruokavalio,yhdyskunnan kehittymis nopeus jne.

näihin etsiskelisin vielä vastausta.

ufomurkku
23.06.2009, 18:53
näihin etsiskelisin vielä vastausta.

näihinkin kysymyksiin olen löytänyt jo vastauksen.

jp
24.06.2009, 21:31
Collingwoodin mukaan punahevosmuurahaisten työläiset voivat olla 6 - 14 mm pitkiä ja (aito)hevosmuurahaisten työläiset 5 - 12 mm. Oma mielikuva on, että punahevosmuurahaiset ovat hennomman oloisia ja siksi vaikuttavat pienemmältä.

ufomurkku
25.06.2009, 07:45
no silloinhan messor barbaruksen majorit/sotilaat ovat isompia kuin hevosmuurahaisten majorit ja saman kokokoisia kun punahevosmuurahaisten majorit:eek:(messorit voivat kasvaa 13mm-14mm pitkiksi.)ja muutenkin koko homma haisee kun näiden hevosmuurahaisten koosta ei olla varmoja (itse kun olisin itselleni hankkimassa mahdollisimman isoa lajia jonka hinta jää alle 50e.)

ufomurkku
15.03.2010, 19:11
Collingwoodin mukaan punahevosmuurahaisten työläiset voivat olla 6 - 14 mm pitkiä ja (aito)hevosmuurahaisten työläiset 5 - 12 mm. Oma mielikuva on, että punahevosmuurahaiset ovat hennomman oloisia ja siksi vaikuttavat pienemmältä.

niin ja kuningatarkin vaikuttaa olevan aika pajon isompi myös:http://www.ameisenwiki.de/index.php/Bild:Camponotus.jpg(ylä puolella oleva on camponotus ligniperda ja alhaalla camponotus herculeanus)