Näytä koko versio : toimiiko-kysymyksiä
tuli vastaan et toimiiko?
Siis toi meni mönkään juu oon uusi.[LIST]
Siis meinasin tehdä neljästä muovirasiasta murkuille asumuksen (mahdollisesti erillinen ruoka-areena) Mietin että laittaisin putket noiden rasioiden välille ja mahdollisesti myös eri materiaaleja että näen mikä on mieluisin.mahtaiskohan toimia?
(PISTÄN MYÖHEMMIN PAINTILLA TEHTYÄ KUVAA TAI IHAN ITSE VIRITELMÄSTÄ!:rolleyes:)
Neutroni
09.01.2009, 10:29
Siis toi meni mönkään juu oon uusi.[LIST]
Siis meinasin tehdä neljästä muovirasiasta murkuille asumuksen (mahdollisesti erillinen ruoka-areena) Mietin että laittaisin putket noiden rasioiden välille ja mahdollisesti myös eri materiaaleja että näen mikä on mieluisin.mahtaiskohan toimia?
(PISTÄN MYÖHEMMIN PAINTILLA TEHTYÄ KUVAA TAI IHAN ITSE VIRITELMÄSTÄ!:rolleyes:)
Muurahaiset kai pitävät melko pienistä pesäkammioista. Muuten yhteiskunnan toimintaa ohjaavat feromonit leviävät liikaa, ja pesiminen häiriintyy. Tietysti jos annat niiden tehdä rasioihin pesiä maa-aineksesta, ne varmaan toimivat. Mauriainen ainakin pesii ongelmitta mm. kukkaruukuissa, sekä turpeessa että kukkamullassa. Ilmankosteuden kontrollin joudut jotenkin järjestämään, huoneilma on liian kuivaa ainakin kaikille suomalaisille lajeille.
Tässä (http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=584) on Oikkuliinisen vastaavanlainen viritys, josta tosin taitaa muurahaiset puuttua.
Murkut pääsevät mahdollisesti piha-ilmastoon tuohon suurelle taka kuistille ku sisällä ei oo isoille viritelmille tilaa:o Ja tuota kosteutus vaihetta olen viellä miettimässä mulla on taskussa useampikin vaihtoehto mut kyhään tässä sen kuvan millanen MAHDOLLINEN pesä voisi olla:D
Niin eli mietin myös ehkä jotain siporex pesää...Tämä on nyt vähän vaikeaa kun pesävaihtoehtoja mulla on niin monia.. esim. siporex pesä ulkokuoret iten,erialisia oma-kyhäyksiä,joku esim antstoren startereista yms:rolleyes:
Oikkuliininen
09.01.2009, 20:45
Tässä (http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=584) on Oikkuliinisen vastaavanlainen viritys, josta tosin taitaa muurahaiset puuttua.
Hih... tuo muuten toimii ihan hyvin... Barbaruksia siellä nyt... :):p
Oisko kuvia luvassa siis ihan toiminnassa olevasta??
Niin ja oon jo miettimässä myös mahdollista sipox pesää mietin sitten ku on suunnitelmat valmiina että mikä toimis parhaiten:D Tällästäkin jo kattelin kyllä mutta onko kokemuksia -->http://www.antstore.net/shop/product_info.php/info/p1446_Alpha-Ants-Starter-Set---A.html
Ensimäinen viesti foorumeille, joten terveeks! Olen tässä miettinyt, että jos puuhun kovertaisi (siis johonkin puu levyyn) kolot, ja laittaisi päälle pleksin. Mutta hommaisiko muurahaiset itsensä jotenkin siitä läpi? :confused:
Jos ei toimi, niin varmaan parempi on tehdä siporex:istä? Onko muita saman tyylisiä ratkaisuja, joista pystyisi muurahaisten toimintaa tarkkailemaan? :rolleyes:
Kannattaa ihan vaan siporexistä
jos sen tyyppistä pesää meinaat tehä
Nipletius
16.02.2009, 20:29
Hevosmurkuille toi puu on parempi ratkaisu, mutta yleisesti muille lajeille siporex on parempi.
Nymfadora
12.04.2009, 15:51
Mites sellanen kun oon pistäny vanhaan säilykepurkkiin (pestyyn) vähän multaa pohjalle, siihen päälle vähän letiä, ruohoa, pari pikkukiveä, ja juomista, niin että kannattaisko toi pesä purkaa ja järjestellä joku vähän järkevämpi:o?
Nymfadora
12.04.2009, 15:56
:D:D:DVaaaaai?:D:D:D
Neutroni
12.04.2009, 22:31
Tuo ei ole kovin hyvä ratkaisu monestakin syystä. Tasaisen kosteuden pitäminen on vaikeaa. Jos kaadat liikaa vettä, muurahaiset hukkuvat, ja liian vähän tappaa toukat. Mauriaiset eivät ole herkimmästä päästä lajeja, mutta äärioloja nekään eivät siedä.
Et myöskään näe muurahaisten pesintää. Jos niillä on mahdollisuus pesiä pimeässä, ne tekevät sen.
Kannattaa lukea näitä keskusteluja, täällä on monta sopivaa ja käytännöllistä pesävaihtoehtoa. Ensin mauriaiset pesivät koeputkessa pakasterasiassa ja sitten, kun työläisiä on parikymmentä, voit tehdä vaikka CD-kotelopesän, jonka tekeminen ei vaadi erikoisia työkaluja tai materiaaleja.
Nymfadora
13.04.2009, 10:20
Okei no kiitti vinkistä ja muutenkin!:D