PDA

Näytä koko versio : Mauriainen@Antstore

Shadown
13.03.2006, 16:15
7.3

Päätin koettaa muurahaisia kasvattaa ja samantien erittäin pitkällisten hakujen tuloksena löysin hivenen myöskin tietoutta harrastuksesta.
Samaan hengenvetoon tilasin Antstoresta mauriaisia.

10.3

Yhdyskunta tuli perille ja kaikki tuntui olevan kunnossa.
Muurahaiset olivat koeputkessa, jossa noin 10 muurahaista missä joukossa myöskin kuningatar. Munia oli muutama, sekä pari koteloitua toukkaa.

Pitkään mietiskelin, että mitäs nyt sitten ja täältä lueskelin jonkun tehneen vesilukosta pesän. Päätin itseekin tehdä sitten lukosta pesän.
Ravistin kaikki murkut pakasterasiaan, joka on rehustusareena ja sinne laitoin ensi hätään sokerivettä. Vesi osottautui erittäin huonoksi ideaksi koska murkut keksi sotkea itsensä nesteeseen ja sehän kuivuessaan kovetti murkkuja. Eli aloin sitten vedessä uittaan murkkuja, jotta sokerivesi lähtisi.

Tämän tehtyäni vanupuikolla nostelin kuningattaren vesilukon suulle, jossa se vietti pitkään aikaansa. Mutta jossain vaiheessa se olikin ryöminyt kammioonsa. Muut muurahaiset vain hilluivat pakastepurkissa, joten päätin nostella puikolla nekin suulle. Siitä ne miltei poikkeuksetta juoksivatkin kuningattaren perään ja sen viereen lepäilemään.

Munat ja kotelot muurahaiset sitten päätti jättää sikseen ja myöhään illalla huomasin muutaman muurahaisen kuolleen kuningattaren viereen.

11.3

Aamulla muurahaiset olivat sitten siirtyneet eteenpäin lukossa. Ehkä lähemmäksi kosteutta, jota oli lukon toisessa päässä olevassa vanussa.
Lopullinen saldo kuolleista oli neljä. Pitkin päivää ne lopulta siirsivät kuolleet rehustuspaikalle. Aamulla huomasin myöskin onnekseni, että munat ja kotelot olivat haettu kuningattaren alle.

13.3

Yksi muurahainen sitten on kuoriutunut kotelostaan, toisaalta yksi on näemmä taas kuollut lisää.

Sain käsiini siirappia ja tein maito-siirappi sekoitusta. Katsotaan miten kaverit sen ottaa vastaan.

EDIT: Huomasin, ettei se yksi kaveri ollutkaan kuollut!
EDIT: Nyt on kuningatar aivan selvästi muninut yhden munan. Eli muninta on kaippa alkanut.

Kuvia:
http://www.consoleforums.net/gallery/browseimages.php?c=19&userid=

Shadown
14.03.2006, 21:34
14.3

Parin päivän "muutto" on nyt tapahtunut. Kuningatar siirsi paikkaansa hivenen, eli se siirtyi mutkastaan taaimpaan kammioon. Samalla siis lähemmäs kosteuden lähdettä. Muutto oli kaksi osainen:
Ensin rouva itse siirtyi uudelle paikalleen ja pari työläistä perässä ja se taisi lykästä munankin hätäpäissään ja tänään oli loput murkuista siirtyneet kuningattaren viereen, tuoden munat/toukat ja sen ainoan kotelon mukanaan.

Shadown
15.03.2006, 13:39
15.3

Ilmeisesti munien sijoittaminen lähemmäksi kosteutta ei ollutkaan hyvä idea, koska munat on siirretty illan ja yön aikana takaisin entiselle paikalleen. Siellä munia vartijoi muutama muurahainen ja kuningattarella itsellään on oma joukkonsa ja isoimmat munat, sekä toukat ovat kuningattaren luona.

Shadown
16.03.2006, 13:25
16.3

Oli raskas yö. Ainakin kaksi murkkua on aivan selkeästi kuollut ja kuningatar oli kyljellään, mutta sentään elossa. Ilmeisesti tuo kosteutus ei toiminut ja sitä tehostamalla ainakin kuningatar nousi välittömästi tolpilleen.
Tuo vesilukko ei ilmeisesti ole kaikkein paras ratkaisu, koska tuon veden varastointi tuonne on jokseenkin vaikeaa. Täytyy alkaa välittömästi duunaan toista pesää.

Shadown
20.03.2006, 12:25
18.8

Nytten sitten kosteuden nosto tiivisti kosteuden pisaroiksi tuolla vesilukossa ja sehän kohdistui muniin. Kaikki munat menivät sen siliän tien.
Rakensin koeputkesta uuden pesän ja toivotaan, että pesue nousis viellä.

Päätelmänä voitas sanoa, ettei vesilukko ole ilmanvaihdon kannalta paras ratkaisu. Tosin onhan noita vesilukkojakin monen laisia.

Ainakin olen kaippa tehnyt kaikki mahdolliset aloittelijan virheet näin aluksi. Mutta josko tämä tästä. Ainakin kuningatar elää ja noin 5 työläistä.

Shadown
24.03.2006, 13:58
24.3

Koeputkessa muurahaiset on nyt hyvin tulleet toimeen ja uusia kuolemia sun muita tapaturmia ei ole enää sattunut. Kuningatar ei ole kuitenkaan uudestaan alkanut munimaan.

Saksasta tuli nyt myöskin tänään tuo kipsinen tekopesä. Olisihan tuon voinut tehdä itsekkin, jos olisi aikaa. Mutta hienoina yksityiskohtina tuossa on kunnolliset lasiset päälilevyt ja muutenkin tuo on yksityiskohtaisempi mitä uskoisin itse saavani aikaiseksi.

Täytyy ehkä tänään koettaa tuota pesuetta tuonne laittaa.

Vosi vaikka kuvia napsia jossain vaiheessa tuosta pesästä, kun on nuo murkut sinne laitettu.

Pienenä vinkkinä viellä lukijoille (kun niitä tilastojen mukaan on) voisi sanoa, että kirjoitelkaa hyvät ihmiset. ;) Kirjoitittehan te vanhoillekkin foorumeille.

EDIT: Siirsin muurahaiset tuohon uuteen pesään.

Shadown
25.03.2006, 22:19
25.3

Herätessäni aamulla huomasin yhden muurahaisen karanneen. Se viiletti pitkin pesän ulkoreunoja. Kun se huomasi minut, se yritti takaisin pesäänsä. Aikani seurasin muurahaista ja se löysikin kohdan, josta oli karannut. Siitä se siten tunki itsensä väkisin takaisin sisään.

Kohta näkyy kuvassa:

http://www.consoleforums.net/gallery/files/4/SANY0008.JPG

Ilmeisesti valumuotissa pieni suunnitteluvirhe ja tuosta joutuu käsin "muuraamaan" tuon käytävän suun päälle palan, joka tiivistää itse pesän ja lasin välin. Mutta se on huonosti tehty tuossa ja jos lasia ei työnnä aivan vasemmalle, niin muurahaiset pääsee välistä karkuun. Täytyy itse jossian vaiheessa laittaa kipsiä siihen lisää.

Kaikki kuvani löytyy täältä:

Shadown
04.04.2006, 16:38
4.4

Katselin pesää aamusta ja olin huomaavinani kaksi munaa. Nuo "munat" voi tosin olla jotain kipsisälääkin, mutta ne ovat kuitenkin kuningattaren kammiossa. Joten olisi aika iso sattuma, mutta valkoista kipsiä vasten asiaa on aika vaikea varmistaa ihan äkkisiltään.
En sitten tiedä oliko eilen antamalleni viilille jotain vaikutusta, jota nuo muurahaiset tuntuivat vähän ottavan. Tänään vaihdoin viilin jugurttiin kuitenkin.

Shadown
07.04.2006, 11:28
6.4

"Munat" osoittautuivat roskiksi ja tilanne muutenkin jyllää paikallaan, joten päätin hankkia kärpäsen toukkia kalastusliikkeestä. Pistin kaksi kehittymään kuolemaansa pesään.
Saas nähdä miten nopeasti kehittyvät kärpäsiksi. Muurahaiset ei kuitenkaan suuremmin toukista välitä.

7.4

Tilanne entisellään ja toukat siirtyneet rehustamispaikaltaan itse pesään (Niiden ongelma). Mutta päätin repiä yhden toukan palasiksi ja laittaa rehustuspaikalle ja sinnehän ne muurahaiset säntäsivät samantien syömään. Nyt ovat joka iikka aivan turvoksiin. :-X
Jospa nyt kuningatar alkaisi munimaan kun ruokinta parani huomattavasti.

Shadown
10.04.2006, 16:14
10.4

Tilanneraporttina vain kirjoitan, ettei muninnassa ole tapahtunut mitään.

Toukkia nuo syö kunnes ne kuivuu, joka tapahtuu aika pian. Joten kauheasti ei vitsisi noita repiä noille. Joten ensimmäisiä kuoriutuvia kärpäsiä tässä odotellaan. Pari toukkaa lämpösessä annoinkin koteloitua.

Yhden banaanikärpäsen laitoin elävänä tuonne ja sen nuo metsästi ja söi.

Shadown
21.04.2006, 12:32
21.4

Yleisluontosena juttuna kirjottelen, että mikään asia ei ole muuttunut. Kuningatar ei suostu munimaan vaikka mitä noille syöttelee. Kärpäsiä, toukkia ja mehua lipitellään, mutta tulos on pyöreä nolla.
Ainoaksi vaihtoehdoksi enää jää hankkia joko A Joku uusi pesäratkaisu kokeeksi tai B Uusi pesue kokonaan, jonka myötä hankin kyllä uuden pesäratkaisunkin, johon rakennan Webkameran yleisölle.

Luultavasti hankin kyllä ratkaisussa B myöskin toisen lajinkin.

Shadown
25.04.2006, 14:12
25.4

Nyt ainakin pesässä alkoi tapahtumaan. Vaikka olin piruuttani hiukan roskia tonne murkuille laittanut, niin niihin ne ei ole koskenut. Mutta tänään ne keksi sitten alkaa kuningatarta muuraamaan noilla roskilla säppiin. Tein sitten tulitikuista lisää silppua, jota ne hulluna kiikuttaa tonne. Olisko noi nyt vihdoinkin alkaneet kotiutua tonne?

Shadown
27.04.2006, 14:33
27.4

Muurahaiset on nytten sitten muurannut täysin yhden kammion tuosta pesästä kiini, jossa kuningatar on. Ovatpa jopa tilkinneet lasin ja kipsin välejä sahanpurulla.
Kuningatar on myöskin ruokittu parissä päivässä siihen kuntoon, että sen takapuoli on ainakin kolmanneksen kasvanut. Ehkä nyt vihdoinkin on toivoa muninnasta.

Otan viellä lisää kuvia tilanteesta, mutta tuossa nyt uudet ja vanhat kuvat tilanteesta:

Kuvissa kuningatar on viellä paikassa, jossa se oleili ennen tuota rakennusbuumia. Mutta nykyisin se on tohon alapuolelle olevaan kammioon suljetttu.

Shadown
12.05.2006, 13:05
12.5

Tää pesue on melko R.I.P. Muninta ei vain alkanut ja pesueesta on enää kolme jäljellä plus kuningatar. Uusi pesue on jo tulilla ja koetan sitä nytten ptää mahdollisiimman varovasti, josko se alkaisi kasvamaan.

Alkio
14.05.2006, 23:17
Kirjoita ihmeessä uudesta yhdyskunnastasi tänne jtn :)

Shadown
15.05.2006, 11:24
Noh, kun kerta pyydetään...

12.5

Sitten tuli postilootas uusi yhteiskunta. Munia ja työläisiä oli aika paljon ja munat olivat sinkoilleet ympäriinsä putkessa, jossa yhteiskunta tuli. Liimasin koeputken ison Aino-jäätelölaatikon pohjalle silikonitipalla. Muutaman tunnin sisään munat siirrettiin pumpulin välittömään läheisyyteen, sekä sisällä oleva kärpänen heitettiin pihalle. Minulla sattu kuitenkin olemaan kärpäsen raatoja purkissa ja laitoin uuden tilalle ja pistin fariinisokerivettä. Sokeria alettiin välittömästi imemään ja kärpästä heivattiin sisälle (Sitä uutta.). Kuitenkin touhu oli aika hidsta ja kärpäsestä luovuttiinkin. Päätin siis heivata kärpäsen itse putken sisälle. Myöhemmässä vaiheessa iso työläinen "rälläköikin" kärpästä auki ja sitä syötiin.

Componotus kehoitti kuitenkin valmistelemaan uutta pesää ja sen teinkin ja pistin sen silikonilla purkin pohjaan kiini.

13.5

Pientä muuttoyritystä oli yön aikana, mutta muutto ei käynnistynyt foliokuorrutuksesta huolimatta. Myöskin se mukana tullut kärpänen siirrettiin aivan pesän pumpuliin kiini ja minuun antama oli siirretty melko perälle myöskin.

15.5

Koska muutosta ei ole mitään uutta, niin päätin kohentaa uutta koeputkea. Katsotaan miten äijän käy.

Shadown
19.05.2006, 13:29
19.5

Tänään tarkastelin tarkemmin noita munia ja toukkia tuolla ja huomasin kasan kasvaneen. joko munia on tullut lisää tai munat on kehittyneet toukiksi. Tietysti kumpaakin on saattanut tapahtua. Ainakin yksi toukka on näemmä koteloitunut.

Shadown
02.06.2006, 00:46
2.6

Munia on tullut paljon lisää. Itse asiassa kyse on jo röykkiöstä. Koteloitakin on mielettömästi. Varmaan vanhimmat kuoriutuneetkin jo. Muurahaiset syö hyvin kaikkea mitä annan. Luulisin, että kesäkuun aikana puhutaan kaksinkertaisesta määrästä täysikasvuisia muurahaisia suhteessa tähän hetkeen.
Muuttoa ei vain tapahdu, vaikka koeputki on aivan kuiva ollut jo pari viikkoa vedestä. Vieressä on kokoajan toinen putki peitettynä foliolla.
Ehkä nuo vain hakee vettä sieltä toisesta putkesta tarvittavan määrän, koska siellä joskus käydään.

Shadown
04.06.2006, 16:24
4.6

Munia on jo röykkiö. Jossain vaiheessa noita muurahaisia on tuolla purkissa aika paljon. Ihmettelen tosin sitä, että muuttoa ei vielläkään ole tapahtunut. Jotain pienehköjä roskia noi on tonne toiseen koeputkeen viennyt ja siellä välillä käydään. Tulikin tuosta mieleen, että hakeeko noi tosissaan veden tuolta pesäänsä vain.

Shadown
12.06.2006, 10:16
12.6

Yön aikana annoin fariinisokerivettä ja jostain syystä kaksi kertaa joku muurahainen meinasi hukkua nesteeseen. En seurannut miten ne sinne nesteeseen joutu, mutta siellä lillui kahteen otteeseen muurahainen. Nostin hammastikulla ja huuhtelin vedessä ja laitoin kävelemään talouspaperilla, niin kumpainenkin tuntu elpyneen. Tosin jostain syystä kumpainenkin tuotti hälytystilan pesässä kun ne menivät takaisin sinne. Varsinkin jälkimmäinen tuotti niin ison kuhinan, että muurahaisia meinasi putkesta ulos juosta.

Tarkkailin myöskin koteloita ja yhdessä on ihan selväst sisällä jo kehittynyt muurahainen. Musta varjostuma on aivan selkeästi muurahaisen muotoinen.

Katselin tarkemmin ja löytyi toinenkin kotelo jossa oli hahmottunut sisältö. Ilmeisesti noita alkaa ihan näinä päivinä/viikkoina puskemaan tuolta.

Shadown
14.06.2006, 12:06
14.6

Eilen (13.6) olikin muurahaisilla muuttopäivät. Kyllästyin noiden itsepintaisuuteen ja päätin "muutattaa" murkut. Käärin kaksi koeputkea (Toinen putki, jossa muurahaiset olivat ja toinen minne oli tarkoitus mennä.) suuaukoistaan yhteen foliolla. Jätin foliota laittamati ihan itse pesän päälle ja pistin valolla suoraan pesään. Meni muutama minutti niin iski paniikki. Muurahaiset muuttivat kiireen vilkkaan toiseen putkeen onnistuneesti. Kuningatar ja näemmä muutama jo syntynyt muurahainen revittiin jaloista ja päistä väkisin uudelle pesälle.
Muutama muurahainen jäi sitten vanhaan pesään ja irrotin putket ja pistin astiaan takaisin vieretysten siinä toivossa, että viimeisetkin murkut lähtisivät uudelle pesälle.
Mutta nehän keksi muuttaa takaisin. Ilmeisesti hajut "kutsuivat" takaisin ja sinnehän ne kaikki. Toistin operaation ja tällä kertaa porotin kunnes kaikki muurahaiset olivat muuttaneet ja en enää jättänyt vanhaa putkea astiaan.

Kun revin pumpulin pois, niin se oli melkolailla kuiva. Ihmettelen, että ne siellä enää olivat.

Pelin ideana oli, että pimeys piti saattaa mahdollisimman lähelle pesää. Tein saman porottamisen niin, että folion reuna oli kauempana, niin muuttopa ei käynnistynytkään. En sitten tiedä jos olisi pidempään pitänyt valoa. Mutta alkoi hirvittää kumuus.

Tänään oli sitten yksi onneton tuore murkku hukkunut sokeriveteen. Väritykseltään se oli viellä ihan ruskea. Ruokaa se oli keräämässä, koska perä oli turvoksissa.

Shadown
27.06.2006, 17:07
27.6

Eilen kävi aika iso tapaturma. Yritin koota koeputkeen kastelusysteemi ja koko pesue peitty vedellä. Valmistelin nopiaan uuden putken, jonne muutatin murkut ja samalla kuivatin vanhan pumpulin.
Tapaturmassa kuoli muutamia muurahaisia ja munia varmaan katosi. Mutta lopputulos oli kuitenkin hyvä. Muurahaiset keräsi kaikki munat mitä putkeen jäi ja jotka sain pelastettua vedeltä. Tiputin munat ja toukat vain astian pohjalle, josta muurahaiset keräsi kaikki. Vanhaan pumpuliinkin jäi munia paljon. Mutta kuivatin sen hätäseen ja pistin purkin pohjalle, niin siitä ne keräsi kaikki talteen. Silmämääräisesti munakasa on melkolailla saman kokoinen kuin ennen tapaturmaa. Ainoa, että muurahaisia on nyt auki 30, kun ennen tapaturmaa niitä oli yli 30.

mato
09.03.2007, 22:39
mitenkäs mauriaisillas nykyään menee? oon ite hankkimassa tässä keväällä mauriaisia ja pesän antstoresta.. tässä oottelen ilmojen lämpenemistä et pääsis tilaa..:)

Shadown
10.03.2007, 00:33
Noh toi pesue nyt kuoli aikoja sitten. Kuningatar lakkasi munimasta ja se pesue kuoli hiljalleen. Nykyään on toinen mauriaispesue, mutten siihen pahemmin panosta. Se nyt on tossa. Ajatellut joskus koemielessä hankkia noille geelipesää ja kokeilla miten sellanen käytännössä pelaa.

Nykyisin keskityn noihin mun kutojiin ja opiskelen leikkaajia. Kenties mulle tarpeeksi haastavaa. ;)

Kale
11.03.2007, 21:04
Noh toi pesue nyt kuoli aikoja sitten. Kuningatar lakkasi munimasta ja se pesue kuoli hiljalleen. Nykyään on toinen mauriaispesue, mutten siihen pahemmin panosta. Se nyt on tossa. Ajatellut joskus koemielessä hankkia noille geelipesää ja kokeilla miten sellanen käytännössä pelaa.

Nykyisin keskityn noihin mun kutojiin ja opiskelen leikkaajia. Kenties mulle tarpeeksi haastavaa. ;)

Pah, jätkä ei osaa edes mauriaisia pitää :DD

(se oli sit ihan vitsi)

Shadown
11.03.2007, 22:21
Noh sen ei tarvitse olla vitsi. Olen syvästi ihmeissäni itsekkin tapahtuneesta. :D

Noh on mulla tossa toinen pesue, joka on ihan ok. Tosin panostan siihen niin heikosti, ettei se järin ole kasvanut. Olen nyt olemassaoleviin panostanut lähinnä mustamuurahaisiini ja tietty noihin smaragdinoihin.

Mutta oli se ekan pesueen munimattomuus aika erikoinen juttu. Itse mietin näin jälkeenpäin, että olikohan ne raukat saaneet nukkua talvilepoa ollenkaan.

Kale
11.03.2007, 23:11
Noh sen ei tarvitse olla vitsi. Olen syvästi ihmeissäni itsekkin tapahtuneesta. :D

Noh on mulla tossa toinen pesue, joka on ihan ok. Tosin panostan siihen niin heikosti, ettei se järin ole kasvanut. Olen nyt olemassaoleviin panostanut lähinnä mustamuurahaisiini ja tietty noihin smaragdinoihin.

Mutta oli se ekan pesueen munimattomuus aika erikoinen juttu. Itse mietin näin jälkeenpäin, että olikohan ne raukat saaneet nukkua talvilepoa ollenkaan.

Ei aina voi voittaa.. Ja ei ne muurahaiset maailmasta lopu, vaikka yks pesue menee. :o

mato
12.03.2007, 17:04
kuinka kauan sulla noi sit säily kun sanoit et aikoja sitten kuoli.?

Shadown
12.03.2007, 17:06
Hmmh.. tuli aika tiukka kyssäri. Kai ne joskus huhtikuussa tuli hankittua ja kesäkuussa ne kuoli. Tosin mä jätin ne ruuatta, niin ne menehty jo siksikin.

EDIT. Niin päiväkirjastahan ton näki, eli maaliskuussa tuli hankittua.

mato
12.03.2007, 18:56
:eek: miksi et tarjonnut raukoille ruokaa?

Shadown
12.03.2007, 18:58
No koska ei muninut enää.

Shai
13.03.2007, 11:48
Raaka-Jussi :D

mato
13.03.2007, 16:48
jep jep :D