PDA

Näytä koko versio : Keltiäisten formikaario

Shai
05.07.2006, 12:06
Keltiäiset viihtynevät suhteellisen pienikokoisessa formikaariossa? Miten on rehustusareenan laita - tarvitsevatko lainkaan? En ole juuri luonnossa nähnyt Lasius flavusta maanpäällä. Entä miten on ruokinnan kanssa? Jostakin luin, että ihanteellinen tapa ruokkia L. flavusta olisi suoraan pesän sisälle. Ei liene kovin käytännöllistä?

Pitäisi saada tyttöystävä nielemään ajatus muurahaisista olohuoneessa ja keltiäiset vaikuttavat sopivan matalaprofiilisilta :)

Alkio
05.07.2006, 15:30
Joo ei keltiäisille kovin iso formikaariota taida tarvita, ainakaan aloittelevalle yhteiskunnalle. Ja eivät taida flavuksen yhteiskunnat tod. isoiksi kasvaa? vai muistanko kenties väärin..

Kait suoraan pesään olisi ihanteellisinta, mutta yleensähän flavus saalistaa maan alla kaikenlaisia hyönteisiä ja hoitavathan ne kirvojakin jos sattuu niitä pesän lähettyvillä olemaan. Ellet sitten saa kehiteltyä jotain putkea joka menee maanalle ja siihen jtn sokerivettä/tms?
En usko että tarvivat erikseen rehustusareenaa, tietenkin riippuu miten olet ajatellut pesän niille hommata, kaivaisivatko ne sen itse maan alle vai miten ajattelit?

Camponotus
05.07.2006, 16:06
nooh, eipä niiden ruokkiminen kovin vaikeaa ole :)

itse teen sen mielestäni helpommalla tavalla. Koeputkessa yhteiskunta, pään pumpulin läpi esim pilli ja siitä ruokaa niille.
Pieniä hyönteisiä laitan vaan suoraan niille koeputkeen ;)

Shai
06.07.2006, 13:08
Kiitos tiedoista :). Kai L. flavuksen yhteiskunnat kasvavat ainakin muutaman tuhannen yksilön kokoisiksi, jos mauriaisesta voi mitään päätellä, mutta eipä rueta arvailemaan. En ole paljon keltiäisiä tutkinut.

Olen ajatellut noita Antstoren pystysuoraan asetettavia malleja, esm. tätä (http://www.antstore.net/shop/index.php?cPath=39_76) - tai suurempaa jos on tarpeen. Tajuavatkohan keltiäiset tulla maan pinnalle etsimään ruokaa jos eivät maan alta löydä?

Olen vähän verestänyt taitoja Myrmica rubra yhteiskunnalla ja hyvin tuntuvat viihtyvän. Mutta ovat kyllä valonarkoja. Täälläkin mainitussa Muurahaiset-kirjassa väitetään, että useimmat lajit tottuvat huoneenvaloon. Mitenköhän on? Olisi mukava päästä seurailemaan murkkujen puuhailua.

Ant
06.07.2006, 17:12
Shai!

Kyllä M.rubra tottuu huoneen valoon. Minun yhteisöni tottui siihen noin 4 päivässä.
Kaverin 2 viikossa.

Shai
07.07.2006, 11:20
Olen siis ollut vähän turhan hätäinen viholaisteni kanssa :) Täytyypä kokeilla mitä sanovat pidemmällä aikavälillä. Alkureaktio kun on aina ollut suuri paniikki. Miten muuten suosittelisitte pystysuoran maa-aineksella täytetyn formikaarion kosteutuksen hoidettavan? Antstoren sivuilta löytyi jonkinlainen selitys, mutta meni minulta vähän ohi.

Alkio
11.07.2006, 16:42
Pystysuorion formikaadioiden kosteutus hoituu tietääkseni putkella joka on pystyssä itse formikaariossa ja menee sen pohjalle
Pohjalta siis kosteus siirtyy jonkinmoiseen maa-ainekseen ja lähtee leviämään hieman ympäriinsä jolloin pesän pohja ikäänkuin toimii kosteammin ja ylhäällä kuivempaa.
eli tyyliin (toivottavasti tajuatte hahmotuksen):

........ .......
. . . .
. . . .
. . . .
. . . .
. . . .
. . . .
. . . .
. .
...................

Shai
12.07.2006, 09:59
Ymmärsin - vähän tuollaista ajattelin itsekin. Antstoressa asia vain oli niin oudosti selitetty, että meni logiikka sekaisin. Sitten ei muuta kuin formikaario tilaukseen ja keltiäisyhteiskuntaa etsimään.

Eskous
15.07.2006, 13:18
Varmaan noin parin viikon päästä löytyy runsain määrin parveilleita keltiäiskuningattaria luonnosta, niin että kokonaisen yhteiskunnan kaappaaminen ei ole ainoa mahdollisuus.

Shai
18.07.2006, 22:24
Toivottavasti! Sillä nuorempana pesiä kaivellessa en koskaan löytänyt L. flavus kuningatarta. Ajattelin, että jospa olisi onni kääntynyt ja kaivoin yhden pesän auki. Pari tuntia meni etsiessä, mutta ei löytynyt :( Kertokaa toki jos on havaintoja L. flavuksen parveilusta, ainakin mauriaiset ovat sankoin joukoin liikkeellä. Laskin yhtenä iltana pitkälle yli 70 nuorta kuningatarta onneaan etsimässä - vieläpä varsin pieneltä alueelta.

Eskous
19.07.2006, 00:00
Siis missä päin Suomea mauriaiset ovat jo parveilleet? Minä näin tänään täällä Espoossa "peräti" yhden siivekkään mauriaiskuningattaren kotipihan parkkipaikalla. En tiedä onko se kuivuus vai mikä vielä viivyttää parveilua. Aikeita parveilla on ollut jo useita päiviä, eli illansuussa on näkynyt siivekkäitä pesäaukoilla ilmaa haistelemassa.

Minäkin aion napata muutaman keltiäiskuningattaren tämän vuoden parveilusta, mutta lähden etsimään vasta sitten kun mauriaiset ovat parveilleet.

Shai
20.07.2006, 20:41
Hämeen hitaat mauriaiset :). Kuivaa on ollut täälläkin päin, mutta viime päivien kuurot ehkä innostivat lähtemään liikkeelle. Ainakin lähialueen suurimmat pesät ovat ilmeisesti parveilleet. Pesien suuaukot suuria, mutta siivekkäitä ei näy enää missään. En toisaalta ole ehtinyt kovin tarkasti seuraamaan.

Jos joku muuten onnistuu saamaan L. flavus kuningattaria kiinni ostan mielelläni kohtuuhintaan jos en itse ehdi etsimään/löydä.

Eskous
23.07.2006, 19:27
Tänään löytyi (viimeinkin!) mauriaiskuningattaria maastosta runsaahkosti, vahinko vain että yhtään keltiäiskuningatarta en havainnut seassa. Paikka ei tainnut olla keltiäisten suosiossa. Menenpä vielä tänään etsiskelemään muualta.

Eskous
24.07.2006, 00:49
Tuon retken aikana mauriaiset parveilivat kotini lähellä, ja siellä missä kävelin. Kun lähdin, ei parkkipaikalla näkynyt yhtään mauriaiskuningatarta, ja kun palasin puolitoista tuntia myöhemmin piti olla tarkkana ettei tallaa niitä.

Yhdessä keltiäispesässä työläisiä näkyi jo varmistamassa tietä parveilijoille, joita ei tosin vielä näkynyt pesäaukoilla. Huomenna menen telttaretkelle paikkaan jossa on paljon keltiäispesiä ja yövynkin siellä. Yritän napata monta keltiäiskuningatarta. Ainakin olisin pettynyt ellen saisi yhtään napattua. Kyllä keltiäistenkin parveilun pitäisi nyt tapahtua. Pieni sadekuuro huomenna päivällä ja lämmin ilta olisi ihanteellista.

Shai
24.07.2006, 11:10
Onnea yritykselle! En itse ole ehtinyt pihapiiriä pidemmälle tutkimaan ja olen löytänyt vain yhden keltiäispesän. Siellä ei tosin ollut merkkiäkään parveilusta viikko takaperin. Toivottavasti sinulla on parempi tuuri.

Eskous
24.07.2006, 22:52
Raportoin teltasta Espoon Kaitalammelta (kyllä tämä nykytekniikka on ihmeellistä)...

Pahus, hetken näytti jo että keltiäiset aloittavat parveilunsa, mutta ne vetäytyivät takaisin pesäänsä. Koska palaan kotiin ennen huomisiltaa taitaa tällä retkellä jäädä keltiäiskuningattaret nappaamatta. Mutta ei tämä huono retki ole ollut; saaliina on jo verimuurahais- ja mustamuurahaiskuningattaret. Viholaiskuningattaria en enää vaivaudu kantamaan kotiin, kun niitä näyttää olevan "aina" tarjolla.

Shai
25.07.2006, 20:10
On se :)

En ole minäkään törmännyt L. flavus kuningattariin, mutta mauriaisia on taas pihapiiri täynnä - ilmeisesti toinen kierros menossa. Viholaiskuningattaria onkin erittäin helppo napata, myös valmiista pesistä. Mitäs tieteellistä nimeä verimuurahainen tottelee?

Eskous
25.07.2006, 21:08
Minäkin hämmästelin kun rappukäytävän pielen pesäaukoilla näkyi taas olevan siivekkäitä mauriaisia kun tulin reissulta. Keltiäiskuningattaria ei tosiaan löytynyt.

Verimuurahainen on Formica sanguinea, eli ihan samahan se latinaksi on. ;)

Werty
25.07.2006, 21:44
Itse taas löysin täältä Vantaalta satojen Mauriaisten joukosta yhden Keltiäiskuningattaren. :)

Shai
26.07.2006, 20:48
Voi, miksi? Voi, miksi vain yhden!? :)

Hyvän näköinen tuo verimuurahainen. Löysitkö vain yhden kuningattaren?

Werty
26.07.2006, 21:18
Jep, vain yhden :(, tosin koitan huomenna etsiä lisää. En ole erityisen kiinnostunut kasvattamaan keltiäisiä, joten voin tarvittaessa myydä tuon ainokaisenkin.

Eskous
28.07.2006, 19:21
Enpä tainnut löytää yhtään keltiäiskuningatarta tänä kesänä. Mauriaiskuningattaria tuli katseltua etsiessäni kyllästymiseen asti. Erään kiven alla olevassa pesässä näin vielä muutamia siivellisiä keltiäiskuningattaria toissapäivänä. Sadetta odottelivat, kai. Tämä kesä on varmaan koetellut kosteudesta pitäviä keltiäisiä aika rankasti.

Shai
31.07.2006, 10:04
Voi olla - havainnot ainakin ovat vähissä. Eikö keltiäinen ole kuitenkin varsin yleinen laji? Ja parveilun pitäisi tapahtua jotakuinkin samaan aikaan mauriaisen kanssa. Noh, sinulla oli ainakin yritystä! Jos et Werty aio pitää keltiäiskuningatarta ja se vaikuttaa hyvinvoivalta niin voisit ilmoitella käypää hintaa. Aion vielä tällä viikolla etsiskellä, jos ehdin, mutta sitten taidan luovuttaa.

mato
13.03.2007, 17:02
vähän asiasta poiketen... onko sillä väliä millasta hiekkaa laittaa sen savenkaltaisen maa-aineksen päälle?? eli voiko sinne rahdata ihan ulkoa hiekkaa vai pitääkö antsoresta tilata jotain "erikoishiekkaa" lol..