PDA

Näytä koko versio : Pesävieraat/loiset

lehkojo
22.07.2008, 18:21
Olen tässä yrittänyt seurata muurahaispesissä olevia vieraita, vakituisia asukkeja tai loisia, mutta hommaan ei tunnu tulevan tolkkua...
Pari kärpäslajia olen löytänyt kun tiedän että toukat ovat muurahaispesissä, mutta itse toukkia en ole löytänyt. Lisäksi kaikenlaisten kantojen tai kivien alustojen tutkiminen ja ronkkiminen saa aikaan puolustusmekanismin, jolloin muurahaiset käyvät kiinni kaikkeen mitä löytyy. Myöskään Kanervahämäkin, tai jonkin Kiitäjäisen löytäminen ei oikeen sykähdytä - ne tuskin ovat siellä asukkeina. Mauriaiset taasen antavat kaiken mahdollisen (lähes) olla pesissään ja Verimuurahaiset syövät kaiken mahdollisen...

Mikä siis neuvoksi? Olen ottanut keoista esim. litran näytteitä ja seulonut niitä, löytämättä mitään...vieraita ja loisia pitäisi olla paljonkin, mutta missä niitä luuraa :eek:

jp
22.07.2008, 20:05
Eipä ole juuri tullut muita kuin muurahaisia etsittyä pesävieraiden joukosta, enkä sattumaltakaan ole kiinnittänyt huomiota mihinkään erikoiseen kulkijaan pesissä. Joskus jos jotain ötököitä tai hämähäkkejä on löytynyt muurahaispesiä myllätessä, olen vain olettanut niiden osuneen sattumalta paikalle.

Kekomurkkuihin tai kovahkossa puussa asuviin lajeihin tämä ei päde, mutta maaperän lajeilta saa helposti talteen pienehkön pesän kokonaan. Lapiolla pesä muovipussiin ja kotiin tutkittavaksi. Levittämällä sen 2-3 cm kerrokseksi vateihin, joiden reunat on liukastettu ruokaöljyllä, voi helposti tutkia mitä pesästä löytyy. Tuosta saa vielä muurahaiset muuttamaan muutamassa päivässä vaikka koeputkipesiin, kun vatia ensin lampulla kuivattaa ja lopulta oikein kärventää, jolloin ainoa suojainen ja kostea paikka on koeputkissa.

Kuivattamisen jälkeen luulisin oman parhaansa päälle ymmärtävien pesävieraiden löytyvät myös koeputkista tai sitten niitä voi etsiä maa-aineksen seasta, kun muurahaiset eivät enää ole siinä kiusaamassa.

Oikkuliininen
22.07.2008, 21:09
Mä oon nähny vaan niitä "siiroja"-tai jotain semmosia, ku oon kiviä käännelly... mut nehän on vissii jotenkin myrkyllisiä, että murkut ei niitä sitten syö... enkä kyl tiiä mitä ne sielä samojen kivien alla tekee, kai ne syö jotain murkkujen "roskia"...:confused:

allu
23.07.2008, 18:03
hmm itsekkin vain jotain orjuuttajia kuten suurpäämuurahaisia olen pesistä löytänyt....:D

Polyergus
28.07.2008, 13:24
Tässä ainakin yksi vinkki miten muurahaispesien koppiksia pyydystetään (kts. sampling):

http://www.sekj.org/PDF/anzf41/anzf41-447.pdf

lehkojo
29.07.2008, 05:41
Kiitos,

on ollut tuo Päivisen teksti jonkin aikaa kotona. Itse olen ottanut kekopesistä litran näytteen ja kaatanut sitten laakealle vadille (tehty kanisterista) johon se juuri menee. Sitten vienyt sen kauemmaksi pesästä ja odotellut hetken. Äkkiä kyllästyvät siellä olemaan ja kiipeävät pois. Hommassa pitää kuitenkin muistaa että ottaa itse pesäainesta, eikä kariketta pesän pohjalta/alta. Kekojen kanssa homma onnistuukin helposti, vaikka hauskaahan olisi kun jotain löytyisikin :)

Oikkuliininen
29.07.2008, 09:23
Nyt jo viimenään pakko kysyä... mix sä etit loisia pesistä?? teetko jotain tutkimusta, kirjaa, ohjelmaa vai vaan muuten vaan?? :p ihan vaan kysyn, kysymisen ilosta... :D

(jossain täällä sivuilla muuten oli joku viesti, missä joku kyseli, että "mikä tämä on", kun oli löytäny jonkun örkin asumasta pesästä...ihan sisätiloissa vissiin..?
http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=48&highlight=loinen)

lehkojo
29.07.2008, 19:24
Aika jännä...pitää hiukan kysellä - siis tuota pikkuelävää siellä pesässä...
Niin, olenhan minä jonkinlaisessa tutkimuksessa mukana joo, en pääpainotteisesti kuitenkaan ja homma on vasta ihan alussa. Ehkä ensi vuonna pääsee sitten hiukan jyvälle asiasta kun loppuvuoden harjoittelee :)
Niin ja en pelkästään loisia, vaan myös vieraita ja asukkeja - onhan siellä siivoojiakin :)

Oikkuliininen
29.07.2008, 19:43
onhan siellä siivoojiakin :)

Noi siirat mitä aikasemmin mainitsin, niin ne vissiin on just noita... ne on heti kärttämässä, jos vaan jossain jotain raatoja on... kai ne syö muurahaisten raatoja siellä pesien läheisyydessä, mitkä murkut pesästä ulos kantavat... :o en tiiä... eikä kyl, jos totta puhutaan paljo kiinnostakaan, enemmän kiinnostaa ne itse muurahaiset, mitä siellä ramppaa... :D:p

Aiheesta hieman poiketen... onko noi parin pituiset vaaleanruskeat ötökät just niitä faaraomuurahaisia..? siitä on yx kax ilmestyny tohon mun parvekkeelle ja ne syö mun "taivaan lampaat" (pienet punaset ja oranssit hämähäkit)... ne on niin pieniä, että en kuvaa niistä saa... ja ne menee niin pirun kovaa karkuun, etten oikeen nää muistuttaako ne edes muurahaista... :(:o

Ant
29.07.2008, 19:48
faaraomuurahainen näyttää muurahaiselta, joten jos noi sun kertomat pienet oransit ötökät näyttää hämä häkeiltä ne ei ole faarao muurahaisia.

http://www.interet-general.info/IMG/Fourmi-Monomorium-Pharaonis-3.jpg tossa kuva

Oikkuliininen
29.07.2008, 19:49
faaraomuurahainen näyttää muurahaiselta, joten jos noi sun kertomat pienet oransit ötökät näyttää hämä häkeiltä ne ei ole faarao muurahaisia.

Eiku noi vaaleanruskeat ötökät, mitä veikkailen faaraomurkuiksi - syövät mun taivaan lampaat!!! :eek::cool:

Neutroni
29.07.2008, 19:55
Nuo taivaan lampaat kuulostavat hieman samettipunkeilta (http://www.luontokuva.org/default.asp?V_DOC_ID=1183).

Ant
29.07.2008, 19:55
No tapa ne (käytä myrkkyä).... empä keksi muuta.... siis jos haluat etteivät syö niitä...

Oikkuliininen
29.07.2008, 19:59
Nuo taivaan lampaat kuulostavat hieman samettipunkeilta (http://www.luontokuva.org/default.asp?V_DOC_ID=1183).

No hyi olkoon!!! :eek: en mä noin isona niitä olis halunnu nähä... noi tossa parvekkeen lattialla on niin söpöjä, ku juoksentelevat eessuntaas... :D mut sit just noi toiset tulee ja syö ne... :( jos laitan myrkkyä, sit hävii varmaan kaikki... no, ehkä ne hävii muutenki talven aikana... :o

Oikkuliininen
31.07.2008, 11:26
Ei nuo ole kyllä varmaan muurahaista nähnykää... :o Tossa nyt kuitenki on semmonen ötökkä, joka tappaa niitä samettipunkkeja (ilmeisesti)... :( nyt niitä lampaita ei ole enää ollenkaan... olisin muuten niistäki yrittäny saada kuvaa, mut ne on syöty jo... :(
125
Osaako kukaan sanoa mitä noi nyt sit on? jotain punkkeja kans vai? vai kirva?