Näytä koko versio : Heh, mikä viritys! :D
Oikkuliininen
18.07.2008, 14:12
Tuossa nyt on se viritelmä mistä puhuin jo toisaalla, mikä varmaan kaatuu omaan mahdottomuuteensa...
http://www.muurahaiset.net/gallery/showimage.php?i=565&c=2
Siis tuohan on tuommoinen laatikko missä on ollu jotain halpis meikkejä joskus, mitä olen joskus lahjaksi jostain saanut... kivoja pieniä kammioita mitä olen jo vähän kerinnyt yhdistelemään mehupilleillä... tästä oli suunnitteilla tulla Mauriaisille oikein turbo kokoinen pesä... :D
Mistä moinen aate?
No... törmäsin jokin aika sitten yhden kaverin pihalla (puhunut siitä pihasta ennenkin) "kummalliseen", mutta hienoon pesään... Sinne jonnekin pihan perälle metsän reunaan oli heitetty -ilmeisesti tarpeeton muovinen työkalu salkku... ja tottakai utelias, ku olen menin ja avasin sen... no, siellähän oli sitten satapäinen Mauriais yhdyskunta! :D kuningattaret ja kaikki! en kavereihin kajonnut sen enempiä, vaan suljin salkun ihan nätisti, niinkun oli ollutkin (vähän raollaan)... Mutta siellä oli niissä työkaluille tarkotetuissa väleissä ja lokosissa munia, toukkia ja koteloita piiiiitkät rivit...
Siis siitä sain tuon ajatuksen... :)
Nyt tuossa sitten olen miettinyt ja pähkäillyt, että miten suoritan tuon idean..? ilmeisestikään Mauriaiset ei ihmeemmin kostutusta pesään kaipaa, eli sen olen (kai) jo ratkaissut... mutta miten saisin tuosta "kodikkaan" näköisen? :D Hiekkaa ja kiviä meinasin syvimpien kammioiden pohjalle laittaa, mutta oisko se hyvä sitten?
Onko ideoita? :D
heitetty -ilmeisesti tarpeeton muovinen työkalu salkku... ja tottakai utelias, ku olen menin ja avasin sen... no, siellähän oli sitten satapäinen Mauriais yhdyskunta! :D kuningattaret ja kaikki! en kavereihin kajonnut sen enempiä, vaan suljin salkun ihan nätisti, niinkun oli ollutkin (vähän raollaan)... Mutta siellä oli niissä työkaluille tarkotetuissa väleissä ja lokosissa munia, toukkia ja koteloita piiiiitkät rivit...
Miksi et ottanut salkkua mukaan?:D
Oikkuliininen
18.07.2008, 14:41
Miksi et ottanut salkkua mukaan?:D
:D Ja mihin olisin sen laittanu..? ne murkuthan alko oikeen vyörymään sieltä pihalle, ku avasin sen... ei niitä olis sieltä mihkään saanu siirrettyä... :o enkä sit viittiny ruveta enenpää niitä kiusaamaan, kun kerta olivat niin hienon pesä paikan kerta löytäneet... :D
Neutroni
18.07.2008, 16:35
Tuossa nyt on se viritelmä mistä puhuin jo toisaalla, mikä varmaan kaatuu omaan mahdottomuuteensa...
Mielenkiintoisen näköinen viritys. Kyllä tuosta varmasti pesän saa, ei se ollenkaan mahdottomalta vaikuta. Hyvä se vaan on, että ihmiset tekevät persoonallisia pesiä.
Nyt tuossa sitten olen miettinyt ja pähkäillyt, että miten suoritan tuon idean..? ilmeisestikään Mauriaiset ei ihmeemmin kostutusta pesään kaipaa, eli sen olen (kai) jo ratkaissut...
Mahtavatko elää kostuttamattomassa huoneilmassa. Toinen mahdollisesti ongelmia aiheuttava juttu on muovirasioiden tiiviys. Kai pesässä ilman jotenkin pitää vaihtua, ettei se homehdu. Yksi mahdollisuus kostutukseen on, että teet kammioihin sinne tänne millin reikiä, ja panet tuon ison rasian pohjalle jonkun kankaan tai rätin, johon imeytät vettä. Vesihöyry kulkeutuu pesään, ja kosteus saavuttaa jonkin stabiilin tilan.
mutta miten saisin tuosta "kodikkaan" näköisen? :D Hiekkaa ja kiviä meinasin syvimpien kammioiden pohjalle laittaa, mutta oisko se hyvä sitten?
Mauriaiset varmaan pitävät hiekasta, mutta oleellisimmat toiminnot ovat siten katseilta piilossa, kun ne rakentavat hiekasta kammioita. Sellainen idea pikaisella aikataululla tulee mieleen, että noiden kammioiden alle voisi laittaa jotain, kun kerran ovat läpinäkyviä. Väritetyt tai tulostetut paperit sopivalla tausta-aiheella tai jokin luonnonmateriaali voisivat olla näyttäviä.
Oikkuliininen
18.07.2008, 16:52
Hmm...
Kiitos, sain taas tonneittain uusia ideoita tuohon... :D
Siis joo... en mä meinannu sitä hiekkaa sinne tonneittain laittaa... siis ihan vaan noiden kuuden syvimmän kammion pohjalle semmosen pari milliä ja sit muutaman pienen kiven...
Sen idean ainaki sain tuosta, ku kirjotit, että printtaa kuvia tai jotain... Sullonki muovisia köynnos kasvin pätkiä tonne alle... :D ja ton sun kostutus idean takia joudun taas puhkomaan lisää reikiä ja käyttämään lisää silikonia... :) :D
Lisää ideoita?
Oikkuliininen
18.07.2008, 17:15
Niinku vaikka noin... :)
http://www.muurahaiset.net/gallery/showimage.php?i=569&c=2
Oikkuliininen
18.07.2008, 18:36
:D hehee..! nyt on hieno... :):D
http://www.muurahaiset.net/gallery/showimage.php?i=570&c=2
Nyt se on tosi hieno :)
Erittäin kotoisakin :D
Kyllä muurahaiset varmaan tykkää :D :) :D
Oikkuliininen
18.07.2008, 18:51
I hope so... taas meinaan toi mun ainoa kukkanen kärsi mun päähänpistoista... :o joudun ostamaa kohta siihen lisää köynnöksiä... :mad: No, onhan siinä vielä neljä jälellä..! :D
Joo, ei se nyt ihan vielä "täydellinen" ole... pitää kattoa miten toi kostutus tossa pelaa, että pelaa sit kans kunnolla koko ajan... rehustus areena on vielä kiinnittämättä, ku en oo löytäny mistään sopivaa rasiaa... ja se oleellisinki istuu vielä jossain Saksan postissa... :mad: ja viel, et niitä murkkujaki kerkee tulla tarpeex... hmm... siinähän helvata menee vuos, ennenku saan ne tonne!! :eek: tyhmä talvi! :mad:
Ehkä mietinki sinne jotain muita, ku Mauriaisia..! tuli just mieleen, että eihän toi häkkyrä edes mahu mun jääkaappiin... :o
Onko muurahaisia pakko laittaa talvilevolle jääkaapin päälle :confused:
Oikkuliininen
18.07.2008, 18:57
Onko muurahaisia pakko laittaa talvilevolle jääkaapin päälle :confused:
Eiku jääkaappiin sisälle..! :D tarviihan ne sen vissii vähintää 2 kuukauden horros ajan... :o
Ai... oon luullut, että päälle :o
Voiko niitä pitää talvella ulkona jos laittaa päälle vilttejä,peittoja joita ei tarvi?
Siis sen terraarion päälle :)
Oikkuliininen
18.07.2008, 19:47
Ai... oon luullut, että päälle :o
Voiko niitä pitää talvella ulkona jos laittaa päälle vilttejä,peittoja joita ei tarvi?
Siis sen terraarion päälle :)
No jaa... se vähän riippuu... kun läpötila pesässä ei saa laskea +5 alemmas... joku jossain kohtaa kirjotti, että pitää murkut jossain styroksi laatikossa kylmässä ulkoeteisessä ja siellä sit joku mittari, että voi tarkkailla... en tiiä voiko niitä ihan kokonaan ulkona pitää -ainakaan pakkasella... :o
Oikkuliininen
18.07.2008, 19:52
Mistä tuli mieleeni... miten yleensäki terraariossa asustavien murkkujen talvi horros suoritetaan..? :confused: ei mitenkään vai? ku toi munki terraario on tilavuudeltaan 100 litraa... ei tota voi nostella, eikä edes mahtuis itkemälläkään jääkaappiin! :eek: ei sielä vielä ketään ole, mut kysyn vaan valmiix, jos sinne vaikka laitan joskus jotain... :confused:
Neutroni
18.07.2008, 21:34
Hieno tuosta tulee. Minä kokeilisin panna sen muoviosan ja sinivihreän pohjan väliin vaaleanruskean paperin, tai ehkä jopa ohuen kerroksen hiekkaa. Tuollainen luonnottoman värinen muovi ja luonnonmateriaalit muodostavat hieman rajun vastakohdan, mutta se on tietysti makuasia ja voi toimia mielenkiintoisena tehosteenakin.
Hieno rouhepinnoituskivi olisi tyylikästä, tasaväristä ja tasakokoista kulmikasta kiviraetta, mutta sitä pitää ostaa 25 kg:n säkki, mikä ei ollut ihan halpa. Mutta jos tunnet jonkun joka käyttäisi tuota. Sitä saa eri värejä.
Oikkuliininen
18.07.2008, 21:40
hmm... kun tuo vihreä laatikko tuossa alla on pahvia...:o:(
ja se on kuitenki sen verta sopivamman värinen, että sieltä vielä nyt jotenkuten erottaa -ketä kaikkia siellä asuukaan... :o mietin ensin, jos olisin vetäny pienen kerroksen liimaa koko pohjaan ja ripotellu hienoa hiekkaa sinne, mutta en sit kuitenkaan tehny niin... :o
-Eikä mul ole vaaleanruskeeta paperia... vaaleanpunasta vaan... :D
örkkimörkki
29.07.2008, 23:20
Onkohan tuohon pesään kukaan päässyt asustelemaan?
Itsellä samanlaiset viritelmät pyörinyt päässä :).
Muistahhan laitella tietoja sitten kun asukkaita tulee :)
Oikkuliininen
30.07.2008, 10:43
Onkohan tuohon pesään kukaan päässyt asustelemaan?
Itsellä samanlaiset viritelmät pyörinyt päässä :).
Muistahan laitella tietoja sitten kun asukkaita tulee :)
Juu ei ole vielä... ku ensin suunnittelin sinne Mauriaisia, mut sit tajusin, että ei toi hökötys mahu jääkaappiin... mun pitää kattoa jotain suht pieniä trooppisia murkkuja tonne, jotka siis ei horrosta...
Olishan toi hökötys ihan valmiina tuossa..! kostutus pelaa hyvin ja ilma kiertää kivasti, ettei ole yhtään homehtunut, vaikka liimasin lasit jo paikoilleen... no, areenahan siitä edelleenkin puuttuu, mutta eipä niitä murkkujakaan vielä ole...
Kyllä varmasti laitan kuvia ja päiväkirjaan merkintojä, jos ja kun saan asukkaat tuonne... :)