PDA

Näytä koko versio : Tietoja ja kokemuksia materiaaleista

Neutroni
17.07.2008, 18:11
Tuli sellainen idea päähän, että hienon tornimaisen pesän aikaansaisi noin 400 mm:n pätkästä noin 160 mm:n halkaisijallista polykarbonaattiputkea (läpinäkyvää muovia). Sen sisäpuolelle voisi tehdä parin sentin kerroksen, jossa on kammiot, ja keskelle pesää putki, jota kostutetaan pumppaamalla vettä pesän alla olevasta altaasta. Huipulla voisi olla ruokinta-areena.

Tuo vaatisi valettavaa siporexin kaltaista massaa. Kipsi tuli mieleen, mutta sitä tunnutaan täällä melkoisen yksimielisesti haukuttavan. Miksi, eikö se ime kosteutta? Kyllä minun käsittääkseni ainakin kipsilevyn voi kostuttaa taivutusta varten. Kaipa siporex-sorvikin olisi toteuttamisen rajoissa, ei se tarvitsisi kuin tukevan rautakehikon ja sopivan vaihteistomoottorin pyörittämään siporexpalaa, josta puusorvauksen tapaan ruuvimeisseliä teränä käyttämällä voisi ottaa lastua. Yritin kokeilla DIY-siporeksia vetyperoksidilla, mutta vetyperoksidini oli väljähtynyt vuosien varrella. Mistähän sitäkin saisi järkeviä eriä järkevään hintaan.

Uretaanivaahto lienee kostutuksen kannalta huono, jos muurahaiset eivät siedä koneellistä ilmastointia (ilmavirtoja pesässään). Siitä olisi helppo valaa kaikenlaista.

Sitten toinen materiaalijuttu. Wikin viittaamassa artikkelissa (Collingwood, Fauna Entomologica Scandinavia 8, (1979)) mainittiin PTFE-muovin (mm. Teflon) estävän muurahaisten kiipeämisen. Onko joku kokeillut, pitääkö tieto paikkansa? Jos se on totta, PTFE olisi erinomainen (joskin hieman kallis ja vaikeasti käsiteltävä) materiaali syöttöareenoille.

jp
17.07.2008, 18:31
Kipsi tuli mieleen, mutta sitä tunnutaan täällä melkoisen yksimielisesti haukuttavan. Miksi, eikö se ime kosteutta?Kyllä kipsikin imee kosteutta, mutta kosteus ei nouse ja leviä siinä yhtä hyvin kuin siporexissa. Niinpä siinä olisi hyvä olla vaikka joku allasmainen kolo päällä, johon veden voisi kipata.

Sitten toinen materiaalijuttu. Wikin viittaamassa artikkelissa (Collingwood, Fauna Entomologica Scandinavia 8, (1979)) mainittiin PTFE-muovin (mm. Teflon) estävän muurahaisten kiipeämisen. Onko joku kokeillut, pitääkö tieto paikkansa? Jos se on totta, PTFE olisi erinomainen (joskin hieman kallis ja vaikeasti käsiteltävä) materiaali syöttöareenoille.Muurahaiskaupoissa on myynnissä siveltävää PTFE:tä, joka ohuena kerroksena toimii riittävänä liukasteena pinnalla. Kuulemma se on aavistuksen hankala levittää, niin että se myös toimii. Itse olen käyttänyt spray-pullossa olevaa voiteluun tarkoitettua PTFE:tä, joka muodosti valkean puuterimaisen kerroksen purkin reunoille ja toimi pitkään hyvänä karkauksenestona. Samalla tavalla toimisi todennäköisesti talkki. Olen myös miettinyt ihan teflonpinnoitteisia astioita, esimerkiksi kakkujen paistoon tarkoitettua reunusta, joka voisi toimia areenana, mutta en ole vielä kokeillut miten hyvin muurahaiset pääsevät sellaisessa kiipeämään.

Neutroni
17.07.2008, 19:14
Kyllä kipsikin imee kosteutta, mutta kosteus ei nouse ja leviä siinä yhtä hyvin kuin siporexissa. Niinpä siinä olisi hyvä olla vaikka joku allasmainen kolo päällä, johon veden voisi kipata.

OK. Pitäisiköhän sitten kokeilla kipsiä. Ajattelin aktiivista kostutusta. Pesään tulee kosteusanturi, ja kun elektroniikkayksikkö havaitsee kosteuden laskevan jonkin asetusarvon alle, pumppu ruiskuttaa pesän sisäpinnan märäksi, josta kosteus (toivon mukaan) imeytyy pesään.

Ei siinä välttämättä järkeä ole passiiviseen kostutukseen verrattuna, mutta minä nyt vain haluan ympätä elektroniikkaa muodossa tai toisessa harrastuksiini. :)

Muurahaiskaupoissa on myynnissä siveltävää PTFE:tä, joka ohuena kerroksena toimii riittävänä liukasteena pinnalla.

Muovikaupoista saa PTFE-levyä. Pitää seuraavaksi käydä ETRAsta kysymässä millin PTFE-levyä, kun käyn Helsingissä. Ei sitä kovin isoa palaa tarvita.