PDA

Näytä koko versio : Vinkkejä pesien löytämiseen luonnosta

jp
04.07.2006, 18:21
Lueskelin antstoren foorumia ja joku (Antti, jolla on sama ava kuin Camponotusilla täällä) kertoi löytäneensä ja keränneensä C. herculeanusin pesiä luonnosta. Mistä kannataisi etsiä hevosmuurahaisen pesää? Itse en ole törmännyt niihin kuin puiden sisällä ja ihan heti en keksi miten sellaisesta saisi kuningattaren talteen ilman moottorisahaa.

Camponotus
04.07.2006, 21:24
juu, sama kaveri tässä ;)

Nooh, itse en niitä isoista tukeista keräile ja otan vain jos se on nuori yhteiskunta, muutama työläinen ja kuningatar.
niitä löydän pienemmistä puunpalasista mihin kuningattarien on helppo kaivautua. :)

jp
04.07.2006, 22:09
Kannattaako nuoria yhdyskuntia etsiä lahosta havupuusta, kovemmasta puusta vai jääkö ne aluksi maahan puiden alle? Löytyykö niitä maahan pudonneista oksista, vai kannattaako etsiä ylempää tai oksia isompia palikoita?

Nyt täytyy paljastaa kaikki ammattisalaisuudet! ;D

Eniten C. herculeanusin pesiä olen nähnyt muutama vuosi sitten Porkkalanniemen ulkoilualueella. Siellä niitä tuntui olevan hyvinkin tiheässä rantakallioilla kasvavissa havupuunkäppyröissä. Mutta se taitaa olla suojeltua aluetta, ??? joten siellä möyrimistä ei varmaan katsota hyvällä.

Eskous
05.07.2006, 17:19
Aloittelevia hevosmuurahaisyhteiskuntia kannattaa etsiä aukomalla kuusen kantojen kaarnoja alueella joka on hakattu muutamia vuosia sitten, ja jolla ei ole liikaa kekomuurahaisia (jos sellaisen alueen vain löytää). Mustamuurahaisten pesien (ja rajoitetusti verimuurahaistenkin) esiintyminen lähettyvillä on positiivinen merkki siitä että alue saattaa olla hevosmuurahaisille mieleinen.

jp
05.07.2006, 20:44
Kiitoksia vinkeistä. Täytyykin mennä loman tullen metsään kantoja kaivelemaan. Jos jotakin löytyy, niin voisi vaikka rakennella taas pesän itselleen riesoiksi.