PDA

Näytä koko versio : Keinoja lajien tunnistamiseen

jp
04.07.2006, 18:05
Mitä apuvälineitä käytätte muurahaisten tunnistamiseen? Minulla oli aiemmin F. fusca kipsistä valetussa pesässä, mutta en ikinä saanut täysin varmistettua lajinmääritystä, kun en raaskinut kovasti rokottaa populaatiota. Muutaman työläisen upotin viinaan ja vein stereomikroskoopilla katseltavaksi, mutta otanta oli pieni ja laji saattoi olla F. lemanikin.

Löytyykö netissä kelvollista tunistusopasta suomalaisille lajeille?

Eskous
05.07.2006, 17:35
Taitaapa olla niin että meillä muilla muurahaisfoorumilaisilla olisi oppimista sinulta lajien tunnistuksessa. Googlen kuvahaku on ainakin minulle tärkein väline muurahaislajien tunnistuksissa. Ts. minun lajien tunnistukseni eivät täytä tieteellisiä kriteerejä.

Kotimaisten lajien tunnistukseen en ole löytänyt mitään tunnistusopasta netistä ja muutenkin niitä "identification key" -juttuja tuntuu löytyvän aika satunnaisesti.

Alkio
05.07.2006, 19:28
Joltain vanhoilta/kokeneilta harrastajilta voi kysellä, tämä on niitä mun tapoja ;]

Eskous
06.07.2006, 16:09
Täältä pääsee (download -nappulasta sivun alalaidassa) brittiläisten muurahaislajien tunnistusoppaaseen, joka on jossain määrin hyödyllinen suomalaistenkin lajien tunnistuksessa:
http://www.antnest.co.uk/species.html

Suora linkki ei jostain syystä toiminut.

Polyergus
09.07.2006, 11:08
Check my post in 'Euroopan suurikokoisin muurahaislaji' ;D
Eskous, aika hituseen noita lajeja tuolla antnestissä, voipi jäädä öttiäiset tunnistamatta...