Näytä koko versio : Mauriaisten parveilut
Huomasin tänään maurias pesän suulla siivellisen kuningattaren :D olisikohan parveilut lähellä? Kuningatar oli vielä vaalea eli vasta kuoriutunut kotelosta mutta silti oli hauska nähdä siivellisiä mauriaisia :)
Pitääpä alkaakkin tarkkailla millon ne parveilee.
SokeriMuurahainen
06.07.2008, 21:40
Onks parveilu tässä tosi lähiaikoina löysin pihalta n. 6 hevosmuurahais kuningatarta. :confused:
Jotkut lajit ovat jo parveilleet.
Lajit jotka on parveilleet täällä: C. Herculeanus, Formica Rufa
lisättäköön että nappasin maasta siivellisen verimurkku kuningattaren :) että nekin ovat ilmeisesti parveilun partaalla:D
Hieman OT: itsellä on hauska kuva, jossa mauriaiset parveilevat berliininmuurin alta.
Tänään 13.7 huomasin ensimmäiset siivelliset kuningattaret vantaalla.
siis pesän ulkopuolella? :D toivottavasti :D
siis pesän ulkopuolella? :D toivottavasti :D
Pesän sisällä.:(
:( no hyvä uutinen kuitenkin :D
Toivottavasti pian alkaa noi mauriaiset parveilla :)
Mä näin myös mauriais pesän suulla yhen siivellisen kuningattaren:D Muuten kun ne sit parveilee ni mite pitkää sen jälkee niitä on helppo löytää:confused: ku en oo löytäny yhtään kuningattarista mitä mulla on ku oon ryöstellyt pesistä....
Kun mauriaiset parveilee niin sen jälkeen niitä on paljon kipittelemässä maassa.
Eli niitä on helppo löytää :D
Nappaan nyt ainakin 6 kuningatarta :cool:
Oikkuliininen
16.07.2008, 22:29
Kun mauriaiset parveilee niin sen jälkeen niitä on paljon kipittelemässä maassa.
Eli niitä on helppo löytää :D
Nappaan nyt ainakin 6 kuningatarta :cool:
Mihin sä niitä niin monta tarvit..? :eek: myyntiinkö? ;):rolleyes:
Joo oon vaa ite löytäny tähä mennessä kekomuurahais kuningattaria kipittelemästä maasta mutta niitähä ei varsinaisesti voi kasvattaa:(
No itse otan yhden ja muut myyn :)
Viime vuonna otin itselleni 17 kuningatarta...
Viime vuonna otin itselleni 17 kuningatarta...
Paljon aiot ottaa tänä vuonna?
Oikkuliininen
17.07.2008, 10:14
Mihin helkkariin te oikeesti tarvitte noin monia kuningattaria..? tuskinpa tääläkää nyt niin suurta kysyntää on..? vai onko muka?
Mulle ainaki riittää aina yx, joka sorttia... :)
:D itse käytän niitä kokeiluihin yms lisäilen työläisiä kylmähoidolla ja kokeilen kaikkee kivaa :p
Tänään 17.7 ensimmäiset kuningattaret näkyivät pesän suuaukolla.
Tänään 17.7 ensimmäiset kuningattaret näkyivät pesän suuaukolla.
Täällä ei vielä ole suuaukoilla kuningattaria :(
Vaikka kaivoin pesiä...
joo veikkaan että saattaa olla myös aika pesä kohtasta koska esm verimurkkuil oli kuningattaria(siivellisiä) tossa noin kilsan päässä viikko ennen kuin tässä meiän pihassa :)
Oikkuliininen
18.07.2008, 12:29
Täällä ei vielä ole suuaukoilla kuningattaria :(
Vaikka kaivoin pesiä...
Jos ei siivellisiä näy, vaikka pesää kaivaa...oiskohan ne sit parveillu jo? :confused::o
No, mutta eilen satoi niin ehkä sen takii ei ollut aukoilla nyt on aurinkoista ja meen katsomaan.
En tiedä syytä miksi ei ole pinnalla vaikka kaivoin :(
Oikkuliininen
18.07.2008, 13:33
No, mutta eilen satoi niin ehkä sen takii ei ollut aukoilla nyt on aurinkoista ja meen katsomaan.
En tiedä syytä miksi ei ole pinnalla vaikka kaivoin :(
Mietin vaan, kun nehän yleensä on siinä aika pinnassa varttumassa, että "joko,joko,joko"... :D voi ne olla syvemmälläkin,en tiiä... :)
No kuitenkin lähden 15.00 maissa etsimään pesiä joissa toivottavasti olisi pinnalla kuningatar :)
Oikkuliininen
18.07.2008, 13:37
No kuitenkin lähden 15.00 maissa etsimään pesiä joissa toivottavasti olisi pinnalla kuningatar :)
Niinno... nythän on sateen jälkeen aurinkoista ja lämmintä... :) voisivat olla vaikka ulkonakin jo pesästä... :)
Niin saattaa ollakin ulkona :)
Nyt meni taas pihalle ulos lähtö pieleen.
Sataa taas :(
Oikkuliininen
18.07.2008, 14:17
Nyt meni taas pihalle ulos lähtö pieleen.
Sataa taas :(
Eikä sada! :D paistaa... :D:D:D:D
Täällä sataa :(
Siellä varmaan paistaa :D
Äsken ku kävin kattoo meidä pihal sitä mauriais pesää niin sieltä reijistä mitä ne on kaivaneet ni kurkki siivellisiä murkkuja:D Eli ne parveilevat täällä ihan pian:) Yksi hassu tapaus sattui myös. Kun siinä ny töllötin niitä kuningattaria ja kuhnureita ni juuri sen kolon vieressä jossa olivat nämä kuningattaret ja kuhnurit niin käppäili leppäkerttu (tällä mauriais pesällä oli kirva farmi eli leppäkerttuja oli siinä paljon) joka putosi sinne koloon missä ne kuningattaret ja kuhnurit oli. Kauheesti työläisiä hyökkäsi sen leppäkertun kimppuun ja kuningattaret ja kuhnurit meni äkkiä piiloon:( sitä leppäkerttua ei sen jälkeen näkynyt kun työläiset veivät sen sinne kolon uumeniin:cool: Ja kyllä ne kuningattaret ja kuhnurit vähän ajan päästä taas tulivat kolon suulle kuikuilemaan:)
:D kullostaa hauskalta :D toivottavasti parveilevat pian :D varmaan jossain kahen viikon sisällä :D
:D Näin ulkona muurahais pesän suulla siivellisiä :D
Pian parveilee :D
Muuten oma mauriais pesäni on myös tuottanut nyt kuningattaria mutta onko ne kuhnurit pienempiä ku kuningattaret:confused: Meinaan ny koteloista tullu esiin semmosii noin työläisen kokosii siivekkäitä murkkuja eli onko ne kuhnureita?
Mun käsitys on se, että ne työläisen kokoset on kuhnureita (ne siivelliset) :)
Ja kuningattaret niitä isompia.
Muuten oma mauriais pesäni on myös tuottanut nyt kuningattaria mutta onko ne kuhnurit pienempiä ku kuningattaret:confused: Meinaan ny koteloista tullu esiin semmosii noin työläisen kokosii siivekkäitä murkkuja eli onko ne kuhnureita?Kyllä, kuhnurit ovat yleensä kuningattaria pienempiä. Lähes joka lajin kuhnureilla on myös suhteessa pienempi pää, jossa on suuret silmät, sekä tuntosarvet näyttävät erilaiselta, sillä varsiosa on lyhyt ja siimaosa pitkä. Nillä myös pitäisi olla silmin nähtävät sukupuolielimet takaruumiin kärjessä.
heh tuli tosta mieleen että nappasin sellasen noin mauriais kuningattaren kokoisen ehkäpä isomankin kuhnurin pahalta mitäköhän lajia :confused:
Jospa kuvailisit sitä kuhnuria hieman että tietää. Juuri ny taitaa noi mauraiset alottaa parveilun tossa meidä pihalla:D Siel o monta koloo jonka ympärillä ravaa työläisii hirveesti ja kuningattaria ja kuhnureita käy siinä kolojen suulla:D Istuin jo niitä tarkkailemassa 2 tuntii mutta ne ei vielä oo alottanu:( Pitää kohta taas mennä ulos kattoo koska haluun nähdä niide parveilun:)
Neutroni
21.07.2008, 14:06
EIlen (20.7.) Helsingissä oli isolla mauraispesällä parveilu päällä. Kymmeniä siivekkäistä kuningattaria ja muutama kuhnuri. Onko niillä noin suuri sukupuoliepäsuhta, vai käyttäytyvätkö sukupuolet eri tavalla?
Pernajassa ei ole tietoakaan parveilusta.
Täällä Nivalas ne parveilee tämän viikon aikana siitä olen aika varma.
Oikkuliininen
21.07.2008, 15:38
Mä, ku kaivelin toissa päivänä pesiä, niissä ei ollu vielä joissain edes kuoriuduttu... :( eli täällä tuskin parveillaan vielä pitkään aikaan... tai ainakaan kaikki yhtaikaa... parissa pesässä oli jo siivellisiä... ja verimurkuilla..! :D
heh ilmoitelkaa jos saatte veri murkkui :)
Tänään 23.7 ihmettelin kun lähestyin mauriais pesää että kuka on kaatanut pesään suolaa? ja kun olin lähellä hämmästyin kun miljoonat ja miljoonat kuhnurit ja kuningattaret katselivat että olisiko jo aika lähteä? Näin ehkä myös pari lentävää kuningatarta ja panen koneeni pantiksi siitä että parveilu on 5 päivän sisällä.
:D ja mä olen 5 päivää virossa :D (mukaan lukien tämä :D)
Milloin L.flavus parveilee kai nappaan semmosen sit :D
Ja onko sitä helppo hoitaa?
samaan aikaan kuin mauriaiset:D
Oikkuliininen
24.07.2008, 11:04
Milloin L.flavus parveilee kai nappaan semmosen sit :D
Ja onko sitä helppo hoitaa?
Sen minkä mä oon ymmärtäny... sun tarvii hankkia sille muutama kotelo alux... tai ainaki muistan lukeneeni jostain, että ne selviä ilman niitä... ihan sata varma en ole..!
Oikkuliininen
24.07.2008, 11:08
Eilen illalla parveiltiin kuulemma... mutsi tuossa kehui aamulla, että oli ihan hirveästi muurahaisia ilmassa ja maassa... Harmi, ettei se tunnista eroa, kuka on kuka... sieltä olis tullu paljon kuningattaria... :) vaikka eipä ole koeputkiakaan, kun yksi, että eipä noita nyt tarvikaan... :o
masentavaa :( murkutparveilee siellä ja mä oon täällä virossa :( :D
Poimin sit mauriais ja keltiäis kuningattaret :)
Näin siivellisen ihan kekomuurhaisen näköisen kuningattaren.
Olisko ollut verimuurahais kuningatar?
Mauriaiset alkoivat parveilla 5min sitten vantaalla:D täytyy mennä varaamaan omat kuningattaret.
Oikkuliininen
24.07.2008, 19:15
Poimin sit mauriais ja keltiäis kuningattaret :)
Näin siivellisen ihan kekomuurhaisen näköisen kuningattaren.
Olisko ollut verimuurahais kuningatar?
Paljon mahdollista... nekin tarvii koteloita kans menestyäkseen, esim. Mustamuurahaisten...
Totta eikös juuri noi verimuurahaiset ota orjia :) :confused:
Oikkuliininen
24.07.2008, 19:18
Totta eikös juuri noi verimuurahaiset ota orjia :) :confused:
Jep... ne ei käsittääkseni selviä ilman niitä...
Eikö kukaan nyt voi korjata!? onko keltiäisetki niitä jotka tarvii alux koteloita, vai selviävätkö ilmankin..? kun muistelisin, että ne tarvii, mutta en ole varma...
Neutroni
24.07.2008, 20:47
Porvoossa näytti lämpimillä paikoilla olevan mauriaisilla parveilua tai sen valmistelua tänään. Eilen Myrskylässä asfaltin alla (lämmin paikka) olevan mauriaispesän suuaukoilla siivekkään kurkkivat ulkoilmaa, mutta maapesissä ei ollut mitään merkkejä siivekkäistä tai edes kohonneesta työläisten vilkkaudesta. Nappasin itsekin tänään pari kuningatarta, en tosin vielä tiedä ovatko mauriaisia vai mustamuurahaisia.
Tässä meidän puutarhassa on lukuisia mauriaispesiä, mutta niissä ei ole mitään merkkejä parveilusta. Meneekö pesällä kenties useampi vuosi, ennen kuin ne aloittavat lisääntymisyksilöiden tuotannon? Nämä ovat melko pieniä ja nuoria pesiä, kun puutarha ei ole ollut pitkään. Löysin tänään taas uuden mustamuurahaispesänkin pihapiiristä, ja toisen eräältä uimarannalta.
Kylällä on paljon nuoria kuningattaria kurkistelemassa ulkoilmaa :)
Mutta pihan mauriais pesissä ne vaan tekee työtä.
Toivottavasti pian pihalla parveilee :D
Oikkuliininen
25.07.2008, 00:13
Nappasin itsekin tänään pari kuningatarta, en tosin vielä tiedä ovatko mauriaisia vai mustamuurahaisia.
Mustamuurahaiset on mustia. Mauriaiset enemmän ruskeita, kuin mustia ja mitä mä olen noita katellu niillä on "läpinäkyvä" raita takapuolessa. Ja sitten taas Keltiäisellä on vaalean ruskea tai likasen keltanen - mikä lie - mahanalus... tuosta voi jo vähän päätellä... :D;)
viimevuoden kokemusksista voin sanoa että keltiäiset eivät tarvitse muuta kuin koeputki pesän aloittaakseen yhdyskunnan eli ei tarvitse buustia millään :D parveilevattarkemmin sanottuna noin 5 päivän sisällä mauriaisista ja ovat selvästi kellertävänpiä alta päin kuin mauriaiset :) ja lisäätään että olisin vieläkin valmis ostamaan verimurkkuja :D
Oikkuliininen
25.07.2008, 10:30
Ok. Kiitos korjauksesta, tulihan se sieltä viimein..! eli muistin väärin... :o
Nyt tuli mauriaisten parveilu.
Nappasin 7 kuningatarta :D
Mutta en löytänyt keltiäisiä.
Nyt tuli mauriaisten parveilu.
Nappasin 7 kuningatarta :D
Mutta en löytänyt keltiäisiä.
Sama täällä.:(
Kauanko menee tolla L.niger kuningattarella ennenkö se munii?
Eilen oli ainakin täällä parveilu, mutaa vielä tänään löytyi useampikin mauriainen. löysin myös 2 keltiäistä...
Itse yritin pitää silmällä mauriais pesää joka oli parveilun partaalla mutta kävin välissä sisällä syömässä ja kun tulin ulos niin ne kolot mitkä oli kuhissut kuhnureita ja kuningattaria niin oli tyhjät:( Tais jäädä näkemättä se parveilu... Mutta yritän nyt metsästää mauriais kuningatarta kun en ole ikinä saanut semmosta muuta kuin pesänryöstöstä... Kuinka monta päivää niitä kuningattaria löytää kipittelemästä maasta parveilun jälkee?
Voi niitä löytyä pitemmänkin aikaa kun 3-7 päivää. Jotkut pesät parveilevat eri aikoihin. :)
Joo huomasinki että siitä mauriais pesästä mistä puhuin olikin vain osa parveillut. Eli voin vielä nähdä niiden parveilevan:) Oon vaan nähny kerran mauriaisten parveilun ja olin sillon joku 6-8 vuotias... Istuin terassilla ja yhtäkkiä kauhee parvi lentomurkkuja lähtee lentoon aivan vieressä. Ajattelin että niillä murkuilla on sota ja ne lentomurkut on jotain lentäviä sotilaita :D Myöhemmin sitten löysin pihalta semmosen mustan ison murkun. Tietenki tulkitsin sen hevosmuurahaiseksi koska olin kuullut että hevosmuurahaiset ovat niitä isoja:) Nyt arvelen että se oli mauriais kuningatar.
Kuinka monta päivää niitä kuningattaria löytää kipittelemästä maasta parveilun jälkee?
Voi niitä löytyä pitemmänkin aikaa kun 3-7 päivää. Jotkut pesät parveilevat eri aikoihin. :)
kysymys hän oli parveilun jälkeen eli vaikka ne parveilisivatkin useasti aina kyseisen parveilun jälkeen kyseisessä parveilussa hedelmöittyneet juoksentelee sen 3-7 päivää :D esm eka parveilu olisi maanantaina ja sen hedelmöittyneet juoksee 3 päivää ja toka tiistaina jonka juoksee 4 päivää jolloin ekan parveilun murkut juoksee vielä torstaina ja tokan vielä lauantaina :D
Lahdessa parveilivat 25.7 Lasius Niger -ja Flavus.
Oikkuliininen
30.07.2008, 10:53
Poiketen hiukan aiheesta...
Ei kai vaan murkut syö itseään hengiltä??
http://www.muurahaiset.net/gallery/showimage.php?i=593&c=5
Tuo mun Mauriaiskuningatar alkaa näyttää jo tosi pahalta... eikä se suostu edes munimaan... nuo työläiset ja kotelot ei ole sen omia...
tuskin, ja olen vielä isomman mauriais kuningattaren nähny
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://white.ap.teacup.com/camponotus/timg/middle_1156444484.jpg&imgrefurl=http://www.muurahaiset.net/showthread.php%3Ft%3D346&h=269&w=400&sz=40&hl=fi&start=8&tbnid=Z6OPQLCisk7rDM:&tbnh=83&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dlasius%2Bumbratus%26gbv%3D2%26ndsp%3D 20%26hl%3Dfi%26sa%3DN
ei ole sama, mutta se oli samanlainen
Oikkuliininen
30.07.2008, 17:29
No, tuo on vielä kamalamman näkönen!! :eek: hui..! :eek:
Otin noilta mun murkuilta jo ruuat pois, ku kauhistuin tota ton kuningatteren kokoa... se ei tosiaankaan tahdo munia, mutta syö ihan hulluna! eilen se oli vielä ihan normi mitoissa, mutta tänään aamulla oikein pelästyin, kun oli kasvanut niin paljo... :o no, nythän voin sit laittaa ruuat takas, jos ne kerta ei itseään halkaise...
Täällä Seinäjoen ja Peräseinäjoen alueella on alkanut jossain paikoissa kuhista paljon mauriaisia (siivellisiä) että parveilut luultavasti lähellä jos vaan pilkistäs vähän aurinko..
Minun terraariossa on 2 Lasius niger kuningatarta.
Mutta miksi ihmeessä ovat samalla reijällä kaikki päivät (jotka ovat kaivaneet) :eek:
Tai onko terraario liian iso niille. En tiedä....
Minun terraariossa on 2 Lasius niger kuningatarta.
Mutta miksi ihmeessä ovat samalla reijällä kaikki päivät (jotka ovat kaivaneet) :eek:
Tai onko terraario liian iso niille. En tiedä....
Eli mauriaiskuningattaresi ovat joka päivä omissa tekemissään koloissaan? No, mitäpä muuta ne tekisivätkään. Silleenhän se yhdyskunta lähtee alkuun.
Ei, kun ne on yhden reijän suulla.
Aika outoo :)
Ja nyt huomasin, että toisen kuningattaren perse on läpinäkyvä :eek:
Ne on kyllä ihmeellisiä.
En oo ikinä nähny semmosta :rolleyes:
Korjaan se on siis läpinäkyvän värinen, mutta ei sen läpi näy :p
Liioittelin ehkäpä.
Tänään 17.8 alkoi mauriasten toinen parveilu vuosaaressa ja vantaalla.
Saaliini: Lasius flavus x2, Myrmica spec., Lasius Fuliginosus.
Hyvä saalis :)
Mistä ja miten saisi Lasius fuliginosus kuningattaren ja minkä näköinen se on?
www.justfuckinggoogleit.com
Bart... :rolleyes: juu google ... käytä sitä ;)
Muurahaiset.net -sivuiltakin löytyy ainakin yksi paperimuurahaiskuningattaren kuva.
Kukaan foorumin jäsenistä ei käsittääkseni ole onnistunut Lasius fuliginosus -lajin yhteiskunnan perustamisessa. Itse en enää poimi edes talteen paperimuurahaiskuningatarta jos sellaisen näen. Lajin yhteiskunnat eivät ole kovin yleisiä, joskaan eivät ihan harvinaisiakaan.
Täällä Riihimäellä parveili mauriaiset vielä :)
Eli jos jotkut haluaa mauriaisia niin Riihimäeltä tai Hausjärveltä voisi löytyä.