PDA

Näytä koko versio : apua tarvitsisin...

alottelija
02.07.2008, 12:57
Olen tässä miettinyt,kun talossani on muurahaispesä ja tänään sieltä tuli monta kymmentä siivekästä ja isoa muurahaista.Vaikuttaisivat vähän kuningattarilta,mutta kun olen alottelija niin käännyn teidän puoleen.Laji on Lasius Niger,siitä sentään olen varma.:) kuvia ei nyt ole,lisään jos kerkiän.

Niillä on turvonnut peräpää,otin yhden talteen ja lisäksi sotilaan tai työläisen niin se isompi tappoi pienemmän...??? olen ymmälläni

Ai niin...mitat noin 1,1 cm isoilla ja pienillä noin 4-7 mm.Paikkakunta on lahti.

jp
02.07.2008, 13:29
Muurahaisten koko kuulostaa liian isolta Lasius-lajeille. Niillä kuningattaret jäävät korkeintaan 9 mm mittaisiksi, eikä työläisetkään ole 4-5 mm suurempia. Mittauksessa ei huomioida jalkoja tai tuntosarvia, vaan pelkästään ruumiin mitta.

Siivekkäät yksilöt ovat lisääntyviä, siis kuningattaria tai koiraita. Siivellinen kuningatar ei yleensä ole vielä hedelmöittynyt. Vasta siipien pudottamisen jälkeen kuningatar pystyy munimaan ja aloittamaan yhdyskunnan.

Jos haluat vauhdittaa pesän käynnistymistä, niin aggressioiden välttämiseksi kuningattarelle kannattaa antaa ennemminkin saman lajin koteloita, kuin työläisiä.

alottelija
02.07.2008, 18:53
kiitoksia tiedosta ja vastauksesta! :)