Näytä koko versio : ruokinta
on tullu ihmeteltyy miten tonne siporex pesään voi ruokaa laittaa ettei murkut pääsis karkuu:confused:
Pesään pitää erikseen rakentaa ruokailuareena.
Tässä on siporex - pesän rakennusohjeet ruokailuareenan kanssa, siitä voit katsoa:
http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=2
Oikkuliininen
23.06.2008, 16:28
En jaksanu alottaa uutta aihetta...
Mulla on ongelma... Noi mun Mustamuurahaiset ei syö noita mun litkuja ollenkaan..! olen kokeillu sekottaa vettä, mehua, sokeria, siirappia, fariliinisokeria ja hunajaa... siis en kaikkia yhdessä vaan kaikkia niitä erikseen sekä veteen, että kahteen eri mehuun - appelsiini ja omena... ötökoitä ja tuota geelipesän geeliä sitten taas ne syövät ihan hulluna...
Jos laitan vettä 1/2 dl. nii mitä ja kuinka paljo siihe sekotetaan? kun mietin, että olenko laittanu liian paljon tai liian vähän noita kaikkia, ettei siksi kelpaa... vai osaako joku sanoa jonkun paremman syyn miksi ei kelpaa..?:confused:
Voi olla, että työläiset ovat ihan tarpeeksi kylläisiä. Luulis ainakin, että työläiset eivät itse syö proteiinia, kun ne eivät kasva. Kuningatar ja jälkikasvuhan sitä proteiinia syö?
Korjatkaa joku jos olen väärässä.
Oikkuliininen
23.06.2008, 18:42
Voi olla, että työläiset ovat ihan tarpeeksi kylläisiä. Luulis ainakin, että työläiset eivät itse syö proteiinia, kun ne eivät kasva. Kuningatar ja jälkikasvuhan sitä proteiinia syö?
Korjatkaa joku jos olen väärässä.
No, nii, mutku eix ne työläiset kuitenki pitäs viiä sen ruuan niille kuningattarille... :o:confused::eek: ku ne kuitenki "nylkee" heti kaikki kärpäset ja perhoset mitä sinne laitan, mut sit taas ovat viikkotolkulla "nälässä" ku ei ole pitkiin aikoihi tullu kärpäsiä sisälle... suututtaa tommoset nirsoilijat, ku tuolla luonnossa ne syö kaikkea makeaa limsasta - hedelmiin, mut noi mun litkut ei kelpaa... :o:mad:
-Eli milläs suhteella niitä sit pitäs oikeen sekottaa?
Mä otan ainaki vaan vähän hunajaa sormen päähän ja kastelen laitan sinne ni kohta koko klöntti ympäröity:) Tosin oon antanu tota vaan mauriaisille ja viholaisilleni koska minulla ei ole ollut mustamuurahaisia.
Työläiset syövät uhrinsa sisältä nestemmäisiä ja pehmeitä osia. Ne kantavat ne vatsassaan pesään ja "oksentavat" kuningattarelle ja toukille proteiinimuhennosta.
Varmaan ne murkut itse tietää mitä ne sillä hetkellä tarvitsee.;)
Oikkuliininen
23.06.2008, 23:09
Eli siis...
Mul on nyt n. 10 kpl Mustamuurahaista ja ne syö 1 kärpäsen ja pienen nokareen geeliä viikossa... eli sata muurahaista sit vissii syö 10 kärpästä ja n. puol teelusikallista geeliä viikossa... hmm... ei ne paljo sit kyl tarvi... paitsi sit ku miettii, et ku niitä alkaa olla 500 kpl... sithän mul pitää olla jo oikeen kunnon kärpäs farmi, et riittää... :o:cool: ööhöö... tota noin... mikäs öttiäinen on kaikista helpoin kasvattaa ja mistä niitä saa? :o:eek:
Lemmikkieläin kaupasta saisi varmaan jotain sirkkoja, matoja tai toukkia..
Sit kun pesue on tarpeeks suuri, voi sinne heittää vaikka kuolleen linnun... :p
http://www.sammakkolampi.net/ruoka/index.html tuolla on monenlaisia ruokaeläimiä, jotka on tarkotettu sammakoille ja muille, mutta ainakin tosta banaanikärpäshommasta on ihan hyvät ohjeet.
EDIT: Siis jos itse haluaa kasvattaa ruokaeläimiä, niin tuolta löytyy ohjeita. Ja kyllä ainakin banaanikärpäsiä myivät jossain vaiheessa.
Sit kun pesue on tarpeeks suuri, voi sinne heittää vaikka kuolleen linnun... :p
Mutta mistäs niitä lintuja viikoittain löytää? :D :p
Taitaa luonnontasapaino alkaa järkkyä, kun viikoittain kymmenet muuraistenkasvattajat ympäri Suomea alkavat metsästää lintuja muurahaisten muonaksi. :D
Oikkuliininen
24.06.2008, 16:02
Voi, herran jestas..! kas kun ei norsu! en mä nyt kyl ihan rupea lintuja noille syöttelemään! ties minkä salmonellan ne saa ja levittelee sitä sitte ympäri kämppää, jos pääsevät karkuun... :o:mad:
Pitää vissii jotain matoja tai torakoita ruveta kasvattamaa sit jossain vaiheessa, ku noille ei vaan näytä kelpaavan muu,ku ötökät ja geeli... taas kokeilin uutta sekotelmaa, mutkun vaan ei..! :o:(
Onnex on tossa Sutelassa suht hyvä eläinkauppa mistä saa ainaki jotain ötököitä, mitä voi hämähäkeille syöttää... pitääpi mennä kyselemään sieltä... kyl ne varmaan tilaakin, jos jotain tiettyjä elukoita haluaa... ainaki olisivat liskoille tilanneet, ku meinasin joskus semmosen ottaa... mut otinki sit pari viljistä... :)
Oikkuliininen
26.06.2008, 22:00
Soisköhän noi kostutettua kissan tai koiran kuivaruokaa? onx kukaan kokeillu? tai nähny tai kuullu?
psst. se lintujuttu oli vitsi.
kyllä ne syö ;) mulla ainakin söi omat.
Oikkuliininen
26.06.2008, 22:26
psst. se lintujuttu oli vitsi.
kyllä ne syö ;) mulla ainakin söi omat.
No, kai mä sen nyt tajusin... vaikka kyllä ne varmaan sen linnunki söis..! :p
No, seuraava testi sitten, kokeilen jos noille kelpais kissan kuivaruoka... :rolleyes: tuskinpa... tänää onnex taas tuli yx pieni kärpänen sisälle ja heitin sen elävänä sinne ruoka jutskaan... se reppana meni ja jumahti kiinni hunajaan, että yhteis tuumin 3 työläistä haki sen pesään... just tuossa vilkasin, nii siellä se oli jo tuhannen säpäleinä... :p:D mut ei noi satunnaiset kärpäset kyl riitä... pakko keksiä jotain...
Muuten..! onx tolla hunaja merkillä jotain väliä? ku ostin tommosen pienen "ruutta"-pullon jotain hunajaa, eikä ne kelpuuta sitä... että onx muut kokeillu niitä, et kelpaako?
Vaikuttaa siltä, että ne ei syö sun litkujas sen takia, koska ne syö mieluummin paljon parempaa (geeliä, joka on täynnä kaikkea mitä ne murkut tarvii). Ei sillä hunajamerkillä pitäisi hirveesti väliä olla?
Oikkuliininen
27.06.2008, 13:02
Pitää näköjään pitää vaan parvekkeen ovi auki... tänää tuli kärpänen, perhonen ja ampiainen sisälle... nyt on ruokaa ja melkee kaikki työläiset on niitä retuuttamassa... (sen perhosen kyllä heitin pihalle elävänä! eiköhän nuo kaksikin riitä, ilman nätin perhosenki tappamista..! Oli kuitenki nokkosperhonen...) x) :D
Mutta enkai mä nyt voi koko talvea pelkkää geeliä syöttää! tarvishan nyt vähän vaihtelua olla...
Talvella niille ei tarvitse syöttää mitään, pärjäävät pelkällä vedellä..
No, kai mä sen nyt tajusin... vaikka kyllä ne varmaan sen linnunki söis..! :p
tuota olen ollut itse todistamassa,taka pihalla viime vuonna oli tippunut tuulessa linnun pesä ja aamulla maassa oli 3-4 sinistä sulatonta linnun poikasta haju ja näkö oli karmiva (olivat siis kuolleet :( ) katsoin niitä heken ja huomasin mauriaisen kävelevän sellaisen sieraimesta ulos :eek:... karmivaa... puoleen päivään mennessä oltiin jo haudattu sitten noi,mutta tiedä sitten että oliko se mauriainen syömässä vai tutkimassa hajua :(
Oikkuliininen
30.06.2008, 17:36
JIPPII!! Ne syö tummaa siirappia! :D:D:D:D:D löysinpä vihdoin jotain mitä ne syö..! :D
eiks ne jää kiinni siihen :confused:
Oikkuliininen
02.07.2008, 13:17
eiks ne jää kiinni siihen :confused:
Ei...ei ainakaa näytä ketään siellä olevan kokoaikaa... :) laitoin limsapullon korkkiin nokareen, siinä reunalla ne istuu ja lutsuttaa sitä... :) vihdoinki löyty jotain muuta,ku ötökät ja geeli, mitä ne suostuu syömään..! :):D
hmmm.... onkohan murkuilla jonkin laista apu systeemiä kun mielestäni omani eivät ainakaan auta ruokaan juuttuneita pois vaan antaisivat hukkua ruokaan:(
Oikkuliininen
02.07.2008, 15:03
hmmm.... onkohan murkuilla jonkin laista apu systeemiä kun mielestäni omani eivät ainakaan auta ruokaan juuttuneita pois vaan antaisivat hukkua ruokaan:(
Tjaa-a... ei mitään havaintoa... nuo kyllä menee sinne sinne ihan rauhallisesti, että ehkä ne vaan osaa syödä niin nätisti, etteivät juutu kiinni...
Tossa ainaki yhtenä päivänä, ku laitoin vähän liikaa kostutusta tonne pesään, että valui pumpulista vähän sisäpuolellekin, niin yksi murkku ainaki jäi vähän huppeluksiin, mutta sit tuli toinen ja kiskoi sen pois...
mun liekot taas ois valmiitä uhraamaan kuningattarensa oman hengen puolesta :p oli työläinen jäänyt kiinni sokerivesi tippaan ja otti kuningattaresta kiinni ja vei tämän tipan sisälle ja samalla kömpi itse pois :mad: piti käydä pipetillä imasemassa tippa pois kun olisi muuten hukkunut tuo :(
mun liekot taas ois valmiitä uhraamaan kuningattarensa oman hengen puolesta :p oli työläinen jäänyt kiinni sokerivesi tippaan ja otti kuningattaresta kiinni ja vei tämän tipan sisälle ja samalla kömpi itse pois :mad: piti käydä pipetillä imasemassa tippa pois kun olisi muuten hukkunut tuo :(
Ihminen voi refleksinä tehdä ihan samoin;
Joku on hukkumassa, ja menet sitä pelastamaan uimalla. Otat hukkuvasta kiinni ja yrität sitä pitää pinnalla, kunnes huomaat että tämä työntää sinua pinnan alle.. Siinä ei paljon muu auta kuin turpaan lyöminen, joskus se on välttämätöntä :)