Näytä koko versio : kimalaiset
olen tässä miettinyt että kimalaisilla han alkaa työläiset munimaan jos nei ei oo kuningattaren vaikutuksen alaisena joten voisi napa kimalaisen pätkäistä siipiä lento kyvyttömäksi ja laittaa johonkin boxiin ja ruokkia hunajalla niin että lopulta se tekee boxiin pesän ja alkaa muniin ja aina kun uusi työläinen syntyy tekee sille sen siipien pätkäsyn kanssa voisikohan toimia? niitähän voisi syöttää murkuille tarpeen vaatiessa :)
Nipletius
18.05.2008, 11:41
Ei, vain kuningattaret munivat. Voi olla että voisit vielä löytää pesää etsivän kuningattaren jos hyvä tuuri käy. Hyvä pesä olisi että laitat terraarioon jotakin pohjamateriaalia ja sinne ruukku väärinpäin. Ruukun pohjassa täytyy olla reikä että kuningatar pääsee tekemääsn pesän sinne.
En ole ikinä kimalaisia kasvattanut, mutta jotain tälläisiä ratkaisuja oon kuullu että on tehty.
kimalaisia....mehiläisiä niiden olla pitää:D
Meidän pihalla on aina kesänä paljon kimalaisii,mehiläisii ja ampiaisii. Mehiläiset teki meidän kiikun istuimen alle tämän näkösen pesän:http://lampola.net/images/0787pieni.jpg
Ei voinu mennä kiikkumaan eikä oleskella lähellä niin sit iskä tiputti sen maahan ja polkas sen lyttyyn. Eipä sen jälkeen oo siinä näkynyt mehiläisii :)
pilkun viilausta, mutta tuo näyttää enemmänkin ampiaisen pesältä.
kaikki mitä tv:n luonto documenteist tulee ei siis olekkaan totta :rolleyes:
siinä sanottiin että kun yhdyskunan kuningatar on jo kaamean vanha niin työläiset alkavat munia ja syömään ruoka varastoja holtittomasti ja tappavat kimalais kuningattaren,ainoa asia mitä ne jatkavat on että ne syöttävät tulevia kuningattaria
Itsekkin katselin samaisen dokumentin ja olen kyllä siinä uskossa, että kimalais-kuningatar tosiaan feromoneilla estää työläisten muninnan.
Muistaaksenihan ne työläiset olivat juuri siinä roolissa, jotka duunas pesään kuhnurit. Eihän ne ilman hedelmöitystä muuta saakkaan aikaiseksi.
Muistakaseni se meni tarkalleen niin, että sama feromoni esti toukista kehittymästä suurempia kimalaisia (nuoria kuningattaria) sekä orjuutti työläiset.
Feromonin tuotanto kuitenkin lakkaa syksystä ja toukista alkaakin kasvamaan nuoria kuningattaria ja samalla työläisten kontrolli häviää ja ne nousevat kapinaan samalla munien, joista kehittyy kuhnureita.
Jossain vaiheessa tilanne kärjistyy siihen, että työläiset (sekä mahdolliset nuoret kuningattaret) listivät pesän kuningattaren.
Oikkuliininen
20.05.2008, 11:47
Luulis noiden kuolevan sukupuuttoon, jos ne joka syksy tappaa Kuningattarensa... mitään järkeä taas... :mad::D
Luulis noiden kuolevan sukupuuttoon, jos ne joka syksy tappaa Kuningattarensa... mitään järkeä taas... :mad::D
Kyllä siinä on järkeä;) Evoluutio ei luo mitään järjetöntä ja säilyvää, vaikka toi nyt on älyttömän tyhmältä kuulostavaa. Onneksi muurahaisilla on kuitenkin asenne kohdallaan:p
Oikkuliininen
20.05.2008, 12:39
Kyllä siinä on järkeä;) Evoluutio ei luo mitään järjetöntä ja säilyvää, vaikka toi nyt on älyttömän tyhmältä kuulostavaa. Onneksi muurahaisilla on kuitenkin asenne kohdallaan:p
Jos miettis tota ihmisiin... en mä ainakaa tykkäis hyvää, jos mun poika laittais mut kylmäx, ku täyttää esim.18v... Nojoo... kukin taplaa tyylillään... :D
Rinki toimii niin, että joka vuosi tuotetaan läjä uusia kuningattaria ja syksyllä vähän nusastaan. Sitten uudet kuningattaret menevät piiloon talveksi ja aloittavat uuden pesueen keväällä.
Pesue sitten pelaa koko kesän ja tuhoutuu hallitsevan kuningattaren kera talvella viimeistään.
no jos toukusta tulisikin vain kuhnureita luulisi niidenkin maistuvan murkuille :)
Oikkuliininen
20.05.2008, 16:13
Rinki toimii niin, että joka vuosi tuotetaan läjä uusia kuningattaria ja syksyllä vähän nusastaan. Sitten uudet kuningattaret menevät piiloon talveksi ja aloittavat uuden pesueen keväällä.
Pesue sitten pelaa koko kesän ja tuhoutuu hallitsevan kuningattaren kera talvella viimeistään.
Joo, mä tajusin kyllä, mutta se tuntuu niin tyhmältä toiminnalta...:(:D
toi on hyvä linkki nuo olivat ilmeisesti onnistuneet pariuttamaankin noita nappaamiaan kimalais yhyskuntia niiden loppuvaiheilla josta satiin taas uudet kuningattaret
http://home.agrolink.net/so.ohlsson/articles/kimalaisia.htm
Nipletius
26.02.2009, 00:28
http://nettikauppa.forestum.fi/Default.aspx?mid=963&tabid=519&ctl=catalogitemdetails&catalogitemid=2368&mastercategoryid=53
Löyty tollanen. Hintaa ku ois "hitusen" vähemmän ni vois tollassen ostaakkin.:)
Jos joku tollassen sattuu ostamaan, ni kertokaa kokemuksista.