Näytä koko versio : Sokerimurkuille mesta...
Oikkuliininen
10.05.2008, 12:02
Siinähän nyt sitten olis kuva mun terraariosta... Tuonne muuttaa sokerimurkkuja sit jossain vaiheessa, kun se on valmis...
87
Tuossa se on ylhäältäpäin...
88
Vasen reuna...
89
(tuon sokeripala-sössömössön kaivan kyllä pois ennen, ku asukkaat tulee!!)
(nyt se on jo pois.)
Oikea rauna...
90
...ja tuonne jemmasin pienen lasipurkin...
91
Onko ideoita mitä vielä voisi tai pitäisi lisätä?
Mitä varten tuo lasipurkki on?
Oikkuliininen
10.05.2008, 12:41
Mitä varten tuo lasipurkki on?
En mä tiiä, se vaan on siellä... kai se on joku "piilo"...
Jees, mietin vain, että oliko sinulla jokin toive, että murkut sinne asuttuisivat. Kun todennäköisempää on, että ne kaivaa maa-ainekseen pesänsä.
Maa-aineksen täytyy olla myös hivenen kosteaa. Sitä voi tietenkin kastella päältä päin, mutta usein on käytetty alta kastelevaa järjestelmää. Tämä auttaa estämään homeen muodostumista pinnalle, eikä muurahaisten pesä pääse jäämään tulvan alle. Eli ehkä kannattaa lisätä päistä pumpulilla tukittu putki johonkin nurkkaan pystyyn, jota voi tarvittaessa käyttää pesän kostutukseen.
Oikkuliininen
10.05.2008, 13:52
Maa-aineksen täytyy olla myös hivenen kosteaa. Sitä voi tietenkin kastella päältä päin, mutta usein on käytetty alta kastelevaa järjestelmää. Tämä auttaa estämään homeen muodostumista pinnalle, eikä muurahaisten pesä pääse jäämään tulvan alle. Eli ehkä kannattaa lisätä päistä pumpulilla tukittu putki johonkin nurkkaan pystyyn, jota voi tarvittaessa käyttää pesän kostutukseen.
Joo, mä kattelin noista muiden ottamista kuvista, että joissain on semmonen putki... ajattelin semmosen kyllä laittaa noihin kahteen nurkkaan, missä on nuo isommat kasat, en vaan ole ihan vielä keksiny mistä saisin semmoset putket... ei oikeen nyt ole mitään mehupillejäkään...
Oikkuliininen
10.05.2008, 13:55
Jees, mietin vain, että oliko sinulla jokin toive, että murkut sinne asuttuisivat. Kun todennäköisempää on, että ne kaivaa maa-ainekseen pesänsä.
No, kyl mä sitäki ajattelin... näkee ny sit mitä ne keksii, halusin vaa laittaa jonku erilaisen "yksityiskohdan" muiden kivikasojen sekaan... ei se ole, ku ihan sika pieni purkki, että on viälä paljon tilaa kaivella kyllä..! :)
Oikkuliininen
10.05.2008, 13:58
Mietin, että voisko tonne laittaa ihan kasvamaan jonkun kasvin, vai kannattaako laittaa vaan muovisia? oikea kasvihan kosteuttais ja puhdistais ilmaa, tuottais vähän happea ja näyttäiskin ihan kivalta..? :)
Miksei sinne kasvinkin voisi laittaa. Kasvi saattaa vähän kärsiä, jos muurahaiset kaivelee käytäviään ja juuret kuivuu tai pistää pystyyn (juuri-)kirvafarmin. Yleensä oikeita kasveja ei ole laitettu kasvamaan muurahaisten alueelle ettei murkut muuta pesästä kukkaruukkuun, mutta sinullahan tuossa ei sitä ongelmaa enää pääse syntymään.
Miksei sinne kasvinkin voisi laittaa. Kasvi saattaa vähän kärsiä, jos muurahaiset kaivelee käytäviään ja juuret kuivuu tai pistää pystyyn (juuri-)kirvafarmin. Yleensä oikeita kasveja ei ole laitettu kasvamaan muurahaisten alueelle ettei murkut muuta pesästä kukkaruukkuun, mutta sinullahan tuossa ei sitä ongelmaa enää pääse syntymään.
totta, tuota tulen käyttämään ison mauriais pesän viereen kukka ruukku ja kasvi odotan viikon ja meen tasaselle kipaan kaiken mullan yms pois ja kerään kuningattaren ja työläisiä :D
hieno terraario/akvaario kunpa minullakin ois :)
@ allu:
Tuskin löydät mullan seasta mitään, eine luonnossa niin herkkään muuta siihen, ei se kasvi mikään "murkkumagneetti" ole.
pöh :D
nojaa lapion kanssa taka pihalle :D
miten laitat mauriaiset tonne?
kippaat vaan ?
Oikkuliininen
12.05.2008, 12:31
...Nyt toimii taas netti, kolme päivää ollu pimeenä... huoh!
Sehän on kiva, jos siitä kasvista ei ole mitään haittaa...olis semmonen nimittäin kiva tonne laittaa, ku on niin ankeen harmaa ja ruskee koko mesta... :(
Mä "tilasin" Kalelta kuningattaren ja muutamat työläiset, että varmaan laitan sen koko putkilon sitte joxku aikaa tonne, että ne saa sit ihmetellä, et mitä rupeavat tekemään...
Nyt mulla on taas ton hässäkän kanssa pieni ongelma... kun kävin teettämässä tohon terraarioon pleksistä ihan just! sopivan kannen ja porailin siihen 1mm ja 2mm reikiä... niitä on jo varmaan yli 1000 ja aina vaan lasit huurtuu!! ton tilavuus on jotain 100l ja reikiä on vaan siinä kannessa... haittaako se, että ne huurtuu, saako ne silti tarpeeksi happea ja ilma kiertää tarpeeksi? vai pitääkö mun fisata joku tuuletin tohon kanteen oikeen puhaltamaan sitä ilmaa sisään..? ja olen kostuttanut hiekan pintaa sumutepullolla jonkin verran aikaisemmin, ennenkun laitoin pienet vesiputket nurkkiin... nyt vaan tarvin pienen ruiskun vielä, että saan niihin laitettua vettäkin... :o
Mikäs kasvi sit olis sopiva? joku ratamo vaan vai? onko sillä väliä, jos se on myrkyllinen? en meinaan muista pihakasveista tiiä onx ne myrkyllisiä, kun vaan ratamon,ettei ole...
Oikku
Eiköhän ne murkut kestä vaikka mitä kasveja... Ainakin ne näyttää ulkona ilosesti pärjäävän. :)
Ei se kyllä yleensä haittaa, vaikka lasit huurtuisikin noilla murkuilla, ne kun kuluttaa aika vähän happea, eikä kosteus nyt itessään kerro happimäärästä. Tosin suomalaisilla lajeilla kuumuus saattaa käydä vaikeaksi... Siitä saa kokeneemmat sanoa jotain, minä kun en nuita suomalaisia ole vielä hankkinut lainkaan, kun on vähän onkelmia ollut sen suhteen...
Oikkuliininen
12.05.2008, 15:22
Laitoin nyt sit tommosen apilan tuohon... noi on jotain ihan sisäkukkia... kasvaa jostain kävystä... :o en tiiä... jos ne vaan viihtyy, saa jäädä... laitoin toisenki toiseen nurkkaan, mutta siinä ei ollu valmista vartta... saa ny nähä puskeeko sieltä mitään esiin...
92
Tollaset... eivät ole häävit, mutta kai ne ajaa asiansa... kattonu ainaki, että alanurkasta on vähän huurtunu, että kai se edes vähän kostuttaa...
93
(tuola taustalla näkyy toinen paikka mihin tökkäsin apilan kasvamaan - tuo märkä läiskä)
Ihan hienolta viritelmältä tuo näyttää... Itsekkin olen ajatellut hankkia jonkinlaisen terraarion murkuille:)
Niin totta vie näyttää. Olisipa itselläkin mahdollisuuksia tommoisen laittamiseen :)
Oikkuliininen
12.05.2008, 19:42
Niin totta vie näyttää. Olisipa itselläkin mahdollisuuksia tommoisen laittamiseen :)
Hyvä tietää, että olet sitä mieltä, tuonne ne sulta tulevat kaverit pääsee... :)
Oikkuliininen
12.05.2008, 19:55
Siinä taas yksi "erilainen yksityiskohta"... 1mm reijistä tehty murkku... x) ei se kyl vissii edes näytä murkulta, eikä se edes erotu tosta kansi pleksistä, mutta sehän riittää, että mä tiedän, että se on siinä... x)
94
(olis varmaan pitäny kirjottaa viereen, "omistajamme on "blondi""... x) )
Oikkuliininen
14.05.2008, 10:32
Eilen tuli geelipesä... eikä noi mun murkut tajua ollenkaan "mikä juttu tää on"!! Lähtee murkut takas luontoon, jos ne ei tosta rupea ryhdistätymään... Aikasemmin siirsin noiden kamuja 7 kpl eri paikkaan ja ne alko heti kaivamaan... nyt sielä on enää 4 kpl jälellä, mut niin ne vaan rakentaa - varmaan jo puolimatkassa kiinaan... :o
95
(Siis nuo kaksi musta-ruskeeta kasaa on mauriaisia...)
Oikkuliininen
15.05.2008, 09:16
No, nyt noi geeli-heebot on enää yhessä nurkassa, eikä kukaan liiku mihkään... vähän tuntosarvet heiluu, ku liikuttelee, että vähän maisema ja valo vaihtuu... Kokeilen vielä, että siirrän ne toiseen huoneeseen, missä on vähän valosampaa... ehkä ne meinaa, että on joku kaamos, ku ei aurinkoa näy... en tiiä... huomen aamulla jos mitään ei ole tapahtunu, lähtee kaifat pihalle... :p:o
-Täytyy kyllä oikeesti todeta, En suosittele Geelipesää kellekään..! Tolla ei tee hevonhuttuakaan...
Oikkuliininen
15.05.2008, 11:38
Tänään saapui Lady! :) Kiitos Kale!
96
(vedin toista pumpulitukkoa vähän kauemmas, kun olivat melkein litistyneet niiden väliin...mutta kunnossa ovat ja voivat hyvin!)
Siellä ovat Kuningatar ja 4kpl työläisiä! :) Niin ja munat ja kotelot tottakai! :)
97
harmi kun ei geelipesä toiminu :(
mutta nyt sun pitää mennä ja muuttaa allekirjoiutus koska sinulla on murkkufarmi :D
Oikkuliininen
15.05.2008, 15:44
harmi kun ei geelipesä toiminu :(
mutta nyt sun pitää mennä ja muuttaa allekirjoiutus koska sinulla on murkkufarmi :D
No ei toiminu ei... mut ei hätä ole tämän näköinen, kuopasin just sieltä vähän geeliä tonne koeputkeen ja näyttää kelpaavan... että ei siinä mitään... :)
Hienoa että tulivat ehjänä perille. Pumpuli oli tarkoituksella vain vähän matkaa märästä pumpulista, jotta muurahaiset eivät aivan miten sattuu kieppuisi koeputkea ympäri.
Oikkuliininen
15.05.2008, 17:13
Hienoa että tulivat ehjänä perille. Pumpuli oli tarkoituksella vain vähän matkaa märästä pumpulista, jotta muurahaiset eivät aivan miten sattuu kieppuisi koeputkea ympäri.
Joo, niin mä vähän ajattelinki,että oli tarkotuksella... :) vähän oli vaikeuksia vetää sitä kauemmas, en oikee millään meinannu keksiä minkä sinne työntäisin... Talttapääruuvari sitte toimi... :)
Nyt tässä vartoon, että tulis edes 10 työläistä kasaan, että sitte vasta laitan ne tonne terraarioon... :)