PDA

Näytä koko versio : Miten aloittaa?

Oikkuliininen
07.05.2008, 19:38
Heips!
Lueskelin just tässä tänään mulletoi-nettikaupan sivuja ja bongasin sieltä semmoisen geeli-muurahaisfarmin... kiinnostuin tottakai aikani luettuani kommentteja siihen liittyen ja tilasin sitten semmoisen...

Sitten mulle tuli hassu ajatus mieleen... Mulla on tuolla ihan tyhjänpanttina tommonen ehkä noin. 50 litran akvaario/terraario... voisikohan siihen jotenkin rakentaa muurahaisfarmin ja jos voi miten se pitäisi tehdä? hiekkaa vaan läjäpäin ja kuningatar sinne vaan vai?

Mietin sitäkin, että jos ensin kokeilen tota geeli.juttua ja sit jos se onnistuu nii siinä samalla sitten kasaan tota terraario juttua...

Mites muuten, kuinkas kauan noi kirvat elää? eikös ne ole vähän niinku muuraisten lehmiä tai jotain..?

Ja mites, jos siitä terraariosta tekis farmin, nii mistä siihen pitäs tehä kansi..? olen siis ihan ummikko, auttakaa vähän, kiitos...:)

Oikku

Oikkuliininen
07.05.2008, 21:49
Nii, siis,ku haluisin semmosen "luonnollisen" sokerimuurahais pesän niinku sisälle, että vois oikeesti nähä ja seurailla mitä ne oikeesti siälä pesässä puuhastelee...

Yleensä kesäsin unohdun tuntikausiksi tuijottamaan muurahaisia ja niiden touhuja ihan vaan noin maatasolla, mutta olis oikeesti kiva nähä mitä ne oikeesti puuhaa,kun vaan tunkee hiekkaa ulos tunneleista...:)

Oikku

Shadown
07.05.2008, 22:28
Kannattaa lukea varmaan täältä lötyviä aiheita ihan alkuun:
http://www.muurahaiset.net/forumdisplay.php?f=24

...ja käytellä hakua.

Oikkuliininen
07.05.2008, 22:39
Kannattaa lukea varmaan täältä lötyviä aiheita ihan alkuun:
http://www.muurahaiset.net/forumdisplay.php?f=24

...ja käytellä hakua.

Joo, oon noita lueskellu, mutku haluisin just semmosen vaan kasan hiekkaa, missä ne asuu... mulla on kohta parivuotias poika, ei se todellakaan anna minkään letku viritelmien olla rauhassa... ajattelin, että siinä olis kans sille jotain jännää kateltavaa...:)

Oikku

Shadown
07.05.2008, 22:57
Kyllähän semmonen kasa multaa toimii, mut seuraamismahkut tasan samat kuin ulkona.

Oikkuliininen
07.05.2008, 23:09
Kyllähän semmonen kasa multaa toimii, mut seuraamismahkut tasan samat kuin ulkona.

Kauan nuo yleensä elää?? meinaan vaa, että jos löytää jostain yhen kuningattaren ja tekee just tommosen "kasan", nii onko se kuinka pitkäikänen vai kupsahtaako ne parin kuukauden jälkee? ja kannattaisko ottaa hevosmurkkuja vai sokerimurkkuja? niihin keltasiin mä kun en koske... (joskus istuskellu niihen päälle, ei tunnu mukavalta housuissa kokonainen yhdyskunta... kun tommonen "pysty"-terraario olis kiva, mut en tiiä huvittaako semmosta ostaa, jos saan noi heti hengiltä...

Oikku

Oikkuliininen
07.05.2008, 23:12
Nii, ja mitäs jos löydän kuningatteren jostain, tokkäänkö sen vaan siihen kasan päälle, vai pitääkö mun hommata tommonen koeputki-hässäkkä jostain..? vai vaan ottaa samasta pesästä työläisiä tekemään pesää, jaksaako se kuningatar odottaa? vai häh..?

Oikku

jp
08.05.2008, 00:21
Kaiken sujuessa hyvin seurattavaa riittänee pitkäksi aikaa, sillä kuningatar elää ja pitää yhteiskunnan elinvoimaisena jopa kymmeniä vuosia. Sokerimuurahaisilla on hyvä aloittaa, sillä ne ovat helposti saatavilla, helppoja hoitaa ja yhdyskunta kasvaa nopeasti.

Maa-aineksella täytetty pystypesä olisi luonnollinen ja siinä pesän tapahtumia pystyy seuraamaan. Yksinkertaisen ylhäältä avoimen pesän voit tehdä itsekin ja laittaa akvaarion sisälle lasia vasten. Erillisen irtopesän voi myös helposti siirtää viileään talvilepoa varten.

Luonnossahan kuningatar kaivaa itse pesäkolon, joten kyllä se sen osaa purkissakin tehdä, jos olosuhteet ovat sopivat. Koeputkipesä vaan on erittäin varma ja toimiva ratkaisu, joka toimii ainakin vuoden ajan mainiosti pesänä ennen kuin jää pieneksi. Valmiista pesästä otetulle kuningatarelle kannattaa ottaa avuksi työläisiä. Uudelle kuningattarelle ja vieraasta pesästä otetuille työläisille tulisi vain riitaa keskenään (tähän on kyllä poikkeuksiakin, mutta näin yleisesti ja sokerimuurahaisilla).

Oikkuliininen
08.05.2008, 09:55
Kaiken sujuessa hyvin seurattavaa riittänee pitkäksi aikaa, sillä kuningatar elää ja pitää yhteiskunnan elinvoimaisena jopa kymmeniä vuosia. Sokerimuurahaisilla on hyvä aloittaa, sillä ne ovat helposti saatavilla, helppoja hoitaa ja yhdyskunta kasvaa nopeasti.

Maa-aineksella täytetty pystypesä olisi luonnollinen ja siinä pesän tapahtumia pystyy seuraamaan. Yksinkertaisen ylhäältä avoimen pesän voit tehdä itsekin ja laittaa akvaarion sisälle lasia vasten. Erillisen irtopesän voi myös helposti siirtää viileään talvilepoa varten.

Luonnossahan kuningatar kaivaa itse pesäkolon, joten kyllä se sen osaa purkissakin tehdä, jos olosuhteet ovat sopivat. Koeputkipesä vaan on erittäin varma ja toimiva ratkaisu, joka toimii ainakin vuoden ajan mainiosti pesänä ennen kuin jää pieneksi. Valmiista pesästä otetulle kuningatarelle kannattaa ottaa avuksi työläisiä. Uudelle kuningattarelle ja vieraasta pesästä otetuille työläisille tulisi vain riitaa keskenään (tähän on kyllä poikkeuksiakin, mutta näin yleisesti ja sokerimuurahaisilla).

Eikös se muuten ollut heinäkuun lopulla, kun ne alkaa "parveilemaan"? mietin vaan, että parveileeko ne joka vuosi, vaikka edellinen pesä olisi vielä pieni..?
Mietin vaan, että jos ne siinä geelissä rupeaa asumaan ja lisääntymään, että kerkeekö siitä sitte tulla uusia kuningattaria?
Onx toi geeli muuten ihan terveellistä noille, ku ne syö sitä?

Oikku

Oikkuliininen
08.05.2008, 10:06
Ja niinku viäl yx juttu... Mistä peijoonista mä tunnistan mikä on sokerimurkku!? toi paperimurkkuhan on ihan saman näkönen..! vai onx paperimurkut vaan isompia? siinä tapauksessa ne on varmaan niitä, mitä mun mutsin piha vilisee... sit en kyl tiiä mistä sokerimurkkuja löydän... noi siäl pihalla on kuitenki niin isoja, että ne kantaa pieniä havuja ihan miten vaa... mut ei ne kuitenkaa hevosmurkkuja ole... joskus muistan jollain kaverilla nähneeni keittiön lattiaala sellasia ihan minimaalisia mustiamurkkuja ja ihmetelly, että "onpa teillä pieniä, meillä ne on 2 kertaa ton kokosia"... (juu, piti siitäki isotella)

Oikku

jp
08.05.2008, 16:20
Sokerimuurahaiset tosiaan parveilevat Suomessa joskus heinä-elokuussa. Siivellisiä ei tule pienissä pesissä, vaan vasta sitten kun yhdyskunnan koko alkaa lähestyä maksimiaan.

Sokerimuurahaisten parveilu on niin runsas, että vaikka muut lasius-lajit parveilisivat samaan aikaan, joutuu niitä etsimään sokerimuurahaisten joukosta. Paperimuurahaisten kuningattaret ovat kiiltävämpiä ja keltiäisten kuningattaret alta vaaleampia, joten ne erottaa helposti sokerimuurahaisten joukosta.

Isot mustat muurahaiset ovat todennäköisesti mustamuurahaisia ja nekin sopivat hyvin formikaarioon. Mustamuurahaisen ja sokerimuurahaisen työläiset erottaa koon lisäksi esimerkiksi takaruumiin muodosta, joka on mustamuurahaisilla ylhäältä katsottuna pyöreäpäinen ja sokerimuurahaisilla herttamaisen terävähkö.

Oikkuliininen
08.05.2008, 22:57
Kävin tänää päivällä vähän penkaamassa tuola ulkona...löysin peräti kolme sokerimuurahais pesää... yhestä sit otin muutamia työläisiä... siinä pesässä oli neljä kammiollista munia ja toukkia, mut en nähny ainuttakaa kuningatarta... No, mut onnex saan ostettua semmosenki... :)
Laitoin just 7 kpl työläistä tonne uuteen hienoon isoon terraarioon ja ne alko heti kaikki kaivelemaan käytäviä... mun piti vaan testata, että pääseekö ne pois sieltä kuinka helposti, mut testaa ny mitää, ku kaikki tunkee vaa turpansa multaan... ja mun tuurilla sit se kuningatar varmaa karkaa heti... :/ hmm... jotain vihreetä vielä puuttuu ja vähän lisää hiekkaa... :)
Voisko tonne muuten laittaa ihan kasvamaan jotain, vaikka rönsyliljan tai jonku muun rehun? mietin vaan, että sehän sit puhdistais ilmaaki ja tuottais happea..?

Oikku

Mokele
09.05.2008, 09:27
Kai tiedät, että ne pyydystämäsi työläiset, tappavat sen uuden kuningattaren?. Eli järkevintä olisi joko etsiä pesä josta löydät kuningattaren tai ostat kuningattaren. Kummassakin tapauksessa sun pitää poistaa ne pyydystämäsi muurahaiset.

Oikkuliininen
09.05.2008, 09:50
Kaikki 7 työläistä on onnistuneesti hävinny jonneki... ellei ne sitte ole jossain tuola maan alla... Ja kyllä se tuli jo selväksi, ettei eri pesistä tulevat tule välttämättä toimeen keskenään... tiedetään, mut ei kai noi "kadonneet" 7 kpl työläisiä paljon tee..! Ja noi loput menee ihan eri paikkaan..!
Tulipa ainaki yx vika selväx tossa pöntössä... siellä on iihan siika piieni reikä, mistä pääsee lasin ja kulmasuojien väliin... lisää tiivistettä vaan... :)

Oikku