Näytä koko versio : Mikä muurahainen?
Oon nähny näitä pihalla laatotusten ja kivien alla ja ne ovat pieniä ja mustia. Pituudeksi mittasin työläiseltä 4-5 millimetrii. Mikähän muurahainen olisi kyseessä:confused:
Kuvaa en valitettavasti tällä hetkellä pysty ottamaan.
olisko mustamuurahaisia?
korjatkaa jos olen väärässä
Koon ja yleisyyden perusteella ne voisivat olla pieniä mustamuurahaisia. Periaatteessa ne voisivat olla paperimuurahaisiakin, mutta paikka kuulosta niille oudolta. Jos mittaus ei ollut kovin tarkka, niin kyseessä saattaisi olla isot mauriaiset tai nummimuurahaiset.
Ok kiitos vastauksista nyt minulla on edes jonkinlainen käsitys mitä ne ovat.
Lapsena Lasius niger oli minulle ja kavereilleni "pieni musta muurahainen" ja Formica fusca "iso musta muurahainen", joten kun puhutaan pienistä mustista muurahaisista niin minä arvelen tarkoitettavan mauriaisia.
Oon nähny näitä pihalla laatotusten ja kivien alla ja ne ovat pieniä ja mustia. Pituudeksi mittasin työläiseltä 4-5 millimetrii. Mikähän muurahainen olisi kyseessä:confused:
Kuvaa en valitettavasti tällä hetkellä pysty ottamaan.
Ovatko nopealiikkeisiä vai hitaita? Jos ne ovat nopeita niin sanoisin, että johonkin Lasius lohkoon kuuluvat, mutta jos ovat melko hitaita niin tulee mieleen nummimuurahainen.
Ovatko nopealiikkeisiä vai hitaita? Jos ne ovat nopeita niin sanoisin, että johonkin Lasius lohkoon kuuluvat, mutta jos ovat melko hitaita niin tulee mieleen nummimuurahainen.
Mustamuurahainen (Formica fusca) on puolestaan mauriaista nopeampi. Lasius-suvussakin on hidasliikkeinen musta laji, paperimuurahainen.
Mauriainen ja mustamuurahainen on helppo erottaa toisistaa ulkonäön perusteella, mutta jos nyt ei vaan satu tietämään miltä ne näyttävät, niin käyttäytymiseen perustuva pikatesti on tällainen:
Mauriaiset ovat mustamuurahaisia selvästi aggressiivisempia. Jopa yksin maastossa liikkuva mauriainen saattaa karkaamisen sijaan sille sormea tarjottaessa kiivetä kädellesi hakien aktiivisesti kohtaa johon purra kiinni, mitä mustamuurahainen ei ikinä tekisi. Säikkynä pelkurina mustamuurahainen spurttaa sormeasi karkuun pää seitsemäntenä jalkana, tai sitten se piiloutuu johonkin koloon. Ainoastaan särkemällä mustamuurahaisten pesää voit ehkä saada jonkun mustamuurahaisen yrittämään purra sinua.
Kuka on nähnyt nummimuurahaisia Suomen luonnossa? Missä päin maata ja millaisessa maastossa? Minä en liene koskaan tavannut ko. lajia.
Säikkynä pelkurina mustamuurahainen spurttaa sormeasi karkuun pää seitsemäntenä jalkana.
Repesin:D mutta tuo on totta.
oudosti muuten teki musta murkku itsarin kun juoksi mauriais pesän sisään paniikissa :D yritin napa niin mielumin kuoli kun jäi mun käsiin :D
mul on vissiin 2 http://www.mrowkoyad.pl/images/mrowki/myrmica-scabrinodis.jpg
kuningatarat
Mauriaiset ovat mustamuurahaisia selvästi aggressiivisempia.
Tässä on se ongelma, että mauriaiset eivät aina ole aggressiivisia. En tiedä onko kyseessä ollut aloitteleva pesä, jossa on vielä vähän työläisiä vai jokin kolmesta mauriaislajista, mutta joskus niitä tuntuu kiinnostavan enimmäkseen karkuun juokseminen. Tai sitten ne pelkäävät vain minua. :D
Säikkynä pelkurina mustamuurahainen spurttaa sormeasi karkuun pää seitsemäntenä jalkana, tai sitten se piiloutuu johonkin koloon.
Tiedätkö, onko kaikki mustamuurahaislajit pelkureita? Serviformicoista ainakin F. rufibarbis on Collingwoodin mukaan aggressiivinen. Jos joku täysin mustista serviformifoista on myös aggressiivinen, niin sillä olisi helppo tehdä eroakin näiden saman näköisten lajien välille.
Yleissääntönä kyllä ihan hyvä tuo käyttäytymisen tarkastelu mustien muurahaisten erottamiseen harjaantumattomalle silmälle.
Kuka on nähnyt nummimuurahaisia Suomen luonnossa? Missä päin maata ja millaisessa maastossa? Minä en liene koskaan tavannut ko. lajia.
Minulle ei ole tullut moisia vastaan. Ei niitä ainakaan kovin yleisesti ole teillä vaikka niitä englanniksi kutsutaan "pavement ant" -nimellä. Tosin en ole nummilla juuri käynyt samoilemassa, josko suomalainen nimi olisi täällä osuvampi.
Kyllä tämä laji taitaa olla mustamuurahainen. Ku jos niitä törkkää sormella ni juoksee karkuun ja sit ne on nopeita ja ei kovin agressiivisia. Ja löysin myös pihaltani uuden pesän ja se taitaakin olla mauriais pesä. Elikkäs mitä olen tutkiskellut pihaltani niin siellä pitäis olla 4 mustamuurahais pesää ja 1 mauriais pesä. On ollu myös ennen semmosten oranssien (tai punaisten) murkkujen pesä viime kesänä mutta nyt en löytäny enää. Mitähän muurahaisia ne olisivat olleet? Olisko jotain tulimuurahaisia?
"Oranssit" ovat olleet kaiketi jokin viholaislaji.
Tässä on se ongelma, että mauriaiset eivät aina ole aggressiivisia. En tiedä onko kyseessä ollut aloitteleva pesä, jossa on vielä vähän työläisiä vai jokin kolmesta mauriaislajista, mutta joskus niitä tuntuu kiinnostavan enimmäkseen karkuun juokseminen. Tai sitten ne pelkäävät vain minua. :D
Mauriaisten agressisiivisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat käsittääkseni ainakin pesän läheisyys, lämpötila ja maanpinnan laatu. Toisaalta mauriaiset ovat minusta usein karkuun juostessaankin aggressiivisempia kuin mustamuurahaiset (fusca). Mauriaiset usein agitoituvat ja saattavat juoksennella kehissä, eivätkä vain suoraviivaisesti pakoon kuten fusca. Minusta siinä näkyy territoriaalisen ja ei-territoriaaliseen lajin ero.
Tiedätkö, onko kaikki mustamuurahaislajit pelkureita? Serviformicoista ainakin F. rufibarbis on Collingwoodin mukaan aggressiivinen. Jos joku täysin mustista serviformifoista on myös aggressiivinen, niin sillä olisi helppo tehdä eroakin näiden saman näköisten lajien välille.
En ole paljoakaan tehnyt tuttavuutta selvästi muihin Serviformica lajeihin kuin fuscaan. Suomustamuurahaisten (picea) ja samettimuurahaisten (cinerea) aggressiivisuudesta minulla ei ole muistikuvaa, eli eivät ne kai kovin ärtsyjäkään ole voineet olla. :)
Oikkuliininen
30.06.2008, 18:06
http://www.muurahaiset.net/gallery/showimage.php?i=525&c=2
Osaax joku ihan kylmiltää heittää, että mikä muurahaiskuningatar toi on..? Kekomuurahainen vissii joo, mut mikä noista monista..?
jep kekomuurahainen on :) olen joskus yrittänyt selvitellä lajiakin samalle murkulle :D...........täysin tuloksetta :(
eli hyvin cd kotelo pesässä mutta kun laitoin koeputki pesään kuoli päivässä (yössä)
Oikkuliininen
30.06.2008, 18:21
jep kekomuurahainen on :) olen joskus yrittänyt selvitellä lajiakin samalle murkulle :D...........täysin tuloksetta :(
eli hyvin cd kotelo pesässä mutta kun laitoin koeputki pesään kuoli päivässä (yössä)
Toiki on nyt cd-pesässä... noita oli niin monta liikenteessä, että oli pakko ottaa yksi kiinni... ajattelin kokeilla, jos vaikka se sais pari työläistä aikasex, jos vaikka niistä sais selville mikä toi on... :o:)
Taitaa olla aika hankalaa selvittää lajilleen mikä tuo kuningatar on. Eikä tilanne välttämättä muutu vaikka se saisi työläisiäkin, jos ei pääse stereomikroskoopilla niitä tutkimaan.
Oikkuliininen
30.06.2008, 18:34
Taitaa olla aika hankalaa selvittää lajilleen mikä tuo kuningatar on. Eikä tilanne välttämättä muutu vaikka se saisi työläisiäkin, jos ei pääse stereomikroskoopilla niitä tutkimaan.
...höh... no sovitaa sit, et se on punakekomuurahainen... :o:) tulipas äkkiä selväx, kiitos! :):D
Eikös noi yleensä valtaa mustamuurahaispesän? Eli tarviit sille mustamuurahaisen koteloita että se pääsee alkuun.
Oikkuliininen
30.06.2008, 21:57
Eikös noi yleensä valtaa mustamuurahaispesän? Eli tarviit sille mustamuurahaisen koteloita että se pääsee alkuun.
Hui! :eek: en varmasti anna sille mun Mustiinan kotiloita..! eikö muka oikeesti alota uutta pesää ilman? siis en mä tiiä mikä toi on... heitin vaan, että "sovitaan sit et se on"... ei toi kyl ainakaa verimuurahainen ole..! tekeekö kaikki kekomurkut muka noin, että valtaa toisen pesän? :confused::eek:
Meet luonnosta nappaamaan sille mustamurkun koteloita.. Ei ne rupee issekseen munimaan.
heh olen jo itse niitä stereolla kattellu mutta eipä valaissut asiaa :D tosin en oiken tiennyt mitä etsiä siitä
joo ja ne valtaa pesän :D aina...kaikki
Oikkuliininen
01.07.2008, 10:38
Jaahans... no sit toi neiti lähtee pihalle..! ku en oo löytäny tästä kotikyliltä ainoaakaan Mustamuurahais pesää... pelkkiä Mauriaisia... noi kaikki omat oon käyny naapurikylästä yhen kaverin pihalta hakemassa ja se on nyt lomamatkalla jossain huitsin kuusistossa... että nyt jää kyllä hakematta kotilot... :o
(tuli muuten tuossa...mieleen... onx se "kotilo" vai "kotelo"?)
PullaMurkku
01.07.2008, 11:24
en oo varma mut mustia
PullaMurkku
01.07.2008, 11:25
siis mustamurahaisii
(tuli muuten tuossa...mieleen... onx se "kotilo" vai "kotelo"?)
Oiskohan kotelo... eiks kotilo ole joku etana... tai jotain...;)
Oikkuliininen
01.07.2008, 11:29
oiskohan kotelo eiks kotilo ole joku etana... tai jotain...;)
No, joo noista akvaario etanoista ainaki käytetään nimeä kotilo... mut tosta "kotelo"sta sit taas tulee mieleen esim. joku kynäkotelo tai bassokotelo tai joku tämmönen... :o:eek: hmm... no joo... kai se on ihan sama kumpaa sanaa käyttää, kaikki kuitenki tietää mistä on kyse... :):D:p
Eiks se perhosentoukilla ole kotelo vaihe (siis ennenkuinne on perhosia)?!?
Niin miks ei muurahaisen toukukillakin olis kotelo vaihe ennen kuinne on muurahaisia :confused:
Oikkuliininen
01.07.2008, 11:38
Eiks se perhosentoukilla ole kotelo vaihe (siis ennenkuinne on perhosia)?!?
Niin miks ei muurahaisen toukukillakin olis kotelo vaihe ennen kuinne on muurahaisia :confused:
Hahaa!:D aivan totta!!:D tuota en muistanu ollenkaan... :o:) kyl ne sit on "kotelo"ita!! :) :D
Oikkuliininen
01.07.2008, 13:38
Meet luonnosta nappaamaan sille mustamurkun koteloita.. Ei ne rupee issekseen munimaan.
Toi Kekomuuraheisen kuningatar näköjään kelpuutti kaksi Mustamuuraisen valmista työläistäkin... karkasi tuolta Mustiinan pesästä meinaan kaksi, ku vahingossa irtos tuo pilli siitä pesästä ku siivosin rehustus areenaa ja heitin ne sit tonne sen kuningattaren kanssa... hetki meni, mutta nyt näyttävät sitä syöttävän ja näkyy olevat kolme munaakin mitä ne nyt siirtelee paikasta toiseen... että semmosia... :o:cool:
:D siitä se lähtee :D
outoa luin että nuo kekomurkku kuningattaret ei muni enne kun on yks talvi takana :confused:
Oikkuliininen
01.07.2008, 14:21
:D siitä se lähtee :D
outoa luin että nuo kekomurkku kuningattaret ei muni enne kun on yks talvi takana :confused:
No, musta noi kolme valkosta palloa kyllä on munia... ehkä toi on jo viimevuotinen kuningatar..? jos se vaikka ei ole löytäny sopivaa pesää tai on pesä menny piloille..? :confused:
Oikkuliininen
01.07.2008, 15:50
Onx toi muuten toi Kekomurkku tossa "MUURAHAISET" textin edessä kans joku kuningatar? vai vaan itsensä täyteen ahtanut työläinen? Meinaan tuo ensimmäinen, millä näkyy nuo "peppusaumat"... ku ei tolla ole sitä selkäkilpeä, niinku tolla on minkä mä löysin...
Minäkin löysin äsken pihalta kekomuurahaiskuningattaren:) (ainaki luulen sen olevan kekomurkku) Katotaas miten sen kasvatus onnistuu vaikka eihän niitä oikein voi kasvattaa.
Ainoa kuningatar tossa "logossa" on tuo hevosmuurahaiskuningatar vasemmalla.
Hienoa että hyväkyi mustamuurahaisen työläiset! Niinhän se luonnossa menee, että kekomurkku menee mustamuurahaisen pesään, tappaa kuningattaret ja työläiset rupee sitä palvomaan. Ja kyllä ne munii heti kun mahdollista.
ok pitää kai selvitellä mistä sain tuon tiedon :D
Oikkuliininen
01.07.2008, 21:48
*jupinaa* Liian aikasin taas hurrasin... ne kaikki kolme munaa on hävinny yhtä nopeesti, ku tulivatkin... ei niitä enään missään ole... :( tyhmiä murkkuja! mix ne hukkaa tai syö ne!? tyhmiä!! :mad: niillä olis ollu muutaki ruokaa!:mad:
-eli toi murkku tossa logossa on ylensyönyt työläinen... oke! :)
hmmm meinaatko sit pitää tota ihan kunnolla?
Oikkuliininen
02.07.2008, 13:20
hmmm meinaatko sit pitää tota ihan kunnolla?
En tiiä... katon nyt viäl pari päivää, et jos se tosta rupeaa "suoriutumaan", nii ehkä mä sit pidän ne... :) mutta pienenä, en taho, että koko kämppä alkaa haista pissalle... ja voihan ne ens kesänä viiä ulos, jos ne ei viihy tossa... :o
niin ja talvisin heittää vesitiiviissä askissa lähimmän lammen pohjaan (jos lampi ei jäädy pohjaa myöten :D ) ja taas kesälläö ottaa pois :)
Oikkuliininen
02.07.2008, 15:07
niin ja talvisin heittää vesitiiviissä askissa lähimmän lammen pohjaan (jos lampi ei jäädy pohjaa myöten :D ) ja taas kesälläö ottaa pois :)
Ai, mix? :eek: onhan mulla jääkaappi..! :eek: ajattelin tyhjentää toisen alalaatikon ja laittaa noi kaikki kotelot sinne pyyhkeiden sisällä, talvex... vai onko liian kylmä? plussaa sielä kuitenki on... varmaa +5 astetta..? ehkä... miten muuten, pitääkö niille laittaa jotain talvella? vettä? ruokaa?
Oikku: Kekomuurahaiset kuolee omiin hajuihinsa heti kun niille syntyy omat ekat työläiset, jos ilma ei vaihdu TODELLA hyvin.. Joten vie se systeemi heti luontoon kun mahdollista. Olet jo saattanut kekomuurahais"yhdyskunnan" alkuun ja olisit iloinen jo siitä :)
Oikkuliininen
02.07.2008, 17:55
Oikku: Kekomuurahaiset kuolee omiin hajuihinsa heti kun niille syntyy omat ekat työläiset, jos ilma ei vaihdu TODELLA hyvin.. Joten vie se systeemi heti luontoon kun mahdollista. Olet jo saattanut kekomuurahais"yhdyskunnan" alkuun ja olisit iloinen jo siitä :)
Uskaltaisinkohan mä viiä ton koko pesän tollasenaan? meinaan,ku muovihan ei maadu... ajattelin, jos vien ton johku mettää ja peitän jollain rojulla..?
Voit vaikka hakea sen sieltä pois kun ne ovat muuttaneet sieltä.
heh hain itteleni nyt sittenb saman laisen :) mietin vielä miten hoidan kostutuksen ilman vaihto on aika hyvä (kuolevat kale yksinkin päivissä hajuunsa/happoonsa jos ilman vaihto ei pelaa olen todennut :rolleyes: kuoli yks koeputkeen päivässä mutta sitä ennen ole selvinnyt hyvin 5 päivää cd kotelo pesässä... nyt on lääke ruiskussa josta on poistettu tuo tuppi mikä painetaan sisään ja sen tilalla on pumpuli kuten toisellakin puolella joten siellä on läpiveto mutta ei ollenkaan kosteutusta hmm ongelmallista
Pumpuleitten läpi kulkeva ilmanvaihto ei vaan riitä. Pitää olla joku tuuletin mikä vaihtaa ilmaa.
? juurihan sanoin että se riittää jos on tuollainen viritelmä :D mutta kostutus on ongelma:rolleyes:
Sitten kun niitä löyhkääviä muurahaisia alkaa olla sulla enemmän, niin huomaat, että niitä on todella vaikea saada pysymään hengissä jos ei ole avoilmanvaihtoa..
ei pä taida tulla enemmän kuin tuo kun ei saa kosteutusta pelaamaan :)
laji on vissiin Formica polyctena
mikäli linkkiin on uskomista
http://www.al-maier.de/images/fdw/Formica_polyctena.JPG
Ei kai tuon kuvan perusteella voi tehdä mitään lajimääritystä?
mikä meni ohi :D linkissä lukee Formica polyctena ja kuva on niin saman näköinen (jos tiedättä toisen tuon näköisen lajin olisin kiinnostunut näkemään sen :D)
Oikkuliininen
08.07.2008, 16:42
mikä meni ohi :D linkissä lukee Formica polyctena ja kuva on niin saman näköinen (jos tiedättä toisen tuon näköisen lajin olisin kiinnostunut näkemään sen :D)
Kyllä tuo mun murkku ainaki oli just tommonen... tai ainakaa en ole nähny toista mikä olis edes läheskään saman näkönen..! että mä olen ainaki ihan tyytyväinen tuohon määritelmään... :) juu laittakaa vaan kuvia, jos kerta löytyy saman näkösiä, mut eri lajia..! ;):rolleyes:
Kyllä tuo mun murkku ainaki oli just tommonen... tai ainakaa en ole nähny toista mikä olis edes läheskään saman näkönen..! että mä olen ainaki ihan tyytyväinen tuohon määritelmään... :) juu laittakaa vaan kuvia, jos kerta löytyy saman näkösiä, mut eri lajia..! ;):rolleyes:
Formica lugubris, F. aquilonia, F. rufa ja F. polyctena kuningattaret erotetaan (http://jp.muurahaiset.net/formica.html#15_kuningattaret) toisistaan pienistä yksityiskohdista, lähinnä karvoituksesta. Lajin sisälläkin voi olla joissain näkyvissä piirteissä vaihtelua, joten lajin määritystä ei voi tehdä pelkästään vertaamalla kuvaan. Tarkan lajin sijasta ehdotankin näissä käytettäväksi yleisnimitystä 'kekomuurahainen' tai 'Formica s.str.' siihen asti, kunnes muut läheiset lajit on saatu suljettua pois määrityksestä.
Oikkuliininen
08.07.2008, 18:44
Formica lugubris, F. aquilonia, F. rufa ja F. polyctena kuningattaret erotetaan (http://jp.muurahaiset.net/formica.html#15_kuningattaret) toisistaan pienistä yksityiskohdista, lähinnä karvoituksesta. Lajin sisälläkin voi olla joissain näkyvissä piirteissä vaihtelua, joten lajin määritystä ei voi tehdä pelkästään vertaamalla kuvaan. Tarkan lajin sijasta ehdotankin näissä käytettäväksi yleisnimitystä 'kekomuurahainen' tai 'Formica s.str.' siihen asti, kunnes muut läheiset lajit on saatu suljettua pois määrityksestä.
Noiden tuntomerkkien perusteella sit kuitenki kallistuisin Rufaan... mutta muistaakseni se kuva, minkä siitä näin, ei taas ollu lähelläkään saman näkönen tuo mikä mulla oli... ihan sama mulle mikä se oli, se on nyt jo kuitenki jossain tuolla ulkona - toivottavasti pesän rakennus puuhissa... sama mulle mikä oli... murkku,ku murkku..! :rolleyes::D:cool:
Mutta ei mistään kuvista voi oikein laji määritystä tehdä, ellei siitä tosiaan erota karvoja ja jaokkeita ja muita tuntomerkkejä...
Siis kekomuurahaisia ei voi eritellä kuvien perusteella.
Ja eikös joku noista lajeista eroteltu pelkän käytöksen perusteella?
lisättäköön yski tuon minun nappaamani lajin puolesta puhuva seikka lähin kekomuurahais pesä koko alueella on noin 1,5-1,6m kokoinen keko
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.