Näytä koko versio : Lämpötila
Pitääkö pesässä olla tietty lämpö tila?
Ei tarvitse, mikä tahansa lämpötila kelpaa?:rolleyes:
Joo.. Mitä kylmempi sen parempi!
Itse yritän pitää yhdyskuntiani -60 Celsius asteessa..
Mutta jos saa vielä kylmemmässä pidettyä, niin sen parempi!
Varsinkin eksoottiset lajit pitävät pakkasesta!
no ei ehkä iha -60:D
Eikö? :eek:
Oletko varma asiasta? :eek:
Jokaisella lajilla on omat vaatimuksensa. Esim antstoren sivuilta ja täältä vanhoista aiheista voi löytää hyviä neuvoja:) Ja tuskin tossa "mikä tahansa lämpö kelpaa"-jutussa ihan -60 astetta tarkotettu. Ihmisestä voi sanoa että "vähän missä tahansa lämpötilassa", mutta en menis kuitenkaann kasvattamaan omia lapsia pakastimessa.
esim F.fusca, L.niger ja camponotus ei oo turhan tarkkoja lämpötilan suhteen, eläähän niitä meillä luonnonvaraisenakin
Neutroni
19.07.2008, 17:04
Muurahaiset (ainakin kotimaiset) pärjäävät siis huoneenlämmössä, mutta voisiko kehitystä nopeuttaa nostamalla lämpötilaa? Tein Tällaisen (http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3874&postdays=0&postorder=asc&start=4) chilin siementen idättämiseen. Samantapaisella laitteella voisi pitä pesän 25-30 asteen lämpötilassa. Siihen ei montaa kymmentä wattia tarvita.
Oikkuliininen
19.07.2008, 19:15
Täs meil sisällä oli yx ilta, ku katoin mittaria, 32 astetta..! eikä nuo murkut mun mielestä sen nopeemmin kehity...sukivat vaan itseään, kun on niin pirun kosteeta...:o en ainakaan usko, että hirveesti edistäis...:o
-Että hortonomikin vielä..? :D
:D joku sademetsässä elävä laji vois pitää sun elinympäristöstäst :D
oikku :)
jos pidät ne huoneen lämmössä kaikki hyvin alkavat varmaan voida huonosti jossain 35-50 asteissa ja vaipuvat lepoon jossain 10-0 asteessa (suomalaiset lajit)
Oikkuliininen
20.07.2008, 13:42
:D joku sademetsässä elävä laji vois pitää sun elinympäristöstäst :D
oikku :)
Joo... vaikea kyllä kuvitella, että kukaan tykkäis tästä lämmöstä ja kosteudesta... taas näyttää mittari 28 astetta, vaikka on ikkunat ja ovet auki... jos olis kosteusmittari, se varmaan olis jo räjähtäny..! :o
eli lisätään kaasuvuoto :D mahatavat elinolot sulla :) mitäköhän siellä on talvella :D
Neutroni
20.07.2008, 14:06
Optimilämpötila vähän vaihtelee suomalaistenkin lajien kanssa. Joidenkin perhostoukkien kehitystä voi nopeuttaa huomattavastikin pitämällä niitä 30 asteen lämpötilassa. Yli 30:n mennee jo liiallisuuksiin, mutta 25-30 astetta voi olla tehokkaampi kasvulämpötila kuin 18-20 astetta. Lämpökontrollin kanssa voi panna kosteuskontrollin samaan, kosteusanturit ovat ihan harrastajahinnoissa.
Pitääkin laittaa seuraavaan pesään hieman elektroniikkaa ihan testimielessä. Voiko isoa yhteiskuntaa mitenkään siirtää pesästä toiseen. Ajattelin (kokemuksesta viisastuneena), että uusia juttuja voisi kokeilla ensin hätäisesti kyhätyllä peruspesällä, ja vasta sitten kun ne toimivat, tehdä viimeisen päälle -tason pesän. Minulla on muutama idea, mutta en halua enää sen tapaisia yllätyksiä, että muurahaiset juoksevat päistikkaan jorpakkoon hukkumaan, vieläpä kuningattaren johdolla.
siis kyllähän nuo muuttamaan saa helpostikkin :)
Neutroni
20.07.2008, 14:22
-Että hortonomikin vielä..? :D
Pikemminkin wannabe-hortonomi. Ei tuo chili oikein ota kasvaakseen. :confused:
http://img329.imageshack.us/img329/2223/chilitfo4.th.jpg (http://img329.imageshack.us/my.php?image=chilitfo4.jpg)
Oikkuliininen
20.07.2008, 14:24
eli lisätään kaasuvuoto :D mahatavat elinolot sulla :) mitäköhän siellä on talvella :D
Ihan sama jatkuu... kuumaa ja kosteaa..! :( ainoa ero vaan, että silloin ei voi pitää ovia ja ikkunoitakaan auki useista syistä... :(
Oikkuliininen
20.07.2008, 14:31
Pikemminkin wannabe-hortonomi. Ei tuo chili oikein ota kasvaakseen. :confused:
No varmaan sekin riittää... :D kerropa mulle miten saan muutkin kasvit menestymään, kun vaan noi kaksi kaktusta..? :D ne on jo vissii 8 vuotta vanhoja, että pari vuotta vielä, nii ne pitäs kukkia... oon yrittäny kaiken maailman rehuja tässä kasvatella, mut ei mikään säily... yksi kultaköynnös on nyt ollu keittiön seinällä jo vuoden, että se on toiseksi vanhin... mutta sit nuo kaksi rönsyliljaa, nukkatyräkki, pylvästyräkki ja aloe näyttää kaikki siltä, että kohta pitää heittää menemään... :( onx mitään vinkkejä..? :D
Neutroni
20.07.2008, 14:45
No varmaan sekin riittää... :D kerropa mulle miten saan muutkin kasvit menestymään, kun vaan noi kaksi kaktusta..? :D
Riittäisikin, mutta kun chilit ovat sitä mieltä että se ei riitä. Katsoitko sitä linkittämääni kuvaa niistä kituvista kasveista? Ne ovat minun chilejä. Niiden pitäisi näyttää tältä (http://www.kolumbus.fi/anita.jokinen/chili.jpg). Vieläkö haluat minun kasvatusohjeita?
Oikkuliininen
20.07.2008, 15:22
Riittäisikin, mutta kun chilit ovat sitä mieltä että se ei riitä. Katsoitko sitä linkittämääni kuvaa niistä kituvista kasveista? Ne ovat minun chilejä. Niiden pitäisi näyttää tältä (http://www.kolumbus.fi/anita.jokinen/chili.jpg).
No, mutta chilit ei olekaan mitään tavallisia kukkasia... nehän varmaan vaatiikin kaiken maailman juttuja... eikä nuokaan chilit nyt niin hääveiltä näytä tuossa kuvassa, kun ei niitä kasteltukaan ole, vaikka roikkuvat... :o
Yheltä kaverilta kyselin kans kasvatus neuvoja... se saa vaikka lyhtypylvään kasvamaa, jos tahtoo, mutta mulle se sano vaan, että "ota noi kivet pois noitten juurilta, että multa voi hengittää"... tein sen, mutta silti nuo kuolee... antaa kuolla sit... :o saahan niitä uusia kaupasta taas parix kuukaudex tuohon nuokkumaan... :o
Neutroni
24.07.2008, 23:32
No, mutta chilit ei olekaan mitään tavallisia kukkasia... nehän varmaan vaatiikin kaiken maailman juttuja... eikä nuokaan chilit nyt niin hääveiltä näytä tuossa kuvassa, kun ei niitä kasteltukaan ole, vaikka roikkuvat.
No jaa, kun paras oma saavutukseni on mansikan kokoinen Habanero kaupasta ostetusta taimesta, olisin hyvin tyytyväinen tuollaiseen hedelmiä notkuvaan puskaan. Chiliä ei pidä kastella liikaa, se pitää kuivuudesta. Ja hedelmävaiheessa kai vielä niin, että mitä enemmän runtua kasville antaa, sitä tulisempia hedelmiä se tekee. No, tekisi nyt pari Naga Morichia (maailman tulisin lajike), niin sitä voisi olla tuskissaan vääntelehtiessään edes hetken iloinen, ettei nitä tullut enempää.
Jos nyt palataan asiaan, niin kyllä mauriaiset, ja muutkin muurahaiset, tykkäävät pesiä Auringon lämmittämien kivien ja pihalaattojen alla. Jos jaksan, virittelen noille kahdelle tänään nappaamalleni kuningattarelle pienen ja hyvin pseudotieteellisen testin. Toinen saa olla huoneenlämmössä ja toiselle tinaan jonkun nerokkaan sähkövirityksen pitämään lämpötilan vaikka 27 C:ssä. Katsotaan sitten, kumpi pärjää paremmin. Raportoin tuonne tutkimuspuolelle, jos saan jotain aikaan.