Näytä koko versio : miltä näyttää viholainen?
Tuolla olisi kuva yhdestä viholais lajista, kuningatar on ympyröity:
http://www.antnest.co.uk/images/rubras.jpg
onko viholainen niin sanottu KUSIAINEN tai TULIMURKKU?
Noita taitaa moni kutsua eri nimillä.
Nimeä mitä useammat käyttävät on viholainen.
Jotkut kutsuvat "kusiaisiksi"
Tulimuurahainen taitaa olla kokonaan eri laji :)
Kusiaisiksi joo näitä viholaisia kutsutaan, galleriasta löydät täältäkin kuvia viholaisista (Ruginodis)
Nipletius
17.03.2008, 18:07
Mä sanon viholaisia viholaisiksi, tulimurkuiksi ja joskus vahingossa kusisaisiksi, koska sanon välillä kekomurkkuja kusiaisiksi.
No arkikielessä murkku nyt on murkku:) Kusiaisia ovat nyt suurinpiirtein kaikki murkut...:D
Oikkuliininen
28.05.2008, 21:09
Tämähän ei oikeastaan tänne kuulu, mutta...
Onkohan, kun siirtelin tuossa taannoin kukkapenkin vierus kiviä ja siellä sitten oli tommosia ruskeanoransseja muurahaisia ja niiden seassa oli pari milliä suurempia keltaisia millä oli oranssi takapuoli... Oliko ne viimiseksi mainitut kuningattaria vai jotain "sotilaita" niitä oli meinaan sielä semmonen kourallinen samassa kasassa niiden -ilmeisesti työläisten seassa... kun ei mulla ole, ku Mauriaisia ja Mustamuurahaisia, eikä niillä mitään "sotilaita" ole, että ihan vaan nyt uteliaisuuttani kyselen, jätin kuitenki kaverit sinne rauhassa takaisin kiven alle hengaamaan...
Tuommoisia viholaisia ne vissiin oli... ainaki, ku tuolta galleriasta kattelin, mut en sielä erottanut niitä toisia olevan ollenkaan...
ei minun mielestäni viholaisilla ole sotilaita mutta lähes kaikki vihut on monikuningattariaisia joten olet luultavasti nähnyt monta kuningatarta:D
Oikkuliininen
07.06.2008, 22:05
Onx noilla nyt sit niinku vaan 1-2milliä isommat kuningattaret? noilla mauriaisillaki on paaljon suuremmat kuningattaret...
-Eilen alkoi parvelu... ;) Löysin metsäretkellä 3 kekomuurahaisen kuningatarta - yhdellä oli vielä siivet... ja 7 kpl hevosmuurahaisen kuningattaria, tosin 2 oli kuollu ja kahdella oli siivet... pelästyin oikein sitä ensimmäistä, ku en osannu kuvitella, että ne niin isoja on ja tuo kun juoksi kenkää päin, hyvä etten nurin mennyt... :D (lievästi liioiteltu)... veikkaisin että oli punakekomuurahaisia, kun oli vaan takamus musta (työläisillä, mitä maassa juoksi miljoonittain) ja ne hevosmuurahaiset - en tiiä, osittain jalkojen kohdalta-mahasta olivat punaisia (taisivat olla juuri noita, mikä on tossa valikoiden yläpuolella vasemmalla)... kauniita, melkein harmitti jättää ne sinne metsään... :rolleyes:
(Varmaan ens kesäx rakennan siporex pesän, jos saan nuo nyt olevat murkut pysymään hengissä...)
joo siis eihän noiden tiettyjen vihujen kuningattaret kuulemma erookkaan muuten paitsi siipi lihakset ja parin milin koko ero (itselläni tosin on vihu yhdys kunta joka on noin 50-60 työläistä ja 1kuningatar kuningatar tosin on noin 3-4 millii isompi ja sen rakenne on erilainen kuin työläisten ja muden vihu kuningattarien joita olen ennen nähnyt (tällä on selkäkilpi :D ) (mahdolista myös että en ole ikinä vain nähnyt kuningatarta vaan tavallista isompia työläisiä siipilihaksiksi luulluin möykyin varustettuna :D )
oo onko suomessakin tuli murkkuja :D "common name: European fire ant, red ant (suggested common names)
scientific name: Myrmica rubra Linnaeus (Insecta: Hymenoptera: Formicidae: Myrmicinae)"
hmm vai on parveilut alkanu voisi käydä katsomassa ton ligni pesän ympäristön:D
Oikkuliininen
08.06.2008, 18:57
joo siis eihän noiden tiettyjen vihujen kuningattaret kuulemma erookkaan muuten paitsi siipi lihakset ja parin milin koko ero (itselläni tosin on vihu yhdys kunta joka on noin 50-60 työläistä ja 1kuningatar kuningatar tosin on noin 3-4 millii isompi ja sen rakenne on erilainen kuin työläisten ja muden vihu kuningattarien joita olen ennen nähnyt (tällä on selkäkilpi :D ) (mahdolista myös että en ole ikinä vain nähnyt kuningatarta vaan tavallista isompia työläisiä siipilihaksiksi luulluin möykyin varustettuna :D )
oo onko suomessakin tuli murkkuja :D "common name: European fire ant, red ant (suggested common names)
scientific name: Myrmica rubra Linnaeus (Insecta: Hymenoptera: Formicidae: Myrmicinae)"
hmm vai on parveilut alkanu voisi käydä katsomassa ton ligni pesän ympäristön:D
Koskenkylästä/Pernajasta löysin noita, että täällä/siellä päin on ainaki ollu tarpeex hellettä... :)
Latzizio
28.07.2008, 15:53
Hei kaikki! Olen juuri aloittanut muurahaisten kasvatuksen ja haluaisin kysyä muutamaa asiaa jotka minua mietityttävät. Niin minulla on siis muurahaisia. Ja niille pesä, joka on tehty karkkirasiasta, ja pohjalla on hiekkaa, mikä loppujen lopuksi paljastui huonoksi(sitä pitää kastella että tunnelit pysyy kasassa). Muurahaisina minulla on oransseja muurahaisia, hyvin pieniä, epäilisin että ovat viholaisia, jotka nappasin takapihalta. Ja sitten itse asiaan, ovatko ne viholaisia? Kun ne kaivavat ihan hirveänä ja tekevät yhteistyötä vaikka niillä ei ole kuningatarta. Jos olen oikein käsittänyt niin ne eivät tee yhteistyötä jos niillä ei ole kuningatarta? Ja suurimman osan takapää suorastaan hohtaa keltaisena, mistä se johtuu? Ovatko kenties pulleana koska ovat syöneet litkujani, vai jotain muuta? Ja niistä kaivauksista, ovat kaivaneet ihan hirveästi tunneleita, ja ne näyttävät toimivan yhdyskuntana vaikkei niillä ole kuningatarta? Kaivavat päivässä suunnilleen teelusikallisen hiekkaa, niitä on noin 60 putosin laskuista siinä 20 paikkeilla.. Niin sorit vielä jos viesti on epäselvä, ja älkää moittiko minua jos jotain menee väärin koska olen uusi tällä sivustolla..:)
Oikkuliininen
28.07.2008, 17:50
Kyllähän nuo muurahaiset rupeavat kaivelemaan, vaikka ei olisikaan kuningatarta...
Viholaiset ovat ruskean-oransseja... Ja voi kyllä olla paljon mahdollista, että olet myös saanut mukaan kuningattaren tai parikin... ne meinaan Viholaisilla on aikalailla saman kokoisia... ne tunnistaa parhaiten selkäkilvestä... tuolta galleriasta voi löytyä jotain kuvia missä olisi molempia...
Noilla mun Vihuilla on ainaki persukset vaaleampia ja isompia, kun ovat syöneet kunnolla... :)
vihuilta kuulostaa ja ei ne murkut heti huomaa jos kuningatar katoaa että ne saattaa kaivaa pesää kuningattarelle jota ei ole sekä jälkikasvulle mitä ei tule sekä itselleen mikä ei kannata kun ei ole kuningatarta :D nojaa jossain vaiheessa sitten syttyy sisällis sota :(