PDA

Näytä koko versio : mikä ihmeen muurahainen?

vw95
18.02.2008, 12:24
kyseessä on iso muurahainen. toisilla on siivet ja toisilla ei. Siivekkäillä on kirkkaankeltaisia raitoja peräpäässä ja siivettömillä on kaksi ohutta haaleankeltaista raitaa. Olen muuttanut juuri uuteen taloon ja nyt murkkuja on alkanut ilmestymään sisälle, ilmeisesti listojen raosta ainakin. n. 1-2 olen nähnyt päivässä.
Mikähän laji on kyseessä ja mistä kannattaisi alkaa etsimään pesää? Mitä mahdollisia tuhoja aiheuttavat. Talon päädyssä on iso yrttipenkki ja talon lähellä muutama kanto, niitä vaihtoehtoja olen itse miettinyt pesän paikaksi...

Shadown
18.02.2008, 14:00
Ihan ensikti tulee kyllä väistämäti mieleen onko kyseessä ylipäätään muurahainen.

Jos saisi kuvaa siitä tai jotain.

Kale
18.02.2008, 16:50
Kuva olis ensiarvoisen tärkeä, sekä koko. Ei kyllä tosta kuvauksesta tule juuri mitään mieleen, kun ei ne siivekkäät yleensä murkuilla tähän aikaan liikuskele.

Nipletius
18.02.2008, 18:46
Veikkanpa että on jokin mehiläinen.

Ant
19.02.2008, 16:59
Veikkanpa että on jokin mehiläinen.

Mutta vw95 väitti että osalla vain olisi siivet.

kyseessä on iso muurahainen. toisilla on siivet ja toisilla ei.

E: Ei liity aiheeseen, mutta mikä sellanen tosi iso ampiaisen näköinen otus on? Muuta en muista kuin että kokoa on n. 5-7cm ja on hieman oranssiin vihtava väritys. TÄHÄN HÄN EI OLE PAKKO VASTATA. Toistan vielä ettei liity aiheeseen.

Kale
19.02.2008, 17:29
Mutta vw95 väitti että osalla vain olisi siivet.

E: Ei liity aiheeseen, mutta mikä sellanen tosi iso ampiaisen näköinen otus on? Muuta en muista kuin että kokoa on n. 5-7cm ja on hieman oranssiin vihtava väritys. TÄHÄN HÄN EI OLE PAKKO VASTATA. Toistan vielä ettei liity aiheeseen.
No se on hornetti.

Ant
19.02.2008, 18:22
No se on hornetti.

Hornetti 5-6cm :confused: ... :D

Nipletius
19.02.2008, 18:39
Hornetti 5-6cm :confused: ... :D

Herhiläinen/pistiäinen

Hankvei
30.04.2008, 21:31
kyseessä on iso muurahainen. toisilla on siivet ja toisilla ei. Siivekkäillä on kirkkaankeltaisia raitoja peräpäässä ja siivettömillä on kaksi ohutta haaleankeltaista raitaa. Olen muuttanut juuri uuteen taloon ja nyt murkkuja on alkanut ilmestymään sisälle, ilmeisesti listojen raosta ainakin. n. 1-2 olen nähnyt päivässä.
Mikähän laji on kyseessä ja mistä kannattaisi alkaa etsimään pesää? Mitä mahdollisia tuhoja aiheuttavat. Talon päädyssä on iso yrttipenkki ja talon lähellä muutama kanto, niitä vaihtoehtoja olen itse miettinyt pesän paikaksi...

Olisko joku maamehiläinen tai sellainen?

allu
18.05.2008, 10:12
ei tule mieleen muuta kuin kimalaiset joiden kuningattaret jossain vaiheessa hylätään yleensä niiltä revitään siivet ja tapetaan mutta joissain tapauksissa ne pääsevät siivellisinä/siivettöminä pakoon

kaikki muu täsmää paitsi että kimalaiset kyllä tunnistais jos vertaa murkkuihin

Oikkuliininen
18.05.2008, 12:16
Lueskelin vähän aikaa sitten tommosta tietosanakirjaa missä oli muurahaisista juttua ja siinä sanottiin että on n. 10 lajia eri pistiäisiä, jotka rakentavat muurahaisen lailla tai vanhoihin muurahaisen pesiin oman pesänsä... joskus tunkevat jopa pesään missä asutaan vielä ja valtaavat sen... en tiedä, korjatkaa jos olen väärässä... oli aika vanha kirja...

rebecca
18.05.2008, 14:00
Mikä kirja se oli? Nimi, julkasuvuos ym hauskaa jos saa...:) Ihan vaan mielenkiinnosta, tykkään kaivella kaikkia kirjoja, missä sivutaankin muurahaisia...:p

Oikkuliininen
20.05.2008, 10:31
Mikä kirja se oli? Nimi, julkasuvuos ym hauskaa jos saa...:) Ihan vaan mielenkiinnosta, tykkään kaivella kaikkia kirjoja, missä sivutaankin muurahaisia...:p

No, voih... Mä just kävin eilen palauttamassa sen takasin kirjastoon... mut se oli tommonen Cummerruksen tietosanakirja... en tiiä miten se kirjotetaan, mut noin se ainaki sanotaan... semmosen vaaleenruskee kantinen mis lukee muistaakseni kullanvärisillä kirjaimilla Cummerus... Norsu oli kannessa...