Näytä koko versio : Atta sexdens
30.1.2008
Olen hankkimassa uutta pesuetta Attoja ja aloitin hyvissä ajoin päiväkirjan kertoen ensin pesäratkaisustani.
Itse muurahaiset tulee ehkä joskus maalis-/huhtikuussa, mutta koska aiemmat pesueet on järjestäen epäonnistuneet, niin päätin aloittaa aikasessa vaiheessa itse pesän teon.
Hankin siis mittatilauksena lasiaskeja, kuten Acromyrmexeillekkin ja niiden pohjalta rakennan itse pesäsysteemin.
Muutamia kuvia ratkaisustani:
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra4_102810.jpg
Askien kansiksi tulee ratkaisu, joissa on kaksi lasia päällekkäin. Lasit ovat toisissaan kiini silikonilla. Alimmaisen lasin tehtävänä on vain estää kannen liukiminen paikaltaan pois.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra5_929620.jpg
Kansien päällä on myöskin "kädenkahva", joka myöskin silikonilla kiini.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra8.jpg
Aski kansineen.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra6.jpg
Aski ilman kantta.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra7.jpg
Askeja tulee alkuun kaksi, joissa toisessa on kaksi reikää ja toisessa yksi. Reiät ovat halkaisjaltaan 26mm. Pesäkammioksi tulee aski, jossa on kaksi reikää. Toinen on varattu leikkuumestoille menoa varten ja toinen roskiksille menoa varten. Alkuun en todennäköisesti käytä roskista erikseen vaan toinen reikä jää virattomaksi
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra2_803101.jpg
Liitin, joka asennetaan reikiin kiini ja johon tulee letku kiinni.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra_48090.jpg
Tiivisterikka, jossa on kuminen tiiviste. Alunperin tälläisiä käytetään hydrauliikassa.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra3_520911.jpg
Liitin jossa on kaksi prikkaa ja kiristinmutteri. Toinen tiiviste menee askin toiselle puolen ja toinen toiselle.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra9.jpg
Letkuliitin valmiiksi asennettuna lasiin tehtyyn reikään.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra10.jpg
Itse pesäkammioksi tehty lasiaski valmiina.
Hienot on vehkeet. :)
Vähän askartelua kylmiksi talvi-illoiksi. :p
Paljonko tollainen lasiboksi maksoi mittatilaustyönä?
33,33 euroa (100 makso kolme yhteensä).
Nipletius
31.01.2008, 20:52
Hienoja on, eiks ne atat pääse noista raoista, jotka on ton kannen reunoissa?
Noi raot on kyl aika pienet, että pienimmät työläiset ehkä. Acroilla ei ole ollut ainakaan ongelmana karkailut. Kuitenkin raot syntyy lähinnä jos laseja ei ole millilleen liimattu tasan yläreunoistaan. Muutenhan lasi painuu tohon tiiviisti päälle.
Nipletius
01.02.2008, 19:03
Eikun joo, tossa kannessahan on kaksi lasia päällekkän:D En kattonu kuvia tarpeeks tarkaan.
ChetuNat
03.02.2008, 19:30
Näyttää melkolailla toimivalta sydeemiltä, elikkä toisinsanoen onnea tämän projektin kanssa :D toivottavasti tällä kertaa onnistuu
Nipletius
03.02.2008, 20:11
eiks noi mutterit ruostu tuolla sisäpuolella? Noillahan pitää olla aika suuri ilmankosteus.
Jotain hapettumia näyttäs Acromyrmexeillä olevan, mutta eipä nuo varsinaisesti ruostu. En osaa sanoa mitä materiaalia tarkalleen ovat, mutta ihan hydrauliikkaan/nestesäiliöihin on tarkoitetukkin noi osat.
Nipletius
04.02.2008, 21:10
Täähän on ihan nokkela idea:D Pitäis itekkin jotain Acromyrmexiä hankkia. Vaikka mulla ei ole muurahaisista paljoa mitään kokemusta niin voisinko kumminkin ottaa näitä. Ku näähän on ihan erilaisia ku muut murkut.
9.3.2008
Päivitetään sen verta päiväkirjaa, että kysäsin Kalyttalta tilannetta pesueiden suhtee. Vastaus tuli Gerhardin pojalta Benjamilta, joka ilmoitti isänsä olevan etsimässä Attoja etelä-amerikassa.
30.3.2008
Gerhardi oli muutama päivä sitten palannut ja sieltä tuli muutama Atta-pesue mukana. Ilmeisesti ensi kuukauden aikana saan uuden pesueen.
Toivotan onnea:) Toivottavasti nyt tärppää.
Jep, sain myöskin vahvistuksen, että saisin lunastettua samantien Atat. Varmaan tämän viikon aikana lunastan pois.
31.3.2008
Tein Attojen pesäaskiin mullatkin. Sekoitin Mustaamultaa ja akvaariohiekkaa (rantahiekkaa) suhteessa 50/50. Käsin tuntui todella hyvältä kun kippasin vielä vettäkin sekaan. Hiekkahan laski aika radikaalisesti lopputuloksen kosteutta.
Iskin myöskin mullat askiin valmiiksi.
Askin keskellä jätin mullattoman kohdan, johon ajattelin pudottaa sienen ja kuningattaren. Loput työläiset varmaan pitänee rehustusaskiin tiputtaa, josta saavat itse löytää reitin pesäänsä. Näin toimin Acrojenkin kanssa muinoin siirettäessäni tuohon nykyiseen järjestelmään.
Muutin aiheen otsikonkin oikeaksi (Atta sexdens), kun nyt tuo tarkempi määrityskin tiedossa.
Muurahaiset on nyt maksettu ja jäädään odottomaan pesueen saapumista. Luultavasti perjantaiksi viimeistään olisi täällä.
Toivottavasti tämä sexdens-pesue onnistuisi. Saa melkein kohdallani Attojen kasvatus jäädä, jollei nyt ala onnistamaan. Olen nyt Acrojeni kanssa saanut lisää tietämystä ja huomannut uusia hyviä kasvatustapoja ja askit pitäisi ola hyvät ja multakin mitä nyt on täytteenä, pitäisi olla ensiluokkaista leikkaajille.
Toivottavasti tällä kertaa onnistuu.;)
Itteäänkin jännittää, kun odottelee peueen saapumista:) Osaatko nyt muuten sanoa tarkemmin, mikä meni edellisten attojen kohdalla vikaan?
Enpä oikeestaan. Teorioita on toki.
Ensimmäinen kasvatustapa meni siltäosin persiilleen, koska toisin kuin Acrot, Attojen työläiset kävelivät veteen ja hukkuivat. Näin hiljulleen hävisi työläiset. Acrot eli tasan samassa askissa akvaariossa hyvin puolisen vuotta, kunnes niiden sieni alkoi voida huonosti. Pesueen koko kuitenkin antoi anteeksi tämän takaiskun.
Seuraavaksi pyysin buustin ja siirsin pesueen umpinaiseen muoviaskiin, joka umpinaisuuden takia meni sisältä pilalle. Eli multa homehtui. Askissa kuitenkin alkuun pesue lähti käyntiin ja työläiset loivat buustin pohjalta kokonaan uuden sieniviljelmän ja työläisiä alkoi kehittymään pesueeseen lisää.
Viimeinen ja muuten luultavasti toimiva ratkaisu olisi ollut ok, mutta kuningatar kaikesta huolimatta kuoli. Syytä tähän voi vai arvailla, koska pesue ilman kuningatarta eli ja kasvatti munituista munista ja toukista työläisiä. Ehkä tressi oli vain liikaa kuningattarelle tai buustissa tulleet työläiset eivät omaksuneet kuningatarta ja jättivät hoitamati kuningattaren.
Nykyinen tapa kasvattaa on sama mikä Acromyrmexeilläkin nykyään. Askit ovat vain neljäsosa mitä Acroilla. Multakin on eri tyyppistä, joka pitäisi olla toimivampaa mitä Acroilla käytän.
Nipletius
01.04.2008, 16:11
Siinä mullassahan on lannoitteita? Eiks noi välitä niistä mitään, vaik eipä ne sitä varmaankaan syö. Jos sulla tällä kertaa noi onnistuu niin voin itsekin niitä ruveta harkitsemaan:)
Voihan noissa jotain olla, mutta enpä usko isoksi ongelmaksi. Onhan tuossa mullassa lisäämääni hiekkaakin puolet.
Mutta sain infoa, että murkut tänään lähtenyt matkaan. Perjantaina luultavasti täällä.
Ei sitten tullut murkut tänään. Kattoo nyt miten lähetys onnistuu kun joutuvat roikkumaan viikonlopun yli jossain.
7.4.2008
Atat saapuivat vihdoinkin. Kaikesta huolimatta pesue on elossa. Perinteisesti Atat olivat jonkinlaisessa lääkepurkissa ja paperia sikana sisällä. Revin kaiken vain kylmästi lasiaskiin ja kansi kiini.
Ihme kyllä, vain pari työläistä liiskaantui kannen ja reunan väliin ja vain noin 10 työläistä pääsi karkuun, jotka pistin rehustusaskin kautta ineen.
Sientä oli jonkun verran elossa ja se pirskoutui pitkin askia. Kattoo nyt miten työläiset alkavat keräämään sientä ja duunaan uusiksi pesäänsä.
Myöskin kuningatar näkyi ja näytti olevan elossa ja kunnossa.
Päivän aikana pistän suoraan pesäaskiin terälehtiä, kunhan pesue rauhoittuu ensin.
ChetuNat
07.04.2008, 16:23
Nyt kyllä pakkoa sanoa että ansaitsisit kyllä onnistua tällä kertaa näitten kanssa, oot kyllä aika kärsivällinen ollu näitten kans, aina ostanu uuet, etkä oo antanu menetysten masentaa, itellä ois menny jo hermot kauan sitten :D
ChetuNat
Jees, hain ruusun kukkia ja pari terälehteä pistin jo malliksi rehustusareenalle ja yhden suoraan pesäaskiin.
Kattoo nyt miten homma lähtee käyntiin.
Toistaiseksi touhu on aika mielivaltaista. Jopa toukkia on kannettu tyhjään rehustusareenaan ja itse pesäaskissa touhu on todella mielivaltaista ja kuningatarkin juossut pitkin askia. Jopa majailee hetkiä tuolla askeja yhdistävässä letkussa, tosin suurimmaksi osaksi näistä seikkailuista jäänyt makaamaan pesäaskin letkunliittimen sisälle.
Sientä nyt on hivenen koetettu kasailla yhteen klimppiin tuohon, jossa kuningatarkin suurimmaksi osaksi viettää ajastaan, eli tekemääni valmiin kuopan pohjalle. Acrojen suhteen nämä suuret muutokset ovat tasaantuneet vuorokauden sisällä. Katsoo miten Atoilla.
Olisin ehdottanut, että yrittäisit varmuuden vuoksi käyttää kasveja joissa ei varmasti ole hyönteismyrkkyä. Voisit kysyä kaupasta salal nimistä kasvia ja katsoa miten se kelpaa.
Olisin ehdottanut, että yrittäisit varmuuden vuoksi käyttää kasveja joissa ei varmasti ole hyönteismyrkkyä. Voisit kysyä kaupasta salal nimistä kasvia ja katsoa miten se kelpaa.
Samaa olen Acroillekkin antanut ja hyvin on toiminut.
8.4.2008
Tilanne on nyt sikäli rauhoittunut, että pesät on perustettu ja murkut ovat asettuneet...ja tosiaan pitää puhua monikossa, koska touhu ei mennyt taaskaan odotetusti.
Pesiä oli aamusta tosiaan kaksi. Toinen oli askeja yhdistävässä letkussa ja toinen sitten rehustusaskissa terälehtien alla. Kuningatar on kuitenkin tuolla letkussa, tai tarkemmin letkunliittimessä, joka on pesäaskissa kiini. Terälehtiä siirtelemällä sain kuitenkin muuton käynnistymään ja tämä "satelliittipesä" lähti siirtymään letkuun...onneksi.
Hieman on myöskin terälehtiä leikelty, tosin todella vähän. Mutta aika odotettuakin on, että leikkuut starttaa vasta myöhemmässä vaiheessa paremmin. Sieni on todella pieni, joten sen fiksaamisessa menee kyllä aikaa. Toivottavasti älyävät aloittaa ajoissa.
Pesue on kuitenkin kohtalaisen kokoinen. Työläisiä on kymmenittäin. Pitää aluksi ruokkia omenalla noita. Tosin eilen antamani omenan pala peiteltiin roskilla ja jätettiin sinällään.
9.4.2008
Ei sitten lähde onnistuakseen tämä Attojen pito. Kuningatar sitten kuoli. Tällä kertaa vika on ilmeisesti ihan fysinen vamma kuningattaressa.
Otin kuvan persuksista: http://www.muurahaiset.net/pentax/queen.JPG
Selvästi perse on jäänyt johonkin väliin jossain tilanteessa. Tuon kitiinin repsottamisen tiesin kyllä heti maanantaina, mutten maininnut tässä päiväkirjassa. Gerhardille tosin infosin asiasta samantien maanantaina ja nyt vaadinkin, että toimittaa uuden pesueen, koska mielestäni vika on selkeesti hänen. Pakkaamisessa on käynyt jokin vipa.
:(
No, jos vika oli sitten gerhardin niin varmaan se lähettää uuden. Mä onnistuin kerran vahingoittamaan hevosmurkkukuningatarta kiinniotossa (perseessä oli joku vekki) ja se kuoli joku aika sen jälkeen.
Hyym todella harmillisesti käynyt =(
ChetuNat
09.04.2008, 20:21
Tässä on kyllä nyt jotain hämärää, miksei tää homma ota onnistuakseen...? :confused:
mutta toivokaamme että Gerhardi toimittaa pian uuden yhdyskunnan..:rolleyes:
Mjoo, alkaa tuntumaan jo hieman henkimaailman ongelmalta touhu. Harmillista tässä on sekin, että pesue tuntuu nyt muuten voivan hyvin ja lehteä leikellään ja sieni kasvaa.
Gerhardi lähti korvaamaan tilanteen. Nyt vain on sillä tavoin, että sillä on ennakkotilauksia sen verta, ettei voi vaihtaa pesuetta, ennenkuin lopullinen myynti on selvinnyt. Näin ollen ehdotti rahojen palautusta. Kieltäydyin ottamasta ja jäin vain odottamaan, että tulee uusia Attoja tai kun varmistuu jääkö yhtään jäljelle noista mitä sillä on.
Kaikesta huolimatta pesue kasvattaa sientään kaikessa rauhassa ilman kuningatartat. Ainakin nyt saan kaikesta huolimatta kokemusta ikäänkuin ilmaiseksi.
11.4.2008
Jatketaan nyt päiväkirjaa vaikka kuningatar kuolikin. Pesuetta en aio hävittää, vaan jatkan seuraamista ilman kuningatarta.
Pesue on lähtenyt menestymään ihan kohtalaisesti ainakin. Lehtiä leikellään ja annoin omenan palasiakin. Sieni on 2-3 kertainen alkutilanteesta, joten voisin väittää pesueen pärjäävän. Harmillista vain tuo kuningattaren kuolema, mutta vielä vähän aikaa varmaan jatkaa kasvuaan, koska koteloita ja toukkia mukana tuli ja eiköhän muutama munakin tuolla joukossa ollut.
24.4.2008
Nyt pesue lähtenyt hajoamaan. Työläisiä kuollut aika paljon ja sienikin pienentynyt radikaalisesti, ellei sitä ole kannettu tuonne letkuliittimeen sisälle.
Työläiset myöskin lopettaneet leikkaamiset. En sitten tiedä onko tämä seurausta kuningattaren katoamisesta pesästä, vai taas tätä "normaalia" toimintaa mitä nyt Atoilla mulla aina ollut.
Oisko siinä joku sellanen mahdollista, että kun kuningatar kuollut, sieltä pesueesta puuttuu joitain feromoneja, joita vain se erittää? Kun onhan samantyyppistä muillakin lajeilla, ainakin lisääntymisen yhteydessä (siis kun kuningatar pitää joissain lajeissa työläiset steriileinä feromonien avulla...).
Oisko siinä joku sellanen mahdollista, että kun kuningatar kuollut, sieltä pesueesta puuttuu joitain feromoneja, joita vain se erittää? Kun onhan samantyyppistä muillakin lajeilla, ainakin lisääntymisen yhteydessä (siis kun kuningatar pitää joissain lajeissa työläiset steriileinä feromonien avulla...).
Hyvin paljon mahdollista, ett jotain tuollaista tossa on mukana. Alkuun pesue menesty ihan ok, mutta nyt tosiaan (jonkin feromonin puutteet takia?) pesua romahtanut.
Huomasin myöskin sellaisen jännän jutun, että jos tuonne laittoi Acromyrmexejä hillumaan sekaan, niin kumpainenkaan ei välittänyt toisistaan.
Aika mielenkiintoista toi ettei ne Acrot ja Atat välitä toisistaan. Täytyy kyllä kuitenkin olla iloinen, että pesue on näinkin kauan elänyt:cool:
millonkas se uusi pesue on oikein tulossa :)
Sexdenssiä ei ehkä laisinkaan. Eilen pistin viestiä Gerhardille, että miten tilanne on kehittynyt. Vastausta ei ole tullut.
Olen kuitenkin avannut keskustelun Martinin kanssa, josko siltä hankkisin sitten Atta cephalotesseja.
Niinno, kai se on pääasia että on jotain mikä leikkaa lehteä, kasvattaa sientä ja tekee joskus, kun pesue on liian iso, sotilaita.. Acrothan ei solttuja vissiin tee. "Halpisleikkaajia":P
Onko uudesta pesueesta kuulunut mitään?
Sain sen verta nyt Gerhardin pojalta vastausta, ettei ole tietoa jääkö yhtään ennakkomyynneistä mulle. Eli aika todennäköistä on, että ei jää. Martinilta sitten saisin varmaankin cephalotessia.
Olen tosin nyt miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, etten ottaisikaan Attoja. Olen miettinyt jotain Harpegnathos-lajia tilalle.
Nipletius
29.04.2008, 13:02
Harmi ettei atat tahdo elää sulla. Noi toiset murkut on hienoja, mutta ei taida ainakaan kokonsa puolesta päästä yhtä pitkälle ku atat?
Harmi ettei atat tahdo elää sulla. Noi toiset murkut on hienoja, mutta ei taida ainakaan kokonsa puolesta päästä yhtä pitkälle ku atat?
Toiset? Viittaatko nyt Acromyrmexeihin? Ne ei tosiaankaan. Vaikka Gerhardin sivuilla oli mainintaa jopa reilun sentin kokoisista työläisitä, niin ainakaan toistaiseksi semmosiin mittoihin ei ole päästy edes liki. Reilun 5mm noi isoimmat tossa ovat olleet.
Attojen majoritkin menee yli sentin helposti ja ovat muutenkin isompi kokoisia.
Ikäväksi oli myöskin niin, ettei noita Harpegnathosejakaan ole juuri nyt myytäväksi asti Gerhardilla.
Antstoressa olisi toista Harpegnathos-lajia. Katsoo nyt mitä teen, kunhan saan Gerhardilta rahat takaisin. Otanko siis Martinilta Attoja vai Antstoresta Harpegnathoseja.
Nipletius
30.04.2008, 16:30
Tarkoitin kyllä niinä toisina noita Harpegnathos-murkkuja. Mä kyllä ehkä kokeilisin kerran atoilla ja sit ehkä palais jo hermot sen jälkeen.
Tarkoitin kyllä niinä toisina noita Harpegnathos-murkkuja. Mä kyllä ehkä kokeilisin kerran atoilla ja sit ehkä palais jo hermot sen jälkeen.
Kyllähän Harpegnathossit on 1-2 senttiä isoja, kun niiden työläiset on tasan samaa kokoa, kuin kuningattaretkin.
Attojen suhteen mulla on vähän silleen, että Martinilta tilattaessa mulla on pientä varausta, etenkin juuri lehdenleikkaajien suhteen. Sen takia en mieluiten lähtisi siltä tilaamaan ja Gerhardilta taas murkut loppu, joten Attoja ei pahemmin saa varmaan pitkään aikaan.
Kuitenkin kun rahat palautuu Paypalille, niin ajattelin vaan käyttää ne suoraan murkkuihin ja noi Harpegnathossit nyt vain kiinnostaisi.
Kuten kimalaiset?
Kuten kimalaiset?
Muistaakseni nekin, mutta viittasin lähinnä siihen, että muurahaislajeissakin on sellaisia muistaakseni. Laitan tarkempaa tietoa lajista/lajeista jos tai kun löydän...:)
Laitan tarkempaa tietoa lajista/lajeista jos tai kun löydän...:)
kun läydän? oot aika varma ittestäs :D
saat sit Shadown laittaa päiväkirjan niistä Harpegnathos-murkkuista:D
Eiköhän päiväkirjaa pukkaa kunhan ensin saan murkutkin. Pitäisi ensin saada vain ne rahat takaisin, joita ei ole toistaiseksi näkynyt.
Eiköhän päiväkirjaa pukkaa kunhan ensin saan murkutkin. Pitäisi ensin saada vain ne rahat takaisin, joita ei ole toistaiseksi näkynyt.
Voi olla että gerhard saattaa yhtäkkiä sanoakkin että sillä ois niitä murkkuja jos oot takasin ottamassa rahoja :P
Voi olla että gerhard saattaa yhtäkkiä sanoakkin että sillä ois niitä murkkuja jos oot takasin ottamassa rahoja :P
Ehkä, tosin itse se sitä ehdotti heti alkuunsa.
kun läydän? oot aika varma ittestäs :D
Tossa oli vaan se, että muistan melkein mistä olen sen lukenut ja mulla on ne kaikki "dokumentoituna" paperille kotona, vieläpä suht hyvässä järjestyksessä. Toisaalta en ole käynyt kotopuolessa johki viikkoon, joten saas kattoo millon löydän noita papereita...