Näytä koko versio : Mustamuurahaisia vai mauriaisia vai jotain muita?
Hei jälleen :)
Kaipaisin taas kiperästi tunnistusapua seuraaviin kuviin. Kaikki kuvat ovat Savonlinnasta menneeltä kesältä.
Kuva a:
Tästä muurahaisesta minulle on vain pesäkuva. Voiko sen perusteella yrittää arvata mikä laji (yläryhmä riittää) on kyseessä? Itse muurahaiset olivat väriltään mustia ja kekomuurahaista selvästi pienempiä. Pesä sijaitsi metsässä.
Kuva b:
Muurahainen kipitti kasvissa, jossa oli kirvoja eli muurahainen oli varmaan käynyt kirvalaitumellaan. Ei tietoa pesästä. Onko kyseessä mustamuurahainen vai joku mauriainen vai joku muu?
Kuva d:
Tämän muurahaisen pesä sijaitsi jossain pihalaattojen alla ja ulostuloaukko (ilman hiekka- tai multakasaa) oli laattojen laidalla. Kuvassa muurahainen on sokerihippujen päällä. Sokeri tuntui kiehtovan tätä lajia intohimoisesti. Onko kyseessä joku mauriainen (kenties pihamauriainen eli sokerimuurahainen) vai mustamuurahainen vai joku muu?
Kuva j:
Tämä muurahainen raahasi saalistaan samalla laatoituksella kuin kuvan d muurahainen. Ei tietoa pesästä. Mikähän muurahainen on kyseessä?
Kuva o:
Nämä muurahaiset asustelevat suurena yhdyskuntana muurikivien rakosissa kukkapenkin laidassa. Muurikivien rakosiin ulostuloaukkojen kohdalle kertyy hiekkamultaseosta kasoiksi, joita sai kesällä siivoilla pois liki päivittäin. Tämän oletan olevan pihamauriainen, joka on juuri lähdössä parveilemaan (niitä oli muuten sadoittain lentoon lähdössä). Onko oletukseni oikea?
Etukäteen tunnistusavusta kiittäen, Elise :)
Olisin kovin kiitollinen, jos joku pystyi antamaan vaikka suuntaa antavaa tietoa, jotta saisin kirjattua tiedon muurahaistietoihini. Jos laji on mahdoton tunnistaa, niin yläryhmä riittää ihan hyvin (esim. "joku mauriainen"). Toivoisin kuitenkin löytäväni näille muurahaisille täsmällisemmän nimen kuin pelkkä "muurahainen". Omiin tunnistustaitoihin en vielä luota riittävästi enkä uskalla laittaa virheellistä tietoa. Etenkin epävarmuus mustamuurahaisen ja mauriaisten välillä hankaloittaa tunnistustani. Aiemminhan luuulin näitä kaikkia mauriaisiksi :rolleyes:, mutta nyt en ole enää ollenkaan varma asiasta, kun selvisi tämä lajien runsaus ja niiden yhdennäköisyys... :o
Heipä hei! :)
Minä nyt viimein päätin vastata, kun näin syksyn tullen on foorumikin hiljentynyt, eikä muilta vastauksia kuulu.
Eli minä en osaa ihan tarkkaan näistä sanoa, mutta toivotaan että on edes vähän apua.
a: Ei varmaa tietoa lajista, mutta olen nähnyt että mauriaisilla on samankaltaisia hiekkakasoja. :)
b: Tämä on mustamuurahainen. (formica fusca).
d: 1000% varmuudella mauriainen. (lasius niger).
j: Tämäkin menee mustamuurahaiseksi.
o: Mauriais neitsytkuningatar ja työläinen.
Siinäpä ne. Jos olen väärässä niin joku viisaampi saa korjata. :)
Tuossa oli muuten hyviä kuvia nuo b ja d, niitä kun tarpeeksi katsoo niin huomaa mitä eroa on mauriaisella ja mustamuurahaisella.
Myöhemmin kun muurahaiset tulevat tutuksi, on ehkä helpointa erottaa maurianen muista lajeista, (ainakin minulla), koska se on vain niin omannäköisensä. :)
kille
Jättikiitos tunnistusavusta! :)
Taitaapa olla minulla vielä tosi piiiiitkä matka siihen, että tunnistan mauriaisen kuten sinä "se on vain niin omannäköisensä" ;)
Olisiko jotain helppoa tunnistussääntöä maallikolle, miten erottaa mauriaisen ja mustamuurahaisen toisistaan? Joku sellainen niksi, jonka voisi neuvoa ala-asteikäisille lapsillekin?
Muotoilin tunnistusneuvojen avulla tällaisen:
Musta mauriainen sekoittuu helposti mustamuurahaiseen. Voit yrittää erottaa ne toisistaan seuraavien tuntomerkkien avulla:
- Mustamuurahainen on isompi kuin pieni musta mauriainen.
- Mustamuurahaisen takaruumiin kärki on pyöreähkö. Mauriaisella takapää on herttamainen ja peppu terävämpi.
- Mustamuurahainen on liikkeissään "hermostuneempi" kuin rauhallisemman ja määrätietoisemman oloinen mauriainen.
Miltä edelinen kuulostaisi asiantuntijan korvaan, kun ottaa huomioon, että kohdelukijakunta on etupäässä lapsia?
Juuri näin. :)
Sitten vielä mustamuurahaisen ruumiin keskiosa on isompi. :)
Sen keskiruumis ja pää ovat samankaltaisia kuin muilla Formica suvun lajeilla.
(Tuota ei välttämättä lapsille tarvitse sanoa.) :)
Sitten vielä mauriainen on agressiivisempi ja tarkempi "reviiristään"/ravinnonlähteistään ja niiden puolustuksesta.
Se pystyy pitämään jonkin verran puoliaan jopa kekomuurahaisia vastaa.
Mustamuurahainen vaikuttaa tosiaan hermostuneelta ja rauhattomalta, eikä ole niin agressiivinen kuin mauriainen. Esim. yleensä kun mauriainen ja mustamuurahainen kohtaavat, mustamuurahaiselle iskee paniikki ja se syöksyy salamana karkuun, ellei maurianen saa otetta.
Noissa keinotekoisissa pesissä mustamuurahainen vaikuttaa myös epäsiistimmältä ja välinpitämättömämmältä ympäristöönsä. (Huom. pelkästään minun omia johtopäätöksiä/havaintoja). :D
Tässä tuli nyt ihan turhaa löpinää josta ei ole varmaan mitään apua mutta tulipa nyt rustattua.. :D
kille
Kiitos :) Laitoin lisähuomautuksesi tekstiin mukaan.
Niin, en olekaan tällä palstalla maininnut, että miksi kyselen näitä tietoja. Teen eliösivustoa alakoukouluikäisiä lapsia varten opetustarkoitukseen (vapaa käyttö, ei-kaupallinen sivusto). Se kuuluu luokanopettajopintojeni erääseen lopputyöhön. Sivustolla on kaikkia tuttuja eliöitä, joita lapsi näkee pihapiirissään ja sen lähistöllä.
Eli auttamalla minua murkkuasioissa itse asiassa autoit pieniä koululaisia oppimaan tunnistamaan ja erottamaan toisistaan mustamuurahaisia ja mauriaisia :) Se oli päivän hyvä teko :)
Tervehdys kaikille!
Eliöprojektini on lopultakin valmis tai siis oikeastaan se on tiensä alussa, koska kehittämistä ja lisäkuvien metsästystä riittää loppuelämäksi!
Suuri kiitos muurahaisten lajinmäärityksistä ja neuvoista. :)
Pieni johdanto sivustolle:
Tervetuloa eliöiden maailmaan!
Eliösivusto on suunniteltu erityisesti alakouluikäisiä varten, mutta se soveltuu myös yläkouluun.
Sivusto toimii moitteettomasti Microsoftin Internet Explorerilla.
Sivustolla on eläimiä, kasveja ja vähän sieniä. Sivuston pääpaino on selkärangattomissa ötököissä.
Sivusto sisältää tunnistuskuvien lisäksi runsaasti erikoislähikuvia, joiden avulla voi tarkastella eliön jotain yksityiskohtaa kuin suurennuslasilla. Useita kuvia voi suurentaa lisää omalla tietokoneella, jos haluaa nähdä yksityiskohdat vielä tarkemmin (kuvakoot jätetty suuriksi). Lisäohjeita löytyy kohdasta "Lisätietoja sivustosta".
Hitailla yhteyksillä suuret kuvat vievät paljon latausaikaa, pahoittelen. Odotus kyllä palkitaan!
Linkki sivustolle: http://cc.joensuu.fi/~ehuttune/
Jos haluat, niin voin hostaa sivuja alidomainilla tyyliin: http://valitsemasinimi.muurahaiset.net