PDA

Näytä koko versio : Mikä laji tai sen yläryhmä ?

Elise
28.10.2007, 02:08
Hei vaan muurahaisharrastajat!

Toivottavasti viestini osuu oikealle osastolle...

En ole laisinkaan alan harrastaja, joten minun on vaikeaa erottaa muurahaisia toisistaan. Mitä enemmän tutkin määrityskaavoja, sitä epävarmemmaksi tulin :confused: Niinpä turvaudun teidän apuun. Olen nimittäin laatimassa lapsia varten eliösivustoa ja tarvitsisin sinne tunnistusta tästä lajista tai sen yläryhmä riittää myös vallan mainiosti.

Lisätietoja kuvan muurahaisista: Niiden kuhisevia pesiä on kymmenittäin pihamaallamme Savonlinnassa. Pihan maaperä vaihtelee savimaasta multamaahan ja hiekkamaahan. Kaikki maa tuntuu näille kelpaavan. Pesä on usein kiven alla, laatan alla, kannossa tai ihan vain tavallisessa maaperässä, vaikka keskellä nurmikkoa. Muurahaiset pistävät kipeästi ja kipu saattaa tuntua vielä tuntienkin kuluttua. Pistoskohta turpoaa ja ärtyy punaiseksi. Vaikka pesä on maassa piilossa, muurahaisia näkee myös marssivan kesäisin päivänvalossa pesän lähellä ja välillä kauempanakin. Käyvätköhän kenties kirvalaitumillaan.

Kiitos kovasti tunnistusavusta jo etukäteen. :)

Tarvittaessa minulla löytyy myös lisäkuvia.

Mokele
28.10.2007, 09:46
Jokin viholais laji

Elise
28.10.2007, 11:53
Kiitos tunnistuksesta.

Sitä vielä kysyisin, että onko tavanomaista (ja oikeaoppista), että viholaisia nimitetään myös polttiaisiksi?

Itselleni polttias-nimitys on aivan vieras, mutta Lasse J. Laineen Suomen luonto-opas mainitsee viholaisia kutsuttavan myös polttiaisiksi. Itse olen kuullut kuullut sanottavan polttiaisiksi korkeintaan nokkosta tai mäkärää pienempää lentävää ötökkää, joka puree ihmistäkin hanakasti.

Eskous
28.10.2007, 13:40
Polttiaiset ovat tosiaankin hyvin pieniä, pistäviä, lentäviä hyönteisiä. Periaatteessa on enemmän väärin sanoa viholaisia polttiaisiksi kuin vaikka ampiaisiksi.

Kusiaisiksi viholaisia kutsutaan useinkin, vaikka nimitystä kusiainen käytetään myös kekomuurahaisista (jotka ruiskuttavat happoaan komeasti). Jotkut saattavat tarkoittaa sanalla "kusiainen" mitä tahansa muurahaista.

Elise
28.10.2007, 15:42
Kiitos vastauksesta. Jätänkin sitten tuon polttias-nimen pois, kun itsestäkin se tuntuu todella oudolle. Lienee jotain murre-eroja.

Kusiais-nimitystä olen itse tottunut käyttämään kansanomaisena sanana kekomuurahaisista, mutta en viholaisista. Itse asiassa olin oppinut väärin lapsesta saakka nimittämään viholaisia keltiäisiksi, mutta nyt on sekin selvinnyt, että eiväthän ne mitään keltiäisiä ole, vaan viholaisia. Vieläkin tuppaa suusta lipsahtamaan sana keltiäinen, kun viholaista tarkoittaa. :rolleyes: