PDA

Näytä koko versio : Kiipeämis kyky?

murkku kerppo
15.09.2007, 19:34
Miten ihmeessä nämä pinet ahertajat pystyvät kiipeämään erilaisia pintoja pitkin tippumatta? kertokaa pliis....

Shadown
15.09.2007, 20:16
Jaloissa olevat "varpaat" ovat niin ohkasia, että ne takertuvat eri pintojen mikroskooppisen pieniin huokosiin kiini. Oikeastihan sileät pinnat eivät ole sileitä.

SokeriMuurahainen
30.06.2008, 19:01
Onko sulla murkkufarmi? Kysytkö tätä sen takia että omasi kiipeävät?:)

Jos kysyt sen takia niin sivellä käsirasvaa reunoille.:o

allu
01.07.2008, 10:35
:) tohon ylempään voisi lisätä että maailman pyöreinpallo on niin pyöreä että jos sen suurentaisi maan kokoiseksi suurin vuori olisi metrin mittainen :D

Oikkuliininen
01.07.2008, 10:45
Nyt kyl rattaat lyö tyhjää pahemman kerran... :confused::eek::confused:
siis niistä minimaalisista huokosistako nyt on kyse? :confused: vai kui korkein vaan metrin? eikö tää olis sillon yhtä vuoristoa koko helakakka..? (:D)

PullaMurkku
01.07.2008, 11:22
jep ne kiipe aika hyvin

allu
01.07.2008, 14:00
ja toi sit on yks maailman sileimmistä pinnoista :D

pallon koko on jossain golf pallon koossa oikeasti

SokeriMuurahainen
02.07.2008, 13:13
:) tohon ylempään voisi lisätä että maailman pyöreinpallo on niin pyöreä että jos sen suurentaisi maan kokoiseksi suurin vuori olisi metrin mittainen :D
ja toi sit on yks maailman sileimmistä pinnoista

pallon koko on jossain golf pallon koossa oikeasti

allu
02.07.2008, 14:39
jos maailman silein pinta olisi maan koossa noin tasainen kuinka epätasaiseksi luulisit jonkun lasin tai plekxin pinnan olevan? ei ihme että murkut voi kävellä "tasaisilla" pinnoilla

Neutroni
14.07.2008, 20:15
Kiillotetussa puolijohdekiekossa voi atomivoimamikroskoopilla nähdä siisteistä atomikerroksita koostuvat tasot. Se on äärimmäisen sileä pinta, mutta sileällä pinnalla pysytään adheesion avulla. Adheesiota voi kokeilla panemalla kahden lasilevyn väliin hieman vettä, liu'uttamalla vesikalvon mahdollisimman ohueksi ja yrittämällä vetää laseja erilleen. Kannattaa varoa rikkoutumista.

Kyllä lasin pintakin on aika sileä. Epätasaisuudet ovat valon aallonpituuden osia, siis maksimissaan sadan nanometrin luokkaa (muuten lasin optinen laatu on huono). Luulen että adheesion voimalla hyönteiset lasissakin pysyvät. Kaikki, esimerkiksi perhoset, eivät pysy ollenkaan sileillä pinnoilla. Ilmeisesti ne tarttuvat vain kynsillä.

Oikkuliininen
15.07.2008, 09:49
Joopah... nyt tuli kyllä sellasta textiä, mistä mä en enää tajua yhtään mitään... :D:):eek:

allu
15.07.2008, 17:19
:Deikai aina tarvitsekkaan:D

Oikkuliininen
15.07.2008, 17:20
:Deikai aina tarvitsekkaan:D

No ei mun ainakaa... :D

Neutroni
15.07.2008, 22:13
Adheesio on siis ilmiö, jossa eri aineet tarttuvat toisiinsa, jos ne tuodaan kontaktiin. Se liittyy pintojen molekyylien välisiin vetovoimiin. Adheesio voi olla hyvin vahva voima, siihen perustuu esim. liimaaminen.

Isojen eläinten kannatteluun eri pinnoilla adheesio ei riitä, mutta skaalattaessa eläintä pienemmäksi sen tilavuus (massa) pienenee suhteessa koon kuutioon, kun taas pinta-alat (esim. jalkojen tarttumamekanismit) skaalautuvat suhteessa koon neliöön. Massaa kohti on siis sitä enemmän pinta-alaa, mitä pienempi eläin on, ja pieni eläin pysyy vaikka lasiseinällä. Sama geometrinen mekanismi vaikuttaa lihasten ja tukirakenteiden pinta-aloihin ja sitä kautta voiman ja massan suhteeseen. Siksi muurahainen kantaa kymmeniä kertoja oman painonsa, mutta norsu vain muutaman prosentin.

Oikkuliininen
15.07.2008, 22:26
Voi, herran jestas sentään...:D siis kyllä mä niinku nyt melkein tajusin mitä ajoit takaa... ;)

-Siis oikeesti. ei tartte rautalankaa.. :D