PDA

Näytä koko versio : Acromyrmex versicolor

Shadown
27.08.2007, 13:49
27.8.2007

Luon nyt päiväkirjaa ostamistani A. versicoloreista. Eli kyseessä lehdenleikkaajalaji (yllätys yllätys :D). Kuningattaria piti tulla yhdeksän, mutta neljä oli elossa (syitä voi sitten miettiä toisaalla "paikkoja joista voi ostaa muurahaisia"). Sieni on siis kuollut toimituksessa, joten nyt odotellaan saako nuo luotua uutta sientä keskenään.

Kuvia miten asetin kuningattaret elelemään keskenään:

http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/A.versicolor7.JPG

http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/A.versicolor4.JPG

Jos tai kun noista saan yhdyskunnan, niin erottelen kuningattaret erilleen ja myyn valmiina pesueina.

ChetuNat
27.08.2007, 18:12
Sitten kun alat myymään noita, niin olen jonossa ensimmäisenä! :D

Shadown
27.08.2007, 18:22
Voi olla kyllä, että noista ei tule mitään, kun toi sieni tosiaan kuollut matkalla. Oli ne yhden munan tonne pykästänyt sen yhden munan/toukan vierelle, jonka löysin ja siirsin noista kuljetuspurkeista.

Nipletius
27.08.2007, 19:28
Onneksi olkoon!
Jos tosta jotain tulee niin olen toisena jonossa jos mulla on rahaa siinä aiheessa:D
Osaisitko sanoa minkään näköistä hintaa, että osaisi varautua?

Shadown
27.08.2007, 20:06
Olen noin 100 euroa ajatellut. Ajattelin josko kasvattas noin 10-20 työläisen pesueiksi noi ennen myyntiä. Varmaan menee liki marraskuuhun toi.

Mutta tosiaan, ei kande innostua yhtään. Tilanne näyttää äärimmäisen huonolta.

Nipletius
27.08.2007, 20:09
No täytyy varmuuden vuoks rueta säästämään.

Shadown
27.08.2007, 20:17
Ainahan noi muun Acromyrmex specit voi lunastaa. ;)

Mokele
27.08.2007, 20:32
Mitä eroa noissa on niihin edellisiin acroihin?

Shadown
27.08.2007, 21:28
Toinen on sademetsä laji ja toinen aavikko. Versicolorit on siis aavikkolaji. Eli versicolorit pitävät lämpöisemmästä ja kuivemmasta. Sienikin tulee toimeen ilmeisesti kuivemmassa ja versicoloreilla ilmeisesti sienen kasvatukseen kelpaa kuivatkin kasvin osat aika pitkälle.

Tietysti ulkonäössä on selkeä ero. Versicolorin kuningatar näyttää tältä:
http://www.myrmecos.net/myrmicinae/AcrVer24.html
ja sen työläiset tältä:
http://www.tightloop.com/ants/showspecies.php?species_id=12

Noista mun aiemmista Acromyrmexeistä saa kattella kuvia päiväkirjasta. Kuningattaresta mulla ei ole kuvaa, mutta se on tolla myöskin suklaan ruskea.

Nipletius
28.08.2007, 08:57
Joo no täytyy miettiä asiaa. Toi kuningatar näyttää aika paljon atalta. Minkä kokoisia nää on?

Toi alempi kuva ei muuten auennut mulla.

Shadown
28.08.2007, 09:23
Toi kuningatar näyttää aika paljon atalta. Minkä kokoisia nää on?

Joo, aika pitkälle toi kuningatar on Attojen kuningatar pienoiskoossa. Mutta Acromyrmexit ja Atat jakaantuukin sukuina samasta haarasta.
Acromyrmexien kuningattaret on kooltaan noin mustamuurahaisen kuningatar ja joillakin lajeilla jotain kekomuurahais-kuningattaren kokoluokkaa.

Toi alempi kuva ei muuten auennut mulla.

Et ymmärtänyt, vai ei sivu aukea selaimellasi?

Tossa hyvä linkki Attineista:
http://www.zi.ku.dk/personal/drnash/Atta/Pages/attini.html

Nipletius
28.08.2007, 10:52
Et ymmärtänyt, vai ei sivu aukea selaimellasi?

Ei hitto mä repesin:D Joo eli siis ei auennut selaimella.

Shadown
28.08.2007, 11:21
Ei hitto mä repesin:D Joo eli siis ei auennut selaimella.

Pitihän toi varmistaa. :D

Mut joo kyllä se mulla aukee ihan täysillä.

Shadown
28.08.2007, 22:38
28.8.2007

Ehkä olisi pitänyt kärsivällisesti odottaa lisää, mutta ei tähän hätään mitään erikoista sienen suhteen ollut tapahtunut, joten lueskelin asiasta ja kyselin sitten Martinilta mielipidettä josko siirrän palan sientä toisilta Acroiltani noille (se muuten makso osan summasta takaisin). Martin oli sitä mieltä, että pitäisi onnistua. Ei tosin antanut mitään takeita, mutta lueskelin itsekkin noista Acromyrmexeistä ja niden sienistä ja vertailin Kalytan sivuihin, joissa myytiin Acromyrmexien sientä (ei siis nimetty mitään tarkkaa lajia) ja siirsin sitten sientä noille toisilta Acromyrmexeiltä.

Kuningattaret ainakin alkoivat sientä hoitamaan. Vain aika sitten näyttää miten sieni alkaa noilla pärjäilemään.

Mielenkiintoista oli kokeiluni työläisten kanssa. Siirsin siis myöskin työläisiä tuonne noille kuningattarille. Kuningattaret näyttivät tulevan juttuun työläisten kanssa, mutta työläiset hieman kävi päälle. Tosin enempi nekin keskittyivät sieneen. Mutta koska pientä ongelmaa oli, niin poistin työläiset. Siirsin samalla sienen mukana toukkia ja koteloita (luultavasti mukana meni muniakin) buustiksi. Koska kuningattaret tuntuivat suopeilta aikuisia työläisiä kohtaan, niin luultavasti buusti onnistuu.

Nipletius
01.09.2007, 13:20
Paljonko jouduit näistä pulittamaan kappaleelta?

Shadown
03.09.2007, 08:54
Jos lasketaan sen mukaan mitä oikeasti tuli käteen ja mitä maksoin, niin 25 euroa kpl. Tosin noikin menehty melko varmasti.

kille
03.09.2007, 20:54
Osaisitko sanoa, että kuinka kalliiksi noiden hankkiminen/pitäminen tulisi maksamaan?
Kaikkine tarvittavine varusteineen? :)

Shadown
03.09.2007, 21:17
On aika suhteellista. Kai siihen alkuun nyt satku tai pari pitää satsata riippuen miten aikoo pitää. Kasvien lehdet on sitten talvella luku sinänsä, koska niitä ei välttämäti ihan kotona kasvatella riittävästi. Kesällä toki ei mitään ongelmaa, kun luonnosta saa kaiken.

rebecca
20.09.2007, 13:16
Miten näillä on nyt mennyt? Onko kuningattaret yhä elossa ja hyvinvoivia?:)

Shadown
20.09.2007, 13:33
Tossahan noi on. Viimeksi kun katselin niin olivat hengissä. Tosin yksi noista kuoli aika äkkiä tulon jälkeen, eli kolme niitä enää jäljellä. Mutta kun sieni on kuollut, niin lähinnä odotellaan muidenkin kuolemaa.

rebecca
21.09.2007, 09:50
Voi ei:( Toivoin että se "buustattu" sieni oisi kelvannut...

ChetuNat
21.09.2007, 20:16
Noh, ei voi sanoa muuta kuin että voihan kukkanen

ChetuNat
15.01.2008, 22:13
Onkos kuningattaret vielä henigssä? onko ruvenneet munimaan yms..?

Shadown
15.01.2008, 23:21
Onkos kuningattaret vielä henigssä? onko ruvenneet munimaan yms..?

Kuolivat aikoja sitten, kun se sieni lähetyksen aikana kuoli. Alkuun ne muni, mutta turhaan.