PDA

Näytä koko versio : Mikä laji? (keltainen ja pieni)

opjles
12.08.2007, 09:15
Hei,
olin about kuukausi sitten veneilemässä Saimaan saaristossa, Puumalan tienoilla, ja yhdestä saaresta löytyi erikoisia muurahaisia. En ole näihin aikaisemmin törmännyt. Mikä laji mahtaa olla kyseessä?

Löysin muurahaiset siis rannan tuntumasta, kiven alta. Näiden pienikokoisten, keltaisten muurahaisten pesiä löytyi saarelta vain tuolta rannalta. Saaren toiselta rannalta löytyi useita muurahaiskorennon kuoppia. =)

Tarkennuksena vielä, että väri on tosiaan silmiinpistävän keltainen...

Mokele
12.08.2007, 09:42
Jokin keltiäis laji?

Werty
12.08.2007, 10:54
Todennäköisesti keltiäinen(Lasius flavus).

opjles
12.08.2007, 19:18
Juu, ne näyttivät kyllä sinäänsä keltiäisiltä, mutta niitä perinteisiä ne eivät kyllä olleet: olivat selvästi pienempiä ja väri oli todella keltainen. Onko keltiäisissä paikallisia eroja?

jp
12.08.2007, 19:36
On noissa mainittu hieman erilaisia värivaihteluja keltiäis- ja tuoksukeltiäislajien välillä, mutta vaihtelua on saman lajin sisälläkin keltaisesta punaisen- tai ruskeankeltaiseen. Mutta ettei nyt olisi käynyt niin, että aiemmin keltiäisinä pitämäsi muurahaiset ovat olleet viholaisia? Keltiäisiin törmää aika harvoin, jos ei niitä ole etsimässä, sillä ne viettävät käytännössä koko elämänsä piilossa maan tai sammalen alla.

opjles
13.08.2007, 11:23
On noissa mainittu hieman erilaisia värivaihteluja keltiäis- ja tuoksukeltiäislajien välillä, mutta vaihtelua on saman lajin sisälläkin keltaisesta punaisen- tai ruskeankeltaiseen. Mutta ettei nyt olisi käynyt niin, että aiemmin keltiäisinä pitämäsi muurahaiset ovat olleet viholaisia? Keltiäisiin törmää aika harvoin, jos ei niitä ole etsimässä, sillä ne viettävät käytännössä koko elämänsä piilossa maan tai sammalen alla.

Ahaa, nyt selkis... olen tosiaan pitänyt keltiäisiä ja viholaisia samana lajina. Viholaiset ovat siis niitä perinteisiä kusiaisia, joita näkee esim. takapihan nurmella...

Mokele
13.08.2007, 23:20
Ahaa, nyt selkis... olen tosiaan pitänyt keltiäisiä ja viholaisia samana lajina. Viholaiset ovat siis niitä perinteisiä kusiaisia, joita näkee esim. takapihan nurmella...

Kyllä, viholaiset ovat juuri niitä kusiaisia:).