PDA

Näytä koko versio : Lasius Niger -yhdyskunta

Skessu
12.08.2007, 01:31
12.8.07
Noukin kuningattareni n. 5 päivää sitten. Ensimmäisinä päivinä se yritti karata, mutta nyt se on alkanut omaksua CD -kotelosta taiteiltuun pesään. Sekoitin kuningattarelleni sokeria ja vettä 2 päivää sitten, ja sen jälkeen alkanut uurtaa. Tänään kuningattareni pureskeli hieman vessapaperia ja laittoi sitä pienimmän kammion eteen vähän kuin suojaksi. En tiedä mistä, mutta jostain sinne ilmestyi n. 3mm maurias -työläinen.. Sitä vähän ihmettelin. Työläinen näyttää oksentavan kuningattarelle ruokaa. Pitäisikö minun laittaa jo reikä cd koteloon jotta työläinen pääsee "metsästämään"? Kuningattareni pulskistui myös sokeriveden annon jälkeen.

13.8.07
Löysin työläisen kuolleena pesästä.. Siis mitäs ihmettä? :O Liiskasin mauriaiselleni mehiläisen ja puolitin sen. Luulisi että on nyt tyytyväinen.

jp
12.08.2007, 16:07
Ihmeelliseltä kuulostaa tuo työläisen ilmestyminen. Minä epäilen käytännön pilaa... :P Viiden päivän aikana se ei ole vielä kuningattaren jälkeläinen, vaan se on joutunut pesään joko aikuisena tai kotelona. Jos poimit kuningattaren pesästä ja sen mukana tuli kotelo, niin se tietenkin selittäisi työläisen ilmestymisen.

Luulen, ettei työläinen uskalla kuningatarta juuri yksikseen jättää, joten kulkureitin aukaisemisella ei vielä ole kiirettä. Mutta laita muurahaisille sokeriveden lisäksi jokin pieni halkaistu hyönteinen, niin jälkeläisten kehitys nopeutuu.

Skessu
12.08.2007, 20:52
13.8.07
Löysin työläisen kuolleena pesästä.. Siis mitäs ihmettä? :O Liiskasin mauriaiselleni mehiläisen ja puolitin sen. Luulisi että on nyt tyytyväinen.

Skessu
13.08.2007, 20:43
13.8.2007
Huomasin tänään illemmalla, että mauriaiseni oli pyöräyttänyt munia pienen läjän. Kuningattareni siirsi mehiläistä, mutta ei syönyt siitä yhtään. Epäilen, että kuningatar alkoi munimaan sen takia, että se siirsi mehiläisen kammionsa eteen..

Skessu
16.08.2007, 14:34
16.8.2007
Munat olivat kasvaneet ihan hiukkasen. Kuningatar oli repinyt lisää vessapaperia ja laittanut sitä kammion suojaksi.

Skessu
22.08.2007, 15:00
22.8.2007
Munien kasvu todella hidasta, ei melkein ole tapahtunut mitään muutosta.

Skessu
26.08.2007, 12:16
26.8.2007
Kuningatar on varmaan syönyt munat kun niitä ei näkynyt. :mad: Toivottavasti asiat kääntyvät parempiin suuntiin.