Näytä koko versio : Messor Barbarus
9.8
Siirsin kyseisen yhteiskunnan terraarioon jonka olin juuri saanut valmiiksi. Työläiset pyörivät aluksi joka puolella terraariota ja tutkivat pienimmätkin kolot. Kun tilanne oli rauhoittunut alkoivat kannella pieniä hiekän jyviä koeputkensuulle. Alkoivat kumminkin kaivamaan pientä tunneliä yhteen nurkkaan mutta lopettivat tunnelin kaivuun aika nopeasti.
10.8
klo 8.00 - 10.00
Yön aikana koeputkensuu oli jo puolillaan hiekan peitossa ja kantelevat edelleen hiekaa koeputken suulle. nurkassa oleva tunneli on edelleen autio ei ole kaivettu.
10.8
klo 10.00 - 13.00
ei ole tapahtunut mitään erikoista mutta tökkäsin pienen reijän hiekkaan jos tykkäisivät muuttaa sinne pimeään reikään valoisasta kouputkesta.
11.8 - 12.8
Olin maalla, mutta tulin takaisin klo: 19.45 ja ensitöikseni tarkistin muurahaisten voinnin ja olivat haudanneet koeputken suun kokonaan pientä reikää lukuun ottamatta hiekalla. Taitavat jäädä asumaan koeputkeen (toivottavasti ei).
13.8
klo 8.00
katselin terraariota tarkemmin ja löysin siemeniä leviteltynä ympäriinsä ja kun katsoin siemeniä tarkemmin huomasin osan olevan homeessa
(kannattaa varmaan nyppiä pois).
13.8
klo: 15.00 ->
huomasin kaika työläiset alkoivat kiinnostua reijästä jonka itse tökkäsin terraarion hiekkaan tällä hetkellä(klo:16.30) työläisiä on 4kpl kaivamassa tuota reijän alkua.
13.8
klo 17.00 ->
muurahaiset muuttivat koeputkesta, tekemääni reikään kunhan olivat itse kaivelleet sitä ensin (laajentaneet)
14.8
Muurahaiset raahaavat pesästään vähän väliä hiekkaa maanpinnalle elikkä luultavasti siellä on laajennus menossa. Antamani undulaatin semenet ei näytä kelpaavan noille yhtään kuten ei nuo hyönteisten raadotkaan (puolikuolleita tai juuritapetut).
Ps. voiko joku kokenut tai joka on kasvattanut/kasvattaa neuvoa noiden hoidossa (lähettäkää vaikka yksityis viestiä)
Minä ainakin YRITÄN kasvattaa... Nyt ehkä noin 10 työläistä.
Mutta tuli ongelma kun kuningatar on laihtunut ihan mielettömästi. :(
Näyttää aika heikko kuntoiselta myös tätä nykyä.. :( :(
Omat Messorini ovat pistäneet poskeensa hyttysiä ja peipolle tarkoitettuja siemeniä, mutta ikävä kyllä eivät hunajaa jota varta vasten niille ostin.
Nytkin sielä on neljää erillaista hunajaa, eivätkä ne välitä niistä yhtään.. :(
Vinkkeinä että ei kannata yrittää antaa liian isoja hyönteisiä ruuaksi, sama juttu siemenissä.
Ja tietääkseni pääruuat ovat: hunaja, siemenet ja muut pienet hyönteiset.
Muuten en oikeen osaa auttaa kun oma yhdyskuntakin on niin alku vaiheessa...
kiitoksia kille
14.8
klo: 18.00 ->
Kantavat edelleen hiekkaa pesestä suuaukon ympärille elikkä on rakennustyöt menossa. Huomasin että nuo eläinkaupasta ostetusta undulaatin siemen paketissa olleista siemenistä (paketti sisälsi kymmeniä siemeniä pellavaa, kauraa , unikkoa ym)
tuollaiset epäsäännöliset vihreät , punaiset ja keltaiset rakeet näyttävät maistuvan noille paremminkuin siemenet.
Mitäköhän nuo rakeet ovat ? innostuin itse vähän maistamaan noita rakeita maistuivat ihan pahvilta:( yäk (olisikohan jotain vitamiinejä).
Täällä on artikkeli, jossa on tutkittu Messor barbarusin ravinnon keräämistä niityillä ja pensaikoissa: http://www.escet.urjc.es/biodiversos/publica/Funct_Ecol_2005.pdf
Lyhyesti; valtaosa kerätystä oli kasvien hedelmiä tai siemeniä, seuraavaksi eniten muuta kasvimateriaalia (kuten lehden- ja oksankappaleita), alle 1 % eläinperäistä (kuten hyönteisiä), kivennäisperäistä 2-4 % ja hitunen jäkäliä. Suosittujen kasvien joukossa oli mm konnanvihvilä, peltosauramo, keltalinnunjalka, ranskanlaventeli, ahosuolaheinä sekä joitakin natoihin, apiloihin ja häränsilmiin kuuluvia.
kiitoksia sinullekkin jp.:D
15.8
ovat myöhään eilisilasta asti (14.8) kantaneet edestakaisin (pesästä ulos/sisään) yhtä toukkaa (todella iso) aina kun se toukka tuodaan ulos joku viesen aina sisään ,mutta nyt kyseinen toukka on jätetty yksin terraarion oikeaan ala nurkkaan. Mikähän tuo toukka on??
Olisikohan kalytta boostannut tuota kolonnaa ennen, kun myisen minulle, vai olisiko kuhnuri/kuningattaren toukka , vaikko ihan vain kuollut
(luulisi muiden syövän kuolleen jälkikasvunsa).:confused::confused:
jos jollakin on jotain aavistuksia niin voisiko ystävällisesti vastailla
Toivoisin vielä jos joku voisi vastata edelliseen outoon käyttäytymisään.
Liisää outoja tapahtumia tiedossa.
Elikkä tänään 16.8 muurahaiset peittivät sisään käynti reikänsä (ainoa) mikä hän mahtaisi aiheuttaa nämä oudot tapaukset (15.8 - 16.8 väliseltä ajalta).:confused:
17.8-19.8
Olin maalla ! ja kun sieltä tultuani tarkistin muurahaisteni tilanteen pesänsuu aukko oli avattu.
20.8
Aamu (klo 6.45-7.20)
Kuningatar tallusteli yksikseen pesän ulko puolella (oli tullut pois pesestä[pinnalle]).
annoin sen kuljeskella sen vapaasti elikkäs en ajanut sitä takaisin pesään vaan odotin että paalaa sinne itse. (lähdin kouluun 7.35)
Päivällä (klo 14.15 ->)
kysyin äidiltä oliko hän huomannut että kunungatar olisi mennyt takaisin pesään. Äiti ei ollut nähnyt että olisi mennyt takaisin, mutta uskon että oli sillä sitä ei mnäkynyt missään.
Äiti väitti että kuningatar olisi ollut monta kymmentä minuttia kippurassa ja kun äitin oli sitä vähännykäissyt ei ollut kuulema kuningatar reakoinut mitenkään (äidin mukaan olisi myös laihtunut aamusta). Vaikka oudolta nuo äidin puheet kuulostaakin niin kyllä kait äitiä on uskottava:rolleyes:;) (tämä tapahtui kun olin koulussa).
NIINPÄ jos jollakin on ajatuksia mikä olisisaanut kunugattaren pois pesästä ja onko noissa äidin puheissa perää (tottakai on) niin mikä voisi olla syy tähän kaikkeen?? odottelen innoissani vastauksia!
20.8
:(:(Kuningatar on kuollut todettu kuolin aika klo 16.00 - 18.20:(:(
Mitähän minun pitäisi nyt tehdä? Odottaa että kaikki työläiset kuolee , tukkia pesä onkalo missä elivät ja hankkia uusi laji terraarioon asumaan :confused:
Harmi... :( :(
Joo luultavasti juuri niin.
niinmpä...:(
(Tämän aiheen voi poistaa/panna lukkoon)