Näytä koko versio : Miten ruokkia Mauriainen?
Mä tarvitsisin neuvoja. Mulla on 10-12 Mauriaista enkä mä tiedä tarkkaan mitä ruokaa niille pitäis antaa? ??? voiko joku kertoo
Sokerivettä (Itse käytän fariinisokeria. Se sisältää siirappia sokerin lisäksi.), hunajavettä ja pien hyönteisiä.
Onhan sinulla yhdyskunta jossa on kuningatar?
Sillon et pidemmän päälle tee niillä mitään. Yksin tuppaavat alkamaan keskenänsä sotimahan ja sen tapasia asioita.
Ainoastaan kuningattaren läsnäolo takaa yhdyskunnan elon ja etenkin kasvun. Kunhan muistat, että jo olevaan yhdyskuntaansi (Jos sitä edes sellaiseksi voi tässä tapauksessa sanoa.) et voi lisätä summassa kuningatarta. Ne ei keskenään tule toimeen. Sinulla pitää olla joko yksinäinen kuningatar tai viellä parempaa, kokonainen oikea yhdyskunta jossa kuningatar ja sen omia jälkeläisiä.
Camponotus
14.06.2006, 16:54
Tuskin tappelemaan rupeavat, mutta ne kuolevat varmaankin viikon sisällä muutenkin :(
ChetuNat
10.09.2006, 14:36
Itse sekoitin hunajaa maitoa ja siirappia ja hyvin näytti maistuvan :)
ChetuNat
14.09.2006, 16:53
Niin ja tuohon Camponotuksen viestiin: Ensimmäiset muurahaiseni (Kuningattarettomat mauriaiset elivät peräti 3 vk.) joskus 8vuotiaana
En viitsinyt aloittaa omaa aihetta. Elikkä millaisia sekoituksia te teette noista hunajasta, fariinisokerista ja muista? Ja kuinka paljon laitatte mitäkin aineita? Olisin tyytyväinen, jos joku antaisi jonkun hyvän perusreseptin, niin tietää mitä kaupasta pitää ostaa.;) Kiitos jo etukäteen!
Eiköhän nuo nyt aika selväksi ole tullut muista aiheista, että lähinnä hunajaa tai fariinisokeria sinällään veteen sekoitettuna sekä hyönteisiä.
Se on kyllä selvä, mutta suhteet eivät. Eli missä suhteessa aineita pitäisi sekotella? Koittakaa muistaa, että olen vasta-alkaja, enkä ole koskaan tehnyt mitään vastaavia sekotuksia, joten minulle on hyvin vaikeaa arvioida mikä täyttää parhaiten vaatimukset ravinnon saannin suhteen.
No kunhan se on juoksevaa. Siitä on aika hyvä alkaa.
Käykö mehu noille mauriaisille?
Kyllä käy. Pyrkisin tosin antamaan lisäaineettomia.
käykö cola kun olen huomannut tien reunoissa olevissa aukinaisissa tyhjissä cola pulloissa on aina mauriaisia:confused:
Sokerikolasta saavat tietenkin energiaa, sokerin muodossa. Mitään kovin suositeltavaa ravintoa tuskin on. Itse antaisin ihan jotain sokeria ja pieniä hyönteisiä, kuten sanottu, tai sitten kehittelisin erillisen dieetin, jossa on sekä hiilareita että protskuja.
Pitääkö tämän kesän mauriaiskuningattarille antaa koeputkeen jotain syötävää? Jos niin kuinka?
Mieluummin ei, koska ruokaa antaa helposti liikaa, ja se saattaa homehtua putkeen. Homeen tappava uhka on suurempi kuin ruokinnasta tuleva hyöty.
Jos välttämättä haluaa ruokkia kuningatarta, niin sen voi tehdä kertaalleen toisessa astiassa ennenkuin laittaa kuningattaren pysyvämpään putkipesään.
Mieluummin ei, koska ruokaa antaa helposti liikaa, ja se saattaa homehtua putkeen. Homeen tappava uhka on suurempi kuin ruokinnasta tuleva hyöty.
Jos välttämättä haluaa ruokkia kuningatarta, niin sen voi tehdä kertaalleen toisessa astiassa ennenkuin laittaa kuningattaren pysyvämpään putkipesään.
Noh, entäpä jos laittaa sen muutamaksi päiväksi sinne koeputeen ja ottaa pois? :p
Noh, entäpä jos laittaa sen muutamaksi päiväksi sinne koeputeen ja ottaa pois? :p
Ideana ei paha, mutta munia on kyllä ikävä alkaa siirtämään.
Ideana ei paha, mutta munia on kyllä ikävä alkaa siirtämään.
Niin mutta käytän jp:n kikkaa eli tekee foliosta pienen astian ja laitan siihen ruuan ( ja jos on tarvis niin vähän jollain tikulla siirtä munia... Mikä tosin on ikävää mikä tässä aiemmin jo todettiin. )
Hyvä, ei siis tarvitse ruokkia vaan ensimmäiset työläiset sitten ruokkivat kuningattaren, kunhan ensin kuoriutuvat?
Hyvä, ei siis tarvitse ruokkia vaan ensimmäiset työläiset sitten ruokkivat kuningattaren, kunhan ensin kuoriutuvat?
Ei tarvi mutta voi ;) ( Esim. jos annat kuningattaren eteen ruokaa se voi aloittaa munimisen nopeammin :D )
Sitä kysyisin vaan että voiko muurahaisille antaa värjättyjä kärpäsentoukkia?
Sitä kysyisin vaan että voiko muurahaisille antaa värjättyjä kärpäsentoukkia?
Minulla on sellainen käsitys, että toukat on värjätty elintarvikeväreillä, punajuurella tai jollakin muulla harmittomalla menetelmällä. Ei siis ole syytä epäillä niissä olevan mitään sellaista, mikä ei sopisi muurahaisillekin. Itse olen kokeillut antaa vain värjäämättömiä toukkia.
Nymfadora
12.04.2009, 15:25
Ei liity mauriaisten ruokkimiseen mutta en jaksanu aloittaa uutta aihetta:p eli, miten sen mauriais kuningattaren saa?:confused: oon ihan alottelija siis...
Ei liity mauriaisten ruokkimiseen mutta en jaksanu aloittaa uutta aihetta:p eli, miten sen mauriais kuningattaren saa?:confused: oon ihan alottelija siis...
Tilaamalla netistä, tai joltain täältä sivulta, tai luonnosta parveiluaikana.
En tiiä pytyykö niitä löytämään pesistä.Joku kokeneempi tietää.
Nymfadora
12.04.2009, 16:36
Oukei, no kiitti silti:)
Neutroni
12.04.2009, 22:22
Ei liity mauriaisten ruokkimiseen mutta en jaksanu aloittaa uutta aihetta:p eli, miten sen mauriais kuningattaren saa?
Amntzin keinot ovat ihan päteviä. Pesästäkin kuningattaren voi löytää, mutta se on vaikeaa, koska kuningatar pyrkii piilottelemaan. Jos lapioit koko pesän vaikka laakeaan pesuvatiin tai kylpyammeeseen ja sitten käyt materiaalin läpi erittäin huolellisesti, kuningatar löytyy väistämättä.
Kauppojen osoitteitä löytyy linkkiosiosta ( eli täältä (http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=23)). Mauriaiskuningatar ei montaa euroa maksa, mutta kannattaa tilata vasta kesällä, ettei muurahainen jäädy matkalla. Palstalaisilta voit kanssa saada mauriaisia. Loppukesällä niistä on ollut ylitarjontaa, mutta pienellä tuurilla jollain on ylimääräisiä keväälläkin.
ufomurkku
01.05.2009, 16:23
olis tähän väliin sellainen kysymys,että pystyvätkö mauriaiset tappamaan jonkun hyönteisen esim.hämähäkin ja kuljettamaan sen omaan pesään?
Neutroni
04.05.2009, 14:08
Eivät ne kovin mielellään halua tappaa ruokintapaikalle annettuja eläviä eläimiä. Ilmeisesti väkivaltaisessa toiminnassa on isot riskit. Mutta kyllä mauriaiset luonnossa tappavat pieniä niveljalkaisia jos on pakko tai jos ne kokevat hyönteiset uhaksi pesälle. Muurahaisten ruuan voi tappaa pakastamalla tai riittävän kovaotteisella väkivallalla, esim. poistamalla hyönteisen pää pinseteillä.
ufomurkku
04.05.2009, 15:02
ok,mut mikä suomalainen muurahaislaji sit tappaisi?
öö kaiba sitä vois vastailla.Ensinnäään jonkun kärpäsen pään voi nykäistä ihan sormineen:p Ymmärrän jos jonkun mielestä se on vastenmielistä mutta kumminkin.Eiköhän lähes kaikki suomalaiset lajit tapa hyönteisiä jos tarve vaatii.Mutta sitten on niitä joitain agressiivisempiä??:o
ufomurkku
04.05.2009, 17:05
kuten?:confused:
Noh,talven vain lueskellu foorumeita joten olen tällainen amatööri.lonkalata annan räiskyä.joku taisi mainita ''aito''hevosmuurahaiset Ähh.Ei tästä tuu mitää Te pitempään harrastaneet korjailkaa!:o
Verimuurahainen on kaiketi aggressiivisimpia kasvatukseen sopivia lajeja Suomessa. Sotaisa ainakin ja harrastaa ryöstöretkiä. Lajien aggressiivisuus riippuu kuitenkin lajin lisäksi yhdyskunnan koosta ja ravintotilanteesta. Pienet yhdyskunnat eivät yleensä riskeeraa arvokkaita työläisiä turhanpäiten.
ufomurkku
04.05.2009, 18:16
kiitos jälleen vastauksesta:)
ufomurkku
06.05.2009, 20:39
tuli vielä mieleen,että mitkä muut eurooppalaiset muurahaislajit ovat agressiivisia?
Hyvinkin monet. Ihan mauriainenkin.
ufomurkku
07.05.2009, 07:53
onkos sellainen laji agressiivinen kun myrmica rubra?
On (liian lyhyt viesti) :)
ufomurkku
07.05.2009, 17:56
hienoa.ainkin minusta hyvä laji,koska se on aika halpa,isompi kun mauriainen ja näemmä myös agressiivinen:D
Muurahainen
18.05.2009, 15:04
Mistä niitä muurahaisia kannattaa ruokkia? Esim. jos pumpulin kastaa siihen ihme seokseen?
muurahaiskasvattaja
18.05.2009, 20:24
itse olen ruokkinut sillä lailla:D
muurahaiskasvattaja
18.05.2009, 20:24
itse olen ruokkinut sillä lailla:)
maximus87
16.08.2010, 16:31
missä murkut on teillä mul on koeputkessa
maximus87, koita nyt vähän hillitä. Kysyt kysymyksiä aivan väärissä aiheissa ja niitä ei tarvitsisi edes kysyä jos lukisit vähän foorumia.
Luulempa että maximus on aika *kröhöm* nuori.
Kun hetkeksi muutut epäaktiiviseksi, ja tulet parin vuoden päästä takaisin kurkimaan ja huomaat vanhat viestisi, sinua hävettää avain saakutasti.
Viisaat elämänohjeet, by Gheiter. :p
Kun hetkeksi muutut epäaktiiviseksi, ja tulet parin vuoden päästä takaisin kurkimaan ja huomaat vanhat viestisi, sinua hävettää avain saakutasti.
Jaa tuo on koettu :p Piti mennä tunti uhraamaan vanhojen viestien editointiin kun olivat täynnä kielioppivirheitä ja muutenkin noloja :o
Muura-muurahainen
21.08.2010, 20:55
Jaa tuo on koettu :p Piti mennä tunti uhraamaan vanhojen viestien editointiin kun olivat täynnä kielioppivirheitä ja muutenkin noloja :o
Vaikka nuori ja uusi olenkin, niin onneksi ensimmäiset viestit olivat minulla vain yksinkertaisia pieniä kysymyksiä, eivätkä siis noloja. Itse jos olisin vastaavassa tilanteessa, niin tekisin uuden käyttäjän:)
HAHHAAA!! :D Miksi ihmeessä meette jonnekkin sivustolle, ja näytätte, että olette vielä jotain five years oldeja?? :D
En voi käsittää. Itse ainakin pysyttelin vielä nuorena poissa sivustoilta, joissa oli paljon vanhempia ihmisiä. Kässäsin sen olevan noloa, ja vanhemmatkin kielsivät.
Pysytääs aiheessa. :)
Itsellä on yksi pieni mauriaisyhdyskunta koeputkessapesässä. Ei ehkä ihan tähän aiheeseen mene, mutta näin saan jotain muutakin sisältöä kun äskeisen huomautuksen.
Muttasiis, mauriaiset kuskaavat kaiken roskan koeputken toiseen päähän, kiinni tuohon pumpuliin. Nyt sekä pumpuli, että vesi toisella puolella ovat värjäytyneet kellertäviksi, sekä veden pohjalla on vähän keltaista sakkaa. Vielä muurahaisia ei ole kupsahtanut, mutta pakkohan ne tuolta on muuttaa pois. Ilmeisesti on tullut ruokittua liikaa, vaikka tuo ei ihan normaalilta homeelta näytäkään?
Se voi olla vain köntsää, kun minä pikkupoikana tein ulos "vatiin" saaria kivistä, ja täytin vedellä, niin kyllä sekin parissa viikossa tuli likaiseksi, keltaiseksi. :)
Harkitsen pienimuotoisen muurahaisharrastuksen aloittamista mauriaisilla ja tähän liittyen minulla olisi pari kysymystä sekä aiheesta, että aiheen ohi:
1. Esimerkiksi tuo antstore näyttää myyvän ties mitä akaasia-, metsä-, kukkaishunajaa jne... Onko hunajan tyypillä mauriaisten suhteen väliä vai kelpaako ruokakaupan normaali hunaja?
2. Onko hunaja-/sokeri-vesiliuoksen imeyttäminen pumpulituppoon olennaista, vai voiko tuota vain laittaa pari pisaraa pesään eteen haettavaksi?
3. Minulla on epäilyksiä mahdollisuuksistani tarjota hyönteisiä etenkin talviaikaan, voiko nuo korvata täysin Bhatkarin dieetillä (http://www.muurahaiset.net/wiki/index.php/Bhatkarin_dieetti)?
4. Pikainen tavallisten ruokakauppojen tutkiminen paljasti, ettei niistä löydy agaria. Jostain sain sellaisen mielikuvan, että sitä löytyisi apteekeista, pitääkö paikkansa? Mistä näkisitte kätevimmäksi hankkia moista?
5. Näppituntumalta uskoisin, ettei tuo Bhatkarin dieetin gramma vitamiineja ja toinen kivennäisiä & suoloja tarkoita murskattua multivita-tablettia ja ripausta ruokasuolaa. Millaisista vitamiineista ja suoloista on kyse ja mistä niitä saisi ostettua?
6. Osaako joku selittää, mistä tässä (http://antstore.net/shop/product_info.php/info/p569_drosophila.html/XTCsid/2f5ceba17db8d71dff27b5c9568af273) on kyse? Ilmeisesti tuossa tulee puolen litran ämpärin muodossa toteutettu banaanikärpäshautomo? Antstoren oma "complett breeding set" tuo mieleen tyypillisen "Lisää vain vesi!"-mainoksen. Onko valistuneita veikkauksia, mitä tuossa kokonaisuudessaan on ja mitä pitää tehdä, jotta se tuottaisi kärpäsiä ajasta ikuisuuteen? Onkohan kyseessä siivetön mutantti vai normaaleja siipiveikkoja?
7. Koeputkipesä ilmeisesti toimii pysyvänäkin pesänä pienelle yhdyskunnalle? Minkähän kaliiberin yhdyskunnat luetaan vielä pieniksi?
8. Mikähän antstoren koeputki-kokoluokista olisi optimaalisin mauriaisille?
9. Mistähän saisi tai kuka valmistaa koeputkipesän sijoituspaikaksi sopivia pakasterasioita? Olennaisiksi ominaisuuksiksi näkisin suhteellisen matalan korkeuden, korkeuteen nähden isohkon pohjapinta-alan, joltisenkin rakenteellisen tukevuuden ja kunnollisen läpinäkyvyyden. Selvennykseksi todettakoon, että pikaisella kauppojen tutkimisella tuli vastaan lähinnä seuraavanlaisia pakasterasioita: Monissa korkeus jopa 2*pohjan pidemmän sivun pituus, kannet värillisiä/läpinäkymättömiä ja seinät/pohja himmeitä (=Värit näkyvät läpi, muodot tai varsinkaan muurahaiset eivät.) Rasia ei myöskään saisi siis olla millin paksuista muovia, joka hajoaa jo kun kantta riittävän monta kertaa avaa ja sulkee. Ideanani oli pitää ilmareikiä täyteen tökittyä kantta kiinni muutoin kuin ruokkiessa muurahaisia.
10. Kestääkö mauriainen postitusta tällaisilla säillä kun tämän lokakuun alussa? Antstore ainakin näytti ilmoittavan kuljetuksille vain lämpötilan ylärajan, ei alarajaa.
Neutroni
06.10.2010, 15:24
Harkitsen pienimuotoisen muurahaisharrastuksen aloittamista mauriaisilla ja tähän liittyen minulla olisi pari kysymystä sekä aiheesta, että aiheen ohi:
1. Esimerkiksi tuo antstore näyttää myyvän ties mitä akaasia-, metsä-, kukkaishunajaa jne... Onko hunajan tyypillä mauriaisten suhteen väliä vai kelpaako ruokakaupan normaali hunaja?
Itse olen antanut paikallisen mehiläiskasvattajan hunajaa. En tiedä mistä kukista se on kerätty. Ei sillä liene merkitystä.
2. Onko hunaja-/sokeri-vesiliuoksen imeyttäminen pumpulituppoon olennaista, vai voiko tuota vain laittaa pari pisaraa pesään eteen haettavaksi?
Itse annan hunajan sellaisenaan ja veden pumpulista. Laimennettu hunaja pilaantuu nopeasti.
3. Minulla on epäilyksiä mahdollisuuksistani tarjota hyönteisiä etenkin talviaikaan, voiko nuo korvata täysin Bhatkarin dieetillä (http://www.muurahaiset.net/wiki/index.php/Bhatkarin_dieetti)?
Talviaikaan voi käyttää sianlihaa, vaikka jauhelihanmuruja. Kyllä Bhatkarkin toimii, mutta itse en ole saanut ratkaistua säilytysongelmaa. Ehkä voisi ostaa sata koeputkea, panna millilitran Bhatkarin ruokaa jokaiseen ja pakastaa.
Mauriaiset vaativat talvilevon, joten ei talviruokinta ole erityinen ongelma.
4. Pikainen tavallisten ruokakauppojen tutkiminen paljasti, ettei niistä löydy agaria. Jostain sain sellaisen mielikuvan, että sitä löytyisi apteekeista, pitääkö paikkansa? Mistä näkisitte kätevimmäksi hankkia moista?
Apteekista sitä kuulemma saa. En ole ostanut. Eiköhän liivate aja saman asian.
5. Näppituntumalta uskoisin, ettei tuo Bhatkarin dieetin gramma vitamiineja ja toinen kivennäisiä & suoloja tarkoita murskattua multivita-tablettia ja ripausta ruokasuolaa. Millaisista vitamiineista ja suoloista on kyse ja mistä niitä saisi ostettua?
Luulen, että asiaa ei ole tutkittu tarkasti. Osta halpoja monivitamiinihivenainepillereitä ja liuota sellainen satsiin.
6. Osaako joku selittää, mistä tässä (http://antstore.net/shop/product_info.php/info/p569_drosophila.html/XTCsid/2f5ceba17db8d71dff27b5c9568af273) on kyse?
Aika niukasti noilla oli tietoa. Ilmeisesti ämpärissä on banaanikärpästen munia ja jotain ravintoa. Tuskin se ainakaan ikuisesti toimii.
7. Koeputkipesä ilmeisesti toimii pysyvänäkin pesänä pienelle yhdyskunnalle? Minkähän kaliiberin yhdyskunnat luetaan vielä pieniksi?
Kyllä 100x16 millisen koeputkeen mahtuu satakunta mauriaista.
8. Mikähän antstoren koeputki-kokoluokista olisi optimaalisin mauriaisille?
100 millinen mahtuu kätevästi einessalaattirasian sisään. Paksuudella tuskin on väliä.
9. Mistähän saisi tai kuka valmistaa koeputkipesän sijoituspaikaksi sopivia pakasterasioita? Olennaisiksi ominaisuuksiksi näkisin suhteellisen matalan korkeuden, korkeuteen nähden isohkon pohjapinta-alan, joltisenkin rakenteellisen tukevuuden ja kunnollisen läpinäkyvyyden.
Tällaiset (http://jaakaappi.fi/static/images/tuotekuvat/6409460002724-i.jpg) pitkänmalliset salaattirasiat ovat hyviä, varsinkin jos kannen vaihtaa lasilevyyn.
Rasia ei myöskään saisi siis olla millin paksuista muovia, joka hajoaa jo kun kantta riittävän monta kertaa avaa ja sulkee. Ideanani oli pitää ilmareikiä täyteen tökittyä kantta kiinni muutoin kuin ruokkiessa muurahaisia.
Sitten menee vaikeaksi. Minä olen porannut ilmareiät 0,6 mm:n poralla pakasterasian yläreunaan, pari reikää sentille ympäri koko rasian ja käytän kantena lasia. 3 mm:n lasi pysyy hyvin omalla painollaan.
10. Kestääkö mauriainen postitusta tällaisilla säillä kun tämän lokakuun alussa? Antstore ainakin näytti ilmoittavan kuljetuksille vain lämpötilan ylärajan, ei alarajaa.
Kunhan ei ole pakkasta. Sitä ei kukaan takaa.
Tilaa ennemmin keväällä. Nyt saat panna mauriaiset melkein heti jääkaappiin talveksi.
Haluan vain kertoa, että AntStoresta tilaaminen tulee KALLIIKSI. Esim:
Finland
Kg 28.56 <= 1
31.54 <= 3
35.70 <= 5
41.65 <= 10
47.60 <= 15
53.55 <= 20
58.76 <= 25
65.15 <= 30
72.15 <= 40
78.54 <= 50
€
(Nämä ovat sitten kuljetushintoja, linkki: http://antstore.net/shop/glstable.php )
Eli jos tilaat tuotteen, ihan minkä tahansa, painaa allen 1KG, joudut pulittamaan 28,56 euroa lisää. :D Vaikka ostaisit jonkun 50 sentin ruokailukupin.
Siksi suosittelisinkin, että ostat sitten kunnon vehkeet, etkä mitään ***** koeputkipesää. Esim. tässä on halpa terraario/areena: http://antstore.net/shop/product_info.php/info/p1446_alpha-ants-starter-set---a.html
Maksaa: 39,00e.
Toinen: http://antstore.net/shop/product_info.php/info/p1315_antstore-starter-set---farm-arena-20x10.html
Maksaa: 39,00e
(Molemmat ovat Starter settejä. Niissä ovat käytännössä kaikki, mitä tarvitset. (Niissä voi olla jopa ruokaa, tosin MUURAHAISIA NIISSÄ EI OLE MUKANA.))
Molemmat vain 29,00e.
Ja tosiaan, ÄLÄ osta niitä muurahaisia nyt! Ne menee talviunille. (Tai jos ei mene, niin DEAD.) Odotan itsekkin kevättä, jolloin aioin ostaa sieltä vähän kaikkea... (Rahaa pitäisi mennä yli 150e.) >=D
olin jostain lukevinani että noille muurahaisille voisi antaa ruuaksi myös koiran kuivaruokaa pitääkö paikkansa??
Muura-muurahainen
19.02.2011, 23:21
Tervetuloa 6isto!
Kuivaruuasta en tiedä, ei kai kotimaisten lajien (tai muidenkaan) lajien leuat taida kuivanappuloihin kauhean hyvin purra. Muurahaisethan syövät pääasiassa ötököistä nestemäiset ja pehmeät osat, että kostutettu kuivaruoka saattaa kelvata. Toki mikään ei estä kokeilemasta.
juu kiitos :D entä jauheliha?
Muura-muurahainen
20.02.2011, 16:07
Varmaankin jauheliha kelpaa niille, mutta kun se homehtuu niin helposti niin ei ehkä kaikkein pienimmille yhdyskunnille. Ja jauhelihan ostaminen vartavasten muurahaisia varten kuullostaisi turhalta.
tein niin että kun käytettiin jauhelihaa johonkin ruokaan niin siitä pakastin pienen palan ja joka päivä uusi jauhelihan palanen niille murkuille vaan niin ei se varmaan päivässä kerkeä siellä homehtua :)
Neutroni
21.02.2011, 09:25
Pienissä lihanpaloissa suurin ongelma on nopea kuivuminen. Ne kuivuvat muutamassa tunnissa koviksi, mikä jälkeen muurahaiset eivät saa niistä mitään irti. Onneksi muurahaiset pystyvät varastoimaan ruokaa. Itse annan niille lihanpalan kerran pari viikossa. Yleensä sen ympärille kertyy nopeasti koko joukko muurahaisia. Kun liha on kuivunut (seuraavana päivänä), otan sen pois, jotta se ei pilaannu.
Kaupalliset jauhelihapakkaukset ovat tosiaan aika ronskin kokoisia muurahaisille, mutta muurahaiset eivät valita, jos syöt itse 399,5 g ja annat muurahaisille 0,5 g. Ehkä joku proteiinipitoinen eläinruoka voisi korvata lihan. Joku kertoi antaneensa kalanruokaa. Sellaisen koostumuksesta en osaa sanoa mitään, mutta ainakin kissoille myydään kovia muromaisia ruokapapanoita, jotka säilyvät kuivana kauan. Niitä voisi varmaankin kostuttaa yhden kerrallaan ja antaa muurahaisille, jos ne kelpaavat (en ole kokeillut). Kissanruuassa on käsittääkseni enemmän proteiiniä kuin koiranruuassa, mutta jos teillä on koira ja sille ruokaa, kokeile sitä rohkeasti. Mauriainen vaikuttaa keittiökäyttäytymisen perustella aika kaikkiruokaiselta.
unelmasirpaleena
21.02.2011, 11:11
Jep. Minähän sitä kalanruokaa kokeilin ja hyvin tuntuu uppoavan. Täytyykin kokeilla sitä kissanruokaa kun menen käymää porukoilla seuraavan kerran. Onpas mukava huomata myös täällä heräämisen merkkejä!
Onko kellekkään syntynyt vielä poikasia tänä kevänä? Itselläni on koteloita ja uskoisin ettäl on päivästä kiinni että ekat pikkuiset rupee venyttelemään jalkojaan. :)
Muura-muurahainen
21.02.2011, 17:10
Oman käsityksen mukaan kissanruuassa on enemmän lihaa (eli siis myös proteiinia) kuin koiranruuassa, jolloin se myös kelpaa paremmin koirille :D Jos joku (niin kuin minä!) omistaa koiran niin olisi mukava kuulla tuloksia. Kissanruuastakin voisi joku tutkimuksen tehdä.
Omat muurahaiset ovat vielä talvilevolla, mutta aika pian ne tulevat sieltä ulos (pientä off-topiccia heräämisen kunniaksi!). Minkä lajisia muuten muurahaisesi ovat 6isto?
viime kesän mauriais kuningatar jolla noin 10 tytärtä :p
on muuten aika jännä kun asustelivat ennen koeputkessa eivätkä muuttaneet sieltä edes toiseen koeputkeen kun vesi loppui vanhasta mutta viime yönä kun laitoin ne koeputkessa kipsipesän areenalle niin samana yönä muuttivat uuteen kipsipesään :eek:
Muura-muurahainen
21.02.2011, 22:20
Aika aikaisin kipsipesään. Itse omilla mauriaisilla odotan että niitä tulee vähintään 30 että rupean eri pesää suunnittelemaan. Minkäs kokoinen kipsipesäsi on?
Ei ole kovin iso, galleriassa on siitä kuva. Sellanen 18*14 toi pesäalue :)
Itsehän ne sinne kömpivät, joten kai se niille sitten sopii :)
Muura-muurahainen
22.02.2011, 20:30
Kaipa se niille sitten kelpaa.
Galleriassa näyttäisi sulla olevan kuvina myös koeputkipesä. Mitä se punainen/oranssi möhjö on?
se on pieni jauhelihan palanen
unelmasirpaleena
01.05.2011, 22:28
Syövätkö murkut kypsennettyä lihaa kuinka helposti?
Syövätkö murkut kypsennettyä lihaa kuinka helposti?
Kokeilemalla selviää! :)
sokerimurkku
14.05.2011, 16:40
voiko sokerimuurahaisia ruokkia niin että liottaa vanua sokerivesi seoksessa?
Olen kyllä itse ruokkinut tällä tavalla murkkujani.
Voi ruokkia, mutta ne ei saa tuosta kaikkea tarvitsemiaan ruoka-aineita.. Annat lisäksi niille hyönteisiä niin niillä ne pärjää hyvin. :)
Hunaja on mainio sokerin korvike, sisältää enemmän ravintoaineita :)
Muura-muurahainen
14.05.2011, 20:12
Hunaja on mainio sokerin korvike, sisältää enemmän ravintoaineita :)
+ Hunaja tietääkseni säilyy pitempään, ja antstoren pienestä hunajatötsästä on helppo annostella sopiva määrä hunajaa. Ja onhan hunaja toki (ainakin omasta mielestäni) hienomman näköistä.
h1993able
16.07.2011, 11:04
Onko Aasialaisilla muurahaisilla eri bakteerikanta kuin suomalaisilla muurahaisilla?
Voiko Aasialaisille muurahaisille ottaa suomen luonnosta ruokaa niin ettei ne kuole tai sairastu?
Onko Aasialaisilla muurahaisilla eri bakteerikanta kuin suomalaisilla muurahaisilla?
Voiko Aasialaisille muurahaisille ottaa suomen luonnosta ruokaa niin ettei ne kuole tai sairastu?
Viestikketju on aivan väärä. Muuta en tiedä.
Muura-muurahainen
16.07.2011, 11:41
Todennäköisesti niin väärä että kuolevat jo erilaiseen hengitysilmaan. Viestiketju on aivan väärä, eikä muurahaiset eroa niin paljoa toisistaan että aasialaisilla tai suomalaisilla sirkoilla olisi väliä.
JA SEURAAVAKSI OPETTELET KIRJOITTAMAAN OIKEISIIN VIESTIKETJUIHIN KIITOS!
sinineoni
02.08.2011, 09:52
Semmosta aattelin kysästä noitten sokerimuurahaisten ruokavaliosta,
eli kun olen saamassa sokerimuurahaiskuningattaren, niin jos mie niille syötän sitten
tuota hunajaa ja akvaariokaloille tarkotettuja pakaste toukkia ja lisäksi sillon tällön elävän banaanikärpäsen, niin kuulostaako ruokavalio sopivalta?
No kyllä niille voi antaa mitä käteen sattuu nimittäin kärpäsiä, itikoita ja vaikka kastematoja. Mutta kaikkihan nuo torakat melkein ovat saman laisia!!!! :D
sinineoni
02.08.2011, 13:09
No hyvä homma.:D
Kokeilin antaa sisältä pyydystettyä hyönteistä mauriaiskuningattarelle. Ko. hyönteinen on siivellinen, vihreä, pitkäraajainen ja sen ruumis on hoikka ja pitkä. Näitä lentää toisinaan ikkunasta sisään, joskus enemmänkin. Ne ovat sinänsä harmittomia. Tällaista tarjosin mauriaiskuningattarelle ja se asetti sen toukkien viereen ja toukat syömään siitä. Ei tällaisessa sinänsä paljon syömistä ole, mutta kaikki lisäravinto on tarpeen pesää perustavan kuningattaren jälkikasvulle.
Minunkin mauriaisen ekat työläiset olivat tavallista hiukan isompia johtuen varmaan siitä että ruokin kuningatarta.
Miten pitäisi ruokkia mauriaisia, jotta populaation koon saisi pysymään järkevissä rajoissa? Jos ajatellaan, että 200 työläisen populaatio on pieneen pesään sopiva määrä, miten niitä pitäisi ruokkia? Proteiinin määrää tietysti rajoittamalla, mutta jotain konkreettisia esimerkkejä miten pitäisi ruokkia? Entä sokeri, pitääkö sitäkin rajoittaa vai voiko sitä olla rajoittamattomasti?
Mauriaisten kasvua ei voi rajoittaa mutta voithan tehdä niin että kun pesä on liian iso niin päästät sen vaikka takapihallesi.
Siporexinkin voisit tehdä muurahaisille sitten kun niitä on yli sata.
Neutroni
09.09.2011, 19:24
Muurahaiset rajoittavat lisääntymistään, kun tila loppuu. Parisataa mauriaista mahtunee isompaan koeputkeen.
Mutta eivätkös esimerkiksi liian pienessä siporexissä olevat mauriaiset yritä porata sinne lisää kammioita kun tila loppuu?
Syövätkö mauriaiset mitään Antstoren kuivamuonaa?
Olen kokeillut akvaariokaloille tarkoitettuja kuivattuja hyttysentoukkia, mutta ne syövät sitä hyvin nihkeästi. Kantavat sitä kyllä putken sisälle mutta jättävät pääosin koskematta. Havaintoja on kyllä sen syömisestäkin.
Tai ehkä ne syövät sitä paremmin jos ei muuta anna. :D Toistaiseksi en ole viitsinyt tähän asti mennä.
Murkut on joskus aika nirsoja, mutta jos et anna muuta kuin niitä hyttysentoukkia niin luulisi niidenkin kelpaavan.
sinineoni
25.09.2011, 21:30
Tuli muuten mieleen tuosta hunajajasta semmonen juttu, että kannattasko noille murkuille antaa välillä jotain muuta hunajaa kun tuota mitä nyt on käytössä,
onko noiden hunajoiden ravinnepitoisuudessa eroja?