PDA

Näytä koko versio : CD kotelo pesä

allu
11.06.2007, 15:12
Niin että olen tehnyt cd kotelo pesän ja haluan teiltä palautetetta että toimiiko tämä pesä ja mitä tähän olisi hyvä lisätä:)

kuvan puutteessa tein kuvan paintilla

[EDIT] Oikkuliinisen ohjeet pesän tekoon. (http://www.muurahaiset.net/showpost.php?p=6212&postcount=30)

jp
11.06.2007, 15:35
Ihan hyvältä tuo suunnitelma näyttää. Toimivuudessa tärkeintä on kostutuksen pelaaminen, eli kokeile se ennen kuningattaren laittoa pesään. Jos pesä pysyy hyvin kosteana, eikä irtovettä pääse kammion puolelle, niin luulisi sen toimivan. Ihan tiivis kammio ei saa olla, että ilma pääsee vaihtumaan. Kulkuaukon avaaminen kannattaa suunitella myös siten, ettei pesä häiriinny tai hajoa, kun se avaa. Voihan sen tehdä valmiiksikin ja tukkia toistaiseksi pumpulilla tai paperilla. Miten päin aiot pitää pesää, vaakataossa vai pystyssä?

Lasius
11.06.2007, 17:49
Tosi hyvä idea! Teen ehkä itsekkin tuollaisen.

kille
11.06.2007, 19:54
Ja sinnehän voisi tehdä myös kammioita... :)

allu
12.06.2007, 13:36
Tähän asti olen pitänyt vaakatasossa

Kale
12.06.2007, 14:08
Tota vois kokeilla sillain, että laittas hiekkaa väliin ja pesä pystyasentoon. Saisvat sitten itse kaivella 'remontilla mieleiseksi'.:o

allu
12.06.2007, 14:12
niin voisihan tuota kokeilla

Shai
12.06.2007, 22:51
Toimi ainakin omalla kohdalla, lajina joku Myrmica. Tosin käytin pumpulia, jota suosittelisin erityisesti tuossa tapauksessa vessapaperin sijasta. Paperia voi olla vaikea sulloa tuonne niin tiiviisti ettei vesivahinkoja pääsisi tapahtumaan, kosteutuksen kanssa kannattaa muutenkin olla tuossa ratkaisussa tarkkana kuten jp sanoi. (Pumpulia muuten saa ihan kaupasta ja taitaa olla aika halpaakin kun en hintaa muista).

Tosiaan jos käyttää pumpulin sijasta ihan jotain maa-ainesta niin murkkuja ei kovin hyvin tuolta jonkin ajan kuluttua (välttämättä) erota. Ainakin omani muokkasivat pesän hiljalleen uusiksi kun poistin tuota pesää varjostavan levyn. Tottuivat valoon, mutta eivät pitäneet siitä :)

allu
13.06.2007, 09:17
vessapaperia käytin vain koska pumpuli oli päässyt loppumaan enkä jaksanut odottaa 2 päivää kauppaan menoon :rolleyes:

allu
15.06.2007, 10:06
Elikä tein toisenkin tälläisen peän ja se on hieman erilainen

iso huone piti sijoittaa kyllä kun aukkoon päin mutta tuli pieni virhe

Shai
16.06.2007, 00:16
Toimii varmasti ihan hyvin. Onhan tuo halpa ja kätevä ratkaisu. Kulkuaukon voisi tosiaan avata jo valmiiksikin. Mitä haittaa?

allu
16.06.2007, 19:59
Niin.Eipä siitä mitään haittaa varmaan olisi

Eskous
16.06.2007, 20:47
Ongelmaksi voi tulla että ruokintareiän ympärille CD-kotelon sisäpinnalle alkaa kasvaa hometta. Letku erilliselle ruokinta-areenalle on suositeltava ratkaisu.

allu
17.06.2007, 19:27
kiitti vinkistä

Mörkö
18.04.2008, 00:16
Meikä teki vähän soveltaen CD-levyn kansista pesän. Otin aluksi sieltä sen "kehyksen " sisältä pois, sitten pistin pillin meneen vaakatasossa sinne sisään(tuomaan kosteutta tarvittaessa). Hain ulkoa tummaa multaa ja täytin pesän sillä. Koko kompleksin päälle laitoin sitten ruoka-areenaksi vanutupporasian jonka tiivistin kannesta. CD-levykotelon reunat peitin silikoonilla. Muurahaiset näyttävät viihtyvän erittäin hyvin, mutta pitää nyt vielä katsoa kuinka käytännöllinen tämä on.

Pistänpä huomenna vaikka kuvia. :rolleyes:

allu
29.04.2008, 15:15
Ok testasin muuten että ainakin l.niger kuniggattaret pystyvät pureskelemaan tonne CD kotelo pesään laitettuun vessapaperiin käytäviä (kammion teki) :D. Hyvä puoli multaan verrattuna on se että mustat murkut näkyy hyvin siinä :D

rebecca
29.04.2008, 19:06
Ok testasin muuten että ainakin l.niger kuniggattaret pystyvät pureskelemaan tonne CD kotelo pesään laitettuun vessapaperiin käytäviä (kammion teki) :D. Hyvä puoli multaan verrattuna on se että mustat murkut näkyy hyvin siinä :D
Siis laitoitiko sä pesän täyteen kostutettua vessapaperia? Ei mitenkään tuomitsevassa mielessä, on vaan jotenkin uus ajatus mulle ja on aina kiva kuulla uusia toimivia ratkaisuja:)

allu
30.04.2008, 07:21
noh kuten aikaisemmin niin minulla on tuota oman rahan pulaa ja jos kukaan muu ei tarvitse pumpulia harvemmin sitä tulee ostettua:)

rebecca
30.04.2008, 12:43
No mut tosi kiva jos toimii:D

allu
30.04.2008, 15:10
niin :D

ps: pitää alkaa kiriin saat mut viel viesteis kiinni :p

Kale
30.04.2008, 20:20
niin :D

ps: pitää alkaa kiriin saat mut viel viesteis kiinni :p
Kirjoitat vain sen määrän viestejä kun on tarpeen. Suuri viestimäärä ei kasvata virtuaalipippeliäsi/arvostustasi pätkän vertaa. Pikemminkin asialliset viestit kasvattavat v-p:tä ja arvostusta.

rebecca
01.05.2008, 14:56
noo.. mutta toihan nyt on aina kaikilla foorumeilla se klassinen "kilpailu":D

Shadown
01.05.2008, 15:13
noo.. mutta toihan nyt on aina kaikilla foorumeilla se klassinen "kilpailu":D

Mikäs muuten naisilla kasvaa? Oli jotain tuhmaa mielessä, mut olkoot.

allu
01.05.2008, 15:20
Alkaa menee offtopick vois alkaa palaamaan aiheeseen :D

Shadown
01.05.2008, 15:41
Alkaa menee offtopick vois alkaa palaamaan aiheeseen :D

Mihin aiheeseen? Paperiin ja tiukkuun naisiin?

allu
01.05.2008, 16:20
CD kotelo pesään :D

ps:ja viestimäärä kasvaa :D

Oikkuliininen
26.05.2008, 14:11
Tämmöisiä pesiä tehnyt nyt jo kolme... Ei kannata laittaa hiekkaa, eikä sahanpurua, eikä varmaan mitään muutakaan ylimääräistä... pelkkää pumpulia ja vettä... isompia reikiä mistä saa tyrkättyä esim. ruokaa kannattaa olla ainakin kolme... yhden reijän alapuolella kannattaa olla pieni kerros pumpulia, jos käyttää ruokana liemiä... ilma reikiä olen tehnyt aina kolme 1mm reikää ja se näyttäisi riittävän, ettei ainakaan pienillä yhdyskunnilla huuruunnu, jos vaan lämpötila pysyy tasainen (huurtui heti, kun vein kotelon ulos)... isommat reijät voi tukkia vaikka maalarinteipillä, eivät tartu kiinni ja sen voi aina vaihtaa nopeasti jos tarvii (pumpulin työnsivät pois!). ja jos käyttää 4,5mm poranterää isojen reikien tekemiseen - koteloita voi yhdistellä helposti pillimehujen pilleillä (itse käytän noita vauvojen vellipurkkien mukana tulevia pillejä). Suosittelen laittamaan paperia tai jotain muuta vettä imevää materiaalia kotelon alle (esim.pöytää vasten), koska tuppaavat vuotamaan...ellei tiivistä silikonilla (sekin kokeiltu ja toimii)...
Suht helposti ja halvalla saa toimivan pesän...

(voin laittaa kuvia seuraavasta pesän teosta, jos joku haluaa?)

Hankvei
26.05.2008, 14:49
Laita vaan kuvia siitä pesän teosta koska minua ainakin kiinnostaa:)

Nipletius
26.05.2008, 17:49
Mä pistin mustamuurahais kuningattaren ja muutaman työläisen tollasseen CD-kotelo pesään, ja nyt on jo 8 työläistä ja muutama kotelo:)

Oikkuliininen
28.05.2008, 15:55
Jokainenhan taplaa tyylillään, mutta tässä olisi yksi mahdollinen tapa rakentaa cd-kotelopesä:

1. Kaikki tarvittavat tarvikkeet:
101
(Porakone, pumpulia, sumutepullo, maalarinteippiä, täysin tyhjät cd-kannet, poranteriä, silikonia ja mahdollisesti niitä pillejä.)

2.Etukannen reunoissa on kummallakin puolella 3 pientä (ei saranan) reikää, jotka kannattaa tupata ulkopuolelta täys silikonia... ja takakannen kahteen reunaan (ylä ja ala) kannattaa tehdä pienet "aidat", ettei vesi pumpuleista sitten valu suoraan ulos.
102
(Silikonin voi tietysti jättää poiskin, mutta ainakin mustamuurahaiset vähän kaivavat pumpulia ja voi olla, että tulevat ennenpitkää etukannen reijistä pihalle. Ja kotelohan vuotaa sitten vain enemmän, jos "aidat" jättää pois...vaikka vuotaa se silti, mutta ei niin paljon.)

3. Porataan reijät. Tähän laitoin 3x 1mm. ja 2x 4,5mm. reikää.
103
(Sen voi tietysti tehdä ennen silikonin laittoakin, jos vaikka ei oikein tiedä halkeaako kotelo. Vaikka itse juuri käytän semmosia koteloita, mitkä on jo valmiiksi vähän jostain halki...eihän sitä ehjiä raaski...:D)

4. Pumpuli. Ensin reunat. Itse jätin tyhjäksi vasemmasta reunasta "kannettoman alueen", johon laitetaan sitten vettä, mistä se imeytyy pumpuleihin.
104
(Sumutepullolla voi kostuttaa pumpuleita, kun niitä laittelee paikoilleen. Pumpuleiden täytyy tietenkin ulottua kunnolla takakannesta etukanteen! ainakin reunojen!)

5. Kammiot:
105
(Siksi kammot viimeisenä, koska: ne saa otettua sitten myöhemmin pois tai siirreltyä, jos tarvii. Muista katsoa, ettei seinät tuki ilmareikiä. Teippasin vielä kannet kunnolla toisiinsa kiinni.)

Oikkuliininen
28.05.2008, 16:01
6. Pillit:
106
(Itse leikkasin n.3mm. päästä taittuvasta kohdasta, että pillinpäät pysyvät omineen paikoillaan. Voihan laittaa ulkopuolelle teipinkin tai tipan liimaa pitämään suut paikoillaan.)

7. Muutetaan murkut:
107
(Tässä mustamuurahaisia, 3 kuningatarta, 3 työläistä ja muutamat munat)

8. Että semmosta...
108
(Tämä kuva on muuten kaapin sisältä, että ei tarvi kummastella...)
(Ja tuo nätin vaaleanpunainen paperi on tuolla siksi, että näkyisivät sekä muurahaiset, että jälkikasvu... valkoisessa, kun ei näy ku murkut ja taas tummemmassa ei erota niitä... kaihan joku muukin väri kävisi, mutta mutta tuo oli ainoa mikä sattui löytymään...)

allu
28.05.2008, 16:14
mahtavia kuvia!
hei modet/adminit tehkää tästä pysyvä aihe :D

Oikkuliininen
28.05.2008, 16:32
Kiitos! ;):D

Hankvei
28.05.2008, 20:33
Nyt osaan tehä itekki tommosen pesän murkuilleni:) Hyvä kun laitoit nuo ohjeet.

Oikkuliininen
30.06.2008, 12:01
Tossa olis muutama kuva uudesta pesästä...
http://www.muurahaiset.net/gallery/browseimages.php?c=3&userid=229
(työstin tota peräti pari tuntia... :D)
(olisin laittanu kuvat tähän, mutta, kun oli liian isoja...)

jp
30.06.2008, 18:13
Hienolta näyttää. Mukavasti vaaleanpunaiseksi sisustettu tuo murkkutyttöjen koti. :D

Miten hyvin noissa on kostutus toiminut? Onko tarvinnut useastikin jo lisätä vettä pumpuleihin?

Oikkuliininen
30.06.2008, 18:18
Hienolta näyttää. Mukavasti vaaleanpunaiseksi sisustettu tuo murkkutyttöjen koti. :D

Miten hyvin noissa on kostutus toiminut? Onko tarvinnut useastikin jo lisätä vettä pumpuleihin?

Joo, teippasin vaaleanpunaisen paperin kotelon ulkopuolelle... näkyy paremmin jälkikasvu, kuin valkoisella pohjalla... ja nythän se näkyvyys kestää, vaikka nostelee koteloa, ku teippasin sen kiinni... :) (kun vaan sais asukkaitaki tonne..:o)

Riittää kun ruuttaa ruiskulla 10milliä 2 kertaa viikossa...

murkku
01.08.2008, 12:04
Tein eilen cd kotelo pesän.
Miten ruokin jos laitan jonkun Myrmica lajin niin niitä?
Pitääkö tehä jonnekin rehutus areen?

Oikkuliininen
01.08.2008, 13:14
Tein eilen cd kotelo pesän.
Miten ruokin jos laitan jonkun Myrmica lajin niin niitä?
Pitääkö tehä jonnekin rehutus areen?

http://www.muurahaiset.net/gallery/showimage.php?i=548&c=3&userid=229
Esimerkiksi noin... :)

murkku
01.08.2008, 13:20
No vois kokeilla mökki reissun jälkeen.
Eli maanantai teen ton jutun.
Kiitos paljon :)

Oikkuliininen
23.04.2009, 15:06
Tämä pesä ei todellakaan sovellu Viholaisille, eikä varsinkaan, jos niiden pitäisi siinä talvehtia!! :(

Muille näyttäis sopivan erittäin hyvin... :)

ufomurkku
26.04.2009, 19:46
millaista silikonia sen pitäisi olla?

Oikkuliininen
26.04.2009, 21:05
millaista silikonia sen pitäisi olla?

Tuo tais olla ihan vaan tavallista "saniteettisilikonia", mut varmaan se akvaarioihin tarkotettu olis parempi...

ufomurkku
27.04.2009, 15:23
eiks toi saniteettisilikoni ole muka vedenpitävää?(kun musta sen pitäis päästää vähän kosteutta läpi,että sielä olisi sopiva kosteus?)

Neutroni
27.04.2009, 17:08
Silikoni on käytännössä täysin veden- ja kaasunpitävää. Kostutus ja tuuletus pitää aina hoitaa erikseen.

ufomurkku
27.04.2009, 18:43
mihin sitten tämä oikkuliinin pumpuli juttu perustuu?eikö muka juuri ne pumpulit,joihin laitetaan vettä sitä pesää kosteuta?:confused:

Oikkuliininen
27.04.2009, 22:22
Nyt meni kyllä vähän huti mulla... en oikeen tajua nyt mitä tarkoitat...

mutta siis tuon silikonin on tarkotus tuossa vähän tiivistää tuota koteloa, että "kaikki" vesi ei valuisi pihalle kotelosta...ja nuo reijät, mitkä on tuossa levykotelon kyljessä on myös hyvä täyttää, koska jos muurahaiset kaivaa sitä pumpulia, ne ei pääse sieltä sitten karkuun...yleensä ne ei kaiva sinne päin, mistä vesi tulee... pumpulit siis on siinä kyllä se kostutus systeemi...

ufomurkku
29.04.2009, 17:11
ahaa,nyt mä ymmärsin ton jutun,mut omapa oli ongelmani kun en heti ymmärtänyt et mikä tossa oli ideana.

murkkupoika
09.05.2009, 16:41
minulla homehtui tyhjä pesä :D:):D:):D:):D:D:D:D:D

muurahaiskasvattaja
09.05.2009, 16:50
nuohan näyttää ihan hyviltä pesiltä, pitää koittaa

murkkupoika
09.05.2009, 16:51
etkö jo koittanu?

muurahaiskasvattaja
09.05.2009, 18:03
niin koitinkin mut nyt vasta tajusin että niist äsaa paljon paremman näkösiä jos
eka laittaa pumpulit paikalleen cd-koteloon ja sitte kastelee ne

muurahaiskasvattaja
09.05.2009, 18:44
Eli tänne kuvia omista cd-pesistä

Tässä omani:

http://www.muurahaiset.net/gallery/files/4/4/8/s7008357.jpg

Oikkuliininen
09.05.2009, 19:41
minulla homehtui tyhjä pesä :D:):D:):D:):D:D:D:D:D

Sulla oli siinä sitte liian huono ilmanvaihto... :( tai likasta vettä tai jotain muuta "epäpuhtautta" jäänyt sinne... :o

murkkupoika
10.05.2009, 09:53
no laitoin sokerivettä suoraan pesään... olin tyhmä vaikka se oli tyhjä :D

Oikkuliininen
10.05.2009, 23:06
no laitoin sokerivettä suoraan pesään... olin tyhmä vaikka se oli tyhjä :D

...ruokkiminen suoraan pesään ei muutenkaan kannata...

murkkupoika
11.05.2009, 08:35
no se oli vain kokeilu...

Neutroni
30.10.2009, 13:38
Pumpulia kannattaa panna CD-kotelopesään niin paljon, että se puristuu kunnolla. Itse pihtasin liikaa ja se pääsi kosteusvaihtelujen takia hieman kutistumaan. Seurauksena muutamia yksilöitä pääsi karkaamaan.

EeJoKi
02.11.2009, 23:06
Kiitos allulle ideasta ja Oikkuliiniselle perusteellisista ohjeista.

Minulla on Cd kotelo pesä tehtynä ja siellä yksi kunigatar. Kuningatar teki munia koeputkeen pari kertaa, mutta söi vissiin nälkäänsä ne. Mulla on erillinen syöttö laatikko, mutta kuningatar ei sovi sinne johtavasta pillistä, joten laitoin pesään pari kuivunutta kärpästä. Toivottavasti ei pesä homehdu.

allu
17.05.2010, 14:07
Kiva nähdä kuinka tästä pienestä ideasta on kasvanut näin valtava menestys :)

Kiitosket kaikille jotka ovat käyttäneet tätä, edistäneet sitä, puhuneet tästä.

Erityis kiitokset Oikkuliiniselle idean jalostamisesta ja käytännön kokeiluista sekä hienoista kuvista! :)

Murkkumiesh
03.06.2010, 20:33
Tässä tämmöinen ns kokeilu. Tarkoitus oli aluksi tappaa muurahaiset pihalta mutta löytyikin kuningatar jonka takia eksyin tähän harrastukseen ja tänne foorumille. Nyt tarkoituksena on rakentaa toimiva yhteiskunta. Mitä parannettavaa keksisitte? Ampiaisen voisi ainakin ottaa pois tuolta :D En tiedä onko tuo valkoinen pieni keko kuningattaren luona munia vai voisiko ne olla noin pieniä?

Kuvat menevät aikajärjestyksessä oikealta vasemmalle.

http://img227.imageshack.us/g/dsc01454j.jpg/

Lasius
03.06.2010, 21:15
Tässä tämmöinen ns kokeilu. Tarkoitus oli aluksi tappaa muurahaiset pihalta mutta löytyikin kuningatar jonka takia eksyin tähän harrastukseen ja tänne foorumille. Nyt tarkoituksena on rakentaa toimiva yhteiskunta. Mitä parannettavaa keksisitte? Ampiaisen voisi ainakin ottaa pois tuolta :D En tiedä onko tuo valkoinen pieni keko kuningattaren luona munia vai voisiko ne olla noin pieniä?

Kuvat menevät aikajärjestyksessä oikealta vasemmalle.

http://img227.imageshack.us/g/dsc01454j.jpg/

Otitko tämän kuningattaren pesästä joka oli pihalla? jos otit niin kuinka iso se pesä oli?

Murkkumiesh
03.06.2010, 21:56
Otin kuningattaren pihalta. Löytyi laatan alta. Oon jo vuosia joutunu rikkaruohoja nyppimään laattojen välistä ja aina välillä olen laattoja nostellut kun niiden alta tulee muurahaisia mutta nyt satuin nostamaan laatan jonka alla näkyi kuningatar ja otin sen itelleni :D Pesiä on pihassa monia. Olisikohan joku tapa jolla paikantaa ne tai houkutella ulos?

Lasius
03.06.2010, 22:52
Otin kuningattaren pihalta. Löytyi laatan alta. Oon jo vuosia joutunu rikkaruohoja nyppimään laattojen välistä ja aina välillä olen laattoja nostellut kun niiden alta tulee muurahaisia mutta nyt satuin nostamaan laatan jonka alla näkyi kuningatar ja otin sen itelleni :D Pesiä on pihassa monia. Olisikohan joku tapa jolla paikantaa ne tai houkutella ulos?

Etsiminen on ainoa keino. Mutta oliko tuolla kuningattarella työläisiä?

Murkkumiesh
04.06.2010, 10:39
Siis oli sillä siellä laatan alla paljonkin työläisiä joista muutaman sitten nappasin mutta vain 1 on enää jäljellä.

Lasius
04.06.2010, 12:06
Siis oli sillä siellä laatan alla paljonkin työläisiä joista muutaman sitten nappasin mutta vain 1 on enää jäljellä.

Siinä tapauksessa käy hakemassa niitä muutama. Kuningatar on niin pilalle passattu kun on ollut jo "vanhassa" pesässä ettei se osaa enää edes hoitaa jälkikasvuaan.

Ja ota työläisiä mahdollisimman paljon, pesä kuolee kokonaan ilman kuningatarta.

Ps. varmista että otat työläiset tismalleen samasta paikasta kuin kuningattaren tai muuten työläiset tappavat kuningattaren.

Murkkumiesh
04.06.2010, 13:50
Juu täytyy käydä hakemassa jos niitä viellä löytyy. Eiköhän jos saman laatan minkä alta sen löysin nostan niin löydy sieltä saman kuningattaren poikasia. Saas nähdä :)

Kävin katsomassa sieltä laattojen alta jossa normaalisti on miljoona muurahaista. Nyt siellä oli about 10 kpl. Otin kaksi niistä kiinni ja vein cd koteloon mutta molemmat onnistuivat jostain karkaamaan ja jouduin tappamaan ne. Pitäisi viellä parantaa tuota systeemiä vaikka jokainen ilma aukko täytetty pumpulilla, laidat teipattu. Mutta kai ne silti tuosta ruoka aukosta lähtee.

maximus87
01.08.2010, 18:09
Haluan keksiä uudenlaisen asunon muurahaisille mutta en keksi mitään voiko joku auttaa heti kun ehtii? :) se olisi tosi kivaa

PS917
01.08.2010, 18:52
Haluan keksiä uudenlaisen asunon muurahaisille mutta en keksi mitään voiko joku auttaa heti kun ehtii? :) se olisi tosi kivaa

Täältä foorumilta löydät monia eri vinkkejä kunhan vain jaksat lukea.

unelmasirpaleena
22.04.2011, 14:00
Tulipahan eilen repästyä ja väkerrettyä tälläinen.. Ideana olisi liittää tähän vielä ruokinta areena mutta se on vielä vaiheessa. Kiitokset myös Neutronille jonka lähettämät mauriaiset tähän pääsivät.
ps. kyllä harmitti kun kansi halkesi reikiä tehdessä mutta ei ne murkut siitä välitä :D
Mauriaisten vahvuus 1+8+muutama kotelo ja paljon munia. Työläisiä saattaa olla kohta yks lisää :)
http://img153.imageshack.us/img153/696/cdpes12.jpg

Muura-muurahainen
22.04.2011, 17:21
Kyllä hienon pesän olet saanut väkerrettyä!
Kuvasta päätellen halkeama ei ole iso, eikä vaikuta pesän toimintaan mitenkään. Itse Kuitenkin varmuuden vuoksi laittaisin vaikkapa läpinäkyvää teippiä halkeaman päälle niin mitään ei pääsisi käymään.
Itse muuten en ole tajunnut tuota cd-pesän kosteutusta. Onko se vain niin että sumutepullolla ammuskellaan pumpulia välillä, vai onko siinä joku kehittyneempikin systeemi?

unelmasirpaleena
22.04.2011, 17:28
Ei mulla mitään sen suurempaa suunnitelmaa ole. Laitan ihan tuolla kysymälläsi tavalla kosteutta. Tämä on minun eka cd pesä joten hakemista vielä.
Tänään tein pesään rehutusareenan ja yhdistin ne pillillä. Nyt yksi työläinen on pyörinyt pillissä edestakaisin kun ei uskalla mennä areenalle vielä :D
Mitäs mieltä olette kannattaako laittaa tuollaista akvaario soraa areenalle vai onko siinä jotain riskiä?

Alkio
22.04.2011, 21:02
Ei mulla mitään sen suurempaa suunnitelmaa ole. Laitan ihan tuolla kysymälläsi tavalla kosteutta. Tämä on minun eka cd pesä joten hakemista vielä.
Tänään tein pesään rehutusareenan ja yhdistin ne pillillä. Nyt yksi työläinen on pyörinyt pillissä edestakaisin kun ei uskalla mennä areenalle vielä :D
Mitäs mieltä olette kannattaako laittaa tuollaista akvaario soraa areenalle vai onko siinä jotain riskiä?

Tuskin siitä mitään haittaa on, voi olla vähän vaikeampi seurata niiden puuhailua vaan :) Jos sora on kauhean pölyistä niin voi tarttua pölyä murkkuihin, mutta yleensä osaavat kyllä pitää itsensä ja kaverinsa puhtaana.

Voivat muuten pitkän ajan kuluessa onnistua kaivamaan tunnelin tuolta pumpulista läpi? Mahtuvat tosi pienistä rei'istä noi mauriaiset.

kailo
22.04.2011, 21:25
Mulla kävi juuri niin, että olitvat päässeet yön aikan karkuun.

unelmasirpaleena
24.04.2011, 19:51
Mitäs mieltä olette siitä että mulla on rehutus areenalla vanha vauvan ruoka purkin kansi ja sinne pari tulitikkua josta on päät leikattu pois mutta muurahaiset välttävät ko purkkia kun ruttoa.
Tälläkin hetkellä areenalla on 3 muurahaista jotka kaikki tutkivat areenaa mutta purkki ei kiinnosta. Pitäisikö kohta kokeill jotain toista ratkaisua? esim foliota? vai mitä suosittelette?

kailo
24.04.2011, 20:55
Jos ei vain ole nälkä? (Juu kokeneemmat vastatkaa paremmin.)

Alkio
24.04.2011, 21:22
Mitäs mieltä olette siitä että mulla on rehutus areenalla vanha vauvan ruoka purkin kansi ja sinne pari tulitikkua josta on päät leikattu pois mutta muurahaiset välttävät ko purkkia kun ruttoa.
Tälläkin hetkellä areenalla on 3 muurahaista jotka kaikki tutkivat areenaa mutta purkki ei kiinnosta. Pitäisikö kohta kokeill jotain toista ratkaisua? esim foliota? vai mitä suosittelette?

Kokeile laittaa pienen foliopalan päälle pumpulia joka on kastettu hunaja/sokeriliuokseen, näin ainakin se on helpommin saatavilla.

Juhuli
11.07.2011, 08:30
Mä suunnittelen tällästä:
http://img1.mun.playforia.net/usergallery/5009493/cd_pes.jpg
Pumpuli
Kuuma liima
Tuuletus aukot
Putki ruokinta areenalle
Jä pois tuosta kuvasta vielä tuo että laitan reunoille myös kuumaliiman. :)
Voisko olla toimiva ratkaisu??

Siis pesän yksi reuna on kostea.

moipska
11.07.2011, 13:25
^Muista, että reunat kannattaa myös peittää pumpulilla. Ainakin tuo kosteutettu päätyseinä. Ainakaan et tuohon malliisi ollut pumpulia piirtänyt. Mutta kyllä, vaikuttaa toimivalta ratkaisulta. Itse en edes ole liimannut cd-kotelopesääni kiinni, mutta toki sen voi liimatakin. Tuuletusaikkoja ei tarvitse noin paljoa, etenkin kun sulla on toi letkukin.

Minkälaista putkea käytät? Että saat sen hyvin kiinnitettyä pesään, ja että muurahaiset mahtuvat läpi.

Juhuli
11.07.2011, 14:50
Siis pumpuli on tuo kelainen ja se lukee keltaisella kuvan ala puolella.
Putki on 3-4mm silikooni putkea.

moipska
11.07.2011, 15:11
Siis pumpuli on tuo kelainen ja se lukee keltaisella kuvan ala puolella.
Putki on 3-4mm silikooni putkea.

Pahoitteluni, en erottanut keltaista fonttia aluksi. Ihan fiksulta systeemiltä tuo vaikuttaa.

Juhuli
11.07.2011, 15:14
Ok hyvä kuulla...Siinä ois niinkun 2 "märkä seinnämäistä" kammiota ja 1 kuiva seinämäinen.

moipska
11.07.2011, 15:17
Ok hyvä kuulla...Siinä ois niinkun 2 "märkä seinnämäistä" kammiota ja 1 kuiva seinämäinen.
Jep, ja nyt mauriaiset aloittelevat pikkuhiljaa parveilemisen, niin saat helppohoitoisen asukinkin juuri sopivasti.

Juhuli
11.07.2011, 15:41
Niin. Ja saan kasan koeputkia tutulta!!