PDA

Näytä koko versio : Polyergus

Mokele
30.05.2007, 22:00
Löysin tekstin jossa puhuttiin muista muurahaispesistä ryöstävistä amatsonimuurahaisista. Tieteelliseksi nimeksi oltiin laitettu vain Polyergus. Nämä siis ryöstävät muista pesistä (etenkin Formica fuscalta) toukkia ja koteloita. Itse amatsonimuurahaisten "työläiset" ovat kykenemättömiä kaivamiseen ja toukkien hoitamiseen, eivätkä tule toimeen ilman orjatyövoimaa. Haluaisinkin tietää tästä lajista lisää. Wikistä ei löytynyt muuta kuin nimi...Onko kellään esim. ollut kokemusta näiden hoitamisesta. Ehkä Polyergus tietää enemmän:D .

Polyergus
31.05.2007, 07:27
Nikki pakottaa vastaamaan, vai? :D

Muutama pointti:

a) en kasvata muurahaisia, enkä tiedä niiden kasvatamisesta mitään

b) En nyt enää muista paljoa asiasta, mutta ymmärtääkseni Polyergus-"työläiset" ei tee muuta kuin maleksii ja ryöstelee. Ei mitään hajua onko näitä pidetty / yritetty pitää vankeudessa, mutta luulisin että ei välttämättä ole helppoa...?

c) Katsoitko meijän vikistä, lisäsin sinne männä viikolla lyhyen tekstin verimuurahaisiin, jossa sivutaan myös amatsonimuurahaisia:

http://www.muurahaiset.net/wiki/index.php/Formica_sanguinea

d) Voisi kuvitella, että orjuuttajista Harpagoxenus sublaevis tai jopa F. sanguinea voisi olla helpompia pitää vankeudessa

e) tämä kohta on olemassa vain, jotta sain f) kohdan mukaan :D

f) uck

Mokele
31.05.2007, 08:46
Hmm toi kohta f) auttoi paljon:D Ei vaan etsin wikistä mutta vain haulla "Polyergus". Ajattelin että täysin orjuuttamisesta riippuvainen muurahainen olisi hieno...ja kun ovat vielä punaisiakin.:)

Polyergus
01.06.2007, 06:29
"ajattelin että täysin orjuuttamisesta riippuvainen muurahainen olisi hieno."

Harpagaoxenus sublaevis on täysin orjuuttamisesta riippuvainen. Miksei kelpaa?:(

Sitä on tutkittu paljon laboratoriossa (?), joten luulisin että lajin kasvattamisesta löytyy ainakin vinkkejä kirjallisuudesta, jos kellään kasvatajalla ei sattuisi olemaan kokemusta lajista.

Mokele
01.06.2007, 08:20
Jaa en tiennytkään että se oli täysin orjuuttava...tsekkasin vain ton verimuurahaisen. Mutta luulen että rupeen metsästämään verimuurahaisia, jos orjuuttaminen ei onnistukkaan.

Shadown
01.06.2007, 15:51
Niin, jos on tollanen kokonaan orjuuttamisella toimeentuleva, niin pitäisi sitten kasvattaa kahta lajia yhtäaikaa ja ilmeisesti se orjuutettava laji pitäisi olla pidemmälle kasvatettu pesue, kuin orjuuttava.

Mokele
01.06.2007, 16:40
Aivan...eli hankalaksi menee:( . No hankin kesän aikana muutamat Formica fuscat ja rupeen metsästämään verimuurahaisia, niin eiköhän sillä selvitä. Tietääkö kukaan minkälaisissa paikoissa verimuurahaiset viihtyvät?

Kale
01.06.2007, 17:53
Niin, jos on tollanen kokonaan orjuuttamisella toimeentuleva, niin pitäisi sitten kasvattaa kahta lajia yhtäaikaa ja ilmeisesti se orjuutettava laji pitäisi olla pidemmälle kasvatettu pesue, kuin orjuuttava.
Kaipa koteloiden antaminenkin riittäisi..

Shadown
01.06.2007, 17:56
Kyllähän se riittää. Mutta vakaan ja varman saannin takia olisi järkevää pitää rinnalla orjuutettavaa lajia.

Polyergus
01.06.2007, 19:19
Tietääkö kukaan minkälaisissa paikoissa verimuurahaiset viihtyvät?

Tietääkseni tosi yleinen laji, esiintyy kait lähinnä erilaisilla avoimilla paikoilla. Itse olen nähnyt esim. kalliomänniköissä ja hiekkadyyneillä.

Werty
01.06.2007, 21:15
En nyt väittäisi verimuurahaisia tosi yleiseksi, mutteivät ne myöskään harvinaisia ole.

Verimuurahainen muistuttaa nopeasti vilkaistuna kekomuurahaista, mutta isoimmat työläiset ovat hieman kekomuurahaisia isompia ja suukilven alareunan keskikohdassa on selkeä lovi. (http://www.muurahaiset.net/gallery/files/4/6/jotain2.jpg) Kuningatarta (http://homepage2.nifty.com/kazita/Image/akayama008.jpg) on puolestaan vaikea sekoittaa mihinkään muuhun Suomessa esiintyvään lajiin.

Kuten Polyergus sanoi, niin verimuurahaiset viihtyvät yleensä aukeilta paikoilta, jonka läheisyydessä ei ole kekomuurahaispesiä. Itse pesät löytyvät samoista paikoista, missä mustamuurahaisetkin yleensä pesivät, eli kivien alta, kannoista jne.

Mokele
02.06.2007, 09:16
Millon verimuurahaisten lentoaika on? Näin tossa viikko kaks sitten "kekomuurahais kuningattaren", otin sen kiinni ja päästin pois. Toivotaan ettei ollut verimuurahainen, koska silloin vähän v*******s.

Kale
02.06.2007, 10:04
Millon verimuurahaisten lentoaika on? Näin tossa viikko kaks sitten "kekomuurahais kuningattaren", otin sen kiinni ja päästin pois. Toivotaan ettei ollut verimuurahainen, koska silloin vähän v*******s.Mä taas oon nähny kekomurkkuja vähän väliä viime viikolla.

Werty
02.06.2007, 10:17
Tämän mukaan parveilevat lähes koko kesän.
http://www.ameisenhaltung.de/schwarmflug/

Katsoitko viime viestissäni olleen kuvan verimuurahaiskuningattaresta? Minusta kuningatarta on vaikea sekoittaa kekomuurahaiskuningattareen värityksen ja soikeamman hanurin vuoksi.

Mokele
02.06.2007, 12:41
No nyt kun katsoo tarkemmin niin ei ollut verimuurahainen *huh*. :D

miksa
02.06.2007, 21:06
itse oon nähny verimuurahaisten parveilevan vasta myöhemmin kesällä .