PDA

Näytä koko versio : Koeputkipesän valmistusohjeet

Camponotus
13.03.2006, 15:45
yksinkertaisimman pesän, koeputkipesän valmistusohjeet :

Nämä tarvitset valmistamiseen, puuvillapumpulia, koeputken, vettä ja jonkun tikun.
http://krungkuene.org/imgant/pic/koeputki1.jpg

vaihe 1 :
Laita 1/3 osa koeputkesta vettä täyteen.
http://krungkuene.org/imgant/pic/koeputki2.jpg

vaihe 2 :
työnnä tiukka pumpulipallo kunnes vesi melkein tulee siitä jo läpi ja anna olla siinä ettei vesi pääse tulemaan läpi mutta muurahaiset voivat kuitenkin juoda siitä.
http://krungkuene.org/imgant/pic/koeputki3.jpg

vaihe 3 :
valmis, kuvassani on hevosmuurahaiskuningatar putkessa asumassa jälkikasvunsa kanssa. Toinen pumpulipallo on karkaamisen estoa varten. Jos yhteiskuntaa pidetään putkessa niin toista pumpulipalloa ei luonnollisesti voi olla. Putken koko riippuu lajista tai yhteiskunnan koosta.
http://krungkuene.org/imgant/pic/koeputki5.jpg

stonde_92
20.08.2006, 12:44
Mistä muusta voi tehä koeputken vai onko mitään mistä voi tehä?
Tarkoitan mikä korvaa koeputken!.

Camponotus
20.08.2006, 16:02
hmm, koeputki on paras aloitteleville kuningattarille ainakin minun mielestäni ???
Mutta jos nyt samankaltaisia "kuningatarkammioita" tarkoitit niin onhan kyllä niitä voi viritellä vaikka minkälaisia, Esim :

http://www.antcam.com/antfarm/howtobuild/claustral/i/DSCN2886.JPG

stonde_92
20.08.2006, 18:58
Ok kiitos.

Kale
24.03.2007, 13:10
Kuvaa en nyt valitettavasti voi ottaa, mutta tein pienen experimentin, ja kokeilin korvaako vessapaperi pumpulitupon, ja tulos on, KORVAA. Eli ei ole välttämätöntä että se on pumpulia, en tosin tiedä mitä murkut tekee sille paperille.

kille
24.03.2007, 14:11
Luultavasti ne ei siihen persettä pyyhi ainaskaan... :p
Miten tuo ylempänä oleva "kuningatar kammio" on tehty?
onko se niin yksinkertainen miltä näyttää? :D

jp
24.03.2007, 14:26
Luultavasti ne ei siihen persettä pyyhi ainaskaan... :p
Miten tuo ylempänä oleva "kuningatar kammio" on tehty?
onko se niin yksinkertainen miltä näyttää? :D
Vessapaperi saattaa mennä käyttökelvottomaksi nopeammin, eli kertokaahan kokemuksenne, jos sitä kokeilette.

Toi jälkimmäinen kammio on tehty kiertämällä pumpulista kostutettava rinkula, laittamalla maa-ainesta sisään sekä lasit alle ja päälle. Periaatteessa kuningatar tarvitsee muninnan aloittamiseksi vain pienehkön tilan jossa tuntee olonsa turvalliseksi, sopivan kosteuden ja lämpötilan, lisäksi jotkut kai pimeyttäkin. Koeputkipesässä kostutus toimii automaattisesti ja se on helppo avata ruokailuareenalle työläisten synnyttyä, mutta muutenhan sillä ei ole juuri väliä mistä sen kuningattaren kammion tekee.

Kale
24.03.2007, 16:06
Vessapaperi saattaa mennä käyttökelvottomaksi nopeammin, eli kertokaahan kokemuksenne, jos sitä kokeilette.

Blah Blah

Lupaan kokeilla vessapaperia kunhan kesällä saisin kuningattaria.

JOONAS95
22.05.2007, 19:54
Tein tänään mun mustamuurahais kuningattarelle koeputki pesän:D

allu
01.06.2007, 15:29
Mitä muurahais lajeja tässä koeputkipesässä voi sitten pysyvästi kasvattaa:confused:

Shadown
01.06.2007, 15:47
Pysyvästi ei varsinaisesti mitään.

Mokele
01.06.2007, 16:37
Kuinka isoksi liekomuurahais yhdyskunta kasvaa? Ajattelin vain,että jos eivät kasva hirveen isoiksi niin sellasta vois varmaan pitää pakasterasia-koeputkipesässä.

Kale
01.06.2007, 17:55
200 työläistä tais joku ircissä sanoa kun hankin oman pesueeni (8työläistä ja kuningatar)

Werty
01.06.2007, 21:44
Täysikokoinen liekomuurahaisyhteiskunta mahtuu pariin koeputkeen, mutta eipä se mikään ihanneratkaisu niille ole.

Kuva omasta liekomuurahaisyhteiskunnastani.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/4/6/liekopesa.jpg

kille
02.06.2007, 10:06
Itsellä semmoinen päälle sadan työläisen yhteiskunta viihtyy aika hyvin pienessä Siporex-pesässä. Toinen pienempi yhteiskunta mulla on koeputkessa.
Oisko muuten kellään suositella mitään hyvää ruokaa?
Itse syötän niille tuota AntStoren Akaasia-hunajaa, mutta tuo pienempi yhteiskunta ei oiken pidä siitä, kantavat vaan jotain roskia siihen kiinni.. :(

jp
02.06.2007, 10:47
Itse syötän niille tuota AntStoren Akaasia-hunajaa, mutta tuo pienempi yhteiskunta ei oiken pidä siitä, kantavat vaan jotain roskia siihen kiinni.. :(Tuo on muuten mielenkiintoista käyttäytymistä, mikähän siinä on takana? Tekiskö ne sitä vaarattomaksi syödä, etteivät takerru kiinni? Mulla liekomuurahaiset tökkivät roskia pumpulipalloon, jossa oli hunaja-sokeri-vettä, sekä jauho-rasva-hunaja-sokeri-palleroon, jonka laitoin niiden kippoon. Tosin molempia ne ilmeisesti myös söivät.

Jare
02.06.2007, 20:50
Itsellä semmoinen päälle sadan työläisen yhteiskunta viihtyy aika hyvin pienessä Siporex-pesässä. Toinen pienempi yhteiskunta mulla on koeputkessa.
Oisko muuten kellään suositella mitään hyvää ruokaa?
Itse syötän niille tuota AntStoren Akaasia-hunajaa, mutta tuo pienempi yhteiskunta ei oiken pidä siitä, kantavat vaan jotain roskia siihen kiinni.. :(

Minun oma pieni liekomuurahaisyhdyskunta tyytyy sokeriveteen ja pieniin hyönteisiin.

kille
02.06.2007, 21:06
Ookkei.. :) pitääpä kokeilla noita myös kunhan meen kotiin... Ovat nuo liekomuurahaiset jotenkin järkevämpiä kuin muut koska esim. mauriaiset menevät ja kuolevat yhtenään omaan ruokaansa... mutta liekomuurahaista en ole ikinä nähnyt ruokaansa kuolleen..

Nipletius
06.06.2007, 21:03
Mulla on vähän sellanen ongelma et mä en saa sitä vanua pois koeputkessa, se on niinku siellä ihan pohjalla. Tiedättekö miten saa pois?

Lasius
06.06.2007, 21:13
Mulla on vähän sellanen ongelma et mä en saa sitä vanua pois koeputkessa, se on niinku siellä ihan pohjalla. Tiedättekö miten saa pois?

Kokeile pitkällä tikulla. Toimii paperille.:p

kille
06.06.2007, 22:14
Itse käytän äiti kullan virkkuu koukkua... :D

Mokele
06.06.2007, 22:33

Mulla sama onglema, mutta saan sen pois just ja just pinseteillä.

Lasius
07.06.2007, 18:01
Tuli mieleen vaan...

kannattaskohan laittaa sokeria siihen pumpulin takaseen veteen. Sillonhan murkut voisivat syödä samaan aikaan kuin juovat.:p

En kyllä tiedä toimisko se.:D

Shadown
07.06.2007, 18:02
kannattaskohan laittaa sokeria siihen pumpulin takaseen veteen. Sillonhan murkut voisivat syödä samaan aikaan kuin juovat.:p

Ehdottomasti ei. Siinä on erittäin suuri vaara, että se pumpuli homehtuu.

Nipletius
07.06.2007, 19:24
Olen kokeillut kaikke mutta ei vain tule.

Lasius
07.06.2007, 19:28
Kumpi muuten on parempi...
Lasi vai muovi.

jp
07.06.2007, 20:51
Kumpi muuten on parempi...
Lasi vai muovi.Ei sillä kai juuri muuten ole väliä, kuin että lasi ei naarmuunnu ja on ainakin täysin kirkasta, niin on helppo seurata pesän tapahtumia.

Kale
07.06.2007, 21:10
Olen kokeillut kaikke mutta ei vain tule.
Ota sukkapuikko jostain, ota pihdit ja väännä puikon päähän koukku. Seuraavaks tökkäät puikon pumpulin läpi ja vedät, pumpuli tulee. Ennen käytin rakettitikkua, mutta sillä ei saanut kunnolla vedettyä pumpulia pois, vaan piti naputella pöytää vasten että se valu -> 2 koeputkea on poikki tuolla.

Murkku80
07.06.2007, 22:21
Itse otin vanun pois siten,että ensin kastelin sen sen jälkeen ruuvasin pitkällä meisselillä siihen ruuvin jossa oli lanka kiinni ja vedin sen siististi pois. Se toimi mainiosti minulla,koska mulla ei mitään sukkapuikkoja tai pinsettejä ole. Tosin kauniilla osapuolella on,mutta en uskalla lainata niitä.....muuten tulee ulkoruokintaa!:D

gizmo86
13.06.2007, 21:09
Eli mietin et kirkkaasta letkusta voi kans tehdä pesiä.Ite väsäsin tossa näin aluksi 12 mm paksuisesta letkusta pesän.Pumpulia yhteen päähän sitten vettä toisesta päästä ja sitten perään pumpulia että vesi jää pumpulien väliiin.Hyvin pitää kyllä vettä nyt yrittäny tässä vaan etsiskellä kuningatarta tuonne asustelee.About 10 minsaa sit rekisteröidyin tänne foorumilla kiva foorumi on kyl :)

Shadown
13.06.2007, 21:17
Toisaalta hyvä ratkaisu tuokin. Ainoa, että vesi todennäköisesti haihtuu tuosta aika nopeasti pois ja sitähän ei voi lisätät sinne "lennossa" kuitenkaan.

gizmo86
13.06.2007, 21:41
Voi olla että kyllä haihtuu nopeampaa mutta jos tulee ongelmaksi niin sitten tulpata toinen esim. kumitulpalla tai vastaavalla mikä pitää hyvin.Testailla vähän että mikä olisi hyvä ratkaisu sitten tuohon.

Kale
13.06.2007, 23:38
Juu, oon itekkin miettinyt tota. Toisesta puolelta voi sitten kans lisäillä vettä ihan hyvin, ottaa toisen pumpulin irti siksi aikaa..

Shadown
14.06.2007, 00:55
Juu, oon itekkin miettinyt tota. Toisesta puolelta voi sitten kans lisäillä vettä ihan hyvin, ottaa toisen pumpulin irti siksi aikaa..

Ei voi. Se valuu samantien läpi sinne pesän puolelle. Nimimerkillä: Kokemusta on.

gizmo86
14.06.2007, 17:05
Joo ilma työntää veden toisen pumpulin läpi eli vaikea yleensäki saada se vesi sinne ainakin minusta.

edit:Jaa mitenhän toimis jos tohon sais väsättyä "venttiilin" mistä vois esim laittaa ruiskulla/neulalla lisää vettä ja toinen "venttiili" siihen viereen minkä sais auki josta ilma pääsis tulemaan pois :) Eri asia että onko semmosia pieniä versioita tuollaisista "venttiileistä" olemassa.Esim jossakin lääkitys/sairaanhoito vehkeissä vois hyvinki olla jotaki tuon tapaisia.

Lasius
24.06.2007, 11:51
Tarvitseeko pesään päästää raitista ilmaa?

jp
24.06.2007, 12:01
Ilma vaihtuu korkkina toimivan pumpulin läpi.

muler
30.06.2007, 13:40
jos on muurahaiset ovat olleet koeputkessa ensin niin voiko ne sitten jälkeenpäin sirtää vaikkapa siporex pesään että ne tottuu sitten siihen siporex pesään pesään:)

Shadown
30.06.2007, 13:49
Kyllä pystyy. Muurahaiset luonnossakin muuttavat usein, lajista riippuen.

Kale
30.06.2007, 15:16
Kyllä pystyy. Muurahaiset luonnossakin muuttavat usein, lajista riippuen.
Ainakin mustamurkut muuttaa todella herkästi.

Lasius
01.07.2007, 19:22
Onko olemassa joitakin muita kannettavia pesä tyyppejä? Sellasia jossa kuningatar selviää hengissä noin viikon.

Mokele
01.07.2007, 20:00
Ainahan voit pitää kuningatarta filmipurkissa. Siinä sen pitäisi selviytyä koeputkeen muuttoon asti (esim. jos olet reisussa ja löydät kuningattaren, mutta sinulla ei putkea ole mukana)

Shadown
01.07.2007, 20:02
Periaatteessahan mikä tahansa aski käy, kunhan huolehtii kosteudesta.

kille
01.07.2007, 20:35
Ja ilman saannista... :)

Kale
01.07.2007, 22:11
Kaikista paras on kun kantaa aina paria koeputkea mukana, niin ei tartte arvuutella.

allu
02.07.2007, 10:14
niin juuri

Lasius
13.07.2007, 12:11
Minkä kokoinen koeputki sopii parhaiten pesäksi hevosmuurahaiselle?

gizmo86
13.07.2007, 13:10
Itsellä on 10mm sisähalkaisija hyvin tuo mahtuu tuolla kääntymään ja ruokkimaan munia/toukkia mutta mitä isompi niin sitä parempi tietenki.Pituus on jotain 14cm noilla putkilla uskoisin että on riittävä riippuu tietenki että paljon siihen laittaa vettä.

Lasius
13.07.2007, 14:32
Kiitos vastauksesta:) Laitoin filmipurkin puoleen väliin koeputki pesäni,Koeputken sisähalkaisija on 15mm ja pituus 14 ja puoli cm. Ensiksi kuningatar ei välittänyt ollenkaan koeputkesta,meni noin 30 sekunttia niin kuningatar meni putkeen,putken puolivälissä kuningatar muni munan. Kun äsken katsoin koeputkeen kuningatar oli kasannut jonkin kellertävän läjän eteensä:D Ehkäpä se sitten lähtisi tästä menemään.

supaaja
10.08.2007, 13:02
Missäs näitä koeputkia myydään?

jp
10.08.2007, 13:08
Missäs näitä koeputkia myydään?
"Mistä koeputkia? (http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=101)"-viestiketju

supaaja
10.08.2007, 13:22
Kiitos linkistä:D

ufomurkku
25.04.2009, 16:40
kelpaako kraanavesi muurahaisille sinne koeputkeen?

amntz
25.04.2009, 16:50
kelpaako kraanavesi muurahaisille sinne koeputkeen?
Kelpaa.(blablablaaliianlyhytviesti)

Murqqu
28.04.2009, 19:35
Täältä tulee vähän aiheen vierestä mutta eikö tollaisen koeputken taipaisen viritelmän voi tehnä näin: ottaa sopivan palan läpinäkyvää letkua.Sitten toiseen päähän pumpuli vesi ja esim ?viinipullonkorkki? kuningatar sisään ja pumpuli toiseen päähä ''suuaukolle''?????:confused: tuli vaan mieleen

jp
30.04.2009, 16:07
Täältä tulee vähän aiheen vierestä mutta eikö tollaisen koeputken taipaisen viritelmän voi tehnä näin: ottaa sopivan palan läpinäkyvää letkua.Sitten toiseen päähän pumpuli vesi ja esim ?viinipullonkorkki? kuningatar sisään ja pumpuli toiseen päähä ''suuaukolle''?????:confused: tuli vaan mieleen
On tuotakin mietitty. Ongelmaksi voi tulla veden karkaaminen pumpulin ohi pesän puolelle. Pumpuli pitäisi saada pysymään todella tiiviisti paikoillaan joustavassa letkussa. Toisaalta läpinäkyväkin letku on melko sumea ja pesän tarkkailu sen läpi voi olla hieman vaikeaa.

Murqqu
30.04.2009, 17:23
Juu mietin tota tarkkailua.Tuo pumpulin valuminen ei tullut mieleen ja aijjemmin en ole ideasta kuullut joten keskustelu on ohi :)

muurahaiskasvattaja
09.05.2009, 18:15
olihan tää hyvä et oli täällä muuten en olis kokskaan kuullu tästä

murkku
18.07.2009, 10:36
Mitä pitää tehdä jos muurahaiset alkavat ''nyhtäämään'' pumpulia pois :confused:

PS917
18.07.2009, 18:15
Ei ne sitä kovin kauaa kaiva. Ehkä pari milliä ja sitten lopettavat. (luulisin)

Muura-muurahainen
27.07.2010, 16:48
Kuinka kauan kuningatar selviäisi hengissä tuolla koeputkessa? Eikös se tarvitsisi jotain hyönteisiä ruoaksi?

PS917
27.07.2010, 21:20
Voihan niitä sinnekkin laittaa? Tai sitten makeita nesteitä, kunhan vain on kaikkia ravinteita tarpeeksi.

maximus87
01.08.2010, 17:57
Voisitko kertoa mitä ne syö käyks sinne kaikki muurahaiset. Koska eihän ne voi elää vedellä niinku ei ihminenkään

Vastaathan mahdolisiman pian! :)

maximus87
01.08.2010, 17:59
Jos ne jää kiinni niin kannataa ottaa pois ja äkkiä voit kaivaa tikulla koska geeli ei mene pilalle se vaa menee pisaroiks tai sillee :)

Muura-muurahainen
01.08.2010, 18:47
Sulla tuli tuplapostaus, ja vastasit sigiini, mutta pakko kertoa. Pari sokerimuurahaista pihalta tuli laitettua sinne geelipesään. Alkureijät oltiin tökitty ja kaikkea. No, kuten tiedät, yksi murkku jäi kiinni, ja mietin "Kyllä e sieltä pois pääsee." mutta ei päässytkään. Sitten kun se sinne kuolla kupsahti, niin kun pakkauksessa luki että muut muurahaiset hakevat kuolleet ylös josta ne voi helposti napata ja heittää pois, niin itse kuvittelin että niin kävisi, mutta ei käynyt. Lopulta se pentele homehtui, eikä siitä iloa tullut kuin pikkuveljelle joka naureskeli "Että sä oot huono kasvattamaan muurahaisia!" vaikka se murkku teki enemminkin itsemurhan:eek::mad:

maximus87
02.08.2010, 12:35
hei minulla on yksi tulimuurahainen koeputkessa haittaako jos vettä tulee vähän pumpulin läpi?

Jesse
02.08.2010, 13:02
hei minulla on yksi tulimuurahainen koeputkessa haittaako jos vettä tulee vähän pumpulin läpi?

Se voi hukkua sinne. Kannattaa varmaan aloittaa alusta koeputken tekeminen ja pistää enemmän pumpulia. Onko muurahaisesi kuningatar, jos ei niin se kuolee sinne nopeaa eikä se muni. Tulimuurahaisella tarkoitat varmaan viholaista, tulimuurahaiset kun eivät asu suomessa

PS917
02.08.2010, 13:17
Se voi hukkua sinne. Kannattaa varmaan aloittaa alusta koeputken tekeminen ja pistää enemmän pumpulia. Onko muurahaisesi kuningatar, jos ei niin se kuolee sinne nopeaa eikä se muni. Tulimuurahaisella tarkoitat varmaan viholaista, tulimuurahaiset kun eivät asu suomessa

Toisinsanoen, yhdyskunta ilman kuningatarta on kuin paskalla käyminen ilman aku-ankkaa, teeskentelyä:D

maximus87
17.08.2010, 15:07
vessapaperi ei todellakaan korvaa pumpulia älkää kokeilko ei toimi niin

PS917
17.08.2010, 15:37
vessapaperi ei todellakaan korvaa pumpulia älkää kokeilko ei toimi niin

Korvaapas, ei vain niin hyvin.

Gheiter
21.08.2010, 20:38
Mutta vanulappu ja lasten lääkeruisku korvaavat koeputken vallan mainiosti. :D

Siellä eleli m. rybrani hetken ennen kuin sai uuden pesän. :p

Jesse
21.08.2010, 20:40
Minäkin olen käyttänyt lääkeruiskua, vanulappua ja vessapaperia. Hyvin on toiminut.:)

unelmasirpaleena
15.03.2011, 10:02
Käytän koeputken päässä pumpulia ja tuntuu että työläiset yrittävät kaivaa siitä läpi. Eli onko se mahdollista?

Alkio
22.04.2011, 21:06
Käytän koeputken päässä pumpulia ja tuntuu että työläiset yrittävät kaivaa siitä läpi. Eli onko se mahdollista?

On mahdollista jos on kauhean ohut kerros sitä pumpulia siinä, mutta tietenkin hyvä olla jotain joka päästää ilmaa läpi :)

Donny
11.06.2011, 12:24
Laitoin kuningattaren koeputken sijaan ruusun ravitsemiseen tarkoitettuun muovituppoon.
Pumpulin sijasta käytin pesusienen palaa. Kuningatar rauhoittui areenassa pyörimisestä, meni tuubiin ja nyt tuijottaa maanisesti pesän suuaukkoa.

Muniiko kyseinen hevosmuurahais kuningatar vielä tänävuonna?
Onhan kesä vasta alussa...

kailo
11.06.2011, 12:45
Laitoin kuningattaren koeputken sijaan ruusun ravitsemiseen tarkoitettuun muovituppoon.
Pumpulin sijasta käytin pesusienen palaa. Kuningatar rauhoittui areenassa pyörimisestä, meni tuubiin ja nyt tuijottaa maanisesti pesän suuaukkoa.

Muniiko kyseinen hevosmuurahais kuningatar vielä tänävuonna?
Onhan kesä vasta alussa...

Kyllä se munii jos se tuntee olonsa tuvalliseksi. Onko sillä siivet?

Donny
11.06.2011, 13:25
Kyllä se munii jos se tuntee olonsa tuvalliseksi. Onko sillä siivet?

Ei ole enää. Piha kuhisee hevosmurkku kungingattaria. 10 minuuttia kun odottaa tulee jo pari vastaan.

Koitti tehdä pesää terassin valopylvääseen.

Alkio
11.06.2011, 13:26
Kannattaa sulkea putkipesän suu, kuningatar tuntee tällöin olonsa turvallisemmaksi. Putken suu avataan vasta ekojen työläisten kuoriuduttua, tämän vuoden hevosmuurahaisella tämä tapahtuu luultavasti vasta ensivuoden keväällä.

Donny
11.06.2011, 15:01
Ja tuo vesi mitä sillä nyt, ja ruoka mitä se on syönyt tähänmennessä on riittää ensi kevääseen?

Lasius
11.06.2011, 16:00
Vasta paritelleet kuningattaret eivät tarvitse ruokaa, ne saavat tarvittavan ravinnon sulattamalla siipilihaksensa.

Veden pitäisi kyllä riittää. seuraa vain tilannetta. Jos näyttää siltä että meinaa loppua niin tee uusi koeputki, ja laita suuaukot vastakkain sen vanhan kanssa. Kuningattaren pitäisi muuttaa kunhan sen mielestä sille on tarve.

Muura-muurahainen
11.06.2011, 19:46
Mitä Neutroni muistaakseni sanoi niin kuningattaria voi syöttää vähän ennen ensimmäisten työläisten syntyä. Erityisesti hevosmuurahaisilla kun kestää todella pitkään työläisten kehittyminen niin voisi olla hyväkin idea antaa ruokaa. Alkiollahan on kokeilu meneillään (http://www.muurahaiset.net/showthread.php?p=16543#post16543)hevosmuurahaiskun ingattarien ruokinnasta.

Donny
14.06.2011, 14:53
Oli tänäyönä muninut ensimmäisen munansa. Kolme kappaletta. Oli sunnuntai illasta asti ollut lipaston kaapissa pimeässä.

Juhuli
19.06.2011, 10:12
SItten kun niiltä loppuu sokeri vesi ja muutenkin pitää siivota niin mitenkä sit???
Mäluulen et ne saattaa häiriintyä...:confused::confused:

Muura-muurahainen
19.06.2011, 11:14
Kun vesi loppuu niin muurahaiset muuttavat kun siltä tuntuvat. Tosin minulla en enää jaksanut odottaa vaan teippasin uuden ja vanhan koeputken suuaukoilta toisiinsa kiinni. Muurahaiset muuttivat puoliksi omasta halustaan parissa päivässä.

Juhuli
19.06.2011, 13:34
ok...toimiiko se sillee säkki et kun ne laittaa ruokinta astiaan ja siitä putken uuteen kotiin niin meneekö ne sinne?? :confused:

Muura-muurahainen
19.06.2011, 13:56
ok...toimiiko se sillee säkki et kun ne laittaa ruokinta astiaan ja siitä putken uuteen kotiin niin meneekö ne sinne?? :confused:

Ota tuosta nyt selvää...
Selittäisitkö selvemmin?

Juhuli
19.06.2011, 14:15
Ota tuosta nyt selvää...
Selittäisitkö selvemmin?

Eli kun ne laittaa siinä koeputkessä ruokinta astiaan ja siitä menee putki sinne pesään, niin meneekö ne sinne vai ei??:confused:

Muura-muurahainen
19.06.2011, 14:31
Laitat koeputken areenalle. Ei siinä mihinkään putkia tarvita. Näin:
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/1/5/0/muurahaiset_103.jpg
Jos muurahaisilla on vapaa pääsy koeputkeen niin kyllä ne sinne menevät asumaan kunhan on kelvollinen asuinpaikka. Eli kyllä voit jollain letkulla pelleillä jos tahdot, mutta mikä järki siinä on.

Juhuli
19.06.2011, 14:50
Ei vaan näin:
1. Koeputki
2. Areena
3. Tehtypesä
http://img1.mun.playforia.net/usergallery/5009493/pes_1.jpg

Siis osaako ne mennä kohdasta 1 kohtaan 3???

Muura-muurahainen
19.06.2011, 14:51
Sitten kun haluavat.

Juhuli
19.06.2011, 14:52
ne siis osaa sinne mennä kun noin laittaa.

Muura-muurahainen
19.06.2011, 15:31
Kyllä osaavat mennä mutta eivät muuta sinne elleivät koe sitä tarpeelliseksi.

Juhuli
19.06.2011, 15:53
ok...jos koeputki on suunnilleen ton kokonen kun toi noissa kuvissa niin kuinka monta sokerimuurahaista siihen sitten menee ennen kuin ne muuttaa??? :confused:

Muura-muurahainen
19.06.2011, 15:57
Ennen kuin koeputki kävisi ahtaaksi on todennäköistä että koeputki kuivuisi. Eli siitä on melko turha huolehtia. Mutta mitään 3 työläisen yhdyskuntaa ei kannata isompaan pesään laittaa, kannattaa odottaa että yhdyskunta on parinkymmenen yksilön luokkaa ettei ongelmia synny.

Juhuli
19.06.2011, 16:02
ok...kiitos

Vegetable
15.10.2011, 16:50
Voisko semmosen ruusukasvien mukana tulevan ison muovisen putken laittaa koeputki pesäksi? Tietenkin kansi ensin poistettais.

unelmasirpaleena
15.10.2011, 16:53
voi mutta et nää siitä mitää läpi joten seuraaminen voi olla vaikeaa

Jusalak
15.10.2011, 16:54
Kyllä voi. Eikä sitä kanttakaan tarvii välttämättä poistaa, koska siinähän on reikä.

Vegetable
15.10.2011, 17:29
Jep, tein äskö sillee et täytin vedellä ja laitoin vessa-paperii perään vaan, niinku ohjeissa sanotaan. Näköyhteys melko selvä. Kansi on parempi olla paikallaan ja poistaa sitte ku ekat työläiset syntyy. Se putki sitte on 24mm leveimmästä kohastaan (otin suurimman minkä lösyin.)

Jusalak
15.10.2011, 19:30
24 mm varmaankin käy, ainakin jos putki on melko tasapaksu, koska Muurahaiset-kirjassa ohjeistetaan käyttämään 2,2 cm sisähalkaisijaltaan olevia putkia. 1,5 cm on tosin aivan riittävä monille lajeille.

Pumpuli on suositeltavaa.

Vegetable
15.10.2011, 19:37
Ne putkilothan on niinku "kolmion" muotosia. Ohuin kohta on 1,0 cm. Mutta se ei haittaa koska sinne menee vettä ja paperia/pumpulia. ;)

Jusalak
15.10.2011, 19:52
Luultavasti se toimii jotenkuten, mutta tasapaksu on paras. Olen itse käyttänyt myös n. 1,5 cm halkaisijaista ruusuputkiloa, joka suippenee pohjasta 1,5 cm matkalta enemmän, mutta ylempää vain muutaman millin 9 cm:n matkalla. Se ei juuri haittaa. Voimakkaammin suippenevasta putkesta pumpuli saattaa helpommin irrota.

Vegetable
15.10.2011, 22:00
Ei mee jyrkästi, hiljattaen. 8 cm sitä 24mm ja sit 2,5 cm alkaa väitellen laskeutumaan. Toivottavasti joku ymmärsi :D