Näytä koko versio : Paperimuurahainen
Alottelen tän nyt kun kuningatar on muninut ensimmäiset munat! Niiden kehityttyä nähdään sitten, että onko kyseessä todellakin paperimuurahainen. Yhdyskunnan löysin ihan Nuuksiosta sattumalta. Ovat olleet mulla alle kuukauden ja ensimmäiset munat tulivat vasta nyt:eek: . Wikissä ei paljoa paperimuurahaisesta ollut, joten kaikkea tietoa niistä voi kirjotella tähän aiheeseen.
Miten muurahaisilla menee Mokele? Varmaan hyvin?
??? Mokele vähän nukahtanut tai matkoilla:D Tässä odottelen itsekin, josko murkuilla menis hyvin tahi ei...?
Jep jep. Palailin lomilta tänään. Paperimuurahaisilla menee hyvin. Olen kylläkin ihmetellyt niitten hidasta kehittymistä. Yhdessä vaiheessa kaikki munat katosivat :(. Munia ei ollakkaan sen jälkeen munittu. Mutta tänään kun tarkastin muurahaisten kunnon, huomasin melko suuren munakasan. Ehkä pitäs antaa niitten olla enempi rauhassa. Muut muurahaiset eivät ole häiriintyneet lähes päivittäisestä valokylvystä. Mutta kyseessähän on maan alla elävä laji.
"Paperimuurahainen tai keltiäinen eivät siis pysty itse aloittamaan uutta pesää, vaan tarvitsee aina syrjäytettävän "isäntälajin" allensa."
wikipedia sonoi noin onko sinulla siis joku "isäntälaji"?
vai eikö sitä oikeasti tarvita?:confused:
Paperimuurahaiset (L. fuliginosus) ja tuoksukeltiäiset (L. ubratus, L. mixtus, L. meridionalis) eivät pysty aloittamaan pesää yksin. Keltiäiset (L. flavus) pystyvät. Paperimuurahaisen hedelmöittyneet kuningattaret palaavat joko vanhaan pesään tai koittavat vallata tuoksukeltiäisten pesiä. Tuoksukeltiäiset taas valtaavat pesän muilta Lasius-muurahaisilta. Tuoksu- ja tavalliset keltiäiset elävät maan alla, mutta paperimuurahaiset liikkuvat ja hakevat ruokaansa säännöllisesti maan päältäkin.
Jep jep. Mutta "paperimuurahaisilleni" ei ole syntynyt vielä yhtäkään työläistä :(
Sampsahl
03.09.2007, 16:42
Ensimmäiset työlaiset syntyneet. Uusia munia ei ole, tavallista? Ja olin antanut muurahaisille pienen klapin ja nyt ne on alkanut kantaa siitä paloja pesäänsä. Ne tekivat Barrikadin pesän ovelle. Outoa