Näytä koko versio : Shokki?
Muurahaisillani käy aina näin: Otan muurahaiset esiin kaapista, muun lajiset muurahaiset eivät oikeastaan tee mitään, mutta mustamuurahaiset menevät hirveeseen shokkiin ja rupeavat juoksentelemään pesässään. Kaikkein oudointa on, että työläiset ottavat munat ja toukat mukaansa ja karkaavat kuningattaren mukana rehustus areenalle (pakasterasia). Tämä tekee etenkin ruokinnasta vaikeaa kun muurahaiset yrittävät karata pesästään. Tiedän että tämä kaaos on normaalia, mutta käykö muilla näin Formica fuscalla?
Itse säilytän murkkujani päivänvalossa joten ei ole kokemusta tällaisesta.
Itseasiassa joo.. aina kun yritän ruokkia Fuscia ne hyökkäävät kuningattarien mukana pois koeputkesta ja juoksevat päättöminä ympäri rehustus areenaa..
(Pitääkin tästä mennä ruokkimaan ne :D)
Onko tullut mieleen laittaa koeputken ympärille folioa? Ei pääse päivänvalo pesään ja ne ei mene paniikkiin :(
On kyllä ihan foliot ja kaikki, mutta minkäs teet ku ne ovat nii säikkyjä.
Nykyään ovat kyllä rauhottumaan päin.
Mikseiköhän niitä voi pitää vain valossa?
Nii, mutta itse yritän järjestää niille kodikkaan pesän :p ja luonnossakin pesät ovat maan alla, joten ilmeisesti ne pimeässä viihtyvät.. Jotenkin tähän tyyliin olen ajatellut :D
Ja täällä foorumrilla on ollut joskus puhetta, että kuningattaren munimista edistää pimeä.
Niinpä, Itsekkin pidän niitä pimeässä. Juuri siitä syystä että ei luonnossakaan valoa ainakaan hirveän paljoa niitten pesään pääse...Ellei muurahaisten keräilijä hyökkää paikalle:p :D
Mäkin pidän foliossa kaikkia, koska ei ole kuningattaret tahtoneet munia valossa.
Mulla ei ole kyllä koskaan ollut ongelmia valon kanssa, esm. Lasius niger ja Myrmica-lajit ovat tottuneet valoon ihan hyvin. Tosin mihinkään kovin kirkkaaseen valoon en niitä itsekään laittaisi. Valon määrän vaihtelut saavat tietenkin aina liikettä yhteiskuntaan - tuskin kovin haitallista tosin.
OMG! Mulla muut käyttäytyy valossa suht normaalisti. Ehkä Formica fuscassa oli jotain vikaa sillä se kuoli eilen:( . Aika outoo kun työläiset jatkavat vieläkin työtään... Mitäköhän niille pitäs tehä?
eiköhän ne pian sisällissodan sinne perusta sitä sitten vain katseleen:D
Ei ne toistaiseksi ole ruvenneet tappelemaan. Itse asiassa ovat hoitaneet jäljelle jääneet munat ym. työläisiksi.
Pistä niille uus fusca kuningatar. Ne luultavasti hyväksyy sen.
ChetuNat
28.07.2007, 19:01
Käsittääkseni Formica fuscat hyväksyvät kaikki uudet kuningattaret sekaan
Käsittääkseni Formica fuscat hyväksyvät kaikki uudet kuningattaret sekaan
Oma kokemukseni on, että näin ei kuitenkaan aina käy.
Laitoin minun Formica fusca pesään uuden kuningattaren, koska vanha kuningatar kuoli 2 päivää aikaisemmin. Työläiset eivät hyväksyneet uutta kuningatarta vaan tappoivat sen.
F. fuscan näköisiä täysin mustia mustamuurahaislajeja ja kuningattaria on kuitenkin useampia, eikä niiden erottaminen toisistaan onnistu ihan helposti. Saattaa siis olla, että fuscaksi luultu pesä tai uusi kuningatar onkin kokonaan toista lajia.
Mitenköhän tämä luonnossa menee, hyväksyvätkö mustamuurahaiset minkä tahansa saman lajin kuningattaren, vai pitäisikö sen olla samasta tai vähintään läheisestä pesästä kotoisin?
Vanhassa pesässä oli sama ongelma