PDA

Näytä koko versio : Yhdyskuntaa kasvattamassa.

Sampsahl
04.05.2007, 12:49
Ajattelin alkaa kasvattaa Mauriaisia joten minulla olisi muutama kysymys: Mitä ne syövät? Miten ne juotetaan? Ja mista niitä löytää? Ja mistä kuningattaren löytää?

Sampsahl
04.05.2007, 12:51
PS: Voiko touko kuussa lötää kuningattaria?

Shadown
04.05.2007, 12:54
Mitä ne syövät?

Hyönteisiä ja makeita nesteitä.

Miten ne juotetaan?

Juovat pesästään, koska pesähän on kostea.

Ja mista niitä löytää? Ja mistä kuningattaren löytää?

Käytä foorumin hakua.

Sampsahl
04.05.2007, 13:00
Tuli mieleen vielä 2 kysymystä: Mitä pesää suosittelisit? Ja onko pesää mahdollista tehdä itse?

Shadown
04.05.2007, 13:07
Edelleen, tutustu siihen "Etsi"-toimintoon foorumilla.

jp
04.05.2007, 15:30
Minun mielestäni pesäksi kannattaa valita sellainen, jossa näkee pesän sisään ja voi seurata myös kuningatarta. Eri lajeilla on erilaisia pesävaatimuksia, mutta esim. siporexista tehty pesä tai pesä, jonka muurahaiset kaivavat itse kahden lasilevyn välissä olevaan maahan ovat hyviä ratkaisuja. Näistä löytyy lisätietoa foorumin "Keinotekoiset pesät"-osiosta.

Toukokuun aikana ei vielä taida mikään laji tehdä Suomessa häälentoaan :confused:, mutta kuningattaria voi löytää valmiista pesistä lämmittelemästä läheltä maanpintaa vaikkapa kivien alta.

Sampsahl
04.05.2007, 17:00
Mutta ovatko ne pesän pohjalla olevat lisääntyviä? Siis voivatko ne lisääntyä nyt?

jp
04.05.2007, 17:07
Mutta ovatko ne pesän pohjalla olevat lisääntyviä? Siis voivatko ne lisääntyä nyt?Siivetön kuningatar, joka löytyy vanhasta pesästä, on joskus aikoinaan lentänyt häälentonsa ja on hedelmällinen lopun ikäänsä. Siivelliset eivät ole valmiita muodostamaan yhdyskuntaa.

Shai
04.05.2007, 17:09
Kuningattaret voivat periaatteessa olla missäpäin pesää tahansa, mutta kuten jp sanoi niin aurinkoisina kevätpäivinä on suuri todennäköisyys että niitä on pinnan läheisyydessä. Kuningattaret lisääntyvät hedelmöittymisen jälkeen elämänsä loppuun asti. Kaikki ei-siivelliset kuningattaret ovat lisääntymiskykyisiä. Helposti niitä saa talteen kiviä nostamalla.

Suosittelen tietenkin sen verran tutustumista muurahaisiin, että a)tunnistat mauriaisen, b)tunnistat kuningattaren ja c)tiedät suunnilleen miten yhdyskunta rakentuu ja mitä tarpeita sillä on. Aiemmin promottu etsi-toiminto on edelleen validi työkalu näidenkin asioiden selvittämiseen. Tietosanakirjasta kannattaa tarkistaa muurahaisten biologian perusteet.

Sampsahl
05.05.2007, 11:47
Kyllä minä (a. tunnistan mauriaisen (b. Tunnistan kuningattaren ja (c. Päätin tehdä siporex pesän.