Näytä koko versio : Muurahaisten parveiluajat?
Tässä ajattelin vain että nyt alkaa piakkoin varmaan olemaan hyvä aika löytää tuoreita kuningattaria, tosin en tiedä mitkä lajit parveilevat tähän aikaan suomessa ja täällä lapissa, tänne saa ilmoitella aikoja vaikka suunnilleen että tietää :). Kauan ne parveilut muuten kestävät?
Itselläni on nyt yksi ylimääräinen pesä niin nyt olisi varmaan hyvä aika etsiä kuningattaria tai aloittelevia yhteiskuntia.
Muurahaislajien parveiluajat Saksassa(?):
http://www.ameisenhaltung.de/schwarmflug/
Aika paljon pitää kyllä ekstrapoloida, jotta parveiluaikoja Suomessa voi noiden perusteella arvioida.
Noh saa.
Ensimmäiset parveilut ton mukaan alkaisi jo huhti-/toukokuuussa, jolloin täällä on viellä täys talvi.
Tällainen karkea säätö Etelä-Suomen oloihin saattaisi olla suurin piirtein kelvollinen:
Saksassa huhtikuun puolivälissä alkaviin parveiluajankohtiin saa lisätä 7 viikkoa, (F. polyctena Etelä-Suomessa kesäkuun toiselta viikolta)
toukokuun alusta alkaviin 6 viikkoa, (F. rufa kesäkuun puolivälistä lähtien)
toukokuun puolivälissä alkaviin 5 viikkoa, ( C. herculeanus kesäkuun viimeiseltä viikolta)
kesäkuun alussa alkaviin 4 viikkoa, (T. caespitum heinäkuun alusta)
kesäkuun puolivälissä alkaviin 3 viikkoa, (L. flavus heinäkuun toiselta viikolta)
heinäkuun alussa alkaviin 2 viikkoa,
ja heinäkuun puolivälissä alkaviin viikon.
Jos laji ei aloita parveiluaan Saksassa viimeistään heinäkuun puolivälissä eikä se kuulu Myrmica-sukuun, niin sitä ei esiinny Suomessa.
mihinkä aikaan tuo Mauriainen (Lasius niger) parveilee Pohois-Pohjanmaalla? :D
Olisiko samoihin aikoihin kuin lasius flavus, tuskinpa väliä missäpäin suomea, ehkä ajat muuttuvat viikoilla tai päivillä vain :). Lämpimän päivänhän se kyllä taitaa vaatia.
Joo, mauriaiset ja keltiäiset parveilevat melko tarkasti samaan aikaan. Luulisin että niillä on sama feromoni, joka kiihdyttää ne parveiluintoon. Kun sitä leviää ilmaan tarpeeksi jollain alueella niin kaikissa pesissä alkavat koiraat ja nuoret kuningattaret tulla pesäaukkojen suulle tunnustelemaan joko olisi aika lähteä. Parveilun alku on luonteeltaan kuin itseään kiihdyttävä reaktio, eikä sitä hillitse kuin ilman viileneminen (siis myös yön tulo) ja/tai sade.
Ainakin Etelä-Pohjanmaalla näyttivät mauriaiset jo muutama päivä sitten laajentaneen pesänsä suuaukkoja (niin että parveilijoilla on tilaa tulla esiin) ja säpinää tuntui muutenkin olevan siihen malliin että parveilu on piakkoin odotettavissa, jos säät pysyvät lämpiminä. Mutta ei mauriaisten parveilu ole täällä Espoossakaan vielä alkanut.
nyt kun olen tarkemmin seurannut lähipesän toimintaa olen jo nähny niitä tutkimassa siinä suu aukolla. ;) se oli jo paripäivää sitten joten ne on varmaankin jo parveilleet. ikävä kyllä en ole nähyt mitään muuta. :-\
Perun puheeni. :P Juuri kävin katselemassa samaista pesää ja sieltä kurkisti siivekäs pikku muurahainen. :) olen muuten huomannut että niitä siivekkäitä on kahden kokoisia.
joten ovatko ne pienemmät siivekkäät koiraita ja isommat naaraita, vai onko koolla mitään tekemistä asian kanssa? ??? Ja jos on niin koskeeko tämä muitakin lajeja? :)
joten ovatko ne pienemmät siivekkäät koiraita ja isommat naaraita, vai onko koolla mitään tekemistä asian kanssa? ??? Ja jos on niin koskeeko tämä muitakin lajeja? :)
Yleensä kun olen noita katsellut, niin koirailla on sirompi pää, takaruumis ei ole yhtä pullea ja tuntosarvet ovat olleet piiskamaiset.
Camponotus
23.07.2006, 12:24
lähes kaikilla suomalaisilla lajeilla on koiraat pienempiä, ellei kaikilla.
Polyergus
26.07.2006, 10:32
Pääkaupunkiseudun ilmatilassa lenteli eilen paljon mauriaiskuningattaria ja -koiraita. 8)
Sanoppa muuta. :)
Onko mauriaisia joka vuosi näin runsaslukuisesti liikkeellä?
Ainakin ne vuodet kun Helsingissä kävin töissä. Auton tuulilasi oli aina ihan mönjässä kun sieltä tuli.
Polyergus
26.07.2006, 11:24
Sanoppa muuta. :)
Onko mauriaisia joka vuosi näin runsaslukuisesti liikkeellä?
Tämän vuoden runsaslukuisuudesta en osaa sanoa, mutta joka vuosi niitä tuntuu olevan aivan tuhottomasti. On aika hauskaa puuhaa seurata mauriaispesää, josta nousee siivekkäitä murkkuja loppumattomana vanana. :o
Juu eilen aamupäivällä, kun olin kaverille matkalla, niin ihmettelin kun ei kaverini pihatie asfaltilla mennyt mauriais työläisten jono, kuten normaalisti. Iltapäivällä sitten lähdin kotia, niin ilma ja maa oli mustanaan nuoria mauriaiskuningattaria. "Tyyntä ennen myrskyä". :o
Näin parisen sataa parveilevaa viholaiskuningatarta ja -koirasta tänään täällä Espoossa, pikku sadekuuron jälkeen. Niitä kerääntyi kalliolle tiheään muutaman neliömetrin kokoisille alueille, joille ne nähdäkseni saapuivat lentäen. Viholaisten parittelu tapahtuu näköjään maassa, jonka jälkeen ne (myös koiraat) voivat lähteä uudelleen lentoon.
stonde_92
03.08.2006, 23:27
Minäkin olen nähnyt hirveästi Lentäviä muurahaisia. ??? :o Onko ne niitä kunigattareita ???
Tämä aihe on hyvä!! (harmi vaan kun se unohdettiin 03.08.2006, 23:27)
Ajattelin että pitäisi saada jonkin moinen tieto näistä parveilu ajoista. Kuten esim Saksassa on!:eek:
Tänne voisi laittaa parveilu havainnot ja jos tietää niin kannattaa kertoa!! :D
Itse sitten kesän lopussa teen siitä taulukon jonka julkaisen sitten kuvatiedostona täällä ja ladattavan version myös. :) (Minulla ei ole sitten tietokoneitten kanssa peukalo keskellä kämmentä) ;)
PS: En nyt tehnyt uutta aihetta vaan käytin "etsi" palkkia (http://www.muurahaiset.net/search.php)
Muuten hyvä, mutta tuolla omat tutkimus alueessa on tehty uusi ''parveiluajat ja havainnot'' aloittelijoille. Et sitten kuitenkaan kunnolla etsinyt..
Etten nyt tuolla viestillä pilaa tätä aihetta, niin en ole vielä parveiluja havainnut täälä Espoossa.
Muura-muurahainen
21.06.2011, 22:15
En ole minäkään kuningattaria Espoossa nähnyt, mutta mökillä Mäntyharjulla olen.
En ole minäkään kuningattaria Espoossa nähnyt, mutta mökillä Mäntyharjulla olen.
Kappas sullakin on jo yli 400 viestiä! :D En ole itsekkään nähnyt kunnolla parveilua missään.