Näytä koko versio : Hyvä tapa löytää mauriaiskuningatar?
murkku jarkki
17.04.2007, 03:40
Kun luin joitakin tekstejä täällä,niin tuntui,että esim.mauriaiskuningattaria toiset tuntuvat löytävän helpostikin.
Itse vasta aloittelen. Pesä on valmiina,mutta en ole vielä edes yrittänyt etsiä kuningatarta.
Mikä toiminta malli olisi paras,jos itse etsii...Kivien alta,vai kantojen seasta?
Luikkiiko kuningatar syvemmälle piiloon,kun alkaa tonkia,vai onko se miten hyvin havaittavissa? Miten syvällä maan alla kuningatar suunnilleen majailee?
T.murkku jarkki
Keväällä ja syksyn aurinkoisina päivinä kuningattaret ovat usein lämmittelemässä lähellä maanpintaa ja siksi niitä voi löytää helposti esimerkiksi kivien alta. Mauriaista helpommin yleensä löytää mustamuurahaisen kuningattaria, sillä niitä voi olla monta samassa pesässä.
Pesiä löytyy luonnosta kiven ja maassa lojuvien puiden alta, lahoista kannoista ja yleisesti etsimällä maastosta poikkeavia kohtia, kuten pieniä hiekkakumpuja. Erikoisempien lajien kohdalla voi kokeilla syöttiä; antaa maastosta löytyvälle työläiselle ruokaa kannettavaksi ja seuraa sitä pesään.
Pesän auetessa kuningatar juoksee yleensä ensimmäisenä ja määrätietoisimmin karkuun, joten sen kiinniotossa täytyy olla nopea, eikä saa hämääntyä ympäriinsä juoksentelevista työläisistä. Usein paras strategia on ottaa koko pesä talteen ja perata siitä kaikessa rauhassa kuningatar esiin.
Pesänryöstöt voivat olla tuhoisia muurahaisille ja aiheuttavat rumaa jälkeä luontoon. Asettele pesä entiseen tilaansa jos kuningatar ei ole helposti saatavilla, jotta muurahaiset ja muut öttiäiset voivat jatkaa rauhassa eloaan, eikä ympäristö näytä hajalle potkitulta. Kuningattaren perkaaminen esiin kokonaisesta pesästä on työläs homma, joten niitäkään ei kannata rohmuta.
Pesänryöstöjä helpommin mauriaisen ja monen muun lajin kuningattaria saa kesän häälennoista. Näistä pääsee seuraamaan kuningattaren puuhasteluja alusta asti ja jännittämään miten kuningatar selviää elämänsä hankalimmasta vaiheesta - pesän perustamisesta ilman työläisten apua.
PÖLÖPÖLÖPÖLÖ
Pesänryöstöjä helpommin mauriaisen ja monen muun lajin kuningattaria saa kesän häälennoista. Näistä pääsee seuraamaan kuningattaren puuhasteluja alusta asti ja jännittämään miten kuningatar selviää elämänsä hankalimmasta vaiheesta - pesän perustamisesta ilman työläisten apua.
Jos ei halua riskeerata kuningatarta aina voi kokeilla tehdä "kylmäkikan".
Kannattaa muuten olla varovainen niitten puupalojen sisällä asuvien muurahaisten kanssa. Olin etsimässä pesiä jota ryöstää. Löysinkin pian puupalan (siis sellanen keppi jonka läpimitta oli joku 12cm) jota potkasin. Kröhöm...voimaa tuli ehkä vähän liikaa, kun osa muurahaisista ja toinen mustamuurahais kuningattarista löytyi kuolleenna sieltä. No mutta säilyihän kaksi kuningatarta elossa joista toisen otin. Wohooo sain siis ensimmäisen kolonani!
Kannattaa muuten olla varovainen niitten puupalojen sisällä asuvien muurahaisten kanssa. Olin etsimässä pesiä jota ryöstää. Löysinkin pian puupalan (siis sellanen keppi jonka läpimitta oli joku 12cm) jota potkasin. Kröhöm...voimaa tuli ehkä vähän liikaa, kun osa muurahaisista ja toinen mustamuurahais kuningattarista löytyi kuolleenna sieltä. No mutta säilyihän kaksi kuningatarta elossa joista toisen otin. Wohooo sain siis ensimmäisen kolonani!
Noh, vahingoilta ei melkeempä voi välttyä. Onnea! Löysin itse tänään mustamurkkucolonan, jossa kerkesin laskemaan 7 kuningatarta.. =)
No just...mul ei sentään noin hyvä onni käyny... Löytykö muuten kiven alta vai puusta?
murkku jarkki
17.04.2007, 20:00
Kiitän jp:tä kattavasta vastauksesta ja kiitos muillekin.
Varmasi olisikin järkevintä aloittaa seuraamaan nuoren kuningattaren kautta tapahtumia alusta asti, mutta maltti ei taida riittää loppukesään asti ja eikös ne häälennotkin ole vain muutamien päivien sisällä, joten pitäisi osata olla valppaana.
Maata voin kyllä varsin vapaasti möyhentää oman mökin alueella, joten pesien etsintä ei sinänsä ole haitallista.
Yritän ensin sitä etsintää nyt keväällä ja kun täällä tuntuu olevan myynnissäkin kuningattaria,niin ostamistakin sitten harkitsen...Kustannukset ei kai tule ihan niin suuriksi,kuin Englannin kuningattaren suhteen?...Jokainen voi tietysti mainostaa minulle myyntihintojaan.
No just...mul ei sentään noin hyvä onni käyny... Löytykö muuten kiven alta vai puusta?
Kiven alta. Eikä toi mtiään tuuria ole, silkkaa taitoa...
Noei. Tuolla on noin 30 mustamuurahaispesää (mitä mä oon löytänyt), 15 mauriaispesää ja jotain 10 viholaispesää.. Ja yks (verimurkku??) ja hevosmuurahaispesä. Sijainti ratkasee :cool:
Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitäisi vain päästä vähän enemmän maaseudulle kun ei täältä kaupungista oikein tunnu löytyvän.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitäisi vain päästä vähän enemmän maaseudulle kun ei täältä kaupungista oikein tunnu löytyvän.
On niitä sielläkin, kaupungissakin on pieniä metsälänttejä, luulis löytyvän puunkuoren välistä , lahossa puussa ja kivien alta, ihan varmasti kun vähän etsii.
Siis ehkä tollasia hevosmuurahaisia ei kaupungista löydy, mutta esim. mauriaiset ovat yleisiä kaupungeissa. Tosin niiden tonkiminen kerrostalon pihalta ei nyt ole mitään maailman viisainta puuhastelua....ja onhan se aika noloakin. Itse asiassa meidän talon seinän allakin on mauriaispesä. Seinän vieressä asfaltissa olevasta rei'ästä niitä tulee paljonkin. Ja joka vuosi sieltä on lennetty (parveilu).
Siis ehkä tollasia hevosmuurahaisia ei kaupungista löydy, mutta esim. mauriaiset ovat yleisiä kaupungeissa. Tosin niiden tonkiminen kerrostalon pihalta ei nyt ole mitään maailman viisainta puuhastelua....ja onhan se aika noloakin. Itse asiassa meidän talon seinän allakin on mauriaispesä. Seinän vieressä asfaltissa olevasta rei'ästä niitä tulee paljonkin. Ja joka vuosi sieltä on lennetty (parveilu).
On ainakin helsingissä hevosmurkkuja, olen monesti nähnyt.
Ehdottomasti helpointa tapa napata mauriaiskuningatar on niiden parveilun aikaan, jolloin niitä suorastaan kuhisee. Esim. viime vuonna näin kirjaimellisesti tuhansia mauriaiskuningattaria etsimässä pesäpaikkaa. :)
Muurahaisten parveiluaika lähestyy vauhdilla, joten kannattaa pitää silmät auki. ;)
sanoppas nyt viisaana miehenä milloinka tämä parveiluaika on?
Ota silmä käteen ja katso, sama asia on postattu tänne foorumeille 20x.
http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=26
http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=211
Parveiluajankohdat ovat lajikohtaisia ja ne yleensä käynnistyvät lämpimänä kesäpäivänä sateen jälkeen. Viime kesän kuivuus sekoitti loppukesän parveiluajankohtia, mm. viivästyttäen niitä lähes kuukaudella.
Hmm. itekkin elelen täällä Hesassa... Kaipa niitä hevosmuurahaisia sit pitää oikein ettimällä ruveta ettimään. Sellanen pesä olis nimittäin kiva omistaa.:D
Hmm. itekkin elelen täällä Hesassa... Kaipa niitä hevosmuurahaisia sit pitää oikein ettimällä ruveta ettimään. Sellanen pesä olis nimittäin kiva omistaa.:D
Joo, komeita ovat ;) spottasin tuolla metässä yks päivä hevosmurkkupesän kiven alla, mutta nyt tänän kun kävin katsomassa siellä ei ollut ketään..
Hmm. itekkin elelen täällä Hesassa... Kaipa niitä hevosmuurahaisia sit pitää oikein ettimällä ruveta ettimään. Sellanen pesä olis nimittäin kiva omistaa.:DEräällä Helsingin kaupungin ulkoilualueella oli runsaasti pesiä, kun viimeksi siellä kävin. Alue taitaa olla rauhoitettu, eli sieltä ei ainakaan valmiita yhdyskuntia parane yrittää ryöstää tai kaivella esiin. Häälennon jälkeen luulisi kyllä kuningattaria eksyvän rauhoitusalueen ulkopuolellekin. ;)
Eräällä Helsingin kaupungin ulkoilualueella oli runsaasti pesiä, kun viimeksi siellä kävin. Alue taitaa olla rauhoitettu, eli sieltä ei ainakaan valmiita yhdyskuntia parane yrittää ryöstää tai kaivella esiin. Häälennon jälkeen luulisi kyllä kuningattaria eksyvän rauhoitusalueen ulkopuolellekin. ;)
No nyt kun tänne postasit niin ei oo kauaa =)
Kiitos vinkistä! Vois vaikka laittaa noille parveilu aiheisiin viestii jos porukka näkee parveilua. Tai sit vois vaan tehä aiheen jossa laitettaisiin "raportti" parveilu lajista, paikasta ja ajasta.
No otin pois tarkan paikan, ettei ihmiset ole siellä kirveen kanssa hakkaamassa puita päreiksi.
Ihan hyvä vaan. Mutta GWAHAHAHHAAAA muistan paikan...mut en oo sellanen joka tuhoais sillä lailla kaikkia vastaan tulevia "mahdollisia pesiä". Sitä paitsi jos kyseessä on rauhoitusalue niin....
Ihan hyvä vaan. Mutta GWAHAHAHHAAAA muistan paikan...mut en oo sellanen joka tuhoais sillä lailla kaikkia vastaan tulevia "mahdollisia pesiä". Sitä paitsi jos kyseessä on rauhoitusalue niin....Tuskin muutama innokas muurahaisharrastaja juuri tuhoa alueella saisi aikaan. Pesät on hyvin suojassa ja häälennolta muutaman kuningattaren kaappaminen tuskin on mitenkään merkittävä alueen luontoarvojen kannalta, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä kaikkea tyhmää ihmiset päähänsä saavat.
Niinpä, Nuuksiossakin näkee paikkoja jossa leiripaikan puita on katkottu ja kaadettu polttopuuksi. Hmm ei kyllä liity mitenkään muurahaisiin...:D
Kiven alta. Eikä toi mtiään tuuria ole, silkkaa taitoa...
Siis tuuria. Täällä ei onnista.:(
Tuuria muka mitä vielä minä etsin 2h kunigatarta kivien alta kun palasin tyhjin käsin kompastuin kiveen ja mitäs sen alta paljastuikaan mauriais kunigatar:D
Joka juoksi munakasan viereiseen luolaan nousin heti ylös ja kaivoin sen tunnelin esiin kunigattaren sain mutta muna kasa katosi hässäkässä
Tuuria muka mitä vielä minä etsin 2h kunigatarta kivien alta kun palasin tyhjin käsin kompastuin kiveen ja mitäs sen alta paljastuikaan mauriais kunigatar:D
Joka juoksi munakasan viereiseen luolaan nousin heti ylös ja kaivoin sen tunnelin esiin kunigattaren sain mutta muna kasa katosi hässäkässä
Ei ole totta.:eek: Miten teillä voi olla tuollainen tuuri? Löytyvätkö ne sateenkaaren alta?
Blöh itekkin vähän ihmettelen noiden tuuria. Yritän nimittäin vieläkin löytää hevosmuurahaiskuningatarta... Luulin löytäneeni yhden mutta se osoittautuikin vain majoriksi :( . Ovat muuten isompia kuin ennen luulin :D
Itsekkin yritän löytää kuningattaren. Etsiminen alkoi 19.4.2007 tämän vuoden osalta.
:D minä taas löysin tänään viholais pesän kiven alta kun ajattelin etsiä lisää kuniggattaria koeputkiini kiven alta paljastui viholais kuniggatar ja kasa työläisiä otin kuniggattaren ja 9työläistä koeputkeen:D poistullessani löysin myös hevosmuurahais kuniggattaren:D ja kuka sanoo että minulla on tuuria:D
tapahtuman olisi vielä kruunannut kun olisin vielä nelilehtisen apilan löytänyt:D
:( harmi jos muilla ei ole ollut tälläistä onne hauissaan:(
:D minä taas löysin tänään viholais pesän kiven alta kun ajattelin etsiä lisää kuniggattaria koeputkiini kiven alta paljastui viholais kuniggatar ja kasa työläisiä otin kuniggattaren ja 9työläistä koeputkeen:D poistullessani löysin myös hevosmuurahais kuniggattaren:D ja kuka sanoo että minulla on tuuria:D
tapahtuman olisi vielä kruunannut kun olisin vielä nelilehtisen apilan löytänyt:D
:( harmi jos muilla ei ole ollut tälläistä onne hauissaan:(
Mitäh??????:eek: :eek: :eek: Ei voi olla totta! Olen etsinyt 2 vuotta kuningatarta enkä ole löytänyt ainuttakaan. Kerrohan asutko ankkalinnassa ja onko nimesi Hannu Hanhi.
No itsekkin löydän useasti viholais pesiä (ja niistä kuningattaria), tosin otin yhden kiinni vasta vähän aikaa sitten. Hevosmuurahaisia en vain tunnu löytävän mistään. Ainakaan Helsingistä. Major ja muutama pesä jotka löysin olivat Hangon edustan saarella.
Joo, Hevosmuurahaiset ovat vähän kinkkisempiä löytää..
Siloviholaisia löytyy merenrannasta... Ainakin täällä Pohjoisessa. :D
Kävin juuri äsken veneellä yhdessä saaressa, 2 askeleen jälkeen vastaan
tuli ensimmäinen viholainen.. :D Kosteissa heinikoissa on miljoonittain niitä.
Kannattaa asua rannikolla. :D
Kun tarkemmin ajattelen, ehkä näin tänään mauriaiskuningattaren. Se oli hieman isompi kuin työläiset, sillä oli lisäksi hieman turvonnut ruumiin takaosa. Kun nostin kiveä, työläiset joutuivat paniikkiin paitsi se iso. Se käveli ihan rauhassa ympäri pesää, mutta harmikseni juuri kun olin nappaamassa sen,se meni maan alle.:mad: laskin kiven alas ja lähdin kotiin.
Täällä hevosmurkkuja riittää. jo 7 kpl kuningattaria löytänyt parveilun jälkeen, ja pesiä on siellä sun täällä :) On täällä kyllä muitakin murkkuja, ja paljon.
Täällä hevosmurkkuja riittää. jo 7 kpl kuningattaria löytänyt parveilun jälkeen, ja pesiä on siellä sun täällä :) On täällä kyllä muitakin murkkuja, ja paljon.
GAAH!!! Ovat parveilleet jo?
Näköjään :( Mistäköhän niitä aloittelevia kuningattaria löytää? (Ei ole löytynyt kivien alta.)
Heh. Samaa vastausta etsiskelen minäkin. Tietääkö kukaan, onko täällä Itä-Helsingissä mitään hyvää hevosmuurahais paikkaa?
lasius ilokseni voin ilmoittaa että en asu ankkalinnassa ja nimeni ei ole hannu hanhi:D ja asun kymenlaaksossa ja tänne saa kyllä tulla etsimään kun en omillakaan etsinnöillä ole mennyt edes 30m kauemmas omasta takapihasta onnen kanssa löydöillani on vain vähän tekemistä kun peruskallio on noin max 10cm syvällä joten yleensä puolet pesästä paljastuu kun kääntää esm kiven hevosmurkun kanssa oli todellakin suurta tuuria koska semoisia ei ole ollut täällä päin (takapihamme metsässä)4vuoteen:eek:
ps:löysin parveulussakin hevosmurkku kuniggattaren mutta se pääsi karkuun:(
takapihan metsän muurahaisten lista
laji lista
1.Mauriainen,Lasius niger
2.kekomuurahainen,Formica rufa?
3.Keltiäinen,Lasius flavus
4.viholainen,??????
5.verimuurahainen,formica sanguinea (itse asiassa tämä ei elä metsässä vaan naapuri talon betoni kynnyksen alla)
6.hevosmuurahainen,Camponotus Herculeanus?
7.Mustamuurahainen,Formica Fusca
kysymys merkki tarkoittaa että en ole ihan varma onko esm kekomurkku rufaa
voi olla kirjotusvirheitä
Mauriaisen pesiä muutaman vain mutta liekomuurahaisen pesiä sen 30 kpl suurinpiirtein.Nämä pesät olivat kuivalla kankaalla rinteessä pienistä lahoista puista jotka oli maassa (noin 150metiriäx200 metrin alueella).Mauriais kuningtar ois ihan ok löytää tai sit jonku viholaislajin.
Niitä työläisiä ainakin saa siten että laittaa kasteltua sokeria limsapullon pohjalle ja odottaa, sitten kun on pullo täynnä niin korkki kiinni.
-PS917
muurahaiskasvattaja
13.05.2009, 17:04
voiko tän viestin jotenkin poistaa?
muurahaiskasvattaja
13.05.2009, 17:05
Niitä työläisiä ainakin saa siten että laittaa kasteltua sokeria limsapullon pohjalle ja odottaa, sitten kun on pullo täynnä niin korkki kiinni.
Pikemminkin pumpulia korkin tilalle!
Jep, mutta eihän niitä nyt siellä pullossa pidettäisi vaan pullo on kuin "linja-auto" mikä vie ne paikasta A. paikkaan B.:)
Oon nähnyt itekkin kaikkia noita lajeja mutta lasius flavukseen törmääminen tuntuu olevan harvinaisempaa en ole nähnyt yhtään sen lajin kuningatarta paitsi kuvissa.
Onko jotain hyviä vinkkejä teillä, että miten löytää jonkun näistä kuningattarista suoraan pesästä?? Lasius niger, Lasius flavus tai Camponotus ligniperdan??? :)
Etsit alueen missä näet kyseisten muurahaisten liikkuvan ja seurailet että näkyykö niiden pesäkoloa missään, kun se löytyy niin käännä se nurin ja toivo parasta. Ja sitten on myös se että hakkailee randomisti vain puita yms. paikkoja kunnes osuu oikeaan:):D
Mutta mulla ei oo ikinä tuuria mukana :D Aina käy niin, että kuningatar ei löydy.
Camponotus laji olis khyl kiva saada mut ei löydy ikinä sitäkään, vaikka lahoja puita kaatelee sun muuta :(:mad::(
Käännä lahojen kantojen pelkkä kuori pois, varsinkin koivun. Ite oon löytäny n 5 herculeanus kuningatarta sillei.
Juuri äsken käveleskelin pihalla ja löysin Formica fusca kuningattaren. Ei se todellakaan ole vaikeaa. Pitää katseen alaviistossa kun kulkee maastossa ja kääntelee kiviä, kantoja ja tutkii muitankin otollisia paikkoja, niin 99% varmuudella tulee tekemään mielenkiintoisia löytöjä.
Toki tuuriakin pitää olla mukana, mutta jos osaa etsiä oikeista paikoista, niin todennäköisyydellä on enemmän vaikutusta kuin tuurilla.
Onnea etsinnöille! :rolleyes:
-Arkuu-
Edit: Typo
joo noita kuniggattaria tuppaa löytymään joka paikasta :P itsekkin potkaisin kiveä ja alla oli viholaisyhdyskunta ensin silmään pisti 3 kuningatarta kasa työläisiä ja kasa jälki kasvua :P laitoin kivan takaisin päälle ja jatkoin matkaa
Muurahainen
18.05.2009, 15:13
Olen vielä tälläinen urpo niin miten eroittaa mauriaisen ja mustanmuurahaisen:confused:
Mauriainen on tummanruskea, ja ei kiillä paljoa.Mustamuurhainen on ihan musta ja kiltää kirkkaasti.
Muurahainen
18.05.2009, 15:37
Selvä ja kiitos paljon. Minulla on sitten pieni mustamuurahais yhdyskunta:cool:
Niin ja niillä on aika reilusti kokoeroa.
Isot mauriaiset ja pienet mustamuurahaiset ovat toistensa kokoisia. Mustamuurahaisia on useita lajeja ja niissä kiiltävyys ja värisävy hieman vaihtelee. Mauriaisiakin on kolme lajia, mutta ne on hyvin paljon toistensa näköisiä.
Takaruumiin muoto on ylhäältä katsoen mauriaisilla "herttamainen", kärjestä terävä. Mustamuurahaisten takaruumiin kärki on pyöreähkö. Keskiruumiin selän vyötäröä kohti laskeutuva osa on mauriaisilla tasainen ja mustamuurahaisilla pyöristynyt. Mauriainen käyttäytyy vihaisesti ja kun sitä sormella tökkii se kiertelee takaisin ja saattaa yrittää purra. Mustamuurahaiset yleensä juoksee suoraa ja nopeasti karkuun.
Itse olen huomannut mauriaisten purevan vain parveiluaikana, tai silloin ne ainakin minua purevat..
werttinen
07.06.2009, 21:39
Löysin ihan vahingossa mauriais kuningattaren? kun potkaisin kivenmurikkaa siis pesässä oli mauriasia mutta minusta kuningatar näyttää mustamuurahaiselta (aivan pikimusta ja kiiltää) nyt se on cd-pesässä ja otin pihalta mauriasia läjän mutta molemmat pelkää toisiian onkohan kyseessä vaan se että ovat eri pesistä? vaiko oliko tämä sitten mustamuurahais kuningatar...
boble334
16.06.2009, 14:56
löysin tos eilen kaverin kaa mauriais pesän ja se on kivien alla niin ajatelin täs kysyy et miten löydän sielt pesästä kuningattaren ku siel on monta kivee ja joka kiven alla on toukka ja muna varastoa (tiedoksi ollaan alottelijoita kamun kans):D
löysin tos eilen kaverin kaa mauriais pesän ja se on kivien alla niin ajatelin täs kysyy et miten löydän sielt pesästä kuningattaren ku siel on monta kivee ja joka kiven alla on toukka ja muna varastoa (tiedoksi ollaan alottelijoita kamun kans):D
onnea yritykselle :P oma kantani asiaan on että sinulla on noin 1-3% mahdollisyys osua oikeaan kiveen jonka alla kuningatar olisi, jos on eikä syvemmällä maan alla
noh myönnän että itsekkin olen yritellyt etsi kunigatarta valmiista mauriais yhdyskunnasta mutta en ole parin vuoden aikana oikein edistynyt :P
Joo mauriaiskuningattaren löytäminen pesästä ainakin kesällä on yllättävän vaikeaa. Onnistuin lopulta kivisessä lämpimässä rinteessä jossa on paljon mauriaispesiä. Parin kiven alla oli pienempi yhdyskunta ja kuningatar näkyvissä. Maa on vielä hiekkapitoista, oli helppo ottaa istutuslapiollai osa pesää purkkiin. Myös laudanpätkän alla olen löytänyt samalla tapaa. Nämä löytyi soramonttualueilla.
Heinäkuussa kun ovat parveilleet on hyvin helppo heti sen jälkeen löytää kuningattaria maassa kipittämässä. Joitain vuosia sitten Forssan linja-autoaseman ympäristössä jopa laitureillakin juoksenteli satoja mauriaiskuningattaria. Siitä vaan kerää koeputkiin toisten matkustajien ihmetellessä.
Nyt niillä on kuningatar- ja kuhnurikoteloita.