PDA

Näytä koko versio : Paraponera clavata

Shadown
24.01.2012, 00:40
23.1.2012

Tarkoitus olisi hankkia tosiaan P. clavatoja. Ne tunnetaan bullet antteina, eli luotimuurahaisina. Muurahaisten "liikanimiin" lukeutuu myöskin "24 tunnin muurahainen". Nämä nimitykset tulevat piston voimakkuudesta ja kestävyydestä, jotka vastaavat kuin olisi tullut ammutuksi. Olen päättänyt olla kokeilematta pistoja.
Muurahaiset on samalla myöskin yksi maailman isoimmista muurahaislajeista. Kuningatar on noin kolme senttiä pitkä ja työläiset kahdesta sentistä ylöspäin.

Muurahaiset vaativat kuumaa ja kosteaa. Eli puhutaan tropiikin olosuhteista. Hankin siis noille ihan valmiin terraarion. Tietojen mukaan muurahaiset kaipaavat kasveja asuinalueelleen, joten tulen sisustamaan terraarion saman tien kasveilla. Kosteutus on vielä hieman auki, mutta joku sadettaja tai sumuttaja sinne olisi tarkoitus hankkia. Itse pesänä käytän siporexia. Tarvikkeita alan tiedustelemaan huomenna.

Suomalainen tunnettu seikkailija kertoo mielipiteensä näistä:
stQCzFrkwtg

Shadown
24.01.2012, 17:31
24.1.2012

Terraario maa-aineineen ja kukkineen on nyt hommattu. Lisänä vielä lämpö-/kosteusmittari. Kaikkinensa hintaa kertyi noin 150 euroa. Kosteutusta koetan alkuun ilman erillistä sadettajaa.

http://www.muurahaiset.net/photopost/data/502/medium/IMGP2189.JPG

ReNiki
24.01.2012, 18:02
Hyvältä näyttää. :D

Muura-muurahainen
24.01.2012, 22:34
Ja samalla itketään siitä kuinka pelottavan näköisiä Venatorit on :D
Kipuun vielä lisää se että noiden luotimuurahaisten pisto on kaikkein voimakkain "Schmidt Sting Pain Index"illä. (http://en.wikipedia.org/wiki/Schmidt_Sting_Pain_Index) Tiedä miten se pitäisi suomentaa, mutta kyseinen taulukko kuvailee piston voimakkuutta näin:

Pure, intense, brilliant pain. Like fire-walking over flaming charcoal with a 3-inch rusty nail in your heel.

Jokainen päätelkööt itse onko kyseisen toiminnon suorittaminen kivuliasta vai ei :D

Shadown
24.01.2012, 23:03
Loppupeleissä jollei kokoa lasketa, niin kyl minusta Harpegnathosit ehkä pelottavemman näköisiä on erikoisine leukoineen. Toki koko on aika pelottavan iso näillä. Se pistoksen pelko ei tietty asiaa lievennä.

Mitä olen videoita kattellut, niin nää kaverithan on kovin säyseitä. Kaikkien kaveri suorastaan. Ehkä ne on luonnostaan oppinut, että koko ja myrkyllisyys pistää miettimään kahdesti noille ryttyilemisen.

Shadown
28.01.2012, 20:36
Siirsin tämän päiväkirjan blogiin koemielessä, joten sielä lisää.