Näytä koko versio : Muurahaisten ruokavalio
Nipletius
13.04.2007, 16:06
Tuli tossa mieleen, kun suomessa on noi sirkat, torakat, jauhikset ym. ruokaeläimet niin kalliita niin tuolla www.globallivefood.com issa on todella halpoja ruokaeläimiä. Olen itsekin tilannut tuolta. Hyvä paikka on.
-N
Tuli tossa mieleen, kun suomessa on noi sirkat, torakat, jauhikset ym. ruokaeläimet niin kalliita niin tuolla www.globallivefood.com issa on todella halpoja ruokaeläimiä. Olen itsekin tilannut tuolta. Hyvä paikka on.
-N
Tosiaan, Suomessa ruokaeläimet ovat kalliita. Siksi esim. jauhomatojen kasvatus on järkevämpää kuin Suomesta ostaminen. Sirkkojen kasvatus pelkästään muurahaisia varten taas ei ole hirveen järkevää (melko hankalaa suhteessa muurahaisten tarvitsemaan ruoka määrään. Lisäksi siritys käy oikeasti ärsyttäväksi, ainakin aluksi-> lopulta siihenkin tottuu).
Täältäkin ääni globallivefoodille. :-) Kannattaa tilata iso satsi hyönteisiä ja pakastaa ne.
No joo. Ite oon ostanu ruokaeläimiä aika harvoin, koska oon kasvattanu niitä ite. En tosiaankaan halua vastustaa netistä ostamista, mutta ittellä ei vaan oo siitä kokemusta eikä myöskään tarvetta.
Täältäkin ääni globallivefoodille. :-) Kannattaa tilata iso satsi hyönteisiä ja pakastaa ne.
Ainakaan pakastetut kärpäset eivät smaragdinoille käynyt.
Ainakin pakastetut heinäsirkat ovat kelvanneet lähes lajille kuin lajille.
Nipletius
14.04.2007, 14:05
Mä suosittelen jauhomatojen kasvattamista kaikille kenellä on tarvetta. Se on niiiiin helppoa ja yksinkertaista. Mites noi murkut tykkää noista jauhiksista?
Noh jos kysyt multa miten ne maistuu smragdinoille, niin en tiedä. En ole koskaan kokeillut.
Mä suosittelen jauhomatojen kasvattamista kaikille kenellä on tarvetta. Se on niiiiin helppoa ja yksinkertaista. Mites noi murkut tykkää noista jauhiksista?Joskus kokeilin niitä mustamuuraisille. Suurin ongelma oli matojen kova kuori, jonka takia ne piti siivuttaa ohuiksi viipaleiksi että sai kelpaamaan.
Joskus kokeilin niintä mustamuuraisille. Suurin ongelma oli matojen kova kuori, jonka takia ne piti siivuttaa ohuiksi viipaleiksi että sai kelpaamaan.
Mietin tuota itse tossa, että se kuori niissä taitas olla aika kova. Pelkästään kärpäsentoukkien nahka tuntu olevan noille vähän liikaa.
Ootteko muuten kokeilleet kovakuoriaisia? Jos kerran toukat eivät kelpaa ilman paloittelua, niin voihan sellasen aikuisen kovakuoriaisen murskata. Sen pitäs toimia ;) .
Siirsin tosta päiväkirjastani nämä ruokintajutut omaan ketjuunsa.
Ootteko muuten kokeilleet kovakuoriaisia? Jos kerran toukat eivät kelpaa ilman paloittelua, niin voihan sellasen aikuisen kovakuoriaisen murskata. Sen pitäs toimia ;) .Noi kai toimisi samalla tavalla kuin eläinkaupan sirkat. Niissä ainakin minulla riittää kerran tai kahdesti halkaisu, että murkut saavat syötyä sen kokonaan.
Tuolla globallivefoodissa on myynnissä siivettömiä hedelmäkärpäsiä. Ne voisi toimia hyvin ravintona, sillä niitä ei tarvitse pilkkoa ja jos murkut yhtään saalistaa, niin tappamisestakin pääsisi. Hedelmäkärpästen kasvatuskin on helppoa.
Nipletius
15.04.2007, 12:22
Varmaan juuri nahkansa luoneet jauhikset tai niiden kotelot varmaan kelpaisivat hyvin ilman että itse joutuisi silpomaan.
Oletteko kokeilleet pakastetun katkaravun lihaa tai siitä puristettua nestettä muurahaistenne eläinravintona? Olisiko lajia joka erityisesti pitää niistä?
Itse olen kalakaupast hakenu kärpäsentoukkia, ja niistä kasvattanu isompia, myöhemmin olen antanut ne viholaisille.. Tuli mieleen se jonkun tekemä sirkkabaari, josta olikin vaan haittaa :D
Kukas se muuten oli?
Tuli mieleen se jonkun tekemä sirkkabaari, josta olikin vaan haittaa :D
Kukas se muuten oli?Minähän sitä väsäilin. Murkku parat pelkäsivät eläviä sirkkoja, eikä välttämättä ihan syyttä. :D Syksyllä ajattelin kokeilla baaria siivettömillä hedelmäkärpäsillä, ne ei ainakaan syö muurahaisia.
Olen itse aloittamassa antaan ekaa kertaa murkuille jotakin protskupitoista. Syksyllä ravistelin pesään fariinisokeria ja ainakin toisen pesän kuningatar ahmi itsensä super-turpeaksi.
Mun ongelma on vaan se, että laitoin mun L. nigerit heti siporex-pesään ja ne ei paljon siellä liikehdi. Luulen, että ne ei välttämättä tajua hakee mitään ruokaa ruokinta-astiasta enää kun ne on jo niin kauan pesässä majaillee. Ehkä pitää yrittää ravistella jotain toukanraatoja niille pesän syvempiin osiin.
Siis onko siellä jo työläisiä vai pelkkä kuningatar? Jälkimmäinen ei paljon liiku ennen kun ensimmäiset työläiset ovat syntyneet(eikä tietenkään senkään jälkeen). Pärjää kyllä ravinnotta. Jos siellä taas on jo valmis yhteiskunta niin osaavat ne nyt etsiä ruokaa ja syödä - ja jos eivät osaa niin anna kuolla nälkään.
Siis onko siellä jo työläisiä vai pelkkä kuningatar? Jälkimmäinen ei paljon liiku ennen kun ensimmäiset työläiset ovat syntyneet(eikä tietenkään senkään jälkeen). Pärjää kyllä ravinnotta. Jos siellä taas on jo valmis yhteiskunta niin osaavat ne nyt etsiä ruokaa ja syödä - ja jos eivät osaa niin anna kuolla nälkään.
Sille kuningattarelle kandee silti antaa safkaa, tulee ekoista työläisistä 2x isompia ja enemmän. Mutta ihan miten kukin tykkää.
Jumankauta sain parhaan idean ever! Mitä antaa ruuaksi? no tietenkin sitä geelipesän geeliä :D viime kesän murkut pärjäsi geelipesässä varmaan joku 6kk niin ei se geeli vissiin ihan huonoa syötävää ole. Laitoin geeliä pesään eilen illalla ja nyt kun katoin niin kyllä sitä on hävinnyt :)
Sitä geeliä voi valmistaa itsekin. Sekoittaa vain nestemäiseen ruokaan esim. gelatiinia tai liivatetta. Useat varmaan tekevätkin niin, tai ainakin itse teen.
Mitähän se geeli pitää sisällään? Varmaan lähinnä sokereita, että muista antaa protskujakin sitten.
Mihin muuten tuo esim sokerivesi kannattaa laittaa että ruokinta toimisi hyvin?
edit:Tein tommosia muutaman hyvin kyllä toimii.Tuolla sisällä menee vielä ura ympärillä niin murkut voi kiertää tuota jos ei laita liikaa sinne nestettä.Ja rakastan kännykän kameran kuvanlaatua :)
http://img165.imageshack.us/img165/4418/02072007pq5.jpg
varmaan lähelle pesä niin että se huomataan helposti :)
...Ja rakastan kännykän kameran kuvanlaatua :)
Joo! Niin mekin! ;) Et ole sitten harkinnut ihan oikean kameran hankkimista? Hyvä kun peruskamerallakaan saa näyttämisen arvoisia makro-otoksia, puhumattakaan kännykamerasta...
Oikkuliininen
14.05.2008, 11:56
Sitä geeliä voi valmistaa itsekin. Sekoittaa vain nestemäiseen ruokaan esim. gelatiinia tai liivatetta. Useat varmaan tekevätkin niin, tai ainakin itse teen.
Eikö hyytelösokeriki käy? en noista muista tiiä, mut se on ainaki helppoa... senku sekottaa sorsselin sekaan ja laittaa hetkex jääkaappiin... eikös liivate pidä keittää tai jotain? Mä veikkaisin, että toi sininen geeli, mitä tossa pesässä on, on vaan sokerivettä, jotain väriainetta tai jotain muuta sinistä mehua ja just jotain hyytelö sokeria...
Ja muuten... kukahan kirjotteli jostain semmosesta seoksesta missä oli munaa?
Saiskohan jooko vähän reseptejä mitä seoksia kannattais mauriaisille antaa? ja eikö noihin kaikkiin seoksiin sitten voi lisätä tota hyytelösokeria? ja kauans noi sitten kestää jääkaapissa, ennenku menee huonox? että voiko isonkin annoksen tehä, vai vaan sen mitä ne kerralla syö?
Minulle olikin aiemmin tuntematon tämmönen "hyytelösokeri", mutta se näyttäisi olevan vastaava kuin sekoitan sokeria ja tärkkelystä (muun muossa perunajauhoja) sekaisin.
Se ei kuitenkaan sovi säilöntään, joten ei varmaankaan toimisi tämmöisessä tapauksessa.
Pienempiä pesueita kuitenkin kannattaa melkein hyönteisillä ruokkia ja makeilla nesteillä. Nuo muut sekoitteet on mielestäni isompaan käyttöön.
Oikkuliininen
14.05.2008, 15:52
Entäs saako murkut kotisirkat hengiltä? vai pitääkö ensin tappaa? vai syökö ne niitä ollenkaan..? mietin vaan talvea, että niitähän sais ostettua... niitähän on helppo kasvattaa iteki... muistaakseni ne syö vaan paperia...
Ja onhan hyytelösokerissa vissiin jotain säilöntäaineita... joskus tehny semmosen hyytelökakun ja kyl se kesti ainaki viikon hyvänä jääkaapissa... olis varmaan kestäny kauemminki, mut tuli syötyä... :)
Kyllä ne kannattaa tappaa, ne sirkat. Murkkujen on paljon helpompi syödä ne ja varsinkin pienten pesueiden.
Ja onhan hyytelösokerissa vissiin jotain säilöntäaineita... joskus tehny semmosen hyytelökakun ja kyl se kesti ainaki viikon hyvänä jääkaapissa... olis varmaan kestäny kauemminki, mut tuli syötyä... :)
Voi olla näin, mutta säilöntään vaikuttavia asioita voi olla muitakin. Kuitenkin puhtaasti sokerin valmistajat kertovat selitystä, jossa säilyminen ei kestä.
Oikkuliininen
14.05.2008, 19:33
Ja sittenhän on hillosokeria, sehän on melkein samaa,ku tavallinen, mutta säilöö paremmin... en mä tiiä, turha alkaa kinamaan... kunhan kyselin tyhmiä... ;):D
Ja sittenhän on hillosokeria, sehän on melkein samaa,ku tavallinen, mutta säilöö paremmin... en mä tiiä, turha alkaa kinamaan... kunhan kyselin tyhmiä... ;):D
Saahan säilöntäainetta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Atamon) suoraan kaupasta. Sen ainakin pitäisi auttaa säilymistä. Ensimmäinen sitä rohkeasti kokeileva voikin sitten raportoida muille, estääkö se mikrobien lisäksi muurahaisten kasvamisen...:p
Oikkuliininen
14.05.2008, 21:56
Saahan säilöntäainetta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Atamon) suoraan kaupasta. Sen ainakin pitäisi auttaa säilymistä. Ensimmäinen sitä rohkeasti kokeileva voikin sitten raportoida muille, estääkö se mikrobien lisäksi muurahaisten kasvamisen...:p
Itse kyllä ajattelisin, että kannattais mahdollisimman vähän syöttää säilöntäaineita... vaikka ehkä murkut elää kauemmin, ku on hyvin säilötty... :D (se oli vitsi!) En mä ees tiiä mistä toi säilöntäaine kiistely läx... kyselin vaan kauan normaalisti noi valmiit seokset kestää jääkaapissa, mut noinhan siinä taas kävi... en tiiä... mä oon ihan hiljaa... kertokoon fiksummat miten mikäkin on... ;):D
Siis Mitä? Pakastetaanko Jtn KoppaKuoriaisia Ja Leikataan Kahtia? :o
toimiii tuokin :) voit myös itse tehä litkuja ja hyytelöjä elävät myös tavattoman pitkään pelkällä hujalalla viimevuonna testasin mauriaisilla kestivät koko elin kautensa parveilusta talvilepoon (jonne en harmiksi niitä saannut laittaa:( )
Oikkuliininen
29.06.2008, 11:03
(jonne en harmiksi niitä saannut laittaa:( )
Eikö mamma tykänny ideasta, että olis ollu murkkuja jääkaapissa..? :D:) hih!:D
Noi kai toimisi samalla tavalla kuin eläinkaupan sirkat. Niissä ainakin minulla riittää kerran tai kahdesti halkaisu, että murkut saavat syötyä sen kokonaan.
Tuolla globallivefoodissa on myynnissä siivettömiä hedelmäkärpäsiä. Ne voisi toimia hyvin ravintona, sillä niitä ei tarvitse pilkkoa ja jos murkut yhtään saalistaa, niin tappamisestakin pääsisi. Hedelmäkärpästen kasvatuskin on helppoa.
miten niitä sitten kasvatetaan?:confused:
http://www.sammakkolampi.net/ruoka/banaanikarpaset-valmistus.html
http://www.sammakkolampi.net/ruoka/banaanikarpaset.html
Siinä on kahdet ohjeet. ;)
Mulla ei ole vielä terrassa noita murkkuja mutta joskus on iha pesiin laitettu ötököitä ja annettu sokeripaloi no kuiteski..Täältä meiltä päin löytyy sirkkoja tuhatpäin 5 minuutissa vois saada semmosen 30 sirkkaa tosta 3 min matkan päästä:D
Ravintohyönteisten ruokkimiseen kannattaa panostaa! Hyvin ja monipuolisesti ravitut hyönteiset ravitsevat hyvin myös muurahaisia. Siispä vitamiineja, kivennäisiä, rehuja, niin siirrät sen kaiken hyvän omiin murkkuihin:D
Neutroni
09.07.2009, 12:56
Joo, kokeilin kerran parantaa paarman ravintoarvoa antaamalla sen imeä verta ennen päätymistään mustamuurahaisten ruokapöytään. Tiedä sitten, paljonko tuossa tapauksessa ravintoeläimen ravintoeläimen ajoittain epäterveellinen ruokavalio tuotti haittaa muurahaisille.
veressä ollut alkoholia ?! Tai alkoholissa verta mukana ; )
Kokeilkaa vesimeloonin paloja.
Kokeilkaa vesimeloonin paloja.
Miksi? Tämän hedelmän vesipitoisuushan on tuoreena yli 90% ja käytännössä loppu onkin hedelmäsokeria.
Ainaki muurahaiset pitää siitä.
mauriainen
01.06.2010, 15:46
kun rakensin tollasen siporeks pesän ja pistin sinne mauriaisia nii mitä niille kannattaa antaa ruuaks:confused:
Achtungsnow
01.06.2010, 17:43
sokerivettä ja pieniä hyönteisiä kuten kärpäsiä
mauriainen
02.06.2010, 17:17
ok. kiitos.
Mitenkäs olis jos tuohon fariinisokeriveteen lisäisi vehnäproteiinia? :) Tuota Leaderin 80% proteiinijauhoa on omassa käytössä, niin mietin että tuskin ainakaan muurahaisille on haittaa? Tuskin väliä missä muodossa proteiinin antaa, kun Bhatkarin dieetissä on kananmunaakin.
Neutroni
01.07.2010, 20:29
Mitenkäs olis jos tuohon fariinisokeriveteen lisäisi vehnäproteiinia? :) Tuota Leaderin 80% proteiinijauhoa on omassa käytössä, niin mietin että tuskin ainakaan muurahaisille on haittaa? Tuskin väliä missä muodossa proteiinin antaa, kun Bhatkarin dieetissä on kananmunaakin.
En tiedä onko venhäproteiinissa kaikkia muurahaisten tarvitsemia aminohappoja, mutta varmaan sillä voi tyydyttää osan proteiinintarpeesta, jos saat muurahaiset moista mömmöä syömään.
^ Kyllä näytti maistuvan niin Flavuksille, Messor Barbaruksille sekä Camponotus Ligniperdoille. Saa nähdä vaikuttaako mitenkään. Kai tuota silloin tällöin voisi antaa lisukkeena.