Näytä koko versio : Lasius Nigerit
Juu elikkä tänään tuli antstoresta formikaario johon laitoin luonnnosta löytämiäni mauriaisia..harmikseni huomasin että 2 työläistä oli kuollut ja osa päässyt karkuun niin enää minulla on 2 kuningatarta jotka toivottavasti saavat yhdyskunnan eloon ja alkaavat munimaan.. tuossa äsken käkvin vilkaisemassa ja huomasin että kuningattaret olivat menneet rehustusareenan nurkkaan ja näytti siltä kuin olisivat jotenkin "ruokkineet" toisiansa.. Katellaan nyt miten nuo siirtyvät tuonne pesään, kunhan huomenna haen luonnosta niille pikku avustajia :D
Oo varovainen niitten "pikku avustajien" kanssa. Jos ne on eri pesästä, niin ne rupeaa tappelemaan, ja hyvässä lykyssä toinen tai jopa molemmat kuningattaret saavat surmansa. Kannattaa yrittää myös pitää ne kuningattaret erillään (jos mahollista), että ne eivät myöhemmässä vaiheessa ala tappelemaan keskenään, minkä ne vielä tekevät.
tappelemaan?! olen ymmärtänyt että lasius nigerit ovat polygeenisiä vai mikä se sana olikaan et niillä voi olla useampia kuningattaria
Lasius suvun lajit on ilmeisen harvoin polygynisia, niin myöskin nigerit.
aijjaa.. lol no tuo yhdyskunta ilmeisesti sitten kuolee ellen tilsi toista kuningatarta.. vein muuten pesään uusia työläisiä samasta paikasta mistä kuningattaretkin löysin.. asiassa on kuitenkin ongelma.. uudet työläiset ja kuningattaret tavallaan "pelkäävät" toisiaan.. eli siis ne käyvät haistelemassa toisiaan ja äkisti sitten sinkoutuuvat pois.. en tiedä kuinka se on mahdollista, koska samasta pesästä ovat.. Pitäisikö minun laittaa toinen kuningatar pois päiviltä??
aijjaa.. lol no tuo yhdyskunta ilmeisesti sitten kuolee ellen tilsi toista kuningatarta.. vein muuten pesään uusia työläisiä samasta paikasta mistä kuningattaretkin löysin.. asiassa on kuitenkin ongelma.. uudet työläiset ja kuningattaret tavallaan "pelkäävät" toisiaan.. eli siis ne käyvät haistelemassa toisiaan ja äkisti sitten sinkoutuuvat pois.. en tiedä kuinka se on mahdollista, koska samasta pesästä ovat.. Pitäisikö minun laittaa toinen kuningatar pois päiviltä??
En osaa sanoa, mutta ei sun sitä kuningatarta tarvitse tappaa, ne hoitavat sen kyllä itsekin.. :D Oletko varma että ne on samasta pesästä?
Joopa joopa.. tänään tuli sitten opittua taas uusia asioita.. Päivällä hain työläisiä jotka kuitenkin osoittautuivatkin vääriksi, vaikka outoa onkin että 20cm päässä kuningattarien löytöpaikasta oli ilmeisesti uusi pesä josta muurahaisia otin... no kun virheen huomasin niin eikun vaan listimään työläisiä ja sitten hakemaan oikeasta pesästä muurahaisia.. :D nyt kuningattaret kyykkivät rehustusareenan nurkassa ja putkessa pesän ja areenan välillä on about 10 työläistä ja pesässä kaivelee noin 4 muurahaista.. ainiin, kuningattarien luona on muutama murkku myös..
huvittava kohtalo yhdellä työläisellä: yksi "väärä" työläinen oli jäänyt pesään ja kävi sitten tämän uuden kimppuun jalkaan kiinni.. hetken taistelun jälkeen muitakin työläisiä tuli apuun ja nyt ne yrittäävät vetää sitä väärää pois sen yhden jalasta :D:D hauskan näköistä..
Tuli yksi kysymys mieleen.. kun nämä kuningattaret on löytynyt näin keväällä, niin onko mahdollista että ne eivät voi vielä munia!? (se olis aika perseestä)
Joopa joopa.. tänään tuli sitten opittua taas uusia asioita.. Päivällä hain työläisiä jotka kuitenkin osoittautuivatkin vääriksi, vaikka outoa onkin että 20cm päässä kuningattarien löytöpaikasta oli ilmeisesti uusi pesä josta muurahaisia otin... no kun virheen huomasin niin eikun vaan listimään työläisiä ja sitten hakemaan oikeasta pesästä muurahaisia.. :D nyt kuningattaret kyykkivät rehustusareenan nurkassa ja putkessa pesän ja areenan välillä on about 10 työläistä ja pesässä kaivelee noin 4 muurahaista.. ainiin, kuningattarien luona on muutama murkku myös..
huvittava kohtalo yhdellä työläisellä: yksi "väärä" työläinen oli jäänyt pesään ja kävi sitten tämän uuden kimppuun jalkaan kiinni.. hetken taistelun jälkeen muitakin työläisiä tuli apuun ja nyt ne yrittäävät vetää sitä väärää pois sen yhden jalasta :D:D hauskan näköistä..
perseestä)Jep, niin on. Ja niitä pesiä on sitten jopa 5 cm välein voi olla, että ei siinä ole mitään ihmeellistä, itse olin ottanut samasta pesästä eri kuningattaren työläisiä.. Nehän tappelitietty.
Tuli yksi kysymys mieleen.. kun nämä kuningattaret on löytynyt näin keväällä, niin onko mahdollista että ne eivät voi vielä munia!? (se olis aika perseestä)
Ne alkaa munimaan kun siltä tuntuu. Mulla alko munimaan melkein heti mustamurkut kun otin lämpimään.
on tuota aika vahva tunne että tämä yhdyskunta kusee... yön aikana olivat kuitenkin rakentaneet formikaarioon pienen pesän ja aamulla kuningattaret olivat matkalla sisälle.. sitten alkoikin alamäki.. muurahaisten keskuudessa olen havainnut omituista hyppimistä/sätkähtelyä niiden kohdatessa toisensa.. toisena huomasin kerran kun yksi työläinen veti kuningattaren ulos pesästä ja siinä rytäkässä katkesi kuningattaren toinen tuntosarvi.. muutamia ruumiita oli myös yön aikana ilmaantunut areenalle eikä tämäkään ole kovin hyvä juttu..
Vielä yksi juttu.. olen huomannut että muurahaiset näyttävät ehkä himpun verran enemmän mustamuurahaisilta..
Katellaan aamulla ovatko teurastaneet kuningattaret.. jos ovat lähtee koko pesän väki ulos talostani ja uutta yhdyskuntaa etsimään..
Ensimmäisen pesäni kanssa ilmenneet ongelmat johtunevat ilmeisesti siitä, että kuningattarien ja työläisten kiinnioton välillä oli viikko, koska aiemmin ottamat työläistet olivat kuolleet tai karanneet pilttipurkista :P
Nopeasti se omaksi tunnistaminen loppuu jos muurahaisryhmät pidetään erillään toisistaan. Eli ilman kylmäkäsittelyä työläisten lisääminen yhteiskuntaan ei onnistu viikon väliajoin vaikka ne olisivatkin samasta pesästä peräisin.
onko muuten "joukkokylmäkäsittely" mahdollinen, eli monta työläistä samaan aikaan pakkaseen ja sit kuningattaren viereen?
Kyllä se kuulemma on mahdollinen. Mutta siinä on riski ettei kaikki työläiset omaksu sitä kuningattaren hajua ja sitten tulee verilöyly.
Joten varmempi tapa on yksikerrallaan jäähdyttää. :)
no en minä noita rupea jäähdyttelemään kerta ovat tällä hetkellä sulassa sovussa tuolla ja se omituinen loikkiminen toisen nähdessä on ihme kyllä loppunut
Mauriaiset muuten viestivät "pomppimista" muistuttavalla tavalla pesätovereilleen että: "Nyt on sota!"
- Ehkäpä viholliset on nyt listitty ja rauha palannut.
joopa joopa.. kylmäkikka tässä muutamille työläisille menossa.. tuo aiemmin mainitsemani rauha ei kestänytkään sen pidempään...
nyt siis rajummat otteet käyttöön
aapuuva.. mikähän mahtaa olla homman nimi kun raahaavat kuningattaren pesään? positiivista vai negatiivista?
aapuuva.. mikähän mahtaa olla homman nimi kun raahaavat kuningattaren pesään? positiivista vai negatiivista?
Ihan normaalia. Ne retuuttaa (työläiset) sen kuningattaren mielestään turvalliseen paikkaan, mulla on käynyt näin monestikin.
tänään on ollut sitten parempi päivä.. liekkö johtuu tuosta eilisestä muutaman yksilön jäähdyttämisestä, mutta sodan julistaminen eli loikkiminen on loppu enkä sitä tänään ole havainnut..
pari yksilöä kaivaa ja loput chillailee kuningattarien ympärillä
omituista kyllä kuningattaret ovat tällä hetkellä areenan ja pesän välisessä putkessa, vaikka useaan otteeseen ovat kaivetussa pesässä läyneet.. tiedä mikä nyt on, ehkä ne sieltä kohta taas siirtyy pesään. onko muuten mahdollista että kuningatar siirretään pois pesästä jos ovat kaivaustöiden tiellä?
innolla odottelen josko rupeisivat munimaan :rolleyes: ehkä tämä vielä iloksi muuttuu
Kuningattarien??? :D onks sulla taas monta kuningatarta??? :D
tjoo niitä on ollu siis koko ajan 2 :D
Aijaas :D Oliks ne Maureja sitte? :)
nuo näyttää ehkä enemmän mustamurkuilta.. en oo mikää ekspertti näissä tunnistamisissa, eli siinä suhteessa otsikko menee pielee koko päiväkirjassa..:D
No eipä tuo mitään. Mustamurkuilla tuo keskiosa näyttää melkeen 2 osaiselta ja se on pitempi kuin Mauriaisella. Lisäksi jos vertaa Mustamuurahaista ja Kekomuurahaista nii niiden ruumiinrakenne on minun mielestäni melkeen samallainen(pää vähän erillainen)
Ja Mauriaisella keskiosa lyhyt, eikä muistuta Kekomuurahaista.
Että vertaappa joskus niitä... :D
juujuu kyllä minä oon varma et nuo formica fuscaa on... btw äsken kattelin nii 2 työläistä ruokki toista kuningatarta.. ei voi olla huono merkki :D
Joo hyvä hyvä. :) Mitenkäs ne on sinne majoittautuneet? :p
nyt ovat tuolla kaivetussa pesässä vähä on vielä arkoja ku tullu uusia työläisiä muutama päivä sitten..oon muuten miettiny et jos koko yhdyskunnan tyrkkäis pakastimeen ja tekis kylmäkikan nii oisko ne kaikki sit hyvää pataa keskenään?
nyt ovat tuolla kaivetussa pesässä vähä on vielä arkoja ku tullu uusia työläisiä muutama päivä sitten..oon muuten miettiny et jos koko yhdyskunnan tyrkkäis pakastimeen ja tekis kylmäkikan nii oisko ne kaikki sit hyvää pataa keskenään?
Mahdollisesti, mutta riskit ovat kanssa omaa luokkaa..
en tiedä teinkö tyhmästi vai todella tyhmästi, mutta heitin kaikki työläiset takaisin luontoon..
nyt on siis enää kuningattaret jäljellä, jotka asustavat työläisten kaivamassa pesässä.
syy miksi hylkäsin työläiset oli yksinkertainen: minulla meni hermot siihen, että ne tappelivat ja kävivät vähän väliä kuningattarien kimppuun ja muutenkin kuningattaret vaikuttivat huonovointisilta niiden ollessa siellä.. käytännössä siis hyväksikäytin työläisiä, että ne kaivoivat pesän ja sitten kuningattaret pääsivät sinne
katellaan rupeaisiko ne munimaan vihdoin
en tiedä teinkö tyhmästi vai todella tyhmästi, mutta heitin kaikki työläiset takaisin luontoon..
nyt on siis enää kuningattaret jäljellä, jotka asustavat työläisten kaivamassa pesässä.
syy miksi hylkäsin työläiset oli yksinkertainen: minulla meni hermot siihen, että ne tappelivat ja kävivät vähän väliä kuningattarien kimppuun ja muutenkin kuningattaret vaikuttivat huonovointisilta niiden ollessa siellä.. käytännössä siis hyväksikäytin työläisiä, että ne kaivoivat pesän ja sitten kuningattaret pääsivät sinne
katellaan rupeaisiko ne munimaan vihdoin
Ikävä kyllä,
A: Kuningattaret eivät hae ravintoa itse, eikä niillä ole enää siipilihaksia ruoaksi
B: Ne ei osaa hoitaa munia/toukkia vissiinkään
C: Teit todella tyhmästi, maltti on valttia!
Kuinka vanhoja ne kuningattaret olivatkaan? Aloittivatko jo aikaisemmin munimisen? Ei tuo vielä välttämättä ole tuhoon tuomittu, kyllä kuningattarien pitäisi saada ensimmäiset työläiset hoidettua ihan ongelmitta. Ja syödäkin osaavat.
Kuinka vanhoja ne kuningattaret olivatkaan? Aloittivatko jo aikaisemmin munimisen? Ei tuo vielä välttämättä ole tuhoon tuomittu, kyllä kuningattarien pitäisi saada ensimmäiset työläiset hoidettua ihan ongelmitta. Ja syödäkin osaavat.
Käsittääkseni ne kuningattaret on jo aikasemmin pesän perustaneita, jotenka niillä ei ole ravintoa eikä ne ymmärrä hoitaa toukkia/munia koska aikasemmin ne työläiset ovat hoitaneet ne.. Noh en mene sanomaan mitään koska en ole asiasta täysin varma.
Nigereistä en tiedä, mutta minun Camponotus ligtiperda perusti uusiksi pesueensa vaikka tapatin nälkään sen työläiset ja toukat. Tosin en tiedä miten se olisi lähtenyt käyntiin ilman antamaani lisäravintoa.
joo no tää on nyt eka kokeilu ja samapakai tuo kuinka puihin tämä menee.. kyllä noita muurahaisia uusia luonnosta saa
joo no tää on nyt eka kokeilu ja samapakai tuo kuinka puihin tämä menee.. kyllä noita muurahaisia uusia luonnosta saa
Ei niitä sais tolleen "mitäväliä" asenteella kohdella, ihan eläviä "eläimiä" nekin on.. Noh, perjaatteessahan niitä saa aina uusia mutta mä oon tässä ihan täysin asenteella mukana.
Iloisia uutisia.. radikaali ratkaisuni on tuottanut tulosta: pari päivää sitten huomasin epämääräisen valkoisen pienen kasan ilmestyneen putkeen pesän ja areenan välille...tässä vaiheessa ajattelin sen olevan valkoinen kivi mitä hiekan seassa muutamia on..
Kuitenkin eilen huomasin kasan suurentuneen hieman ja saatoin erottaa siitä pienen pieniä munan muotoisia ulokkeita! Eli muurahaiseni ovat ruvenneet munimaan :). Toivottavasti tulevat ulos sitten terveinä..
Seuraillaan tilannetta..
kuningattaret ovat muuttaneet pesään, joka on ympäröity foliolla, että olisi nuo munat vähän pimeemmässä. en siis tiedä ovatko munineet lisää.. tää on vaihe mis pitää vaan odotella..
kuningattaret ovat muuttaneet pesään, joka on ympäröity foliolla, että olisi nuo munat vähän pimeemmässä. en siis tiedä ovatko munineet lisää.. tää on vaihe mis pitää vaan odotella..
Eine munat pimeyttä vaadi ;P Kuhan ne kuningattaret ei säiky valoa kaikki on OK.
kyllä ne tykkää pitää niitä pimeässä...
kyllä ne tykkää pitää niitä pimeässä...
Joo, mutta ei ne niitä pidä pimeässä sentakia että se parempi munille olisi, ne ei vaan pidä valosta itse joten menevät pimeään ja kantavat munat mukana.
NO joka tapauksessa... jos NE tykkää pimeestä niin mukavempihan niille se on olla pimeessä..
NO joka tapauksessa... jos NE tykkää pimeestä niin mukavempihan niille se on olla pimeessä..
Äkkiä ne siihen valoon tottuu, se että ne on valonarkoja vaikeuttaa mms. kuvien ottamista ku n ne juoksee paniikilla karkuun valonsäteiden päästessä pesään.
Mutta väärä valoisuus voi vaikuttaa myös kuningattarien munintaan...
Tarkoitan siis liikaa valoa.
olen siirtynyt putkikostutuksesta tällaiseen sumutinpullokosteutukseen.. syynä tähän oli se, että pesä kastui liikaa putkella. en tiedä oliko siinä syynä huono pumpuli. käytännössä siis suihkuttelen muutaman päivän välein vettä pesään
ovat ruvenneet mokomat lihomaan.. kuningattarien perseet on suurehkot ja ne vaaleat juovat niissä on tullut selkeämmin esiin.. munia on mielestäni tullut kanssa lisää yksikään ei vielä ole toukaksi muuttunut. kuinkahan kauan siinä kestää että se muuttuu munasta toukaksi
ei tuosta viime kirjoituskerrasta tarvinnut paljoa venailla kun tänään huomasin joidenkin munien muuttuneen suuremmiksi ja vähän makkaran näköisiksi, eli ilmeisesti toukiksi
ainiin! eilen näin kun kuningatar muni.. harmi vaan en kerennyt/älynnyt ottaa kameralla kuvaa. nyt voi sanoa et on ollu mukana synnytyksessä :D
khöllä on nuo toukat päässy kasvamaan iha hirmusta vauhtia :) tosi hyvä fiilis on nyt tän yhdyskunnan suhteen siellä ne hoitelee vaan niitä toukkia ja munia... olen muuten pannut merkille että otuksille kelpaa mielummin toisten muurahaisten raadot kun sokerivesi :confused: muutta samapa kai tuo kunhan syövät :D
Kannattaa silti aina pitää molempia tarjolla. ;)
panin tuossa äseken merkille asian johon en ennen ollut kiinnittänyt huomiota: muurahaiseni ovat vähän vajaamielisiä, tykkäävät olla enemmän hiekan pinnalla, kuin pesässä
Murkku80
07.06.2007, 11:54
panin tuossa äseken merkille asian johon en ennen ollut kiinnittänyt huomiota: muurahaiseni ovat vähän vajaamielisiä, tykkäävät olla enemmän hiekan pinnalla, kuin pesässä
Jospa ne pinnalla olevat vain etsivät ruokaa tai hakevat parempaa pesäpaikkaa??? Noi nyt tuli mulle ekana mieleen. :confused: